  • 1. Data: 2009-03-14 12:26:02
    Temat: Przystawka do mikroskopu
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    Czy kompakta typu Canon Powershot G9 można
    jakoś przystosować do patrzenia przez mikroskop?
    Czy do tego trzeba lustrzanki z wymienną optyką?

  • 2. Data: 2009-03-14 12:54:26
    Temat: Re: Przystawka do mikroskopu
    Od: bakulik <i...@n...polska>

    Świat już nigdy nie będzie taki sam, odkąd Pszemol napisał(a):

    > Czy kompakta typu Canon Powershot G9 można
    > jakoś przystosować do patrzenia przez mikroskop?
    > Czy do tego trzeba lustrzanki z wymienną optyką?

    Można. Np. http://www.microscopeworld.com/MSWorld/detail.aspx?I
    D=11851

    --
    Pozdrawiam, Łukasz Bakuła.
    www.bakulik.pl | www.bakulik.com.pl | GG: 2243156 | Tlen: bakulik

  • 3. Data: 2009-03-14 13:07:01
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "bakulik" <i...@n...polska> wrote in message

    > Można. Np. http://www.microscopeworld.com/MSWorld/detail.aspx?I
    D=11851

    Dzięki - Ale fajowa cena :-)

    Przystawka taka kosztuje więcej niż cały aparat G9 :-)

    Albo więcej niż cały mikroskop z kamerą cyfrową USB jak ten tutaj:
    http://www.amazon.com/Biological-Trinocular-Microsco
    pe-40x~1600x-Digital/dp/B001CHVGBM

    Trochę poroniony pomysł w takim razie...

  • 4. Data: 2009-03-14 13:20:40
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <g...@p...onet.pl>,
    Pszemol nabazgrał:
    > Albo więcej niż cały mikroskop z kamerą cyfrową USB jak ten tutaj:
    > http://www.amazon.com/Biological-Trinocular-Microsco
    pe-40x~1600x-Digital/dp/B001CHVGBM

    > Trochę poroniony pomysł w takim razie...

    O tym, jaka cena jest adekwatna dla takiego konwertera, dyskutować nie będę.
    Ale zważ tylko na to, że kamery USB z reguły nie dają obrazu porównywalnego
    z G9...

    --
    2 * linux/kernel/panic.c
    144 for ( ; ; )

  • 5. Data: 2009-03-14 13:47:39
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    <l...@l...localdomain> wrote in message
    > W poście <g...@p...onet.pl>, Pszemol nabazgrał:

    NABAZGRAŁ?? :-) Taka piękna czcionka currier a Ty narzekasz? ;-)

> [...]
    > będę.
    > Ale zważ tylko na to, że kamery USB z reguły nie dają obrazu

    Być może masz rację, ale to trzebaby ocenić "naocznie" że tak powiem...
    Tak czy inaczej cena jest powiedziałbym zaporowa dla mojego zastosowania.

    W każdym razie warto wiedzieć że taka możliwość istnieje - dziękuje.

  • 6. Data: 2009-03-14 14:35:29
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-03-14 14:47:39 +0100, "Pszemol" <P...@P...com> said:

    > Być może masz rację, ale to trzebaby ocenić "naocznie" że tak powiem...
    > Tak czy inaczej cena jest powiedziałbym zaporowa dla mojego zastosowania.
    >
    > W każdym razie warto wiedzieć że taka możliwość istnieje - dziękuje.

    Takie coś można zmajstrować samemu, będzie sporo tańsze. Ta przystawka
    daje 10x powiększenie, więc trudno tu mówić o mikroskopie. Tak
    przynajmniej wynika z opisu.
    Obiektyw aparatu będzie generował wtórne powiększenie i bardzo dużo
    zależy w jakiej skali odwzorowania G9 potrafi robić. Wspomóc go można
    dodatkową soczewką makro, im większą skalę odwzorowania uzyskasz przez
    obiektyw aparatu, tym łatwiej będzie skonstruować mikroskop.
    Przykładowo jeżeli bez przystawki uzyskach skalę odwzorowania x2 to z
    przystawką 20x masz skalę x40.

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2009-03-14 14:58:09
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "JA" <marb67[beztego]@bb.home.pl> wrote in message

    > Takie coś można zmajstrować samemu, będzie sporo tańsze. Ta przystawka
    > daje 10x powiększenie, więc trudno tu mówić o mikroskopie. Tak
    > przynajmniej wynika z opisu.

    ???

