  • 21. Data: 2014-09-05 18:06:47
    Temat: Re: Bezpieczne 12V - pytanie do elektryków
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w wiadomości
    news:lucim2$ajr$1@node1.news.atman.pl...

    > Na schemacie Piotra nie użyto symbolu transformatora ochronnego,
    > więc albo to w ogóle nie będzie SELV, albo będzie, ale na podstawie
    > osobnej deklaracji/certyfikatu/atestu, czy co tam się na tę
    > okoliczność wystawia...

    W 2004 roku ktoś mi mówił, że jak zaczęli kilka lat wcześniej eksportować
    centralki alarmowe do Niemiec to musieli zastąpić trafo toroidalne jakimś
    specjalnym, odpowiednio obudowanym transformatorem. Wtedy nie wiedziałem o
    co dokładnie chodzi. Na tej podstawie podejrzewam (tylko podejrzewam), że
    takie zwykłe toroidalne trafo nie jest trafem ochronnym, a w tych
    zasilaczach które wskazywałem właśnie takie trafo jest.
    To by mogło sugerować, że wyjściowe 12V może nie być ani SELV, ani PELV i co
    za tym idzie nie wiem, czy można nim zasilić rygiel, którego izolacja nie
    musi chyba spełniać żadnych wymogów przeciwporażeniowych. Trafo na pewno ma
    co najmniej izolację podstawową więc gdyby rygiel tez miał podstawową to
    chyba razem byłaby izolacja podwójna i byłoby OK. Tylko czy rygiel ma
    izolację podstawową?

    Ogólnie dążę do ustalenia jakie wymogi ma spełniać zasilacz, aby zasilanie
    12V wytworzone z AC230 w metalowej uziemionej skrzynce mogło być bez żadnych
    dalszych ograniczeń wyprowadzone z niej na zewnątrz do urządzeń, które już
    nie muszą się martwić izolacją podstawową.
    P.G.

  • 22. Data: 2014-09-05 20:31:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 5 Sep 2014 18:06:47 +0200, Piotr Gałka napisał(a):
> [...]
    > dalszych ograniczeń wyprowadzone z niej na zewnątrz do urządzeń, które już
    > nie muszą się martwić izolacją podstawową.

    Dziurki mniejsze od myszki na pewno :-)

    J.

  • 23. Data: 2014-09-05 20:34:20
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Friday, September 5, 2014, 5:48:56 PM, you wrote:

    [...]

    > Czy typowy kabel 230V (jak biały okrągły w przedłużaczu) może być ułożony w
    > jakimś szybie, na suficie podwieszanym, w podłodze technicznej obok kabla
    > (typu CAT5) zawierającego obwód PELV.

    Zarówno typowy przewód jak w przedłużaczu jak i skrętka CAT5 mają
    podwójną izolację. W efekcie pomiędzy obwodami są 4 warstwy izolacji,
    z czego izolacja przewodu jak w przedłużaczu już spełnia wymagania
    napięciowe i zapewne też przepięciowe.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 24. Data: 2014-09-05 20:38:24
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Friday, September 5, 2014, 6:06:47 PM, you wrote:

> [...]
    > takie zwykłe toroidalne trafo nie jest trafem ochronnym, a w tych
    > zasilaczach które wskazywałem właśnie takie trafo jest.

    Nie spotkałem na naszym rynku seryjnego transformatora toroidalnego na
    50Hz, który nie byłby oznaczony symbolem izolacji
    podwójnej/wzmocnionej...

    Natomiast pozostają jeszcze inne wymagania a Niemcy są znani ze
    szczególnych dziwactw. Na przykład może chodzić o hermetyzację
    transformatora. Być może ich interpretacja przepisów wymaga
    transformatora zalewanego bo centralka może znajdować się w miejscu,
    gdzie jest spora wilgotność i możliwość kondensacji pary wodnej.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 25. Data: 2014-09-06 21:44:12
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Piotr Gałka napisał:
    > Moje pytanie jest takie.
    > Czy uziemienie (przewodem o odpowiednim kolorze izolacji) jednego
    > bieguna wyjścia 12V zasilacza klasy I oznacza, że to 12V jest już
    > bezpieczne?
    >
    > A pytanie powstało wskutek takiego rozumowania:
    > Większość zasilaczy buforowych 12V to zasilacze klasy I.

    Mylisz klasę izolacji niskonapięciowej z izolacją separującą obwody
    bardzo niskich napięć. Gdyby jakiś producent wypuścił zasilacz bardzo
    niskich napięć nie gwarantujący odpowiednich środków separujących obwody
    bardzo niskich napięć (tu - 12 V) od obwodów niskich napięć (230 V) i
    wystawił na to certyfikat zgodności to po pierwszej aferze z porażonym
    na poważnie nie chciałbym być w jego skórze.

    Klasa pierwsza izolacji tych zasilaczy oznacza że obudowa jako taka
    (blaszana na ogół) nie zapewnia izolacji wzmocnionej lub podwójnej na
    wszystkich możliwych do dotknięcia elementach przewodzących. Zatem , dla
    ochrony przeciwporażeniowej obudowa taka musi być połączona z przewodem
    PE. Łączenie z przewodem PE któregokolwiek z wyjść 12 V jest co najmniej
    bezsensowne - a czasami, ze względu na zasilanie z różnych zasilaczy
    urządzeń o różnie zdefiniowanym poziomie masy - wręcz ciężko szkodliwe -
    np. urządzenia akceptujące zasilanie bardzo niskimi napięciami zarówno
    DC jak i AC potrafią mieć masę o kilkaset miliwoltów przesuniętą w
    stosunku do minusa zasilacza - i powinny byś zasilane z oddzielnego,
    koniecznie na potencjale pływającym, zasilacza.

