    From: A.L. <l...@a...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Carnegie-Mellon przestaje uczyc programowania obiektowego
    Date: Thu, 14 Apr 2011 10:38:24 -0500

    On Thu, 14 Apr 2011 17:12:53 +0200, Michal Kleczek <k...@g...com>
    wrote:

    >Anegdota:
    >od razu zapuscilem gugla na "z language" i dostalem linki do wikipedii.
    >Poniewaz jest to zwiazane z "formal methods" seria odnosnikow zaprowadzila
    >mnie do http://en.wikipedia.org/wiki/B-Method - wymyslonej przez tegoz
    >samego autora co Z. Tam przeczytalem ze:
    >"B method has been used in some major safety-critical system applications in
    >Europe (such as in Paris Métro Line 14 and Ariane 5 rocket)." - no, w koncu
    >to metody formalne - do hardkorowych zastosowan.
    >I natychmiast mi sie przypomnialo o wypadku
> [...]

    Proponuje postudiowac DOKLADNIE przyczyny wypadku Ariane 5. Problem
    polegal na tym ze do Ariane 5 zastosowano system nawigacyjny od Ariane
    4 ktory byl zaprojektowany na mniejsze przyspieszenia niz Ariane 5
    mogla osiagac podczas startu.

    Trudno w tym przypadku obwiniac sofrwate - software zachowal sie
    prawidlowo. Gdy liczby otrzymywane z systemu nawigacyjnego
    przekroczyly dopuszczalny zakres, komputer wylaczyl system
    nawigacyjny. Zgodnie ze specyfikacja.

    Nie znam formalnych metod ktore sprawdzalyby poprawnosc i logike
    zalozen projektowych.

    A.L.