  • 61. Data: 2009-01-06 00:16:58
    Temat: Re: 60mm czy 105mm do do D300?
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 5 Jan 2009 23:37:52 +0100, Marek Wyszomirski napisał(a):

    > Możesz sobie wyliczyć - uwzględniając kryterium Nyquista. Albo znaleźć w
    > sieci wyniki testów rozdzielczości aparatów cyfrowych. Jest tego całkiem
    > sporo. Dleko nie szukając - np.

    Ja jestem leniuszek :P

    > http://www.dpreview.com/reviews/canong10/page23.asp - dla Canona G10.
    > Uwzględniając rozmiary matrycy - 5.7x7.6mm - wynik 2450 linii na wysokość
    > obrazu (wiem, linii nie par linii) wydaje się być całkiem ciekawy.

    No właśnie, linii... A z parami i to różnokolorowymi może być różnie,
    szczególnie jak będą nie do końca równoległe do pionu lub poziomu.

    > Tylko różnica między nami jest taka, ze ja pokazuję konkretne linki z raczej
    > wiarygodnych stron z wynikami pomiarów. Ty zaś tylko twierdzisz, lub
    > proponujesz że jak wywołasz to mi pokażesz jeśli do Ciebie przyjadę...

    No a co mam pokazać? Niestety lub na szczęście - analog nie przechodzi
    przez sieć.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ gg: 3524356

  • 62. Data: 2009-01-06 00:19:39
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 5 Jan 2009 16:13:30 +0100, de Fresz napisał(a):

    > Chyba wręcz przeciwnie.

    Jakby było przeciwnie, do by Marek naświetlał slajdy z natury, a nie z
    pliku.
    W wypadku makrofotografii przyrodniczej jesteś uzależniony od techniki,a i
    tak procent odrzutów jest olbrzymi. Dlatego cyfra tutaj ma wielka przewagę
    nad dowolnym analogiem. Dodaj jeszcze większą GO dla małych matryc i masz
    wykopanie analogowej fotografii z tematu makro na daaaaleki margines.

  • 63. Data: 2009-01-06 00:23:18
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 5 Jan 2009 23:44:21 +0100, Marek Wyszomirski napisał(a):

    > Kąt widzenia jakiej klatki? Pełnej wielkiego formatu, czy skadrowanej do
    > rozmiaru małego obrazka?

    Skadrowanej - będzie mniejszy, a to pomaga - rozjazdy sa zazwyczaj przy
    brzegach obrazu.

    > Ciekawe... Najpierw piszesz, że wycinasz po fakcie mały kawałek z pełnej
    > klatki wielkiego formatu, teraz piszesz, że większa powierzchnia obrazowa
    > zmniejsza wymagania co do precyzji obróbki. Jedno z drugim na raz?

    Najpierw pisze, że ten sam efekt można uzyskać przy tej samej skali
    odwzorowania. Potem piszę, że jeśli się nie zachowa tej samej, tylko da
    większą, to będzie jeszcze lepiej, przy czym w cyfrze już tego nie zrobisz,
    bo maksymalną skalę określa rozmiar matrycy. Oczywiście, cały czas jest
    aktualne zastrzeżenie, że makro robali na analogu to niesamowite koszty i
    tutaj cyfra króluje aktualnie niezagrożona.

  • 64. Data: 2009-01-06 00:35:48
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-01-06 01:19:39 +0100, Adam Płaszczyca
    <t...@o...spamnie.org.pl> said:

    > Jakby było przeciwnie, do by Marek naświetlał slajdy z natury, a nie z
    > pliku.

    A nienienie, chodziło o to, że LF do makro właśnie nadaję się jak
    najbardziej - AFAIR możesz mieć duże powiększenia z prawie każdym
    obiektywem, ot, wystarczy dołączyć drugi miech.
    A makro na robaczkach się nie kończy.

    de Fresz

  • 65. Data: 2009-01-06 06:36:52
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "dominik" <n...@d...kei.pl> napisał:

    >[...]
    > Ale od kiedy motyw będzie macro, a od kiedy nie?

    Kwestia umowna. Niestety obawiam się, że jednoznacznej, powszechnie
    akceptowanej granicy nie da się ustalić.

    > Co z zróżnicowaniem
    > wielkości matryc?

    Nic. Załóżmy, że jesteś członkiem jury przyjmującego zdjęcia na konkurs
    makrofotografii. masz zdecydować, czy dane zdjęcie możem zostać
    zakwalifikowane. Co cię wtedy obchodzi wielkość matrycy? Pzrecież możesz
    nawet nie wiedzieć jakim sprzętem zostało wykonane.

    > Zgadza się, jednak z takiego zdjęcia możesz wycinać przecież.

    Owszem, ale za cenę znaczącej utraty jakości. Kadrować mozęsz z każdego
    formatu - i jeśli zrobisz to tak, ze jakość będzie OK - to kto musi
    wiedzieć, zę w ogóle było kadrowane? Powtórzę jeszcze raz - oceniasz zdjecie
    a nie sprzęt jakim zostało wykonane.

    > Ok, robisz zdjęcie i mi pokazujesz.
    > Ja sobie je oglądam i widzę, odbitka 10x15 i portret jakiejś pani. Czy
    > jest macro? nie - biorę odbitkę i biorę panią do porównania - odbitka
    > jest znacznie mniejsza niż rzeczywistość. Patrząc gołym okiem mogę na
    > pani zobaczyć więcej niż na odbitce.
    > To samo zdjęcie powiększsz do 30x45cm, znów porównuję do pani - odbitka
    > jest większa niż jej głowa, patrząd na odbitkę widzę więcej niż na pani
    > normalnie. Czyli to jest makro dla mnie makro.

