    From: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: 60D vs D7000 pytanie dla userów i fanów tabelek ;-)
    Date: Sun, 10 Jul 2011 14:40:10 +0200
    <iv2c3l$432$1@news.task.gda.pl> <iv6rkc$ph8$1@news.onet.pl>
    <iv6vup$dna$1@news.task.gda.pl>
    <d...@c...googlegroups.com>
    <iv7gtt$k67$1@news.onet.pl>
    <d...@d...googlegroups.com>
    <iv7np4$l43$1@news.onet.pl>
    <6...@h...googlegroups.com>
    <iv93d3$uc1$1@news.onet.pl>
    <7...@n...googlegroups.com>
    <f...@w...googlegroups.com>
    <ivaiu8$p3k$2@news.onet.pl>
    <3...@1...googlegroups.com>

    W dniu 2011-07-10 08:58, XX YY pisze:

    >[...]
    >
    > Podchodzisz blednie , bez zrozumienia do problemu.

    Naprawdę? Chyba o sobie piszesz.

    > 1. o wyniku ostatecznym swiadczy wielkosc pliku.
    > ten plik ktory jest wiekszy ten zawiera wiecej informacji.

    Bzdura. W przypadku pliku skompresowanego jego wielkość zależy zarówno
    od zawartości informacji jak i zastosowanego algorytmu kompresji. I może
    być tak, że z dwóch plików jpg ten mniejszy bedzie zawierał więcej
    informacji.

    > Jezeli skomprymujesz plik na 80% jakosci inny na 100% jakosci i ten na
    > 80% jakosci bedzie wiekszy to mimo wiekszego stopnia kompresji bedzie
    > on zawieral wiecej informacji - a wiec lepszy obraz To tylko uwaga
    > marginalna.

    Może i marginalna, ale nieprawdziwa. Większy plik _może_ zawiarać wiecej
    informacji, ale wcale nie musi.

    > moznaby powiedziec ze stopien kompresji jest bez znaczenia , decyduje
    > wielkosc pliku.

    Nieprawda. Stopień kompresji _też_ ma znaczenie.
    Prosty eksperyment - wziąłem plik tiff i zrobiłem z niego za pomocą
    ptego samego programu Photoimpact dwa pliki jpg. Pierwszy - poprzez
    zapis zapis pliku jpg z jakością kompresji 70%. Efekt - plik o rozmiarze
    43154 bajty - do pobrania pod adresem
    http://www.toya.net.pl/~wyszomir/rozne/bokochod08463
    h.jpg
    Drugi - najpierw wykonałem silne rozmycie oryginalnego pliku za pomiocą
    funkcji 'gaussian blur' a nastepnie zapisałem jako jpg z jakością
    kompresji 95%. Efekt - plik o rozmiarze 64630 bajtów - do pobrania pod
    adresem http://www.toya.net.pl/~wyszomir/rozne/bokochodblur.
    jpg
    Proponuję obejrzeć i ocenić, który z nich zawiera więcej informacji.

    > Oczywistym jest ze w celach porownawczych mozliwosci sprzetu nalezy
    > stosowac znormalizowane warunki - a wiec ten sam najlepszy stopien
    > kompresji.

    Przede wszystkim _jednakowy_ stopień kompresji. Fakt, że warto, aby był
    też pzry okazji możliwie najlepszy. A sęk w tym, ze dla różnych aparatów
    będziemy mieli z zapewnieniem tej jednakowości problem.

    > 2. Pisalem o tym aby porownac miedzy soba rozne aparaty to musi byc
    > fotografowany dokladnie ten sam motyw - powiedzmy ta sama tablicy
    > testowa.

    Z tym się zgadzam.

    > Nalezaloby tak przetworzyc pliki raw w jpeg aby uzyskac
    > najwieksza mozliwa wielkosc pliku. I wowczas mozna porownywac. Nic
    > nie stoi na przeszkodzeie aby pliki RAW z roznych aparatow wywolac ta
    > sama wolarka do raw ow i dokonac w niej zawsze w tym samym stopniu
    > kompresji do jpeg. Gdzie tu problem ? To jest tak oczywiste , ze dziwi
    > mnie , ze w ogole o tym wspominasz.

    Zacytuję zatem fragment Twojego wczorajszego listu:

    'Nie wnikalem w to jak ktore laboratorium traktuje pliki - czy licza
    je sami z RAW w ten sam sposob , czy biora je z puszki. W zasadzie
    poniewaz kompresja jpeg jest kompresja znormalizowana przypuszczam ze
    mozna rowniez porownywac pliki prosto z puszki . Aby wnosic o
    potencjale jakosciowym aparatu trzebaby porownywac pliki najwyzszej
    jakosci.'

    Otóż cały czas wykazuję, ze porównywanie plików jpg z puszki może
    prowadzić do błędnych wniosków. A i co do wyciągania wniosków z plików
    wytworzonych tym samym algorytmem z plików RAW też byłbym ostrożny -
    niektórzy producenci stosują wstępne odejmowanie wartosci 'bias' z
    sygnału matrycy oraz odszumianie plików RAW co też moze wpływać na
    wielkosć uzyskiwanego pliku jpg.

    > [...]
    > A w skrocie jak to mozna szybko porownac np wlasny aparat w warunkach
    > domowych z roznymi obiektywami i na roznych czulosciach?:
    >
    > zwyczajnie kolorowy plakat zawieszony na scianie fotografowalbym lampa
    > blyskowa , zmieniajac czulosc , ogniskowe , przyslony.
    > porownalbym wielkosci plikow jpeg - to da praktycznie uzyteczna metode
    > poznania mozliwosci wlasnego sprzetu .
    > Mozna wrecz natychmiast uzyskac odpowiedz np na pytanie : na jakich
    > przyslonach i ogniskowych moj zoom pracuje najlepiej ?

    Dla jednego typu aparatu i identycznych ustawień wpływajacych na sposób
    wyliczania plików jpg - zgoda.

    > Oczywiscie ze w ten sposob nie da sie dokladnie pomierzyc wszystkich
    > bledow optycznych obiektywu.
    >
    > Ale obraz majacy np 21 MB musi byc lepszy ob obrazu 14 MB.

    Przy założeniu jednakowej kompresji. Jeśli to założenie nie jest
    spełnione - nie musi.

    > W zasadzie dostaniesz w ten sposob najobiektywniejsza odpowiedz na
    > pytanie : ktory aparat daje lepsza jakosc obrazu.
    >[...]

    Na podobnej zasadzie można by próbować na podstawie mocy silnika
    wyrabiać sobie zdanie, który samochód będzie miał lepsze przyspieszenie.
    I pewne wnioski można faktycznie wyciagnąć - bo jeśli samochód ma silnik
    o mocy 40KM to bez większego ryzyka można powiedzieć, ze będzie
    przyspieszał dość ślamazarnie. Ale już kategorycznego twierdzenia, ze
    ten, który ma silnik 200KM będzie przyspieszał lepiej od takiego z
    silnikiem 130KM bym nie ryzykował - bo może się okazać, ze ten pierwszy
    to ciężka limuzyna ważąca 2.5 tony, a ten drugi - lekki dwuosobowy
    samochód sportowy...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)