  • 31. Data: 2009-03-16 18:23:44
    Temat: Re: Przystawka do mikroskopu
    Od: Qbab <b...@p...onet.pl>

    Pszemol pisze:

    > Skoro Qbab używa jakiegoś starego mikroskopu PZO i mu to wystarcza
    > to ten chinski czy tajwański noname z kamerą tez powinien być OK :-)

    A tu mała uwaga, nie zapominaj że ja jak potrzebuję to mam dostęp do
    sprzętu z górnej półki, a PZO służy mi do "szacowania" czy warto to
    oglądać czy nie :)

    pozdrawiam
    Qbab

  • 32. Data: 2009-03-16 18:37:01
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "adam" <j...@o...maile.com> wrote in message
    > Użytkownik "Pszemol" napisał
    >
    > To może sugerować wszystko włącznie z czymś przeciwnym do tego
    > co sugerujesz ; )

    No jasne :-) Ale jeśli prawdą jest to co piszą o 7 dniach to będzie
    czas aby obejrzeć jakieś przygotowane już szkiełka np. ze
    skrzydłem komara albo sam wezmę zrobię błonkę z cebuli :-)
    i ocenie na własne oko czy sie dla mnie nadaje.

    Wygląda na to że to nowy produkt który pojawił się na rynku USA
    w połowie zeszłego roku i nie ma jeszcze wiele recenzji online.
    Musze pobawić się w królika doświadczalnego :-)

    W sumie ja nie potrzebuję czegoś do badania naukowego do
    doktoratu tylko w miarę dobrego mikroskopu do zastosowań
    czysto hobbystycznych... a na lepsze zwyczajnie mnie nie stać.

  • 33. Data: 2009-03-16 18:46:19
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Qbab" <b...@p...onet.pl> wrote in message

    > nie, mnie chodziło o taki (konstrukcyjnie nie cenowo :) )
    >
    > http://www2.olympus.pl/microscopy/22_IX71.htm#

    I to jest mikroskop do oglądania w świetle ODBITYM?
    Coś mi tu ściemniasz przyjacielu... :-) Przecież jak byk widzę
    oświetlacz preparatu świecący z góry, przez preparat do
    obiektywu pod preparatem/stolikiem... czyli światło przechodzące.

    > one nie mają małych powiększeń :)

    No odwrócone nie, mówiłem o tych dissecting/stereo.
    Rozumiem że te właśnie pracują w świetle odbitym i używane
    są do oglądania biżuterii, kryształów czy do sekcji np. robaczków :-)

  • 34. Data: 2009-03-16 18:47:29
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > A tu mała uwaga, nie zapominaj że ja jak potrzebuję to mam dostęp do
    > sprzętu z górnej półki, a PZO służy mi do "szacowania" czy warto to
    > oglądać czy nie :)

    Buuuu :-(

  • 35. Data: 2009-03-17 07:32:11
    Od: Qbab <b...@p...onet.pl>

    Pszemol pisze:

> [...]
    > oświetlacz preparatu świecący z góry, przez preparat do
    > obiektywu pod preparatem/stolikiem... czyli światło przechodzące.

    :) i tmałe zdziwienie, ta czarna puszka z tyłu to też lampa i ona świeci
    tak żę światło leci przez obiektyw którego używasz do patrzenia :)

    popatrz na rysunek 4 tutaj:
    http://www.olympusmicro.com/primer/anatomy/reflectko
    hler.html
    albo na schemat tu:
    http://www.microscopyu.com/articles/optics/component
    s.html

    w pierwszym masz narysowane jak to dzaiała że obiektyw też służy do
    oświetlania a na drugim masz mikroskop z dwoma źródami światła.

    I żeby nie było że nie wiem o czym mówię to wyjaśniam :) właśnie siedzę
    przy takim IX71 :) z oboma systemami oświetlającymi i mam wsadzony
    obiektyw 100 oraz okulary 10 co ładnie daje 1000X powiększenie :)
    a on z boku ma jeszcze taką dzwigienkę do zwiększania 1,6x powiększenia
    :) więc zapas mam.

    pozdrawiam
    Qbab

  • 36. Data: 2009-03-17 14:47:37
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    >
    > w pierwszym masz narysowane jak to dzaiała że obiektyw też służy do
    > oświetlania a na drugim masz mikroskop z dwoma źródami światła.

    Nie ulega wątpliwości że na rysunkach ilustrują mikroskop
    pracujący również ze światłem odbitym... :-)

    Ewidentne jest już dla mnie że dziedzina w jaką wkraczam jest
    o wiele bardziej rozległa niż mi sie to do tej pory wydawało :-)))
    Dzięki za otworzenie oczków...

> [...]
    > obiektyw 100 oraz okulary 10 co ładnie daje 1000X powiększenie :)
    > a on z boku ma jeszcze taką dzwigienkę do zwiększania 1,6x powiększenia :)

    No cool...

    Czy masz jakiś pomysł na to aby sprawnie i szybko ocenić zdolność
    rozdzielczą mikroskopu jaki kupię? Aby w czasie tych 7 dni próbnych
    podjąć decyzję czy chcę go zostawić czy nie...

    Myślałem np. aby otworzyć jakiś układ scalony, wiele jest robionych
    w technologiiach < 100nm (0.1um) więc wnętrze takiego scalaka
    dałoby dużo szczegółów ... Problem w tym że nie mam za bardzo
    z czym porównać to co zobaczę a do oceny brak mi doświadczenia.

    Masz jakiś pomysł na co mogę popatrzeć takim mikroskopem aby
    np. dla Ciebie było jasne jak to powinno wyglądać a jak wygląda
    w moim? :-) Albo abyś mi przysłał zdjęcie takiego samego /podobnego
    obiektu widzianego Twoim mikroskopem :-) Skrzydło komara?
    Tylko skąd ja wezmę komara w marcu??? ;-)

  • 37. Data: 2009-03-17 19:02:48
    Od: Qbab <b...@p...onet.pl>

    Pszemol pisze:

    > Ewidentne jest już dla mnie że dziedzina w jaką wkraczam jest
    > o wiele bardziej rozległa niż mi sie to do tej pory wydawało :-)))
    > Dzięki za otworzenie oczków...

    Ale fascynująca :)

> [...]
    > dałoby dużo szczegółów ... Problem w tym że nie mam za bardzo
    > z czym porównać to co zobaczę a do oceny brak mi doświadczenia.

    Otworzyć scalaka nie jest łatwo, wiele procesorów zmarnowałem i nie
    udało mi się jak chciałem pokazać na jednym z wykładów
    popularnonaukowych działanie AFM (atomic force microscopy)
    proponuję na pierwszy rzut płytę DVD wredna jest bo ma mały kontrast :)

> [...]
    > obiektu widzianego Twoim mikroskopem :-) Skrzydło komara?
    > Tylko skąd ja wezmę komara w marcu??? ;-)

    no ale masz np. okrzemki (nie musisz się przyznawać :) )
    pod ręką masz też krew (no dobra masz w ręce nie pod),
    powierzchnia liścia (ciężki preparat :) w świetle przechodzącym) łatwy w
    odbitym szczególnie jak szukasz aparatów szparkowych.

    tu też poszukaj, jest sporo informacji nie tylko mykologicznych:

    http://www.bio-forum.pl/messages/33/5767.html

    pozdrawiam
    Qbab

  • 38. Data: 2009-03-17 19:34:35
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Ale fascynująca :)

    No jasne... i jakże ładnie łącząca się z moim aktualnym hobby :-)

    > Otworzyć scalaka nie jest łatwo, wiele procesorów zmarnowałem
    > i nie udało mi się jak chciałem pokazać na jednym z wykładów
    > popularnonaukowych działanie AFM (atomic force microscopy)

    Teraz sobie uświadomiłem że mój nowy nabytek będzie miał tylko
    tryb pracy w świetle przechodzącym, a więc ze scalakiem byłoby
    trudno... bo nieprzeźroczysta kostka jest franca :-)

    Ale scalak... hm... moze kostka EPROM? Ma kwarcowe okienko.
    Moze byc zbyt daleko od struktury krzemowej do ustawienia ostrosci...

    A jak nie to znalezc cos w plastikowej obudowie i na szlifierke :-)

    > proponuję na pierwszy rzut płytę DVD wredna jest bo ma mały kontrast :)

    DVD też lustrzany skubaniec, ale przynajmniej gładki, więc będzie
    można oświetlić z góry, ale wtedy nie przetestuję jakości kondensera.

    Szukam takiego obiektu za pomoca ktorego moglbym poznac
    mozliwosci samego mikroskopu, jego optyki i ewentualnie kamery
    bez wzgledu na problemy z samym przygotowaniem preparatu.
    Nie ukrywam ze bedzie z tym ciezko u mnie :-)

    > no ale masz np. okrzemki (nie musisz się przyznawać :) )

    No w akwarium to mam mnostwo roznych rzeczy, ale czy
    da nam to obraz dajacy szanse na ocene mikroskopu?
    Chce zminimalizowac wplyw przygotowania preparatu czy
    tez ustawienia samego mikroskopu zanim sie tej sztuki naucze :-)

> [...]
    > odbitym szczególnie jak szukasz aparatów szparkowych.
    >
    > tu też poszukaj, jest sporo informacji nie tylko mykologicznych:

    Dzięki... I jak Ci wyślę takie zdjątko e-mailem to będziesz tak miły i mi
    powiesz szczerze czy patrzysz na zabawkę czy coś lepszego? :-)

  • 39. Data: 2009-03-17 20:39:58
    Od: Qbab <b...@p...onet.pl>

    Pszemol pisze:

    > DVD też lustrzany skubaniec, ale przynajmniej gładki, więc będzie
    > można oświetlić z góry, ale wtedy nie przetestuję jakości kondensera.

    DVD i CD jest do "prześwietlenia" sprawdź pod światło, jak by była za
    gruba do ustawienia ostrości to można spokojnie przygotować preparat bez
    plastikowej części, nacinasz płytę od strony nadruku nożykiem do tapet
    albo żyletką i powoli podważasz - jak poeksperymentujesz to Ci się uda
    zdjęć nawet kawałki 3x3 cm :)

> [...]
    > bez wzgledu na problemy z samym przygotowaniem preparatu.
    > Nie ukrywam ze bedzie z tym ciezko u mnie :-)

    To poszukaj gotowych preparatów dla szkół - u nas w PL można takie
    komlety dostać za znośne pieniądze (15-100 dol - zależy ile sztuk jest w
    komplecie).

    > No w akwarium to mam mnostwo roznych rzeczy, ale czy
    > da nam to obraz dajacy szanse na ocene mikroskopu?

    Oczywiście, i tak nie zrobisz pomiarów rozdzielczości więc musisz na oko.

    > Dzięki... I jak Ci wyślę takie zdjątko e-mailem to będziesz tak miły i mi
    > powiesz szczerze czy patrzysz na zabawkę czy coś lepszego? :-)

    Tyle o ile, tzn jak będzie bardzo dobrze to masz dobry sprzęt jak nie to
    znaczy, że może masz zły mikroskop albo, że źle zrobiłeś zdjęcie albo
    preparat :)

    Pozdrawiam
    Qbab

  • 40. Data: 2009-03-17 22:10:05
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    >
    > Tyle o ile, tzn jak będzie bardzo dobrze to masz dobry sprzęt jak nie to
    > znaczy, że może masz zły mikroskop albo, że źle zrobiłeś zdjęcie albo

    Jeszcze go nie zamówiłem a już nie mogę się doczekać aż go przywiozą ;-)
    Czekam wciąż na odpowiedź z opisem tego oferowanego dodatkowego
    kondensera z ciemnym polem. Podobno jest to kondenser dedykowany
    tylko do darkfield i trzeba mieć dwa, ten oryginalny do brightfield i ten
    drugi
    opcjonalny do darkfield. Trochę dziwne że tak trzeba je wymieniać, ale
    cóż...