  • Data: 2014-05-04 16:49:21
    Temat: Re: Aparat dla zafascynowanej foto amatorki.
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    XX YY wrote:

    > nie ma czegos takiego . to jakies przesady z czasow kiedy ludzie
    > czerpali wiedze z forow czytajac na wzajem wypowiedzi niedoukow.
    ciach
    > do matrycy 36 mpx mozesz podpinac spoko kazdy obiektyw , w ten sposob
    > nie obnizysz rozdzielsczosci odwzorowania tego obiektywu , co
    > najwyzej moze okazac sie , ze taka sama moznaby uzyskac np dla matryc
    > 24 mpx. nic w tym ztlego nie ma. w praktyce dobra optyka pozwala na
    > osiagniecie ok 70-80% formalnej rozdzielczosc matrycy.
    >
    > inaczej mowiac majac matryce o b wysokiej rozdzielczosci niczego nie
    > ograniczasz , niczego nie limitujesz.

    tja strasznie to pokrętnie piszesz...

    prawda jest jednak taka, że:

    jeśli masz aparat z rozdzielczością matrycy 36mpx to zakładając do niej
    słaby obiektyw nie uzyskasz zdjecia z rozdzielczością nominalną obraz będzie
    rozmyty.

    W sumie trochę prawdy napsiałeś (co ciekawe jest to prawie to samo co ja
    keidyś pisałem kilka lat temu na ten temat).
    Tak optymalnym jest aby rozdzielczość matrycy była mneij wiecej dwa razy
    większa od rozdzielczości obiektywu, wtedy nie jest potrzebny filtr AA bo
    sama różnica rozdzielczości powinna zabezpieczyć nas przed artefaktami (mora
    choćby).

    Tak obiektyw o słabej rozdzielczości na duzej matrycy da łądniejsze
    przejścia tonalne ale tylko pod warunkiem że beziemy chcieli z tego zrobić
    wielkie odbitki, jeśli ograniczamy sie do zdjeć o formacie maks a4 to niema
    to znaczenia, wystarczy zby obiektyw miał rozdzielczość odpowiednią dla
    wynikowego obrazu a4 a matryca była ok 8Mpx :)

    Powstaje jednak pytanie PO CO...

    po co sie katować noszeniem cieżkiego i drogiego sprzętu skoro jego
    parametry nie bedą przez nas w żaden sposób wykorzystywane, dla szpanu?
    słabo bo co drugi osobni targa teraz lustrzankę a miedzy profi a amatorską
    rozróżniaja tylko osoby znające sie na sprzęcie.

    Jeśli nie robimy zdjęć profesjonalnie z myślą o sprzedaży i to na wymagające
    rynki to lustrzanka FF nie ma sensu.

    no i jeszcze jeden pomysł, kropowanie zamiast zooma... fajny pomysł tylko
    aby to uskutecznić to warto by mieć jednak obeiktyw który nie da nam na tej
    matrycy 36Mpx obrazu takiego jakbyśmy robili 8Mpx kompaktem, bo wtedy kropy
    bedą gównianej jakości.

    > na lekki spacer zabieram najczesciej c5 mk2 + c15/2,8

    > lub Nd800 + s15/2,8

    ani jedno, ani drugie to nie jest zestaw spacerowo wycieczkowy.