  • 71. Data: 2009-09-21 12:37:50
    Temat: Re: 14/2.8 - oficjalne info
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Michal Tyrala napisał(a):

    > Mam remont kapitalny na glowie i niespecjalnie mam czas na eksperymenta
    > -- moze jakis gotowiec? Bo tak na sucho to nie umiem sobie wyobrazic jak
    > to bedzie wygladalo...

    Coś jak w linku poniżej, tylko to jest z kilku zdjęć składane. Z jednego
    zdjęcia wyjdzie fragment. Chodzi mi o samo odwzorowanie przestrzeni:

    http://tinyurl.com/mcluqg

    --
    Mirek

  • 72. Data: 2009-09-21 13:13:07
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 21 Sep., 12:42, John Smith <u...@e...net> wrote:

    > Przy takim podejściu nie porozumiemy się.

    bardzo mozliwe gdyz trzebaby uscislic co rozumiesz pod pojeciem
    panoramy cylindrycznej.

    o jakiej panoramie mowisz 120 st , 220 st 90 st czy moze 360 st.?

    panorama cylindryczna nie musi byc panorama 360 st.
    wogole panorama nie musi byc 360 st.

    odwzorowan cylindrycznych jest wiele.

    odwzorowanie na powierzchnie walca jest udwzorowaniem cylindrycznym -

    ale odwzorowanie czego ?
    otoczenia ?
    otoczenie ktore widzisz jest polsfera .
    a wiec chodzi o odwzorowanie sfery na cylinder.

    jesli w otoczeniu wystepuja okreslone katy - pomiedzy elementami to
    odwzorowanie , w ktorym te katy zostana zachowane bedzie odwzorowaniem
    cylindrycznym prostokatnym.
    w takim odwzorowaniu nie ma porzeby giecia lini poziomych.
    sa odwzorowania ktore zachowuja odleglosci , nie zachowuja katow .
    ( ortodroma , loxodroma pogoogluj))

    jesli odwzorowujesz za pomoca jakiegos obiektywu w ten sposob ze katy
    zostana zaburzone a chcialbys prostokatne to trzeba prostowac .
    Dlaczego chcesz giac linie poziome z ultraszerokiego a zachowac
    pionowe?
    Oko ludzkie w widzi prostoliniowo , te linie z UW aby zdjecie bylo
    postrzegana jako naturalnie odwzorowywujace winny byc prostymi - nie
    lukami. PO co giac poziome linie z UW przy zachowaniu pionowych ?

    > Proponuję, abyś nadal pisał dalej cokolwiek, co Ci ślina przynosi na
    > język, a co wydaje się związane z tematem. Ja Ci tego chyba już jaśniej
    > nie wyłożę. :-) Ty masz potrzebę paplania, a nie konkretnej dyskusji na
    > temat.

    obawiam sie ze powinens poznac pojecia podstwowe.
    wyszedles z falszywego zalozenia ze jesli sie pognie linie z UW
    obiektywu to odwzorowanie bedzie naturalne.
    NIe , nie bedzie.

    mam troche prostowanych zdjec z fisheya , i to nie jest tak ze
    wyprostowanie daje odwzorowanie bezbledne , albo takie ktore wyglada
    jak naturalne robione np 50 mm.
    Jedno wyprostujesz drugie pokrzywisz/odrealnisz - mowiac trywialnie.

  • 73. Data: 2009-09-21 13:30:26
    Od: John Smith <u...@e...net>

    XX YY napisał(a):

    > obawiam sie ze powinens poznac pojecia podstwowe.
    > wyszedles z falszywego zalozenia ze jesli sie pognie linie z UW
    > obiektywu to odwzorowanie bedzie naturalne.
    > NIe , nie bedzie.

    Słuchaj, wciąłeś się w pytanie które nie było skierowane do Ciebie, a
    którego nie zrozumiałeś. Pytanie było skierowane do wtajemniczonych, a
    Ty najwyraźniej tego nie robiłeś w sposób, o który mi chodzi.
    Spróbowałem Ci wytłumaczyć najprościej jak się da, że chodzi mi o
    przekształcenie cylindryczne dostępne w Huginie. Jeśli się nim nie
    bawiłeś, to nie wiesz o co pytam. I ja nie oczekuję od Ciebie odpowiedzi.
    Kapewu?

    Bez obrazy, naprawdę mi nie pomożesz w tym wątku.
    Choćbyś wypisał tutaj wszystko co wiesz o panoramach.

    Pozdrawiam,
    --
    Mirek

  • 74. Data: 2009-09-21 13:41:48
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 21 Sep., 15:30, John Smith <u...@e...net> wrote:

> [...]
    > Kapewu?
    >
    > Bez obrazy, naprawdę mi nie pomożesz w tym wątku.
    > Choćbyś wypisał tutaj wszystko co wiesz o panoramach.

    zaraz zaraz , pomalutku.

    w pewnym momencie zwrociles sie do mnie.

    ale pracuj dalej

  • 75. Data: 2009-09-21 13:44:35
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Mon, 21 Sep 2009 14:37:50 +0200, John Smith wrote:

    > Coś jak w linku poniżej, tylko to jest z kilku zdjęć składane. Z jednego
    > zdjęcia wyjdzie fragment. Chodzi mi o samo odwzorowanie przestrzeni:
    >
    > http://tinyurl.com/mcluqg

    Jak takie odwzorowanie wyglada to wiem (pinhole 6x18, czy inne w
    puszkach ;)), jakos nie umiem sobie wyobrazic co w/w soft zrobi z fota w
    UWA ktora ma w rogu jajowaty talerz np...

    Jakiegos before/after mi potrzeba, ale moze wieczorkiem nad kuflem
    wymysle to jednak na sucho :)

    pozdrawiam,
    --
    Michał http://kbns.digart.pl/

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

  • 76. Data: 2009-09-21 14:45:13
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Michal Tyrala napisał(a):
    > Jak takie odwzorowanie wyglada to wiem (pinhole 6x18, czy inne w
    > puszkach ;)), jakos nie umiem sobie wyobrazic co w/w soft zrobi z fota w
    > UWA ktora ma w rogu jajowaty talerz np...

    Otóż to puszka to dobry przykład. Zakładając, że obiektyw jest nie na
    krawędzi puszki, lecz w punkcie równo oddalonym od jej zaokrąglonej
    ścianki wyobraź sobie jak zostanie zobrazowana grupa ludzi ustawiona na
    łuku wokół obiektywu, w jednakowej odległości od niego. Szerokość ludzi
    zostanie odwzorowana prawidłowo, niezależnie od miejsca w kadrze w
    którym stoją.

    Wracając do talerza. Sam UWA "rozciągnie" ten talerz w kierunku
    narożnika, ale przekształcenie cylindryczne "ściągnie" w pewnym stopniu
    to wyciągnięcie (w pewnym stopniu, bo jedynie w osi poziomej).

    > Jakiegos before/after mi potrzeba, ale moze wieczorkiem nad kuflem
    > wymysle to jednak na sucho :)

    Robisz zdjęcie z człowiekiem z boku kadru, blisko krawędzi ale najlepiej
    trzymając oś obiektywu równolegle do horyzontu, wrzucasz do Hugina,
    ustawiasz odwzorowanie cylindryczne i projektujesz panoramę z tego
    jednego zdjęcia. To jest na tyle neutralne, że możesz tak zrobić choćby
    360stopni i dalej ludzie nie są za bardzo pogięci.

    To odwzorowanie jest czymś pośrednim pomiędzy fiszem a UWA. Fiszaj gnie
    piony i poziomy, rektilinearna UWA z kolei rysuje prosto piony i
    poziomy. W cylindrze masz piony proste a poziomy pogięte.

    Pytanie, czy w praktyce lepszy efekt będzie poprzez:
    a) prostowanie pionów z fisza, czy
    b) gięcie poziomów z UWA.
    ?

