  • 61. Data: 2009-09-21 08:49:54
    Temat: Re: 14/2.8 - oficjalne info
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Michal Tyrala napisał(a):

    > Jaki?

    10-22 (385g)

    --
    Mirek

  • 62. Data: 2009-09-21 08:54:17
    Od: John Smith <u...@e...net>

    XX YY napisał(a):

    > oczywiscie jesli zlozysz 2 zdj z ultra szerokiego w panorame to
    > dostaniuesz nieporownywalnie lepsza rozdzielczosc niz z fisheya .
    > Jesli da sie zrobic panorame to czemu nie ?

    Nie mówię o składaniu panoramy, mam na myśli samo przekształcenie
    geometryczne pojedynczego zdjęcia. Chyba, że jednak przekształcone
    zdjęcie z fiszaja daje lepsze wyniki (np. szersze pole widzenia) niż
    przekształcone zdjęcie z normalnego UWA.

    --
    Mirek

  • 63. Data: 2009-09-21 09:09:01
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 21 Sep., 10:54, John Smith <u...@e...net> wrote:

> [...]
    > zdjęcie z fiszaja daje lepsze wyniki (np. szersze pole widzenia) niż
    > przekształcone zdjęcie z normalnego UWA.

    napisalem - przeksztalcenie jet okupione spadkiem rozdzielczosci i
    obejmowanego kata.
    po przeksztalecniu z fisheya dostaniesz raczej gorsza jakosc niz przed
    przeksztalceniem z ultraszerokiego.

    Co do samego przeksztalecenia - to roznie mozna definiowac warunki
    geometryczne przeksztalcenia , ale zdjecie po takim przeksztalceniu
    tez nie wyglada calkiem naturalnie , choc beczkowatosci ( najbardziej
    nioekorzystnego zjawiska )mozna sie pozbyc.
    To mozna stosowac z powodzeniem ( geometrycznym ) do prostowania
    architektury , z prostowaniem osob to juz roznie bywa.

    Do tego powazna slabosc fisheji - one nie maja wysokiej rozdzielczosci
    -spore wady geometryczne , do tego duza wrazliwosc na swiatlo boczne .

    W sumie to rzecz indywidualna dla kazdego zdjecia , czasem jest lepiej
    w oryginale , czasem po wyprostowaniu , ale wyprostowanie obcina kadr
    i to znacznie.

  • 64. Data: 2009-09-21 09:20:44
    Od: John Smith <u...@e...net>

    XX YY napisał(a):
    > po przeksztalecniu z fisheya dostaniesz raczej gorsza jakosc niz przed
    > przeksztalceniem z ultraszerokiego.

    Raczej?
    Liczyłem na konkret jednak.

> [...]
    > To mozna stosowac z powodzeniem ( geometrycznym ) do prostowania
    > architektury , z prostowaniem osob to juz roznie bywa.

    Kiedy właśnie chodzi o to, że do ekstremalnie szerokich ujęć wnętrz, tak
    pustych jak i zawierających ludzi, to właśnie przekształcenie
    cylindryczne daje IMO najbardziej neutralne obrazowanie.
    Miałem nadzieję się dowiedzieć, czy lepiej do tego samego wyniku dojść
    "krzywiąc" materiał z UWA czy "prostując" z fiszaja.
    W obu przypadkach zakładam, że docelowy obraz zachowuje proste linie
    pionowe, i zakrzywia linie poziome (czyli panorama cylindryczna).

    --
    Mirek

  • 65. Data: 2009-09-21 09:33:38
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 21 Sep., 11:20, John Smith <u...@e...net> wrote:

> [...]
    > W obu przypadkach zakładam, że docelowy obraz zachowuje proste linie
    > pionowe, i zakrzywia linie poziome (czyli panorama cylindryczna).

    ale powiedz mi dlaczego chcesz krzywic obraz z ultraszerokiego ?-tego
    nie qmam.

    Panorama cylindryczna jest plaska - jesli ogladasz ja jako wydruk
    papierowy niczego giac nie musisz
    jesli na komputerze jako panorame cylindryczna 360 st to program
    dokonuje przeliczen na biezaco .

    po co chesz giac plaska robiona jednym obiektywem - co to ma dac ?

  • 66. Data: 2009-09-21 09:46:38
    Od: John Smith <u...@e...net>

    XX YY napisał(a):
    > Panorama cylindryczna jest plaska - jesli ogladasz ja jako wydruk
    > papierowy niczego giac nie musisz

    Ale muszę ją najpierw uzyskać. Albo z fisza albo z UWA. Nie dysponuję
    aparatem panoramicznym.

    > jesli na komputerze jako panorame cylindryczna 360 st to program
    > dokonuje przeliczen na biezaco .
    >
    > po co chesz giac plaska robiona jednym obiektywem - co to ma dac ?

    To samo, co prostowanie obrazu z fiszaja. Bardziej naturalne obrazowanie
    bardzo szerokich ujęć. Ujęć tak szerokich, że odwzorowanie prostokątne
    (rektilinearne) powoduje np rozciągnięcie sylwetek ludzi blisko brzegów
    kadru.

    Spróbuj zrobić zdjęcie na eq 16mm, z ludźmi po bokach. Potem przekształć
    to jedno zdjęcie w panoramę cylindryczną za pomocą Hugina. Sam zobaczysz
    po co.

    --
    Mirek

  • 67. Data: 2009-09-21 10:24:16
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 21 Sep., 11:46, John Smith <u...@e...net> wrote:

    > Ale muszę ją najpierw uzyskać. Albo z fisza albo z UWA. Nie dysponuję
    > aparatem panoramicznym.

    panoramna oznacza tylko odpowiedni stosunek wysokosci do dlugosci.

    samych odwzorowan cylindrycznych standaryzowanych jest pare rodzaji.

    nie mam teraz czasu i nie lubilem tego nigdy - w szkole lotniczej
    gnebili nas na kartografii tym.

    pytanie sprowadza sie jak otoczenie ( kuliste ? ) pokazac plasko.

    w tych cylindrycznych panoramach , ktore sa uzywane w programach jest
    to najcuzesciej odwzorowanie plaskie prostokatne.
    UW ma tendencje do zakrzywiania lin poziomych rowniez - wlasciwie
    nalezaloby je prostowac , gdybysmy chceili aby odwzorowanie bylo
    podobne do tego jak postrzega je nasze oko w rzeczywistosci.

    nie mam teraz czasu , moze troche pozniej
    mam tez przyklady zdjec po i przed prostowaniem z fisheya - rzecz
    smaku reguly nie ma .
    prostowanie nie urownolegla lini tylko doprowadza linie lukowe do
    prostych zbieznych , dalej trzeba je urownoleglic .
    traci sie na kadrze ok 30 % szerokosci a moze i wiecej .

> [...]
    > bardzo szerokich ujęć. Ujęć tak szerokich, że odwzorowanie prostokątne
    > (rektilinearne) powoduje np rozciągnięcie sylwetek ludzi blisko brzegów

    pokaze ze moze byc na odwrot.
    perspektywa staje sie wlasnie rozciagajaca brzegi prostoliniowo -
    ludzie dalej sa rozciagnieci tyle ze inaczej.

    Ale to wszystko kwestia programu.

    na razie.

  • 68. Data: 2009-09-21 10:40:21
    Od: Nieznajomy <j...@g...pl>

    On 21 Wrz, 12:24, XX YY <f...@g...com> wrote:

    > nie mam teraz czasu  i nie lubilem tego nigdy - w szkole lotniczej
    > gnebili nas na kartografii tym.

    Eureka,
    wszystko jasne,
    to wpływ przeciążeń w wirówce ...

  • 69. Data: 2009-09-21 10:42:06
    Od: John Smith <u...@e...net>

    XX YY napisał(a):

    > panoramna oznacza tylko odpowiedni stosunek wysokosci do dlugosci.

    Przy takim podejściu nie porozumiemy się.
    Proponuję, abyś nadal pisał dalej cokolwiek, co Ci ślina przynosi na
    język, a co wydaje się związane z tematem. Ja Ci tego chyba już jaśniej
    nie wyłożę. :-) Ty masz potrzebę paplania, a nie konkretnej dyskusji na
    temat.

    --
    Mirek

  • 70. Data: 2009-09-21 11:52:45
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Mon, 21 Sep 2009 11:46:38 +0200, John Smith wrote:
    > Spróbuj zrobić zdjęcie na eq 16mm, z ludźmi po bokach. Potem przekształć
    > to jedno zdjęcie w panoramę cylindryczną za pomocą Hugina. Sam zobaczysz
    > po co.

    Mam remont kapitalny na glowie i niespecjalnie mam czas na eksperymenta
    -- moze jakis gotowiec? Bo tak na sucho to nie umiem sobie wyobrazic jak
    to bedzie wygladalo...

    pozdrawiam,
    --
    Michał http://kbns.digart.pl/