-
201. Data: 2010-05-17 23:28:37
Temat: Re: Biegi a prędko?ć jazdy.
Od: "arek.pp" <a...@o...pl>
On 17 Maj, 22:30, jacek2v <j...@g...com> wrote:
> On 15 Maj, 23:39, "arek.pp" <a...@o...pl> wrote:
> A ja myślałem, że we wszystkich samochodach ostatnie biegi są poniżej
> 1.0?
> Kiedyś miałem Tico :) i już chyba na 4 biegu miał przełożenie poniżej
> 1.0
> Tu przykładowo z forestera 2.0l: Manual: 1st:3.454, 2- 2.062, 3-
> 1.448, 4- 1.088, 5- .780,
>
> Pzdr.
> Jacek
Zgadza się. Podałeś przełożenia skrzyń biegów. Większosc skrzynek
tak jest zbudowana. Ale to nie znaczy że kołą się szybciej kręcą od
wału, bo trzeba uwzględnić mechanizm różnicowy.
Zapominasz o przelożeniu głównym w mechanizmie różnicowym o
przełożeniu od 2,5 do 5 w zalezności od silnika i skrzyni.
Dopiero mnożąc te dwie wartości otrzymamy współczynnik zmniejszajacy
predkosc kół w stosunku do wału.
Tak jak poprzednio podałem: np. przy przełożeniu 1:1 dla obrotów biegu
jałowego 850 obr/min i obwodzie koła 1,9m samochód jechałby ok 100 km/
h. Nie ma takich silników w samochodach osobowych. Moze w koparkach,
albo wywrotkach na kamieniołomach.
Mocne popularne diesle osobówek (np 2.0 TDI CR) maja 2000 obr przy
ok 105-110 km/h na 6 biegu. Ich moment przy tych obrotach dają moc
wystarczającą do jazdy 100 km/h i jednoczesnie przy vmax ok. 210-220
km/h kręcą się przy obrotach mocy maksymalnej 4-4,2 krpm (bo zeby
jechac 220 km/h potrzeba 150 KM w typowym aucie). Skrzynki sa
precyzyjnie dobierane dla kazdego typoszregu samochodów. Mozna to
łatwo policzyc mając dane skrzynki i mostu (i obwód koła).
A nadbieg to NIE BYŁ bieg, który miał przełożenie <1 (bo akurat taki
był stosunek zębatek w danej skrzyni), tylko bieg, na którym nie
osiągało się vmax /lub z trudem i z wiatrem/ i który nadawał się tylko
do toczenia się autostradą. Zazwyczaj powodem nie osiągnia Vmax była
kiepska aerodynamika.
-
202. Data: 2010-05-18 00:46:30
Temat: Re: Biegi a prędkość jazdy.
Od: Filip KK <n...@n...pl>
W dniu 2010-05-02 12:37, Artur Maśląg pisze:
> Max. moment 111Nm@3400rpm,
> max. moc 75KM@5500rpm i wbrew temu co tutaj niektórzy napisali,
> silnik jest dość elastyczny i naprawdę jeździ się tym dość
> przyjemnie.
>
<lol>
-
203. Data: 2010-05-18 01:07:40
Temat: Re: Biegi a prędkość jazdy.
Od: Filip KK <n...@n...pl>
W dniu 2010-05-02 16:19, Wojciech Smagowicz [ZIWK] pisze:
> - nie producenta na f...
> - co najmniej - 200 KM...
> - napędzający koniecznie tylko tylną oś...
> ....
> itd...
>
AMEN!!!!!!!!!
-
204. Data: 2010-05-18 18:59:03
Temat: Re: Biegi a prędko?ć jazdy.
Od: jacek2v <j...@g...com>
On 17 Maj, 23:28, "arek.pp" <a...@o...pl> wrote:
> On 17 Maj, 22:30, jacek2v <j...@g...com> wrote:
>
> > On 15 Maj, 23:39, "arek.pp" <a...@o...pl> wrote:
> > A ja myślałem, że we wszystkich samochodach ostatnie biegi są poniżej
> > 1.0?
> > Kiedyś miałem Tico :) i już chyba na 4 biegu miał przełożenie poniżej
> > 1.0
> > Tu przykładowo z forestera 2.0l: Manual: 1st:3.454, 2- 2.062, 3-
> > 1.448, 4- 1.088, 5- .780,
>
> > Pzdr.
> > Jacek
>
> Zgadza się. Podałeś przełożenia skrzyń biegów. Większosc skrzynek
> tak jest zbudowana. Ale to nie znaczy że kołą się szybciej kręcą od
> wału, bo trzeba uwzględnić mechanizm różnicowy.
> Zapominasz o przelożeniu głównym w mechanizmie różnicowym o
> przełożeniu od 2,5 do 5 w zalezności od silnika i skrzyni.