    --
    Mirek

  • 77. Data: 2009-09-21 14:56:01
    Od: John Smith <u...@e...net>

    John Smith napisał(a):
    > trzymając oś obiektywu równolegle do horyzontu

    Nie wiem, czy to było wystarczająco precyzyjne. :-)
    Chodziło mi o to aby obiektyw patrzył przed siebie prosto na horyzont,
    ani wyżej ani niżej, żeby dla uproszczenia rozważań uniknąć "efektu
    zbieżnych pionów", alias "walących się ścian". :-)

    --
    Mirek

  • 78. Data: 2009-09-21 17:09:17
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze John Smith:

    > Ale chyba to samo można uzyskać "krzywiąc" obraz z szerokiego obiektywu
    > rektilinearnego do postaci panoramy cylindrycznej?

    Nie do końca, dlatego że niżej niż 10mm na APS-C nie zejdziesz, poza tym
    przy odwzorowaniu rektilinearnym masz zawężone pole widzenia w rogach w
    porównaniu z fisheye.

  • 79. Data: 2009-09-21 17:14:24
    Od: XX YY <f...@g...com>

    "

    --

    odpowiedz jest natychmiastowa i widze jak sie meczysz wiec przez
    uiprzejmosc podpowiadam :

    projekcja sferyczna ( zdjecia plaskiego na sfere -powierzchnie
    kuli ) daje lepsze odwzorowanie ( wynik blizszy prawdzie ) w
    panoramach wielorzedowych - jesli unosiles lub opuszczales os optyczna
    obiektywu.

    dla panoram jednorzedowych lepsze wyniki daje projekcja cylindryczna.

    takie jest przeznaczenie tych obu roznych projekcji w programach do
    skladania panoram.

    to nie jest zwiazane z rodzajem obiektywu.

    Taki niuans czy szeroki kat czy fiszaj uwzglednia sie gdzies
    indziej .- w parametrach obiektywu - nie w rodzaju projekcji.

    czyli projekcja sferyczna ma za zadanie dodatkowo usunac /ograniczyc
    zbieznosc lini.( walce sie linie )

    ale odpowiedzi na tak postawione pytanie jak postwiles nie daje wybor
    rodzaju projekcji.
    nie mozna smakiem gruszek opisywac smaku jablek.

    tyle w tym temacie

  • 80. Data: 2009-09-21 18:26:44
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Mon, 21 Sep 2009 16:45:13 +0200, John Smith wrote:
    [ciach nauki ;))]
    > To odwzorowanie jest czymś pośrednim pomiędzy fiszem a UWA. Fiszaj gnie
    > piony i poziomy, rektilinearna UWA z kolei rysuje prosto piony i
    > poziomy. W cylindrze masz piony proste a poziomy pogięte.

    Ja naprawde troche fot reklalinearnym UWA juz zrobilem, fisheyem tez,
    pare otworkow w puszce po kawie tez sie w zyciu zdazylo ;)

    Wiesz czego mi brakowalo? Ze hugin przy UWA->cylinder rozciaga w pionie srodek :)

    Ale wdzieczny jestem za te dyskusje, bo sa kadry, gdzie faktycznie tak
    skorygowany UWA wyglada w miare normalnie (ale sa i takie, ktorym to
    srednio pomaga).
    Sadze, ze dlatego, ze tak zrobiona fota (z medium cylindrycznym) ma duzy
    kat widzenia w poziomie, a sporo mniejszy w pionie -- wyciety przez
    srodek poziomy pasek z UWA tez juz nie ma takich wscieklych deformacji
    po rogach...

    > Pytanie, czy w praktyce lepszy efekt będzie poprzez:
    > a) prostowanie pionów z fisza, czy
    > b) gięcie poziomów z UWA.

    Jakos w obu przypadkach dosc sporo kadru idzie na smietnik... Ja chyba
    jednak pozostane przy traktowaniu fisza jak wielka beczke i bede
    prostowac do rectalinearnego UWA ;)

    pozdrawiam,