  • 201. Data: 2010-05-17 23:28:37
    Temat: Re: Biegi a prędko?ć jazdy.
    Od: "arek.pp" <a...@o...pl>

    On 17 Maj, 22:30, jacek2v <j...@g...com> wrote:
    > On 15 Maj, 23:39, "arek.pp" <a...@o...pl> wrote:

    > A ja myślałem, że we wszystkich samochodach ostatnie biegi są poniżej
    > 1.0?
    > Kiedyś miałem Tico :) i już chyba na 4 biegu miał przełożenie poniżej
    > 1.0
    > Tu przykładowo z forestera 2.0l: Manual: 1st:3.454, 2- 2.062, 3-
    > 1.448, 4- 1.088, 5- .780,
    >
    > Pzdr.
    > Jacek

    Zgadza się. Podałeś przełożenia skrzyń biegów. Większosc skrzynek
    tak jest zbudowana. Ale to nie znaczy że kołą się szybciej kręcą od
    wału, bo trzeba uwzględnić mechanizm różnicowy.
    Zapominasz o przelożeniu głównym w mechanizmie różnicowym o
    przełożeniu od 2,5 do 5 w zalezności od silnika i skrzyni.
    Dopiero mnożąc te dwie wartości otrzymamy współczynnik zmniejszajacy
    predkosc kół w stosunku do wału.
    Tak jak poprzednio podałem: np. przy przełożeniu 1:1 dla obrotów biegu
    jałowego 850 obr/min i obwodzie koła 1,9m samochód jechałby ok 100 km/
    h. Nie ma takich silników w samochodach osobowych. Moze w koparkach,
    albo wywrotkach na kamieniołomach.
    Mocne popularne diesle osobówek (np 2.0 TDI CR) maja 2000 obr przy
    ok 105-110 km/h na 6 biegu. Ich moment przy tych obrotach dają moc
    wystarczającą do jazdy 100 km/h i jednoczesnie przy vmax ok. 210-220
    km/h kręcą się przy obrotach mocy maksymalnej 4-4,2 krpm (bo zeby
    jechac 220 km/h potrzeba 150 KM w typowym aucie). Skrzynki sa
    precyzyjnie dobierane dla kazdego typoszregu samochodów. Mozna to
    łatwo policzyc mając dane skrzynki i mostu (i obwód koła).
    A nadbieg to NIE BYŁ bieg, który miał przełożenie <1 (bo akurat taki
    był stosunek zębatek w danej skrzyni), tylko bieg, na którym nie
    osiągało się vmax /lub z trudem i z wiatrem/ i który nadawał się tylko
    do toczenia się autostradą. Zazwyczaj powodem nie osiągnia Vmax była
    kiepska aerodynamika.

  • 202. Data: 2010-05-18 00:46:30
    Temat: Re: Biegi a prędkość jazdy.
    Od: Filip KK <n...@n...pl>

    W dniu 2010-05-02 12:37, Artur Maśląg pisze:

    > Max. moment 111Nm@3400rpm,
    > max. moc 75KM@5500rpm i wbrew temu co tutaj niektórzy napisali,
    > silnik jest dość elastyczny i naprawdę jeździ się tym dość
    > przyjemnie.

    <lol>

  • 203. Data: 2010-05-18 01:07:40
    Od: Filip KK <n...@n...pl>

    W dniu 2010-05-02 16:19, Wojciech Smagowicz [ZIWK] pisze:

    > - nie producenta na f...
    > - co najmniej - 200 KM...
    > - napędzający koniecznie tylko tylną oś...
    > itd...

    AMEN!!!!!!!!!

