    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Bezpiecznik topikowy i wstrząsy
    Date: Wed, 23 Sep 2015 21:19:35 +0200

    (c)RaSz pisze:

    >:> Coś mi ze wzrokiem nie halo, albo co. No bo patrzę na zdjęcie, i żadnych
    >:> objawów degeneracji włókna nie widzę. Ale sam nie wiem, jakie by one
    >:> miały być...
    >:
    >: Ale które włókno? Bo na zdjęciu są dwa. I od razu widać, ża na długich
    >: mało się jeździło.
    >
    > No tak, zajarzyłem ;)

    O zajarzeniu mówimy w przypadku świetlówek. Tu chodzi o żarzenie.

    > Nie znam tych "bulb", i nie wiedziałem, że tam są DWA włókna. Patrzyłem
    > na to zdrowe, po lewej, no bo to z prawej jest słabo widoczne. Ale gdy już
    > się człowiek zorientuje *czego szukać* - to widać, że to na ciemniejszym
    > tle - jest chore.

    Oba są zdrowe -- w tym sensie, że żarzą się i świecą. To jest żarówka
    halogenowa, o której wszyscy wiedzą, że teoretycznie powinna działać
    wiecznie. Bo niby wolfram z wółkna paruje, ale gdy pary dotrą w okolice
    bańki, to przy udziale atomów jodu zawracają niczym wrony w Wąchocku.
    I te zawrócone nazad osadzają się na rozżarzonej spirali. Cykl halogenowy
    dość szybko powoduje, że atomy wolframu reorganizują się do widocznej na
    zdjęciu struktury. To dalej świeci, ale jest kruche jak chińska porcelana.

    --
    Jarek