  • 21. Data: 2009-03-16 14:02:17
    Temat: Re: Przystawka do mikroskopu
    Od: Qbab <b...@p...onet.pl>

    Pszemol pisze:
    > "Qbab" <b...@p...onet.pl> wrote in message
    >
    > Czyli tu piszesz że nie warto wydawać 1000 dolarów na Nikona.

    O nie , PZO nie da się porónać do tych Nikonów (taki PZO jakim się bawię
    to koszt 50-100 dol) ma jednak taką zaletę że ma szklaną optykę co w
    przypadku mikroskopów sprzedawanych jako amatorskie (czasem nazywanych
    "studenckimi") już nie jest takie częste - firmy tną koszty i wkładają
    tańsze plastikowe obiektywy i okulary co bardzo odbija się na jakości,
    może nie przy obserwacji ale przy foceniu na 100% (oko+mózg sporo
    potrafią skorygować)

    > A tu piszesz że warto :-) I co ja mam biedny sobie teraz pomyśleć? :-)

    E tam jaki znowu biedny skoro chcesz sobie mikroskop kupić :)

    > Wyczytuję argument na korzyść markowych mikroskopów: niezawodność.
    > Ma to znaczenie duże przy zawodowej pracy i używaniu mikroskopu
    > na codzień po 8 lub więcej godzin. Ale dla hobbysty do amatorki?
    > Niezawodność ma tu małe znaczenie - zauważ że za cenę tego używanego
    > Nikona jestem w stanie kupić trzy takie nowe EM Scopes. A więc argument
    > odrzucam bo uważam że mała jest szansa że coś się "zepsuje" od używania.
    > Bardziej się koncentruję nie na niezawodności ale na parametrach
    > optycznych,
    > sposobie ogniskowania, oświetlenie próbek, stolik itp.

    Napisałem to żeby podkreślić że nawet taki używany z labu przez długi
    okres ma zazwyczaj mechanikę w bardzo znośnym stanie - czyli nie będzie
    Cię zbyt dużo kosztował po zakupie, to miałem na myśli.
    Oczywiście sposób operowania stolikiem jest w nich bardzo ergonomiczny i
    co więcej precyzyjny. Oświetlenie jest bardzo miłe do ustawiania i nie
    spędzasz tygodnia na wyjustowaniu układu. A ostrość też jest u mnie
    ustawialna bez zarzutu.

    > Tu nie wiem co powiedzieć bo jako że nie używam na codzień
    > mikroskopów to nie wiem co znaczy wygodny a co niewygodny :-)

    Czasem trafiają się mikroksopy przy których po zmianie powiększenia nie
    trafiasz dokładnie w ten sam obszar (np. niepewność w ilości 1/5 pola
    widzenia mniejszego obiektywu), o ile ma to małe znaczenie przy zmianie
    z 4 na 10 czy z 10 na 20 to jak za jednym razem zmieniasz z 4 na 20 albo
    40 (dla mnie typowe przy żywych obiektach żeby nie zdążyły odpłynąc jak
    już je znajdę pod mniejszym powiększeniem) to ma to znaczenie.

    > No właśnie... czyli argument PRZECIW kupowaniu używanego Nikona
    > na korzyść nowego w pudełku noname.

    A nie w żadnym wypadku, chodziło mi bardziej o to żeby sprawdzić przy
    zakupie bo akurat to może być zniszczone, ale jakość optyki jest bardzo
    dobra, mam porównanie do naprawdę dobrzych szkieł Olympusa i Zeissa i
    jestem zadowolony. Dodatkowo jak kupisz z kompletem szkieł to do końca
    zycia akwarystycznego nie będziesz dokupywał :) nic (bo i po co).

    Twój wybór, ja napisałem co ja bym zrobił :)

    > Z tego co pamiętam z liceum to ciemne pole uzyskuje się wkładając
    > zamiast przesłony takie czarne kółko na trzech cienkich wspornikach.
    > Tam gdzieś w okolicy kondensera. Czy tej opcji nie mają one wszystkie?

    Niby tak, ale czasem okazuje się że nie da rady założyć bo miejsca
    brakuje :)
    możesz też rozglądnąć się za czymś do obserwacji w świetle odbitym jak
    już wypisuję mażenia :)
    albo jeszcze lepiej odwrócony (wtedy obiektyw masz od dołu preparatu) :)

    > A może powinienem dać takie ogłoszenie jak to:
    > http://www.labx.com/v2/adsearch/detail3.cfm?adnumb=3
    83485
    > Napiszę:
    > "akwarysta nonprofit potrzebuje mikroskopu o wysokiej rozdzielczości
    > i to szybko - oczywiście za darmo, za wysyłkę łaskawie zapłacę..." :-)

    Jak to działa to ja też chcę :)

    pozdrawiam
    Qbab

  • 22. Data: 2009-03-16 14:11:15
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "J." <j...@i...pl> wrote in message
    > Przemol, czytaj Ty co Ci ludzie proponują ze zrozumieniem.
    > Nie przypadkowo Qbab wspominał Ci o złączkach stosowanych
    > w podłaczaniu kompaktów do teleskopów i lunet, ja też Ci o tym pisałem.

