eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingAlgorytm komponowania myzykiRe: Algorytm komponowania myzyki
  • Data: 2013-04-04 10:21:45
    Temat: Re: Algorytm komponowania myzyki
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On 03/04/2013 15:42, Vax wrote:
    >
    > A ja nieco z innej beczki.
    > "W skrócie", to wygląda to tak, że w skali równomiernie temperowanej
    > kolejne dźwięki mają częstotliwość poprzedniego dźwięku wymnożoną przez
    > pierwiastek dwunastego stopnia z dwóch. Poza pewnymi egzotycznymi
    > skalami, gdzie pełna gama składa się nie z 12 ale 24 tonów. W każdej
    > (chyba?) kulturze.

    Chyba nie. Zresztą nawet w zachodniej kulturze równomierne temperowanie
    stosowane jest od 16-17 wieku.

    > Z tego tworzy się harmonię, akordy (i jakieś
    > dysonanse też ;D).
    > 12 się w sumie fajnie dzieli (przez 2,3,4 i 6) i być może dlatego.
    [...]
    > Ale może by tak wykorzystać skalę np. 15 stopniową?

    Problem z arbitralnym dobrem skali jest taki, że akordy na 'naturalnych'
    częstotliwościach dobrze współbrzmią dla ucha i jeśli ich nie będzie w
    skali, to muzyka będzie brzmiała fałszywie. W szczególności są to
    częstotliwości 4/3 i 3/2 podstawowej. 12-stopniowy strój równiemiernie
    temperowana ma interwały dość dobrze przybliżające te proporcje -
    pierwiastek dwunastego stopnia z dwóch do piątej do niemal dokładnie 4/3
    a do siódmej niemal dokładnie 3/2.

    Ale jak najbardziej używane były 19- i 31-stopniowe stroje równomiernie
    temperowane.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: