  • 71. Data: 2009-01-06 09:23:35
    Temat: Re: 60mm czy 105mm do do D300?
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    Marek Wyszomirski wrote:
    > Trochę inaczej - że dla dowolnego obrazka abyś miał makro motyw o rozmiarach
    > np. 3cm musi wypełniać cała szerokość kadru. Przy czym największym problemem
    > jest ustalenie granicy - czy będzie to 2, 3 a może 7cm - tu obawiam się że
    > znalezienie wartości będącej powszechnie akceptowaną może nie być możliwe.

    OK - rozumiem.
    Czyli wracając do skali 1:1, możemy przyjąć, że makro zaczyna się wtedy,
    gdy szerokość kadru wypełnia obiekt o rozmiarach ok. 3-4cm :)
    Oczywiście zgadzam się, że ta granica jest płynna, może być tylko czysto
    umowna, a patrząc na konkretne zdjęcie odczucie "już makro, czy jeszcze
    nie" - czysto subiektywne... :)

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 72. Data: 2009-01-06 11:18:27
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 6 Jan 2009 07:43:08 +0100, Marek Wyszomirski napisał(a):

    > Między liniami i parami linii wyszależność jest bardzo prosta - par będzie
    > dwukrotnie mniej, co nadal daje sporo ponad dwieście linii na mm wysokości
    > ekranu.

    Nie byłbym taki pewien, szczególnie, jak już wspomniałem, w wypadku linii
    nie będących równoległych do linii ułożenia komórek światłoczułych na
    matrycy.

    > Nie wykręcaj się. Nikt wyników testów w sieci nie publikował? Poza tym sam
    > mówiłeś, że tego wielkoformatowego slajdu nie wyświetla się, tylko nawija na
    > bęben. Ten wynik nawinięcia też przez sieć nie przechodzi?

    Przechodzi, tylko zauważ, że do makro nie używa się MF czy LF z zupełnie
    innych przyczyn.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 73. Data: 2009-01-06 11:20:45
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 6 Jan 2009 01:35:48 +0100, de Fresz napisał(a):

    > A nienienie, chodziło o to, że LF do makro właśnie nadaję się jak
    > najbardziej - AFAIR możesz mieć duże powiększenia z prawie każdym
    > obiektywem, ot, wystarczy dołączyć drugi miech.
    > A makro na robaczkach się nie kończy.

    To jak najbardziej tak, tylko zupełnie poza granicami naszych rozważań. W
    LF możesz osiągnąć o wiele większą skalę odwzorowania i rozciągnąć robala
    na całą klatkę.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 74. Data: 2009-01-06 11:31:11
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 6 Jan 2009 07:57:40 +0100, Marek Wyszomirski napisał(a):

    > I w tym momencie wracamy do źródeł. Projektując szkło projektant musi
    > zapewnić akceptowalne dla użytkownika rozjazdy również pzry brzegach.

    Owszem, ale tutaj nie ma wielkiego problemu, bo choć pole krycia jest
    większe, to kąt widzenia klatki jest taki sam.

    > Zapewneinie umiarkowalnej wielkosci tych rozjazdów dokonuje się zwykle
    > kosztem pewnego pogorszenia jakosci optycznej w centrum kadru. Projektant
    > projektujący szkło pod wielki format musi zapewnić umiarkowane rozjazdy na
    > bardzo szerokim obszarze, projektujący pod małą klatkę musi zapewnić
    > znacznie mniejszy obszar bez rozjazdów. Który z nich uzyska lepszą jakosć
    > otyczna w centrum kadru?

    Identyczne będą. Zauważ, że różnica jest tylko w skali. Jeśli narysujesz
    schemat małego obrazka z zachowaniem wymiarów, to kiedy go powiększysz
    otrzymasz LF. Błąd jaki popełniasz polega na ocenie pola krycia obiektywu
    zamiast stosunku pola krycia do ogniskowej.

    Jedyne co może mieć wpływ, to fakt, że obiektywy LF mają ten stosunek
    większy, żeby mogły działać z shiftem.