  • 204. Data: 2010-05-18 18:59:03
    Od: jacek2v <j...@g...com>

    On 17 Maj, 23:28, "arek.pp" <a...@o...pl> wrote:

> [...]
    > osiągało się vmax /lub z trudem i z wiatrem/ i który nadawał się tylko
    > do toczenia się autostradą. Zazwyczaj powodem nie osiągnia Vmax była

    Niestety skleroza jest u mnie postępująca, dlatego wybacz jeśli się
    pomylę w obliczeniach :):
    zakładamy, że silnik pracuje 2000obr/min i samochód jedzie 100km/h
    (1666m/min) oraz koła mają zewnętrzny obwód 2*pi*34cm=0,214m
    czyli w ciągu minuty koło samochodu wykonuje : 1666/0,214=~7785obr/
    min, co daje ponad 3 większą prędkość obrotową, mhh musiałem gdzie
    popełnić błąd:)

    Pomożesz?

    Pzdr.
    Jacek

  • 205. Data: 2010-05-18 20:55:45
    Od: "arek.pp" <a...@o...pl>

    On 18 Maj, 18:59, jacek2v <j...@g...com> wrote:

> [...]
    > czyli w ciągu minuty koło samochodu wykonuje : 1666/0,214=~7785obr/
    > min, co daje ponad 3 większą prędkość obrotową, mhh musiałem gdzie

    Przecinek. Obwód tego koła nie 0,214m a 2,14m. Koło przy 100 km/h
    wykonuje 778 obr/min.
    Oczywiscie prędkośc koła przy danej predkosci zalezy tylko od jego
    średnicy (a nie od przełozenia biegu).
    A ogólnie jezeli chodzi o obroty to nawet najsilniejsze diesle w
    osobówkach przy 2000 obr./min nie maja wiecej niz 120-130 km/h (na
    ostatnim, zazwyczaj 6 biegu).

    pozdrawiam

  • 206. Data: 2010-05-18 21:13:25
    Od: Tomek Kańka <t...@t...eu.org>

    jacek2v <j...@g...com> napisał(a)
    > zakładamy, że silnik pracuje 2000obr/min i samochód jedzie 100km/h
    > (1666m/min) oraz koła mają zewnętrzny obwód 2*pi*34cm=0,214m
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > czyli w ciągu minuty koło samochodu wykonuje : 1666/0,214=~7785obr/
    > min, co daje ponad 3 większą prędkość obrotową, mhh musiałem gdzie
    > popełnić błąd:)

    Wyszedł Ci obwód koła = 21 cm :)

    --
    Tomek

  • 207. Data: 2010-05-20 11:03:17
    Od: jacek2v <j...@g...com>

    On 18 Maj, 21:13, Tomek Kańka <t...@t...eu.org> wrote:
    > jacek2v <j...@g...com> napisał(a)> zakładamy, że silnik pracuje 2000obr/min i
    samochód jedzie 100km/h

    >                                               ^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > Wyszedł Ci obwód koła = 21 cm :)

    @Tomek Kańka, @arek.pp
    No tak i wyszedł mi 1000cm metr :) - wiedziałem, że tak będzie - a nie
    piłem :P

    Pzdr.
    Jacek

  • 208. Data: 2010-05-21 08:39:46
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

    jacek2v pisze:
    > ponieważ wtedy zawory nie zawsze się obracają i przez to szybciej się
    > "wypalają".

    Sie nie robia co? Nie obracaja sie? Zawory?
    A po co mialyby to robic?

    MarcinJM
    gg: 978510, marcinjm()op.pl

  • 209. Data: 2010-05-22 19:40:50
    Od: jacek2v <j...@g...com>

    On 21 Maj, 08:39, MarcinJM <m...@i...pl> wrote:

    > Sie nie robia co? Nie obracaja sie? Zawory?
    > A po co mialyby to robic?

    HGW :)

  • 210. Data: 2010-05-22 22:16:15
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    MarcinJM pisze:

    > Sie nie robia co? Nie obracaja sie? Zawory?
    > A po co mialyby to robic?

    Tak, zawory sie obracaja.
    Chodzi tu glownie o zawory wydechowe i nagar jaki sie gromadzi na
    zaworze i gniezdzie. Jak zawor sie obraca to nagar nie osiada na styku
    zaworu z gniazdem, inaczej niz gdyby zawor zawsze stykal sie z gniazdem
    w tym samym miejscu.

    --
    Karolek