    I tu się różnimy - bo dla mnie o tym, czy to makro decyduje nie fragment
    gotowego zdjecia oglądany pod lupą, tylko całe zdjęcie (gotowe, tak
    przygotowane, w tym i skadrowane, jak przewidział jego autor). Jeśli na tym
    zdjeciu odpowiednio mały motyw wypełnia odpowiednio dużą część kadru to jest
    to dla mnie makro. To, jak dobzre widoczne są szczegóły nie decyduje dla
    mnie czy jest to makro a jedynie o tym, czy jakość techniczna zdjecia jest
    akceptowalna.

    > Teraz to samo zdjęcie zrobiłeś jeszcze kompaktem, który ma tylko 2Mpix.
    > Powiększone do 30x40cm jest większe niż pani, ale szczegółów brak -
    > biorę więc do porównania panią i odbitkę, tyle, że stawiam ich obok
    > siebie, a odbitkę odsuwam na tyle, by nie widzieć schodków i rozmycia.
    > Jeśli mimo tego postać na odbitce jest większa niż rzeczywisty motyw to
    > to jest makro - bo widzę więcej niż nieuzbrojonym okiem.
    >[...]

    Przy takim podejściu to samo zdjecie, tak samo skadrowane staje się makro
    lub nie w zależności od formatu w którym została naświetlona/wydrukowana
    odbitka. W/g mnie jest to błąd - decyduje kadr a nie jakość techniczna
    odbitki.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 66. Data: 2009-01-06 06:43:08
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Adam Płaszczyca" <t...@o...spamnie.org.pl> napisał:

    > Ja jestem leniuszek :P

    > No właśnie, linii... A z parami i to różnokolorowymi może być różnie,
    > szczególnie jak będą nie do końca równoległe do pionu lub poziomu.

    Między liniami i parami linii wyszależność jest bardzo prosta - par będzie
    dwukrotnie mniej, co nadal daje sporo ponad dwieście linii na mm wysokości
    ekranu.

    > No a co mam pokazać? Niestety lub na szczęście - analog nie przechodzi
    > przez sieć.

    Nie wykręcaj się. Nikt wyników testów w sieci nie publikował? Poza tym sam
    mówiłeś, że tego wielkoformatowego slajdu nie wyświetla się, tylko nawija na
    bęben. Ten wynik nawinięcia też przez sieć nie przechodzi?

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 67. Data: 2009-01-06 06:44:58
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

> [...]
    > nad dowolnym analogiem. Dodaj jeszcze większą GO dla małych matryc i masz
    > wykopanie analogowej fotografii z tematu makro na daaaaleki margines.

    W tej kwestii pozostaje mi tylko się zgodzić.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 68. Data: 2009-01-06 06:57:40
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    > Skadrowanej - będzie mniejszy, a to pomaga - rozjazdy sa zazwyczaj przy
    > brzegach obrazu.

    I w tym momencie wracamy do źródeł. Projektując szkło projektant musi
    zapewnić akceptowalne dla użytkownika rozjazdy również pzry brzegach.
    Zapewneinie umiarkowalnej wielkosci tych rozjazdów dokonuje się zwykle
    kosztem pewnego pogorszenia jakosci optycznej w centrum kadru. Projektant
    projektujący szkło pod wielki format musi zapewnić umiarkowane rozjazdy na
    bardzo szerokim obszarze, projektujący pod małą klatkę musi zapewnić
    znacznie mniejszy obszar bez rozjazdów. Który z nich uzyska lepszą jakosć
    otyczna w centrum kadru?

    > Najpierw pisze, że ten sam efekt można uzyskać przy tej samej skali
    > odwzorowania.

    Ten sam tylko pod względem kadru - pod względem jakości technicznej juz nie.
    Gdy zaczniesz powiększać bardzo mały wycinek kadru wielkiego formatu strata
    na jakości będzie taka, że z dobrej jakościowo cyfrowej matrycy
    naświetlającej od razu tylko taki mały wycienk wyciśniesz więcej.

> [...]
    zrobisz,
    > bo maksymalną skalę określa rozmiar matrycy.

    Z tym się zgadzam, ale cały czas rozważamy pzrypadek, kiedy naświetlamy przy

  • 69. Data: 2009-01-06 07:52:10
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    Marek Wyszomirski wrote:
    > A jeśli podasz, że obiektyw zapewni Ci np. wypełnienie pełnej szerokości
    > kadru motywem o rozmiarze 3cm to znając rozmiary pszczoły będziesz mógł od
    > razu bez żadnego kombinowania powiedzieć, jkai procent kadru Ci wypełni -
    > czyli - jeszcze prościej...

    No może i prościej - zgoda.
    Czyli taka definicja mówiłaby, że dla małego obrazka muszę mieć
    obiektyw, który da mi wypełnienie pełnej szerokości kadru motywem o
    rozmiarze 3,6cm lub mniejszym - wtedy mam makro.
    Bo jak rozumiem ciągle chodzi o wyznaczenie definicji tej granicy (dla
    danego obiektywu i filmu/matrycy), od której zaczyna się makro.

    Ciekawe podejście... :)

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 70. Data: 2009-01-06 09:08:33
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "syriusz" <r...@s...pl> napisał:

> [...]
    > który da mi wypełnienie pełnej szerokości kadru motywem o rozmiarze 3,6cm

    Trochę inaczej - że dla dowolnego obrazka abyś miał makro motyw o rozmiarach
    np. 3cm musi wypełniać cała szerokość kadru. Przy czym największym problemem
    jest ustalenie granicy - czy będzie to 2, 3 a może 7cm - tu obawiam się że
    znalezienie wartości będącej powszechnie akceptowaną może nie być możliwe.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)