    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: COB z telefonu
    Date: Tue, 29 Jun 2021 16:28:13 +0200

    > Tu nie chodzi o bezpieczeństwo (ogniw słonecznych) -- nie da się ich
    > zniszczyć, nawet robiąc zwarcie na wyjściu.

    Tego nie wiedziałem. Tylko się domyślałem z poprzedniej Twojej wypowiedzi.

    > Używane elektroniczne regulatory starają
    > się utrzymać zadane napięcie na wejściu (ok 30 V razy liczba paneli),
    > a prąd w obwodzie regulują dynamicznie (jakiś PWM i magazynowanie
    > energii w elementach LC).

    Tego nie wiedziałem. Sądziłem, że co jakiś czas robią próbę i wyszukują
    optymalny punkt pracy i nie miałem bladego pojęcia gdzie w praktyce go
    znajdują.
    Jeśli praktyka pokazuje, że optymalne odbieranie energii jest przy
    napięciu 30V to znaczy, że należy zrobić obciążenie o ch-ce diody Zenera.
    Połączone w szereg diody będą dość odległe od 'Zenera'. Jak przy 10A
    będzie 30V to przy 1A spodziewałbym się np 20V (ale to jest strzał).

    > To o co pytam, to idea grzałki o charakterystyce diody prostoniczej.
    > Schemat zastępczy takiej diody, to połączone w szereg dioda idelna
    > (zawór jednokierunkowy), źródło napięciowe (ok. 0,6 V, ale łącząc w
    > szereg wiele diod, możemy mieć ile chcemy) i rezystancja (niewielka).

    To jest chyba zbyt uproszczony model jak dla dużego rozrzutu prądu.
    Sądzę, że przy mniejszym prądzie ch-ka będzie bardziej logarytmiczna a
    nie liniowa.

    > Ja tu opisałem druciarstwo, wymagające
    > wystrugania grzałki z circa trzystu diod. Koszt diod mniej niż stówa,
    > czyli coś jak grzałka z drutu, ale robić by mi się tego nie chciało.
    > Ale może Chińczyk by się za biznes zabrał. Ja tu tylko pytam o opinię
    > P.T. Koleżeństwa na temat sensowności idei.

    Zamiana prądu DC na ciepło akurat odbywa się z mniej więcej 100%
    sprawnością i wszystko jedno jakie elementy się grzeją. Diody na większe
    prądy daje się przykręcać do radiatorów. Problem tylko, że chyba mają
    kontakt z radiatorem - czyli przykręcenie do wspólnego radiatora
    wymagało by masy podkładek izolacyjnych.
    P.G.