    Chyba czegoś tu nie rozumiesz... ta przystawka nie jest mikroskopem :-)
    Ta przystawka łączy mikroskop z aparatem. Np. taki mikroskop:
    http://www.amazon.com/EM-Scopes-M837T-Biological-Tri
    nocular/dp/B000NE6ROQ
    Widzisz dwa okulary na oczka? I trzecią tubę na kamerę/aparat?
    Tam wchodzi ta przystawka. Aparat patrzy zamiast oka, więc jeśli
    zastępuje optykę okularu która ma zwykle powiększenie 10X to
    nie ma się co dziwić że w przystawce jest ta brakująca soczewka 10X.

> [...]
    > przez obiektyw aparatu, tym łatwiej będzie skonstruować mikroskop.
    > Przykładowo jeżeli bez przystawki uzyskach skalę odwzorowania x2 to z

    Ja nie chcę konstruować mikroskopu :-)
    Ja pytałem o przystawkę DO mikroskopu...

  • 8. Data: 2009-03-14 15:39:29
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-03-14 15:58:09 +0100, "Pszemol" <P...@P...com> said:

    > Ja nie chcę konstruować mikroskopu :-)
    > Ja pytałem o przystawkę DO mikroskopu...

    Ok. To jeszcze łatwiejsze.
    Jak zapewne wiesz okular mikroskopu jest odpowiedzialny za wtórne
    powiększenie. Czyli to co powiększa obiektyw drugi raz powiększane jest
    przez okular z tego wynika sumaryczne powiększenie.
    Ale jest jedna różnica między mikroskopem jako takim a aparatem
    połączonym z mikroskopem. Otóż mikroskop generuje obraz pozorny,
    którego aparat nie może zarejestrować bo potrzebuje obrazu
    rzeczywistego.
    Obiektyw w mikroskopie powiększa ileś tam i tworzy obraz rzeczywisty w
    jakiejś odległości za swoją tylną soczewką. Ten obraz może zostać
    przechwycony przez obiektyw aparatu i zarejestrowany na matrycy. A żeby
    go dodatkowo powiększyć, należy dołożyć do obiektywu aparatu układ
    opytczny (soczewka makro), dający wymaganą skalę odwzorowania, w tym
    przypadku 10:1

  • 9. Data: 2009-03-14 16:10:07
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > (soczewka makro), dający wymaganą skalę odwzorowania, w tym przypadku 10:1

    W jaki sposób to co napisałeś wyżej (nawet gdybyś miał rację)
    miałoby mi pomóc przy integracji aparatu G9 z mikroskopem?
    Nie bardzo kumam Twoją czaczę :-)

  • 10. Data: 2009-03-14 16:44:08
    Od: "J." <j...@i...pl>

    > Czy kompakta typu Canon Powershot G9 można
    > jakoś przystosować do patrzenia przez mikroskop?
    > Czy do tego trzeba lustrzanki z wymienną optyką?

    Przemol,zasada jest identyczna jak przy próbie zrobienia zdjęcia kompaktem
    przez teleskop czy lornetkę. Jest to tzw. projekcja pozaogniskowa. Aparat z
    niewymiennym obiektywem musi być przysuniety możliwie blisko okularu
    mikroskopu, który działa jako okular projekcyjny [ale inaczej, niż w wersji z
    projekcja na matryce lustrzanki]. Problemem w tej metodzie jest zwykle
    winietowanie. Okular użyty jako projekcyjny musi mieć możliwie daleko
    wysunietą tzw. źrenicę wyjściową, a obiektyw kompakta raczej małe soczewki.
    Pracowac też musi na tele, bo na szerokim winieta wyrabana w kosmos, trzeba
    kadrować. Ultrazoomy z jasnym obiektywem sie nie nadają. Ten G9 byc moze
    podejdzie
    Teoretycznie możesz nasadke zmajstrowac samemu w oparciu o tulejkę filtrowa
    do swojego aparatu oraz okular mikroskopowy o jak najdłuższej ogniskowej
    [najmniejszym powiększeniu] i z bezposrednim dostepem do soczewki ocznej, np.
    niektóre wersje okularu rosyjskiego 6x [40mm]. Te w układzie bodajze zbliżonym
    do RKE [reversed kellner], bo są jeszcze takie 6x w układzie huyghensa i te się
    nie nadają.
    Sprawdź, jaka jest srednica tulei wsadowej okularu w Twoim mikroskopie. te
    rosyjskie maja kaliber 32mm
    Aha u Rosjan okular mikroskopowy Nx ma ogniskową 240mm/N, a innej produkcji
    250/N -to kwestia przyjetej w standardach odległości najlepszego widzenia oka.
    Pozdrawiam
    -J.