    Czego nie zrozumiałem Twoim zdaniem z tych opisów?
    Nie rozumiem za bardzo tego komentarza...

    > Problem w tym, że w mikroskopie dopasowanie złączki
    > jest trudniejsze, bo trzeba indywidualizowac rozmiary
    > tulei, dobrać okular projekcyjny,w dodatku inne kalibry okulaów itp.
    > Najłatwiej faktycznie podłaczyć lustrzanke,ale kompakta też się da.

    Ja bawiłbym się w samodzielne przystosowywanie tylko
    gdybym nie miał innej opcji - nie znam się za dobrze na
    aparatach, mikroskopach, optyce - musiałbym się dopiero
    poznać a na razie mi się nie chce, wolę kupić co jest :-)

    > Chodzi o to,że dedykowana kamera będzie od razu pasować, bez
    > żadnych przeróbek.

    Dlatego atrakcyjnie brzmi dla mnie ta oferta tutaj:
    http://www.amazon.com/Biological-Trinocular-Microsco
    pe-40x~1600x-Digital/dp/B001CHVGBM

    > Wszelkie dodatki i niestandardowe rozwiązania [jak ta
    > przejściówka do G9] kosztują bajońskie sumy, bo firmy lubią
    > na takich akcesoriach zarabiać pieniądze. Na to nie poradzisz.

    Nie sądze że chodzi tu o lubienie zarabiania, bo każdy to lubi...
    Raczej chodzi o to, że jest to rozwiązanie nietypowe, specjalistyczne
    a więc nie sprzeda się w milionach sztuk a koszty projektu i wprowadzenia
    na rynek (koszty stałe) są duże zatem rozkładają się na mniejszą ilość
    sztuk.
    Ja to rozumiem i nie mam nic przeciwko temu, konstatuje jedynie że
    mnie nie stać i wygląda na to że albo się pobawię w samoróbkę albo
    dam sobie spokój z podłączaniem G9 i będę jechał na kamerze USB
    dopóki to rozwiązanie mi wystarczy.

> [...]
    > podłączyc swojego G9. Jest to wykonalne, ale wymaga dorobienia elementów
    > dedykowanych do konkretnego mikroskopu, po wstępnym empirycznym
    > sprawdzeniu
    > np. koniecznych do zachowania długości i średnic tulei itp. Potrzebny
    > wałek z
    > aluminium PA6, ruski okular mikroskopowy z targu [ten co podałem w innym
    > poście], tulejka filtrowa do Twojego G9, troche czarnej farbki
    > modelarskiej i
    > rysunek oraz kasa na flaszke dla tokarza w jakimś warsztacie.

    Tokarkę mamy w firmie, więc nie powinno być dużego problemu :-)
    Ale na razie nie planuję tego G9, kupię chyba ten mikroskop z kamerą USB
    i zacznę od tego - jak nie wystarczy to wtedy będę myślał co dalej...

    Skoro Qbab używa jakiegoś starego mikroskopu PZO i mu to wystarcza
    to ten chinski czy tajwański noname z kamerą tez powinien być OK :-)

  • 23. Data: 2009-03-16 14:18:19
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "J." <j...@i...pl> wrote in message
> [...]
    > mikroskopu, który działa jako okular projekcyjny [ale inaczej, niż w
    > wersji z
    > projekcja na matryce lustrzanki]. Problemem w tej metodzie jest zwykle
    > winietowanie. Okular użyty jako projekcyjny musi mieć możliwie daleko
    > wysunietą tzw. źrenicę wyjściową, a obiektyw kompakta raczej małe
    > soczewki.
    > Pracowac też musi na tele, bo na szerokim winieta wyrabana w kosmos,
    > trzeba
    > kadrować. Ultrazoomy z jasnym obiektywem sie nie nadają. Ten G9 byc moze

    Winietowanie to rozumiem przysłonięcie rogów obrazu...
    Myślę że to nie jest duży problem przy cyfrówce bo przecież mogę sobie
    wykadrować ujęcie później. Poza tym, obraz z mikroskopu jest okrągły
    a aparat ma kadr prostokątny więc gdzieś się trzeba wstrzelić i tak
    z obcinaniem kadru. Albo kółko z mikroskopu będzie za małe i będzie
    czarna obwódka w aparacie albo kółko za duże i się kraje obetnie...
    Tak to kombinuję, nie wiem czy dobrze...

