  • Data: 2015-09-24 19:55:15
    Temat: Re: Bezpiecznik topikowy i wstrząsy
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    (c)RaSz pisze:

    >: Ale czy to aby na pewno rekrystalizacja ?
    >
    > Chyba faktycznie trzeba pominąć przedrostek, i pisać o samej tylko
    > "krystalizacji", co pomija jej mechanizm, tu; dość specyficzny. Lecz
    > i wtedy ktoś mógłby się upierać przy tym, że krystalizacja to *tylko*
    > z fazy ciekłej. Ale... też amorficznej, szklistej, no i z gazowej -
    > także, choć to ostatnie polega na resublimacji właśnie (mechanizm)!

    Krystalizacja może być z fazy ciekłej, może być z gazowej. Ale na
    pewno nie może być z niczego. A tu własnie o to chodzi, że atomy
    metalu nie biorą się z nikąd, tylko wciąż opuszczają żarnik i do
    niego wracają, przebudowują jego strukturę. Nie da się oddzielić
    jednego od drugiego, osobno mówić o sublimacji i resublimacji
    (jeszcze by można o epitaksji). Więc rekrystalizacja wydaje mi
    się słowem najlepiej oddającym istotę rzeczy.

    > Jakoś tak mnie irytuje używanie określenia "halogenowe", bo dla chemika
    > prawidłową nazwą są *halogenkowe*. Są tam związki z udziałem fluorowców,
    > tworzących z metalami *halogenki* właśnie.

    No to niech będzie, że żarówka halogenkowa. A wtedy żarówa halogenowa.

    > A co do samej konstrukcji odpowiednich "bulb", to znajomy był
    > właścicielem patentu, polepszającego ich trwałość. Pomysł był taki,
    > aby próżniową (a dokładniej: niskociśnieniową) bańkę - otoczyć bańką
    > kolejną.

    [...opis dwubańkowej żarówki pana Janka...]

    > No bo takich dwu-bańkowych bulb w sklepach jakoś nie widać. Ale może
    > natknął się na to któryś z grupowiczów? Niech da znać, koniecznie,
    > razem z nazwą producenta, i najlepiej ze zdjęciem! Prześlę panu Jankowi...

    Musimy żyć w jakichś dwu równoległych światach połączonych jedynie
    portem 119. W moim jest tak, że dwubańkowy halogen stał się chyba
    dominującym asortymentem wśród bulb z oprawką E27. Ja używam takich
    od pewnie dziesięciu lat. Kiedyś robił to tylko Philips, teraz robią
    wszyscy. A ponieważ Unia halogenów nie zabrania, więc można to kupić
    w każdej Biedronce, nawet bez napisów dla zmylenia wroga, że nie do
    użytku domowego. Co jest między bańkami, tego dokładnie nie wiem, ale
    chyba jednak nie próżnia. Raczej gaz, który w przewidywalny sposób
    chłodzi wewnętrzną kwarcową bańkę. Jestem przekonany, że technolodzy
    wszystko dokładnie wyliczyli i sprawdzili, gdy wprowadzali w życie
    panajankowe teorie. Jest trwała, świeci jasno, palcami można wkręcać.

    Jarek

    --
    Na parkiecie szum, wczasowiczów tłum spleciony gęsto,
    siedzę tutaj sam, a przed sobą mam orkiestrę męską.