    --
    Darek

  • 26. Data: 2014-09-06 23:03:34
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Dariusz,

    Saturday, September 6, 2014, 9:44:12 PM, you wrote:

> [...]
    > stosunku do minusa zasilacza - i powinny byś zasilane z oddzielnego,
    > koniecznie na potencjale pływającym, zasilacza.

    Znaczy wyrzucasz wszystkie pecety? One mają masę wyjściową łączoną z
    PE.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 27. Data: 2014-09-06 23:29:40
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 05.09.2014 09:19, Piotr Gałka wrote:

    > Ja zakładałem, że wtórne tam jest obwodem ELV i z tym miałem (i mam
    > nadal) problem.
    >
    > Ale zakładając że jest SELV to nie rozumiem tego co napisałeś (nie wiem
    > co to PELV (w 60950-1 tego nie ma). Wynikało by z tego, że uziemienie
    > obwodu SELV pogarsza jego bezpieczeństwo i narzuca nowe wymagania.
    > ELV to bezpieczne napięcie oddzielone od niebezpiecznego tylko izolacją
    > podstawową. Mogę przypuszczać, że PELV jest zdefiniowane jako uziemiony
    > ELV.

    Zdaje się, że zharmonizowane 60364 mówi o tym dokładniej.

    > Jeśli tak jest (???) to nie zgodzę się, że uziemiony SELV to PELV.
    > Wydaje mi się, że uziemiony SELV nadal jest SELV. Nie widzę powodów dla
    > których uziemienie SELV miałoby spowodować, że przestanie on spełniać
    > wymogi dla SELV (nie przekraczania określonych napięć przy pojedynczym
    > uszkodzeniu).
    > P.G.

    Na pewno podstawowa różnica jest taka, że SELV nie może być uziemione, a
    PELV z definicji powinno. W obydwu przypadkach musisz zapewnić
    odpowiednią rezystancję izolacji wszystkich części czynnych strony
    wtórnej(chyba, że masz warunki suche i odpowiednio niskie napięcie),
    natomiast przy PELV dodatkowo ciągłość przewodu PE. Tak mnie w szkole
    uczyli, ale to dawno było ;)

    Jakub Rakus

  • 28. Data: 2014-09-08 02:17:47
    Od: "Magnus Elephantus" <m...@n...dot>

    "Piotr Gałka" <p...@c...pl> wrote in message

> [...]
    > żadnych dalszych ograniczeń wyprowadzone z niej na zewnątrz do urządzeń,
    > które już nie muszą się martwić izolacją podstawową.

    Klasyk... jednak, wyprowadzenia z dolnej cewki umiescil bym na dole.
    http://tinyurl.com/ksysa4f

    Separacyjnosc transformatora polega, (poza izolacja podstawowa), przede
    wszysykim na szczegolnej budowie.
    Rozdzielone uzwojenia i 'przegroda', pomiedzy nimi, ktora moze byc
    dodatkowo wykonana z metalu, w formie rozwartego zwoju a ten
    'zwoj_przegroda', podlaczony do PE.
    Z zalozenia, separacja polega na tym, ze nawet przy uszkodzeniu, podczas
    przeciazenia lub zwarcia strony pierwotnej i spalenia izolacji, niezawodnie
    ma zadzialac bezpiecznik i wylaczyc calosc, nim dojdzie do przedostania sie
    napiecia pierwotnego na strone ELV.

    Norma na to urzadzenia to np: BS EN 61558-2-4.
    Mozna znalesc starsze wydania tych norm, u towarzyszy pod znaku Czerwonego
    Smoka, choc sami zadko je stosuja :)
    http://www.doc88.com/p-99698028229.html
    odmiennie od tych tutaj:
    http://de.wikipedia.org/wiki/EN_61558

  • 29. Data: 2014-09-08 08:25:12
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Dziurki mniejsze od myszki na pewno :-)

    :-)
    P.G.

  • 30. Data: 2014-09-08 08:52:26
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    wiadomości news:645038638.20140905203824@pik-net.pl.invalid...

    > Nie spotkałem na naszym rynku seryjnego transformatora toroidalnego na
    > 50Hz, który nie byłby oznaczony symbolem izolacji
    > podwójnej/wzmocnionej...

    Dzięki za info. Nie wiedziałem i nie pomyślałem aby to gdzieś sprawdzić.

    Przypuszczam (na pograniczu pewności), że wtórne jest na wierzchu. Trochę
    się w takim razie zastanawiam dlaczego w parametrach zasilacza podają
    słabszą izolację AC-obudowa niż AC-DC. Nie postarali się przy podłączeniu AC
    do transformatora?

    Wiem. Zapytać u źródła. Jak już ogarnę temat to zapytam.

> [...]
    > transformatora zalewanego bo centralka może znajdować się w miejscu,
    > gdzie jest spora wilgotność i możliwość kondensacji pary wodnej.

    Mogło o coś takiego chodzić. Za mało wiedziałem aby dopytać dokładnie. W
    każdym razie wstawiali coś zamkniętego w swojej własnej obudowie
    zawierającej też bezpiecznik, i chyba oprócz zacisków na przewody jeszcze
    zacisk mocujący kabel.
    P.G.