    From: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Certyfikacja, było: Blad w oprogramowaniu Toyoty przyczyna wypadkow
    Date: Thu, 22 Mar 2012 04:22:13 -0700 (PDT)
    <jjt0o4$bjv$1@inews.gazeta.pl> <jjvp7j$fm3$1@news.task.gda.pl>
    <jk57ob$j9q$1@inews.gazeta.pl> <jk59a2$i72$2@inews.gazeta.pl>
    <jk9fnj$1l1$1@news.task.gda.pl>
    <e...@g...googlegroups.com>
    <4f687a61$0$26700$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@j...net>
    <4f6886df$0$26701$65785112@news.neostrada.pl>
    <8...@j...googlegroups.com>
    <jka447$ml5$1@inews.gazeta.pl> <jka4hq$i72$6@inews.gazeta.pl>
    <3...@l...googlegroups.com>
    <jkacp2$vl9$1@mx1.internetia.pl> <jkajd1$uf$1@inews.gazeta.pl>
    <jkakgk$rn0$1@mx1.internetia.pl> <jkap6j$88k$1@inews.gazeta.pl>
    <jkat64$po5$1@mx1.internetia.pl> <jkb2cf$md6$1@inews.gazeta.pl>
    <jkdjsp$tab$1@mx1.internetia.pl>

    On Mar 21, 10:13 pm, Przemek O <p...@o...eu> wrote:

    > Normalny użytkownik nawet nie wie że jest taka instytucja.

    Nie wnikając w kwestię jakiegoś idealnego "normalnego użytkownika",
    myślę, że przynajmniej część normalnych użytkowników mostów, tzn.
    takich, którzy nie mają jakiejś szczególnie ponadprzeciętnej wiedzy o
    tym, jak się mosty buduje i jakie przepisy to regulują, jednak
    przynajmniej dopuszcza możliwość, że istnieje jakaś forma certyfikacji
    inżynierów projektujących mosty, i że w związku z tym istnieje jakiś
    organ wydający owe certyfikaty.

    Oczywiście że to wszystko nie oznacza, że go w ogóle interesuje co to
    za organ - ale właśnie o to chodzi: sensem certyfikacji inżynierów nie
    jest to, żeby użytkownik mostu myślał o tym, kto, komu i za co wydał
    certyfikat uprawniający do projektowania mostów, tylko właśnie to,
    żeby nie musiał o tym myśleć.

    > Z drugiej strony jest powiedzenie, jak pomyśle jakim jestem inzynierem to aż boję
    > się przejść do lekarza...

    Jak ja pomyślę, jakimi inżynierami jest większość programistów, to się
    bardzo cieszę, że mój lekarz jest certyfikowany.

    > Jeśli coś racjonalnie kosztuje np. 1000 jednostek a ktoś to kupi za 10
    > jako niby nowe niby sprawne, to sam sobie podpisuje wyrok.

    Kurcze, jakoś nie zauważyłem, żeby nowe Toyoty były 100x tańsze niż
    inne samochody.

    > Jakaś podstawa prawna?

    Ustawa Kodeks spółek handlowych z dnia 15 września 2000 r., Dz.U. 2000
    nr 94 poz. 1037.

    Oczywiście zależy to od formy działalności gospodarczej, ale tak jest
    dla spółłek z o. o. i dla spółek akcyjnych.

    > Nie można? Guzik wiesz...

    Poproś certyfikowanego prawnika, niech ci wytłumaczy.

    > Jeśli nie zachodzi to o co chcesz pozywać? Chyba kota ogonem okręcasz.

    Ja nie chcę pozywać, ja chcę, żeby takie sytuacje się zdarzały jak
    najrzadziej. Jeśli masz 90% na to, że nie będzie negatywnych
    konsekwencji, to ponoszenie takiego ryzyka może być całkiem opłacalne.
    Uważam, że dobrym sposobem na minimalizację ilości takich sytuacji
    jest karanie również w pozostałych 90% przypadków.

    > Nie, bo promil powoduje błędy. Prościej, to że jeden facet zabija z
    > użyciem noża nie może rodzic konsekwencji dla tysięcy używających go
    > zgodnie z przeznaczeniem.

    Dlaczego "nie może"?

    > O... czyli tragedią jest śmierć 100 osób ale jednej to już nie?

    Oczywiście, że śmierć jednej osoby jest tragedią, ale skoro nie można
    zrobić, żeby tragedii nie było w ogóle, to lepiej zapobiec 99
    tragediom, niż nie zapobiec żadnej.

    > <CIACH BREDNIE>
    >
    > Nie kombinuj, mówimy tutaj o wytwarzaniu produktu przez
    > "certyfikowanych" lub nie pracowników, a nie o zaniedbaniach
    > wynikających z eksploatacji. Inna bajka inne rozwiązania.

    Mówimy o tym, czy przedsiębiorcy opłaca się czasem robić rzeczy, które
    są społecznie szkodliwe, chociaż dla niego samego zyskowne. W
    szczególności na przykład narażać swoich klientów na utratę życia,
    zdrowia i majątku. Argument był taki, że certyfikacja nie jest
    potrzebna, bo ryzyko strat na wskutek wybuchu jest wystarczająco dobrą
    motywacją dla przedsiębiorców do zatrudniania odpowiednio
    kompetentnych specjalistów. No więc otóż nie jest.

    > Chyba nie mamy o czym dyskutować, mamy wyraźnie inne punkty styku z
    > rzeczywistością. Regulacja jest normowaniem stosunków.

    A normowanie czasem polega na tym, że norma zabrania stronom tych
    stosunków robić pewnych rzeczy.

    > Przykład proszę.

    NCEES.

    > Ty przedstawiłeś ogólnik, do konkretu mu jeszcze daleko. I właśnie
    > dlatego uważam że dalsza dyskusja nie ma najmniejszego sensu.

    Rozwiązanie jest na tyle gotowe do wdrożenia, na ile może być. Dalsza
    konkretyzacja to już w zasadzie wdrażanie.