    From: XX YY <f...@g...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: 14/2.8 - oficjalne info
    Date: Mon, 21 Sep 2009 06:13:07 -0700 (PDT)
    <4ab370d1$1@news.home.net.pl> <h8vrve$fdf$1@news.interia.pl>
    <4ab37948$1@news.home.net.pl> <h923rb$jh2$2@atlantis.news.neostrada.pl>
    <h...@t...hamstera.pl> <h9721v$qrr$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@h...ck.polsl.pl>
    <h97389$r34$1@node1.news.atman.pl>
    <f...@a...googlegroups.com>
    <h973p3$r5a$1@node1.news.atman.pl>
    <4...@g...googlegroups.com>
    <h975am$rhg$1@node1.news.atman.pl>
    <5...@p...googlegroups.com>
    <h976rd$rpj$1@node1.news.atman.pl>
    <a...@k...googlegroups.com>
    <h97a3a$sgg$1@node1.news.atman.pl>

    On 21 Sep., 12:42, John Smith <u...@e...net> wrote:

    > Przy takim podejściu nie porozumiemy się.

    bardzo mozliwe gdyz trzebaby uscislic co rozumiesz pod pojeciem
    panoramy cylindrycznej.

    o jakiej panoramie mowisz 120 st , 220 st 90 st czy moze 360 st.?

    panorama cylindryczna nie musi byc panorama 360 st.
    wogole panorama nie musi byc 360 st.

    odwzorowan cylindrycznych jest wiele.

    odwzorowanie na powierzchnie walca jest udwzorowaniem cylindrycznym -

    ale odwzorowanie czego ?
    otoczenia ?
    otoczenie ktore widzisz jest polsfera .
    a wiec chodzi o odwzorowanie sfery na cylinder.

    jesli w otoczeniu wystepuja okreslone katy - pomiedzy elementami to
    odwzorowanie , w ktorym te katy zostana zachowane bedzie odwzorowaniem
    cylindrycznym prostokatnym.
    w takim odwzorowaniu nie ma porzeby giecia lini poziomych.
    sa odwzorowania ktore zachowuja odleglosci , nie zachowuja katow .
    ( ortodroma , loxodroma pogoogluj))

    jesli odwzorowujesz za pomoca jakiegos obiektywu w ten sposob ze katy
    zostana zaburzone a chcialbys prostokatne to trzeba prostowac .
    Dlaczego chcesz giac linie poziome z ultraszerokiego a zachowac
    pionowe?
    Oko ludzkie w widzi prostoliniowo , te linie z UW aby zdjecie bylo
    postrzegana jako naturalnie odwzorowywujace winny byc prostymi - nie
    lukami. PO co giac poziome linie z UW przy zachowaniu pionowych ?

    > Proponuję, abyś nadal pisał dalej cokolwiek, co Ci ślina przynosi na
    > język, a co wydaje się związane z tematem. Ja Ci tego chyba już jaśniej
    > nie wyłożę. :-) Ty masz potrzebę paplania, a nie konkretnej dyskusji na
    > temat.

    obawiam sie ze powinens poznac pojecia podstwowe.
    wyszedles z falszywego zalozenia ze jesli sie pognie linie z UW
    obiektywu to odwzorowanie bedzie naturalne.
    NIe , nie bedzie.

    mam troche prostowanych zdjec z fisheya , i to nie jest tak ze
    wyprostowanie daje odwzorowanie bezbledne , albo takie ktore wyglada
    jak naturalne robione np 50 mm.
    Jedno wyprostujesz drugie pokrzywisz/odrealnisz - mowiac trywialnie.