> Dopiero mnożąc te dwie wartości otrzymamy współczynnik zmniejszajacy
> predkosc kół w stosunku do wału.
> Tak jak poprzednio podałem: np. przy przełożeniu 1:1 dla obrotów biegu
> jałowego 850 obr/min i obwodzie koła 1,9m samochód jechałby ok 100 km/
> h. Nie ma takich silników w samochodach osobowych. Moze w koparkach,
> albo wywrotkach na kamieniołomach.
> Mocne popularne diesle osobówek (np 2.0 TDI CR) maja 2000 obr przy
> ok 105-110 km/h na 6 biegu. Ich moment przy tych obrotach dają moc
> wystarczającą do jazdy 100 km/h i jednoczesnie przy vmax ok. 210-220
> km/h kręcą się przy obrotach mocy maksymalnej 4-4,2 krpm (bo zeby
> jechac 220 km/h potrzeba 150 KM w typowym aucie). Skrzynki sa
> precyzyjnie dobierane dla kazdego typoszregu samochodów. Mozna to
> łatwo policzyc mając dane skrzynki i mostu (i obwód koła).
> A nadbieg to NIE BYŁ bieg, który miał przełożenie <1 (bo akurat taki
> był stosunek zębatek w danej skrzyni), tylko bieg, na którym nie
> osiągało się vmax /lub z trudem i z wiatrem/ i który nadawał się tylko
> do toczenia się autostradą. Zazwyczaj powodem nie osiągnia Vmax była
> kiepska aerodynamika.
Niestety skleroza jest u mnie postępująca, dlatego wybacz jeśli się
pomylę w obliczeniach :):
zakładamy, że silnik pracuje 2000obr/min i samochód jedzie 100km/h
(1666m/min) oraz koła mają zewnętrzny obwód 2*pi*34cm=0,214m
czyli w ciągu minuty koło samochodu wykonuje : 1666/0,214=~7785obr/
min, co daje ponad 3 większą prędkość obrotową, mhh musiałem gdzie
popełnić błąd:)
Pomożesz?
Pzdr.
Jacek
-
205. Data: 2010-05-18 20:55:45
Temat: Re: Biegi a prędko?ć jazdy.
Od: "arek.pp" <a...@o...pl>
On 18 Maj, 18:59, jacek2v <j...@g...com> wrote:
> On 17 Maj, 23:28, "arek.pp" <a...@o...pl> wrote:
>
>
>
>
>
> > On 17 Maj, 22:30, jacek2v <j...@g...com> wrote:
>
> > > On 15 Maj, 23:39, "arek.pp" <a...@o...pl> wrote:
> > > A ja myślałem, że we wszystkich samochodach ostatnie biegi są poniżej
> > > 1.0?
> > > Kiedyś miałem Tico :) i już chyba na 4 biegu miał przełożenie poniżej
> > > 1.0
> > > Tu przykładowo z forestera 2.0l: Manual: 1st:3.454, 2- 2.062, 3-
> > > 1.448, 4- 1.088, 5- .780,
>
> > > Pzdr.
> > > Jacek
>
> > Zgadza się. Podałeś przełożenia skrzyń biegów. Większosc skrzynek
> > tak jest zbudowana. Ale to nie znaczy że kołą się szybciej kręcą od
> > wału, bo trzeba uwzględnić mechanizm różnicowy.
> > Zapominasz o przelożeniu głównym w mechanizmie różnicowym o
> > przełożeniu od 2,5 do 5 w zalezności od silnika i skrzyni.
> > Dopiero mnożąc te dwie wartości otrzymamy współczynnik zmniejszajacy
> > predkosc kół w stosunku do wału.
> > Tak jak poprzednio podałem: np. przy przełożeniu 1:1 dla obrotów biegu
> > jałowego 850 obr/min i obwodzie koła 1,9m samochód jechałby ok 100 km/
> > h. Nie ma takich silników w samochodach osobowych. Moze w koparkach,
> > albo wywrotkach na kamieniołomach.
> > Mocne popularne diesle osobówek (np 2.0 TDI CR) maja 2000 obr przy
> > ok 105-110 km/h na 6 biegu. Ich moment przy tych obrotach dają moc
> > wystarczającą do jazdy 100 km/h i jednoczesnie przy vmax ok. 210-220
> > km/h kręcą się przy obrotach mocy maksymalnej 4-4,2 krpm (bo zeby
> > jechac 220 km/h potrzeba 150 KM w typowym aucie). Skrzynki sa
> > precyzyjnie dobierane dla kazdego typoszregu samochodów. Mozna to
> > łatwo policzyc mając dane skrzynki i mostu (i obwód koła).
