  • 11. Data: 2009-05-05 02:52:03
    Temat: Re: Back Focus raz jeszcze
    Od: nb <n...@n...net>

    at Mon 04 of May 2009 11:01, Agent wrote:

    > Witam,
    > Przeczytałem trochę stron o kalibracji Auto focusa tylko że
    > najczęściej była tam mowa o zacniejszych szkłach niż kit Canona. Tu
    > zdjęcie tablicy na z AF
    > http://przeklej.pl/plik/img_1399_jpg-0001gm9dq2mv a tutaj z LV z
    > detekcją kontrastu http://przeklej.pl/plik/img_1400_jpg-0001gm9h3bq4 .
    > Ja oceniam back focus na jakieś 10 mm - dobrze patrzę?

    Troszkę krzywo kartka testowa.
    Ja widzę BF między 2 (z lewej) a 4 mm (z prawej).

    --
    nb

  • 12. Data: 2009-05-05 05:12:07
    Od: j...@a...at

> [...]
    > wyposażone jest to szkiełko. I w przeciwieństwie do np 85/1,8
    > regulacja nie daje trwałego efektu. Dlatego dość ryzykowne jest
    > kupowanie go uzywanego. O 50/1,8 natomiast wypowiedział się w chwili
    > słabości, że ten obiektyw jest w zasadzie "nieustawialny" :D  W jego
    > przypadku focus to czysty przypadek. Natomiast cholerka jasna
    > zapomniałem się zapytać jak to jest w rzeczywistości z gwarancją na
    > klapnięcie migawki u canona :) Czy w ogóle jest, a jesli tak to czy
    > jest bezterminowa i zależy od licznika czy też wygasa po roku.

    tutaj czuje sie zoobowiazany wyjasnic , dlaczego uwazam iz w przypadku
    pytajacego problem nie jest rozwiazywalny w 100 %

    dlatego ze wielkosc FF / BF czyli sklonnosc do blednego ostrzenia w
    zoomach zalezy od ogniskowej. Mozna ustawic AF dla jednej ogniskowej
    dla innych blad moze pozostac. W Zoomach chodzi o znalezienie
    optimum , tak ze srednio blad ostrzenia bedzie najmniejszy ( oby i
    akceptowalny)
    Wsrod 5 zoomow jakie pomierzylem b dokladnie ze wzgledu na blad AF
    wszystkie 5 wymagalay justacji - najwiekszej ( bardzo duzej)
    najdrozszy obiektyw z najlepsza rozdzielczoscia - potencjalnie
    powinen byc najlepszy.
    I pracuje tym obiektywem tak , ze dla ogniskowych 24- ok 50 mm
    wprowadzam w meni poprawke -10 , dla ogniskowych ok 50-70
    wprowadzam poprawke =0. Jest to uciazliwe , ale co robic ? -
    przynajmniej zdjecia sa ostre.
    Ciekawe ze starsze obiektywy z pierwszej serii z motorem USM , ktore
    kupilem przed laty ze wzgledu na b. dobre pomierzone wowczas wlasnosci
    optyczne , wymagaja stosunkowo niewielkiej korekty i mam wrazenie ze
    powtarzalnosc jest calkiem dobra.

    W stalkach wystarczy dokonac jedenej korekty i problem moze zostac
    rozwiazany

    w 50 /1,4 konieczna byla niewielka korekta ( z motorem micro usm ) i w
    100/2 ( ten sam motor) rowniez.
    PO dokonaniu korekty obiektywy ostrza b.dobrze , powtarzalnosc jest
    dobra . Ale to z lepszym cialem.
    w tanszym Cxxx powtarzalnosc byla marna .

    XXX

  • 13. Data: 2009-05-05 05:13:35
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    Użytkownik "nb" <n...@n...net> napisał w wiadomości

    > Troszkę krzywo kartka testowa.
    > Ja widzę BF między 2 (z lewej) a 4 mm (z prawej).

    Wczoraj zorbiłem sobie jeszcze inny test. Na dwóch opakowaniach po zapałkach
    nakleiłem wydrukowane pionowe linie do oceny ostrości. Potem te pudełka
    ustawiałem w różnych odłegłościaach pomiędzy nimi. Back focus sie
    potwierdził na oko 5 mm. Czy to prawda że niedokładność AF zmienia się wraz
    z odległościa do obiektu i się powiększa? Jeśli tak to liniowo?

