  • 1. Data: 2014-09-04 14:39:03
    Temat: Bezpieczne 12V - pytanie do elektryków
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Moje pytanie jest takie.
    Czy uziemienie (przewodem o odpowiednim kolorze izolacji) jednego bieguna
    wyjścia 12V zasilacza klasy I oznacza, że to 12V jest już bezpieczne?

    A pytanie powstało wskutek takiego rozumowania:
    Większość zasilaczy buforowych 12V to zasilacze klasy I.
    Z takich zasilaczy zasilane są rygle instalowane w drzwiach.
    Rygiel 12V prawdopodobnie nie zapewnia odpowiedniej izolacji między cewką a
    metalowymi częściami rygla.
    W każdym razie producent rygla chyba nie musi zapewniać izolacji jak dla
    230V.
    Nie mylę się ?
    Metalowych części rygla da się dotknąć.
    Nie było by problemu, gdyby był wymóg uziemiania takiego rygla (nawet gdy
    jest zasilony 12V).
    Jest taki wymóg?
    Zakładam, że bywają takie rygle instalowane w drewnianych drzwiach i nie
    wiem, czy tam żółto zielony jest doprowadzony.

    Ja rozumiem to tak - wszystko metalowe, co jest niewystarczająco izolowane
    od tych 12V powinno być uziemione.
    Ujemny biegun zasilania nie jest wcale izolowany od tych 12V więc go
    uziemiam i z tym jest spokój.
    Ale dodatni biegun jest też metalowy i też słabo odiziolowany, a uziemić już
    go nie za bardzo mogę.

    Czy przez uziemienie tego ujemnego bieguna całe to 12V stało się bezpieczne
    i rygiel już nie musi być uziemiany czy nie?

    Ktoś wie jak to dokładnie jest, że te zasilacze klasy I są powszechnie
    używane?
    P.G.

  • 2. Data: 2014-09-04 16:50:59
    Temat: Re: Bezpieczne 12V - pytanie do elektryków
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2014-09-04 14:39, Piotr Gałka pisze:
> [...]
    > bezpieczne i rygiel już nie musi być uziemiany czy nie?
    >
    > Ktoś wie jak to dokładnie jest, że te zasilacze klasy I są powszechnie
    12 Volt jest uważane za bezpieczne w każdych warunkach.
    Więc nie grozi raczej porażenie prądem o takim napięciu nawet w czasie
    deszczu lub innych sprzyjających porażeniu warunków.
    Z punktu widzenia tylko tych 12 V, brak uziemienia rygla, obudowy czy
    metalowych drzwi jest więc bez znaczenia.
    Problem natomiast może stanowić zasilacz dostarczający tych 12V.
    Powinien być specjalnie skonstruowany z bardzo dobrą izolacją między
    stronami pierwotna i wtórną.
    Przy badziewiastym zasilaczu, gdyby wystąpiło przebicie lub upływność
    między stroną pierwotną a 12V liczenie na dobrą izolację między cewką a
    metalową obudową może być zbyt optymistyczne.
    Sytuację w w takim przypadku uratuje uziemienie drzwi.

  • 3. Data: 2014-09-04 17:46:36
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "t-1" <t...@t...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > metalową obudową może być zbyt optymistyczne.
    > Sytuację w w takim przypadku uratuje uziemienie drzwi.

    Nie mogę powiedzieć że nie na temat :)
    P.G.

  • 4. Data: 2014-09-04 18:59:19
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 04.09.2014 14:39, Piotr Gałka wrote:
> [...]
    > bezpieczne i rygiel już nie musi być uziemiany czy nie?
    >
    > Ktoś wie jak to dokładnie jest, że te zasilacze klasy I są powszechnie

    Zaraz, zaraz, urządzenie jest klasy I bo OD STRONY ZASILANIA 230V masz
    podłączyć PE do obudowy. Natomiast co do strony 12V producent powinien
    się pochwalić w dokumentacji jaka jest izolacja między stroną pierwotną
    a wtórną. Jak w tym zasilaczu zrobi się przebicie ze strony pierwotnej
    na wtórną to najprawdopodobniej będzie przy okazji huk, dym, iskry i
    wywalą bezpieczniki. Jak uziemisz któryś z biegunów strony wtórnej to z
    sieci SELV zrobisz PELV, więc będziesz musiał przy okazji uziemić
    wszystkie "części przewodzące dostępne" żeby to miało ręce i nogi.

    Jakub Rakus

  • 5. Data: 2014-09-04 20:56:50
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jakub Rakus wrote:

    > Jak uziemisz któryś z biegunów strony wtórnej to z sieci SELV zrobisz PELV

    Przy drobnym założeniu, że ta sieć przed tuningiem w ogóle była
    SELV, tj. miała na to odpowiednie Papieren ręczące za stopień izolacji
    równoważny transformatowowi separacyjnemu. Bo bez tego to jest zwykły
    FELV.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2014-09-04 21:28:36
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2014-09-04 17:46, Piotr Gałka pisze:

    > Użytkownik "t-1" <t...@t...pl> napisał w wiadomości

    No to dopowiem do poprzedniego, że można sobie wyobrazić sytuację, gdy
    twoje zabezpieczenie nie zadziała.
    I nie będzie to zależeć od solidności połączenia uziemienia do jednego z
    biegunów zasilacza a w szczególności koloru izolacji.

  • 7. Data: 2014-09-04 22:53:16
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 04.09.2014 20:56, Piotr Wyderski wrote:

> [...]
    > SELV, tj. miała na to odpowiednie Papieren ręczące za stopień izolacji
    > równoważny transformatowowi separacyjnemu. Bo bez tego to jest zwykły

    Też dlatego zaleciłem autorowi wątku aby spojrzał w dane zasilacza, co
    tam jest nt. izolacji między stronami.

    Jakub Rakus

  • 8. Data: 2014-09-05 00:26:50
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    W dniu 2014-09-04 22:53, Jakub Rakus pisze:

    > Też dlatego zaleciłem autorowi wątku aby spojrzał w dane zasilacza, co
    > tam jest nt. izolacji między stronami.

    Tak przy okazji:
    Mam furtkę, oczywiście matalową, z ryglem zasilanym z tak zwanego
    transformatora dzwonkowego, no i się właśnie zastanawiam, jak się ma
    taki pięćdziesięcioletni transformator do dzisiejszych standardów w
    zakresie bezpieczeństwa?
    Andrzej
    www.radom.ws

  • 9. Data: 2014-09-05 03:00:00
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu piątek, 5 września 2014 00:26:50 UTC+2 użytkownik ajt napisał:

> [...]
    >
    > transformatora dzwonkowego, no i się właśnie zastanawiam, jak się ma
    >
    > taki pięćdziesięcioletni transformator do dzisiejszych standardów w

    Dobrze się ma a nawet bardzo dobrze. Fizycznie rozdzielone uzwojenia. Miękka
    charakterystyka. Może latami pracować przy zwartym uzwojeniu wtórnym i się nie
    zagrzeje ani nie przepali.

  • 10. Data: 2014-09-05 08:52:36
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > I nie będzie to zależeć od solidności połączenia uziemienia do jednego z
    > biegunów zasilacza a w szczególności koloru izolacji.

    Też tak myślę dlatego pytam jak to się w praktyce instaluje.
    P.G.