> > A nadbieg to NIE BYŁ bieg, który miał przełożenie <1 (bo akurat taki
> > był stosunek zębatek w danej skrzyni), tylko bieg, na którym nie
> > osiągało się vmax /lub z trudem i z wiatrem/ i który nadawał się tylko
> > do toczenia się autostradą. Zazwyczaj powodem nie osiągnia Vmax była
> > kiepska aerodynamika.
>
> Niestety skleroza jest u mnie postępująca, dlatego wybacz jeśli się
> pomylę w obliczeniach :):
> zakładamy, że silnik pracuje 2000obr/min i samochód jedzie 100km/h
> (1666m/min) oraz koła mają zewnętrzny obwód 2*pi*34cm=0,214m
> czyli w ciągu minuty koło samochodu wykonuje : 1666/0,214=~7785obr/
> min, co daje ponad 3 większą prędkość obrotową, mhh musiałem gdzie
> popełnić błąd:)
>
> Pomożesz?
>
> Pzdr.
> Jacek- Ukryj cytowany tekst -
Przecinek. Obwód tego koła nie 0,214m a 2,14m. Koło przy 100 km/h
wykonuje 778 obr/min.
Oczywiscie prędkośc koła przy danej predkosci zalezy tylko od jego
średnicy (a nie od przełozenia biegu).
A ogólnie jezeli chodzi o obroty to nawet najsilniejsze diesle w
osobówkach przy 2000 obr./min nie maja wiecej niz 120-130 km/h (na
ostatnim, zazwyczaj 6 biegu).
pozdrawiam
-
206. Data: 2010-05-18 21:13:25
Temat: Re: Biegi a prędko?ć jazdy.
Od: Tomek Kańka <t...@t...eu.org>
jacek2v <j...@g...com> napisał(a)
> zakładamy, że silnik pracuje 2000obr/min i samochód jedzie 100km/h
> (1666m/min) oraz koła mają zewnętrzny obwód 2*pi*34cm=0,214m
^^^^^^^^^^^^^^^^^
> czyli w ciągu minuty koło samochodu wykonuje : 1666/0,214=~7785obr/
> min, co daje ponad 3 większą prędkość obrotową, mhh musiałem gdzie
> popełnić błąd:)
>
Wyszedł Ci obwód koła = 21 cm :)
--
Tomek
-
207. Data: 2010-05-20 11:03:17
Temat: Re: Biegi a prędko?ć jazdy.
Od: jacek2v <j...@g...com>
On 18 Maj, 21:13, Tomek Kańka <t...@t...eu.org> wrote:
> jacek2v <j...@g...com> napisał(a)> zakładamy, że silnik pracuje 2000obr/min i
samochód jedzie 100km/h
> > (1666m/min) oraz koła mają zewnętrzny obwód 2*pi*34cm=0,214m
>
> ^^^^^^^^^^^^^^^^^
>
> > czyli w ciągu minuty koło samochodu wykonuje : 1666/0,214=~7785obr/
> > min, co daje ponad 3 większą prędkość obrotową, mhh musiałem gdzie
> > popełnić błąd:)
>
> Wyszedł Ci obwód koła = 21 cm :)
>
@Tomek Kańka, @arek.pp
No tak i wyszedł mi 1000cm metr :) - wiedziałem, że tak będzie - a nie
piłem :P
Pzdr.
Jacek
-
208. Data: 2010-05-21 08:39:46
Temat: Re: Biegi a prędkość jazdy.
Od: MarcinJM <m...@i...pl>
jacek2v pisze:
> ponieważ wtedy zawory nie zawsze się obracają i przez to szybciej się
> "wypalają".
Sie nie robia co? Nie obracaja sie? Zawory?
A po co mialyby to robic?
--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl
-
209. Data: 2010-05-22 19:40:50
Temat: Re: Biegi a prędkość jazdy.
Od: jacek2v <j...@g...com>
On 21 Maj, 08:39, MarcinJM <m...@i...pl> wrote:
> jacek2v pisze:
>
> > ponieważ wtedy zawory nie zawsze się obracają i przez to szybciej się
> > "wypalają".
>
> Sie nie robia co? Nie obracaja sie? Zawory?
> A po co mialyby to robic?
>
HGW :)
-
210. Data: 2010-05-22 22:16:15
Temat: Re: Biegi a prędkość jazdy.
Od: Karolek <d...@o...pl>
MarcinJM pisze:
> jacek2v pisze:
>> ponieważ wtedy zawory nie zawsze się obracają i przez to szybciej się
>> "wypalają".
>
> Sie nie robia co? Nie obracaja sie? Zawory?
> A po co mialyby to robic?
>
Tak, zawory sie obracaja.
Chodzi tu glownie o zawory wydechowe i nagar jaki sie gromadzi na
zaworze i gniezdzie. Jak zawor sie obraca to nagar nie osiada na styku
zaworu z gniazdem, inaczej niz gdyby zawor zawsze stykal sie z gniazdem
w tym samym miejscu.
--
Karolek