  • 14. Data: 2009-05-05 05:23:09
    Od: j...@a...at

> [...]
    > potwierdził na oko 5 mm. Czy to prawda że niedokładność AF zmienia się wraz
    > z odległościa do obiektu i się powiększa? Jeśli tak to liniowo?

    oczywiscie ze bedzie wiekszy ze wzrosztemn odleglosci
    i bedzie zalezal tez od ustawionej ogniskowej.
    testy z takiej malej odleglosci sa tkie sóbie .
    ustaw tablice na wiekszej ok 1 - 2 m ustaw skosni jakac miarke
    ( metr ) i odczytasz blad - bedziesz mial wyobrazenie jak to sie
    przenosi na odleglosci rzeczywiste.

    na malych odleglosciach latwiej jest ocenic poczatek i koniec GO a
    wiec latwiej jest tak na oko oszacowac precyzje , ale w sumie jest to
    medoda pogladowa..

    Malo tego , ja nie mam watpliwosci , ze zmiana barwy oswietlenia
    zmienia sie sklonnosc do FF/BF.

    wraz z ociepleniem barwy ( a wiec bardziej czerwone ) rosnie
    sklonnosc do skracania ostrzenia.
    Inaczej ostrzy pracuje AF przy wschodzie slonca , a inaczej w
    pochmurny dzien ( det fazy )

  • 15. Data: 2009-05-05 05:55:55
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    Użytkownik <j...@a...at> napisał w wiadomości
    p.googlegroups.com...

> [...]

    na malych odleglosciach latwiej jest ocenic poczatek i koniec GO a
    wiec latwiej jest tak na oko oszacowac precyzje , ale w sumie jest to

    Mnie nie chodzi żeby określić błąd dla kazdej ogniskowej z dokładnościa do 1
    mm. Sprawdziłem wczoraj na szerokim końcu jest podobnie z tym że test
    zrobiłem z mnieszej odległości do obiektu niż dla tele. To po to jak piszesz
    żeby łatwiej złapać GO. Spróbuję chyba z tym serwisem i jestem optymistą :)

  • 16. Data: 2009-05-05 06:11:54
    Od: j...@a...at

> [...]
    > żeby łatwiej złapać GO. Spróbuję chyba z tym serwisem i jestem optymistą :)

    sprobuj - tym badrdziej ze masz gwarancje wiec bedzie to bezplatnie.

    wielkosc bledu 1 mm nic nie mowi.
    gdybys taki bald mial z 2 metrow to marzenie , jesli z kilku cm to juz
    jest to powazna odchylka.

    jaki % odelglosci stanowi wielkosc bledu ?

    ostatecznie nie jest wazna wielkosc tej odchylki tylko jak sie ona
    przeklada na ostrosc obrazu , czyli jak w jej wyniku spada
    rozdzielczosc.

  • 17. Data: 2009-05-05 07:55:50
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

> [...]
    > Zastanawiam się czy warto dawać sprzęt do kalibracji (nie doczytałem czy

    Daj spokój - jest całkiem nieźle. Jeśli przy innych ogniskowych lub
    odległościach nie jest gorzej, to zostaw. Jest różnica między lewą i prawą
    częścią, ale może wynikać z "testowania" pod lekkim kątem względem osi. Ja
    jak mam coś takiego to jestem zadowolony.
    Żeby nie być gołosłownym - próbowałem kiedyś kupić 17-55 IS i dokładnie
    sprawdziłem 2 egzemplarze - oba nie trafiały tak celnie ;). W ramach
    ciekawostki - jeden z nich miał FF, więc sprzedający wysłał go do
    kalibracji. Po powrocie wrócił z potężnym BF...

    --
    Lol

  • 18. Data: 2009-05-05 08:10:24
    Od: "awygo" <a...@g...pl>

    Użytkownik "Agent" <w...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "awygo" <a...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Wiesz z ostrością zdjęć jest tak że jesli się ma słaby obiektyw to można
    > to zaakceptować i się przyzwyczaić do tego co jest. Ale jeśli sprzęt jest
    > źle wyregulowany to dlaczego tego nie sprawdzić i nie dać do serwisu. To
    > tak jakby mieć auto ze słabym silnikiem. Jeśli ten silnik jest dobrze
    > wyregulowany to już nie ma co więcej oczekiwać ale jeśli coś mu dolega to
    > ja staram się to naprawić tak żeby trzymało parametry z fabryki.

