eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingBlad w oprogramowaniu Toyoty przyczyna wypadkowRe: Certyfikacja, było: Blad w oprogramowaniu Toyoty przyczyna wypadkow
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.task.gda.pl!not-for-mail
    From: zażółcony <r...@c...pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Certyfikacja, było: Blad w oprogramowaniu Toyoty przyczyna wypadkow
    Date: Wed, 21 Mar 2012 08:39:09 +0100
    Organization: CI TASK http://www.task.gda.pl/
    Lines: 40
    Message-ID: <jkc0is$1ce$1@news.task.gda.pl>
    References: <f...@4...com>
    <4317686.383.1330680028331.JavaMail.geo-discussion-forums@vbas10>
    <jj23m2$c16$1@inews.gazeta.pl> <jjnbut$csg$1@inews.gazeta.pl>
    <7...@a...googlegroups.com>
    <jjqgrn$2v1$1@inews.gazeta.pl> <jjr6vq$4nj$1@inews.gazeta.pl>
    <jjt0o4$bjv$1@inews.gazeta.pl> <jjvp7j$fm3$1@news.task.gda.pl>
    <jk57ob$j9q$1@inews.gazeta.pl> <jk59a2$i72$2@inews.gazeta.pl>
    <jk9fnj$1l1$1@news.task.gda.pl>
    <e...@g...googlegroups.com>
    <4f687a61$0$26700$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@j...net>
    <4f6886df$0$26701$65785112@news.neostrada.pl>
    <8...@j...googlegroups.com>
    <jka447$ml5$1@inews.gazeta.pl> <jka4hq$i72$6@inews.gazeta.pl>
    <3...@l...googlegroups.com>
    <jkacp2$vl9$1@mx1.internetia.pl> <jkajd1$uf$1@inews.gazeta.pl>
    <jkakgk$rn0$1@mx1.internetia.pl> <jkap6j$88k$1@inews.gazeta.pl>
    NNTP-Posting-Host: efp194.internetdsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.task.gda.pl 1332315548 1422 83.14.249.194 (21 Mar 2012 07:39:08 GMT)
    X-Complaints-To: a...@n...task.gda.pl
    NNTP-Posting-Date: Wed, 21 Mar 2012 07:39:08 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:10.0.2) Gecko/20120216
    Thunderbird/10.0.2
    In-Reply-To: <jkap6j$88k$1@inews.gazeta.pl>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.comp.programming:196215
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2012-03-20 21:26, Andrzej Jarzabek pisze:

    > Osobna sprawa jest taka, że nie mówimy przecież tutaj o pewnikach, tylko
    > o prawdopodobieństwach pewnych zdarzeń. Jeśli np. właściciel firmy
    > decyduje się na strategię, która co prawda na 90% zwiększenie zysków o
    > 50%, ale jest 10% szansy na wybuch i setki trupów, to jest to z
    > ekonomicznego punktu widzenia być może słuszna decyzja, natomiast jest
    > niedopuszczalna z punktu widzenia szkodliwości społecznej - dlatego
    > zamiast czekać na wybuch i trupy lepiej wprowadzić przepisy, które
    > praktycznie by uniemożliwiały taką strategię lub narażały firmę na
    > znaczne kary nawet jeśli wybuchu nie będzie.
    I tu masz rację. Ale środkiem do osiągnięcia takiego celu nie
    jest imo certyfikowanie specjalistów, ale certyfikowanie
    procesów produkcyjnych i ich produktów w konkretnym biznesie.
    Interesuje nas przede wszystkim bezpieczeństwo produktów końcowych,
    które po drodze przechodzą przez 'ręce i umysły' bardzo dużej liczby
    ludzi o różnych kwalifikacjach. Tę sytuację trudno porównać np.
    do cechu notariuszy, którzy samodzielnie są sobie panami i okrętami,
    mają bezpośredni styk z klientem i 'na miejscu' oddają mu produkt,
    czyli np. akt notarialny.

    > Dla przykładu - standardy bezpieczeństwa dla linii lotniczych są takie,
    > że wypadek z ofiarami śmiertelnym zdarza się raz na ileś milionów lotów.
    > Jeśli niewielka linia, która wykonuje kilkaset lotów rocznie bardzo
    > obetne koszta i obniży standardy do poziomu, w którym prawdopodobieństwo
    > wypadków dla danego lotu będzie powiedzmy 1 do 20 tysięcy, to
    > bezpieczeństwo tej linii będzie skandalicznie niskie, a mimo to
    > właściciel może liczyć, że linia podziała kilka lat, zanim faktycznie
    > rozbije jakiś samolot, a nawet jak rozbije, to może nawet nie od razu
    > zbankrutuje, bo część klientów nie będzie wiedziała albo nie skojarzy i
    > dopiero drugi rozbity samolot zrobi im na tyle złą prasę, że nikt nie
    > będzie chciał tą linią latać.
    >
    > Poza tym jeszcze jest coś takiego jak PR: może się okazać, że bardziej
    > opłacalne jest wydanie 10 milionów na spin control niż wydanie 10
    > milionów na poprawienie bezpieczeństwa.
    Ok, ale teraz powiąż powyżej zarysowany problem z ideą cechu
    rzemieślniczego. Pokaż mi, które 'mission critical' elementy w
    samolocie/samochodzie wytwarzają samodzielni rzemieślnicy i cech
    rzemieślniczy daje gwarancję wysokiej jakości produktu.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: