    From: XX YY <f...@g...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: 14/2.8 - oficjalne info
    Date: Mon, 21 Sep 2009 10:14:24 -0700 (PDT)
    <h8vrve$fdf$1@news.interia.pl> <4ab37948$1@news.home.net.pl>
    <h923rb$jh2$2@atlantis.news.neostrada.pl>
    <h...@t...hamstera.pl> <h9721v$qrr$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@h...ck.polsl.pl>
    <h97389$r34$1@node1.news.atman.pl>
    <f...@a...googlegroups.com>
    <h973p3$r5a$1@node1.news.atman.pl>
    <4...@g...googlegroups.com>
    <h975am$rhg$1@node1.news.atman.pl>
    <5...@p...googlegroups.com>
    <h976rd$rpj$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@h...ck.polsl.pl>
    <h97gs8$tqu$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@h...ck.polsl.pl>
    <h97ob1$v12$1@node1.news.atman.pl> <h97ov9$v4h$1@node1.news.atman.pl>

    On 21 Sep., 16:56, John Smith <u...@e...net> wrote:

    > Nie wiem, czy to było wystarczająco precyzyjne. :-)
    > Chodziło mi o to aby obiektyw patrzył przed siebie prosto na horyzont,
    > ani wyżej ani niżej, żeby dla uproszczenia rozważań uniknąć "efektu
    > zbieżnych pionów", alias "walących się ścian". :-)
    >
    > --
    > Mirek

    "Pytanie, czy w praktyce lepszy efekt będzie poprzez:
    a) prostowanie pionów z fisza, czy
    b) gięcie poziomów z UWA.
    ?
    "

    --

    odpowiedz jest natychmiastowa i widze jak sie meczysz wiec przez
    uiprzejmosc podpowiadam :

    projekcja sferyczna ( zdjecia plaskiego na sfere -powierzchnie
    kuli ) daje lepsze odwzorowanie ( wynik blizszy prawdzie ) w
    panoramach wielorzedowych - jesli unosiles lub opuszczales os optyczna
    obiektywu.

    dla panoram jednorzedowych lepsze wyniki daje projekcja cylindryczna.

    takie jest przeznaczenie tych obu roznych projekcji w programach do
    skladania panoram.

    to nie jest zwiazane z rodzajem obiektywu.

    Taki niuans czy szeroki kat czy fiszaj uwzglednia sie gdzies
    indziej .- w parametrach obiektywu - nie w rodzaju projekcji.

    czyli projekcja sferyczna ma za zadanie dodatkowo usunac /ograniczyc
    zbieznosc lini.( walce sie linie )

    ale odpowiedzi na tak postawione pytanie jak postwiles nie daje wybor
    rodzaju projekcji.
    nie mozna smakiem gruszek opisywac smaku jablek.

    tyle w tym temacie