    > Ten sam tylko pod względem kadru - pod względem jakości technicznej juz nie.
    > Gdy zaczniesz powiększać bardzo mały wycinek kadru wielkiego formatu strata
    > na jakości będzie taka, że z dobrej jakościowo cyfrowej matrycy
    > naświetlającej od razu tylko taki mały wycienk wyciśniesz więcej.

    Nie. Rozdzielczość materiału nie maleje wraz z rozmiarem kadru. Inaczej
    jest z matrycami - jeśli masz dwie z X Mpix, to większa ma mniejszą
    rozdzielczość.
    Jakość uzyskanego zdjęcia będzie taka sama, a jej porównanie można odnieść
    jedynie do rozdzielczości matrycy vs rozdzielczości filmu.
    IMHO będą one podobne, choć przy mikromatrycach rozdzielczość na mm może
    być większa, za to wtedy może rozdzielczość obiektywu klęknąć.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 75. Data: 2009-01-06 11:50:05
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Adam Płaszczyca" <t...@o...spamnie.org.pl> napisał:

    > To jak najbardziej tak, tylko zupełnie poza granicami naszych rozważań. W
    > LF możesz osiągnąć o wiele większą skalę odwzorowania i rozciągnąć robala
    > na całą klatkę.

    Jeśłi studio będzie odpowiednie duże (niezbędny wyciąg może się okazać dość
    sporawy) i robal będzie chciał grzecznie pozować (najlepszy będzie martwy na
    szpilce). Nigdy nie negowałem, ze wykorzystując wielki format można osiągnąć
    przy fotografowaniu statycznych motywów rewelacyjną jakość - to, że
    powiększenie miedzy odbitką a negatywem z której zostało zrobione jest
    niewielkie (albo nawet w ogóle go nie ma) przekłada się wyraźnie na
    uzyskiwany wynik. Rozważaliśmy jednak przypadek zupełnie inny - gdy zdjęcie
    wykonujemy przy skali odwzorowania 1:1 a następnie powiększamy mały jego
    wycinek - w takim samym stopniu, jak zdjęcie wykonane aparatem cyfrowym o
    maleńkiej matrycy.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 76. Data: 2009-01-06 12:14:20
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    > Owszem, ale tutaj nie ma wielkiego problemu, bo choć pole krycia jest
    > większe, to kąt widzenia klatki jest taki sam.

    Kąt będzie ten sam przy założeniu zmiany ogniskowej proporcjonalnie do
    zmiany rozmiarów klatki. OK, z takim założeniem jestem w stanie się zgodzić
    i czekam na dalsze jego implikacje...

    > Identyczne będą. Zauważ, że różnica jest tylko w skali. Jeśli narysujesz
    > schemat małego obrazka z zachowaniem wymiarów, to kiedy go powiększysz
    > otrzymasz LF.

    I tu się podłożyłeś. Bo kontynuując tezę o liniowej zmianie rozmiarów jeśli
    obiektyw małego obrazka będzie rysował obraz punktu jako krążek o średnicy
    1/100 mm (liczbę 1/100 mm przyjąłem na wiarę bez głębszego zastanawiania się
    jak duży ten krązek będzie - ale chyba się zgodzisz, że dla dowolnego
    nieidealnego obiektywu obrazem punktu nie będzie punkt, tylko jakoś tam
    rozmyta plamka - sądzę, że w zgrubnym przybliżeniu można przyjąć że będzie
    to krążek) to liniowo powiększając wszystko 10x otrzymamy obiektyw rzutujący
    jako obraz punktu krążek o średnicy 10x większej. A więc - jego
    rozdzielczość też będzie 10x mniejsza. Powiększając zatem mały fragment
    obrazka z takkiego powiększonego obiektywu w takim samym stopniu jak cały
    obrazek z obiektywu małoobrazkowego otrzymamy obraz 10x mniej ostry.
    W rzeczywistości problem będzie jeszcze bardziej skomplikowany - proste
    powiększenie soczewek nie załatwia sprawy - obiektyuw z większymi soczewkami
    może być dużo trudniejszy do wykonania (konieczność zapewnienia
    jednorodności szkła, utrzymania w rozsądnych granicach deformacji wywołanych
    zmianami temperatury, zapewnienie sztywnosci mechanicznej (przy liniowym
    zwiększeniu rozmiarów masa rosnie z sześcianem, a powierzchnie pzrekrojów
    tylko z kwadratem powiększenia). Gdyby tak prosto było zwiększać soczewki
    miałbyś do wielkiego formatu łatwo dostępne standardy o jasności 1.4 czy
    1.7...