    Opowiedzieć Ci swoją historię z regulacją AF na Żytniej, czy znajdziesz
    sobie setki innych w sieci? Z mojego doświadczenia wynika, że serwis nie
    jest w stanie poprawić fabryki. Ale... to Twój cyrk i Twoje małpy... ;-)
    Mnie do testów skłoniły nieostre zdjęcia. Żadne tam linijki, tablice pod
    kątem 45 stopni tylko kilka paczek fajek, ustawionych obok siebie, pionowo,
    prostopadle do osi obiektywu w różnych odległościch. Na początek co 5 mm. Ta
    "zabawa" trwała ponad miesiąc. Serwisowi nie udało się skalibrować tak, żeby
    ostra była właśnie ta paczka, na którą ostrzył AF. A do tego nijak się to
    miało do ostrości zdjęć w praktyce. Czy to FF, czy BF, oczy na zdjęciach
    zawsze były nieostre. Żytnia rozpierniczyła dokumentnie i body i obiektyw.
    Ostatnia ich decyzja to wymiana autofokusa. Nie zgodziłem się. Niech się
    uczą na innym sprzęcie. (Może na Twoim? ;-)) W tej chwili aparat wrócił do
    sklepu z powodu niezgodności towaru z umową.
    Jeżeli masz ostre fotki, to odradzam eksperymenty. Jedynie autoryzowany (ale
    płatny) serwis Canona na Żurawiej w Warszawie podchodzi do sprawy uczciwie.
    Od razu, przez telefon powiedzieli mi wczoraj, że dopiero po obejrzeniu
    aparatu odpowiedzą, czy są w stanie coś poprawić.
    Zastanów się, naprawdę masz nieostre zdjęcia? Porównywałeś z innym
    egzemplarzem tego aparatu i obiektywu?

  • 19. Data: 2009-05-05 08:15:32
    Od: j...@a...at

    On 5 Mai, 09:55, "Lol" <l...@l...pl> wrote:

> [...]
    > ciekawostki - jeden z nich miał FF, więc sprzedający wysłał go do
    > kalibracji. Po powrocie wrócił z potężnym BF...

    przyjrzalem sie nieco dokladniej zdjeciu nr 1
    rzeczywiscie jest spory BF - to sie przelozy na blad rzedu
    parudziesieciu cm przy obiektach rzeczywitych z odleglosci paru
    metrow. Akurat tutaj widze bled rzedu 14 mm , Go zaczyna sie mniej
    wiecej na krezce.
    dla mnie taki Af jest nieakceptowalny , tym bardziej , ze ostrzenie na
    kreske wychodzi duzo lepiej niz ostrzenie na obiekty rzeczywiste o
    mniejszym kontrascie.
    trzeba tak wyregulowac AF zeby na kreske trafial na zero to w
    rzeczywistosci odchylki beda oscylowac + - wzgledem celu. Celnosc
    tego typu af mozna porownac z celnoscia dziala okretowego
    wstrzeliwujacego sie w oddalony okret. raz blizej , raz dalej , czasem
    trafia. Jesli masz BF na tej tablicy to w rzeczywistosc AF bedzie
    trafial raz dalej , raz jeszcze dalej.

    Ale to trzeba sprawdzic dla co najmniej 3 ogniskowych : skrajne i
    srodkowa.

    wlasciwie obiektyw powinen byc tak nastwiony od nowosci , ze trafia
    przy srodkowej ogniskowej - wtedy dla jednej skrajnej moze pojawic sie
    FF dla drugiej BF

    Zanim zdecydujesz sie na wyslke sprawdz dla 3 ogniskowych jaka
    tendencja.

    non

    zdejcie 2 jest ok- det kontrastu dziala.

  • 20. Data: 2009-05-05 08:50:41
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

> [...]
    > obejrzeniu aparatu odpowiedzą, czy są w stanie coś poprawić.
    > Zastanów się, naprawdę masz nieostre zdjęcia? Porównywałeś z innym

    Piszesz chyba do mnie a nie do jansala. No trochę w sieci czytałem i nie
    powiem że nie mam obaw. Jeśli chodzi o zdjęcia to porównanie mogłem sobie
    zrobić jedynie ostrząc przez LV i widać różnicę zarówno na ostatnich
    zdjęciach testowych jak i tych wcześniejszych kiedy tylko podejrzewałem
    problem z AF. Wiadomo, że do wszyskiego można się przyzwyczaić ale czy o to
    chodzi? Z ciekawości co Ci bardziej popsuli w body i obiektywie?