  • Data: 2012-03-20 10:02:38
    Temat: Re: Blad w oprogramowaniu Toyoty przyczyna wypadkow
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Tue, 20 Mar 2012 10:10:55 +0100, Paweł Kierski napisal:

    > Od jakiegoś poziomu inteligencji tłumaczenie "Ja tylko wykonywałem
    > polecenia!" jakoś nie przystoi. Można nawet dowodzić, że świadome
    > godzenie się na fuszerkę i znajomość konsekwencji tej fuszerki to
    > współudział w procederze, czyli współodpowiedzialność.

    Nie "ja tylko wykonywałem polecenia", tylko "brakowało narzędzi
    i metodyki pracy". Błędy programistyczne to - niestety - nie
    fuszerka, tylko zwykłe ludzkie błędy, których ilość można redukować,
    można ograniczać konsekwencje błędów, ale jeszcze nikt o zdrowych
    zmysłach nie stwierdził, że da się ich w 100% uniknąć.

    > Jasne - programista nie za wszystko odpowiada, nie odpowiada też
    > bezpośrednio za organizację procesu. Ale przy pewnym natężeniu głupoty
    > ma obowiązek zareagować, choćby to formalnie nie była jego działka.

    Może wyrazić swoją opinię, jeżeli ktoś chce słuchać. Może też
    zmienić pracę.

    > Po drodze jest oczywiście bardzo szerokie spektrum przypadków - tu
    > mówimy o jednej ze skrajności.

    Nie rozumiem, dlaczego wygłaszasz takie ogólne twierdzenia. Inaczej
    robi się strony www, a inaczej system sterowania modułami samochodu.
    To co w jednym jest drobnym błędem, jakie się zdarzają, w drugim
    jest katastrofą. "Programista ma obowiązek" - nie ma. Już widzę
    nagłówki prasowe: "grupa programistów odpowiedzialna za udział
    w procederze tworzenia stron www z wadliwymi Buttonami, wyrok jest
    prawomocny". Taka skrajność dla kontrastu.

    Co przy okazji jest moim głosem w kwestii certyfikowania
    programistów.

    Edek