    From: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: 60mm czy 105mm do do D300?
    Date: Tue, 6 Jan 2009 07:36:52 +0100

    "dominik" <n...@d...kei.pl> napisał:

    >[...]
    > Ale od kiedy motyw będzie macro, a od kiedy nie?

    Kwestia umowna. Niestety obawiam się, że jednoznacznej, powszechnie
    akceptowanej granicy nie da się ustalić.

    > Co z zróżnicowaniem
    > wielkości matryc?

    Nic. Załóżmy, że jesteś członkiem jury przyjmującego zdjęcia na konkurs
    makrofotografii. masz zdecydować, czy dane zdjęcie możem zostać
    zakwalifikowane. Co cię wtedy obchodzi wielkość matrycy? Pzrecież możesz
    nawet nie wiedzieć jakim sprzętem zostało wykonane.

    > Zgadza się, jednak z takiego zdjęcia możesz wycinać przecież.

    Owszem, ale za cenę znaczącej utraty jakości. Kadrować mozęsz z każdego
    formatu - i jeśli zrobisz to tak, ze jakość będzie OK - to kto musi
    wiedzieć, zę w ogóle było kadrowane? Powtórzę jeszcze raz - oceniasz zdjecie
    a nie sprzęt jakim zostało wykonane.

    > Ok, robisz zdjęcie i mi pokazujesz.
    > Ja sobie je oglądam i widzę, odbitka 10x15 i portret jakiejś pani. Czy
    > jest macro? nie - biorę odbitkę i biorę panią do porównania - odbitka
    > jest znacznie mniejsza niż rzeczywistość. Patrząc gołym okiem mogę na
    > pani zobaczyć więcej niż na odbitce.
    > To samo zdjęcie powiększsz do 30x45cm, znów porównuję do pani - odbitka
    > jest większa niż jej głowa, patrząd na odbitkę widzę więcej niż na pani
    > normalnie. Czyli to jest makro dla mnie makro.

    I tu się różnimy - bo dla mnie o tym, czy to makro decyduje nie fragment
    gotowego zdjecia oglądany pod lupą, tylko całe zdjęcie (gotowe, tak
    przygotowane, w tym i skadrowane, jak przewidział jego autor). Jeśli na tym
    zdjeciu odpowiednio mały motyw wypełnia odpowiednio dużą część kadru to jest
    to dla mnie makro. To, jak dobzre widoczne są szczegóły nie decyduje dla
    mnie czy jest to makro a jedynie o tym, czy jakość techniczna zdjecia jest
    akceptowalna.

    > Teraz to samo zdjęcie zrobiłeś jeszcze kompaktem, który ma tylko 2Mpix.
    > Powiększone do 30x40cm jest większe niż pani, ale szczegółów brak -
    > biorę więc do porównania panią i odbitkę, tyle, że stawiam ich obok
    > siebie, a odbitkę odsuwam na tyle, by nie widzieć schodków i rozmycia.
    > Jeśli mimo tego postać na odbitce jest większa niż rzeczywisty motyw to
    > to jest makro - bo widzę więcej niż nieuzbrojonym okiem.
    >[...]

    Przy takim podejściu to samo zdjecie, tak samo skadrowane staje się makro
    lub nie w zależności od formatu w którym została naświetlona/wydrukowana
    odbitka. W/g mnie jest to błąd - decyduje kadr a nie jakość techniczna
    odbitki.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)