  • Data: 2012-09-14 01:39:33
    Temat: Re: Cejrowskiego sposob na fotoradary
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 13 Sep 2012, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Hello z,
    >
    > Thursday, September 13, 2012, 10:42:44 AM, you wrote:
    >
    > [...]

    W sprawie formalnej - nie zajmuję stanowiska.
    Szczególnie wobec faktu zarejestrowania obrysu mostu... który to,
    taki nowy, wiszący, w Warszawie? - wcale nie z tytułu "PA", ale
    (patrz niżej) znaku towarowego.

    ^^^^

    Podkreślam, bo to słowo jest IMO krytyczne.
    Wyżej była mowa o czym innym ;)

    > I co w tym dziwnego?

    IMO dużo.
    W strzale kulą w płot :) (fakt ochrony zrobienia zdjęć lotniczych
    nie oznacza ochrony z PA otrzymanego wyniku w postaci mapy)
    Ba, całość zahacza o inny ciekawy i potencjalnie flejmogenny
    problem: pytanie, czy *dobra* reprodukcja podlega pod PA.
    A zdjęcia o których mowa to właśnie taka "dobra reprodukcja",
    której celem w najmniejszym stopniu nie jest ujawnianie
    "jakiegokolwiek przejawu" (cytat z PA) inwencji twórczej!
    Przecież idea mapy jest taka, że jak damy dwu *dobrym* firmom
    robiącym mapy ten sam zakres prac, to otrzymamy identyczny
    wynik. Zero "inwencji"!

    > Mapy podlegają prawu autorskiemu.

    W niewielkim stopniu.
    To jest jedno z grubszych nieporozumień, mocno pogłębianych przez
    prasę, bo jakoś mnie nie dziwi że jeden redaktor z drugim ma
    klapki na oczach i nie rozróżnia przepisów o ochronie własności
    *intelektualnej* od przepisów o ochronie praw autorskich.
    Mało mnie również dziwi, że prawnikom nie zależy na wpuszczaniu
    się w wyjaśnianie niuansów "pismakom" ;)
    Konkretnie, że jedno jest nadzbiorem drugiego.
    Do PWI należy prawo patentowe (zawierające również przepisy
    o znakach towarowych), prawo o ochronie baz danych i prawo
    autorskie (zawierające również przepisy o ochronie wizerunku),
    takz grubsza.

    Przecież mapa to jest zwyczajna baza danych - i rzecz jasna
    tudzież oczywiscie podlega ochronie z tego tytułu.

    Natomiast jak coś podlega ochronie z tytuły PA, to co najwyżej
    "mapa" a nie mapa :]
    (jeśli mapa jest *rzetelna*, to na niej nie ma miejsca na
    "twórczość" - są wyłącznie dane, przedstawione graficznie).
    No chyba że ktoś z obecnych się nie zgadza :P

    Cytat u góry streszcza pomieszanie pojęć: wynagrodzenie "za
    zrobienie zdjęć lotniczych" to jest wynagrodzenie należne
    z tytułu korzystania z bazy danych, nie ma nic wspólnego z PA.
    Ale ewentualny flejm nt takiego nieporozumienia mnie nie dziwi ;)
    Natomiast możliwa awantura o "obrys", zarówno z tytułu PA
    jak i znaku towarowego, również mnie nie zdziwi :) (tyle, że
    dla odmiany nie ma nic wspólnego z "zebraniem zdjęć lotniczych",
    bo nie dotyczy realnych danych, a "kształtu" który może być
    niezbyt podobny do zdjęcia i w tym leży właśnie "twórczość")

    > Co to ma do rzeczy?

    W "porządnej" mapie to właśnie grafiki, od okładki poczynając,
    są jedynymi elementami podlegającymi pod PA ;)
    Jeśli zaprezentowane dane są "twórcze", to strach taką mapą
    się kierować.

    pzdr, Gotfryd