    >[...]
    >
    > Nie. Rozdzielczość materiału nie maleje wraz z rozmiarem kadru. Inaczej
    > jest z matrycami - jeśli masz dwie z X Mpix, to większa ma mniejszą
    > rozdzielczość.

    Zakładając, że ta większa ma tyle samo pixeli, co nie musi być prawdą.

    > Jakość uzyskanego zdjęcia będzie taka sama, a jej porównanie można odnieść
    > jedynie do rozdzielczości matrycy vs rozdzielczości filmu.

    A co z rozdzielczością optyki? Dlaczego upierasz się, by ją pomijać?

    > IMHO będą one podobne, choć przy mikromatrycach rozdzielczość na mm może
    > być większa, za to wtedy może rozdzielczość obiektywu klęknąć.

    Przy mikromatrycach takich jak w telefonach komórkowych - faktycznie. Zbyt
    małe soczewki tez jest ciężko wykonać (precyzja szlifowania, wpływ dyfrakcji
    swiatła). Ale - to wylezie pzry naprawdę małych matrycach. Przy takich jak w
    APSC czy tych lepszych kompaktach cyfrowych rozdzielczość optyki będzie
    lepsza niż przy wielkim formacie.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 77. Data: 2009-01-06 12:41:40
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 6 Jan 2009 12:50:05 +0100, Marek Wyszomirski napisał(a):

    > Jeśłi studio będzie odpowiednie duże (niezbędny wyciąg może się okazać dość
    > sporawy) i robal będzie chciał grzecznie pozować (najlepszy będzie martwy na
    > szpilce).

    Jasne, zastrzegałem to.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 78. Data: 2009-01-06 12:42:34
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 06 Jan 2009 10:23:35 +0100, syriusz napisał(a):

> [...]
    > Oczywiście zgadzam się, że ta granica jest płynna, może być tylko czysto
    > umowna, a patrząc na konkretne zdjęcie odczucie "już makro, czy jeszcze

    A ja robię makro, kiedy zakładam pierścionek makro ;)

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 79. Data: 2009-01-06 13:10:26
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 6 Jan 2009 13:14:20 +0100, Marek Wyszomirski napisał(a):

    > Kąt będzie ten sam przy założeniu zmiany ogniskowej proporcjonalnie do
    > zmiany rozmiarów klatki. OK, z takim założeniem jestem w stanie się zgodzić
    > i czekam na dalsze jego implikacje...

    Implikacja jest taka, że skoro ten parametr jest identyczny, to komplikacja
    jest taka sama.

> [...]
    > 1/100 mm (liczbę 1/100 mm przyjąłem na wiarę bez głębszego zastanawiania się

    Nie będzie. Atomy w szkle się nie powiększą. Będzie ich więcej.

    > Zakładając, że ta większa ma tyle samo pixeli, co nie musi być prawdą.
    Takie założenie poczyniłem, dla jasności przykładu.

    > A co z rozdzielczością optyki? Dlaczego upierasz się, by ją pomijać?

    Dlatego, że optyka jest bardzo podobna - obiektywy LF nie mają większych
    soczewek, materiały też takie same.

    Atomy w szkle się zmniejszyły?

    --
    ___________/ GG: 3524356

  • 80. Data: 2009-01-06 13:38:58
    Temat: [OT] Re: 60mm czy 105mm do do D300?
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Adam Płaszczyca wrote:

    > Implikacja jest taka, że skoro ten parametr jest identyczny, to komplikacja
    > jest taka sama.

    Adasiu, jak ustaliłeś że IP Moona jest w Krakowie? Ludzie na dwóch grupach cię
    już o to pytają, a ty gdzieś znikasz. Może tu odpowiesz a ja przekażę.