    > Teoretycznie możesz nasadke zmajstrowac samemu w oparciu o tulejkę
    > filtrowa
    > do swojego aparatu oraz okular mikroskopowy o jak najdłuższej ogniskowej
    > [najmniejszym powiększeniu] i z bezposrednim dostepem do soczewki ocznej,
    > np.
    > niektóre wersje okularu rosyjskiego 6x [40mm]. Te w układzie bodajze
    > zbliżonym
    > do RKE [reversed kellner], bo są jeszcze takie 6x w układzie huyghensa i
    > te się
    > nie nadają.

    Nie mam niestety dostępu do ruskiego bazaru - siedzę w USA.
    Ale być może odwiedzę taki bazar/tandetę następnym razem jak będę
    w Krakowie... :-) Typowe okulary tutaj mają chyba 20 lub 22mm.

    > Sprawdź, jaka jest srednica tulei wsadowej okularu w Twoim mikroskopie.
    > te rosyjskie maja kaliber 32mm

    Mikroskopu jeszcze nie mam, jestem na kupnie tego:
    http://www.amazon.com/Biological-Trinocular-Microsco
    pe-40x~1600x-Digital/dp/B001CHVGBM
    Ale nie widzę aby podali kaliber okularu. Pewnie dowiem się dopiero
    jak go kupię i sam zmierzę :-)

    > Aha u Rosjan okular mikroskopowy Nx ma ogniskową 240mm/N, a innej
    > produkcji
    > 250/N -to kwestia przyjetej w standardach odległości najlepszego widzenia
    > oka.

    Cenna uwaga, dzięki. W ogóle jestem b. zielony z fotografii, optyki
    w porównaniu z moją wiedzą z elektroniki/komputerów i czuję się trochę
    niesfojo w tym temacie :) Ale to się wkrótce zmieni jak sądzę ;-)

  • 24. Data: 2009-03-16 14:37:26
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > tańsze plastikowe obiektywy i okulary co bardzo odbija się na jakości,
    > może nie przy obserwacji ale przy foceniu na 100% (oko+mózg sporo potrafią

    Ten noname co chcę kupić chwali się, że ma:
    http://www.microscopenet.com/product_info.php?cPath=
    25_37&products_id=204
    "High quality professional optical glass elements"
    "NA1.25 Abbe Condenser with iris diaphragm & filters"

    Czyli szklana optyka o wysokiej jakości + Abbe kondenser :-)

    > E tam jaki znowu biedny skoro chcesz sobie mikroskop kupić :)

    Biedny, biedny... Różne są odcienie biedy :-)

    > Napisałem to żeby podkreślić że nawet taki używany z labu przez długi
    > okres ma zazwyczaj mechanikę w bardzo znośnym stanie - czyli nie będzie
    > Cię zbyt dużo kosztował po zakupie, to miałem na myśli.

    OK

> [...]
    > co więcej precyzyjny. Oświetlenie jest bardzo miłe do ustawiania i nie
    > spędzasz tygodnia na wyjustowaniu układu. A ostrość też jest u mnie

    No fajnie, ale ja szukam jakiegoś racjonalnego uzasadnienia
    które mogłoby wytłumaczyć sens wydania więcej na markowy
    mikroskop, nawet używany, w porównaniu do nowego niemarkowego.

> [...]
    > (dla mnie typowe przy żywych obiektach żeby nie zdążyły odpłynąc jak już
    > je znajdę pod mniejszym powiększeniem) to ma to znaczenie.

    No ale tego nie sposób sprawdzić przed zakupem... niestety.

> [...]
    > jestem zadowolony. Dodatkowo jak kupisz z kompletem szkieł to do końca
    > zycia akwarystycznego nie będziesz dokupywał :) nic (bo i po co).

    No ale Qbab - w obu przypadkach kupuje online, zdalnie...
    Nie mam jak sprawdzić wszystkiego.

    > Twój wybór, ja napisałem co ja bym zrobił :)

    Ty byś wydał 1200 na używanego nikona????

> [...]
    > wypisuję mażenia :)
    > albo jeszcze lepiej odwrócony (wtedy obiektyw masz od dołu preparatu) :)

    Myślałem już o tym :-) Ale stereoskopowe mikroskopy mają małe
    powiększenia, więc nadają się raczej jako dodatkowy a nie główny
    mikroskop do moich celów, więc pomyślę o nich w drugiej kolejności.

    83485

    > Jak to działa to ja też chcę :)

    Nie wiem czy działa, ale mnie ta oferta z Labx rozbroiła ze śmiechu więc
    postanowiłem się z Tobą podzielić.

  • 25. Data: 2009-03-16 15:54:41
    Od: Qbab <b...@p...onet.pl>

    Pszemol pisze:

> [...]
    > "NA1.25 Abbe Condenser with iris diaphragm & filters"
    >
    > Czyli szklana optyka o wysokiej jakości + Abbe kondenser :-)

    Teoretycznie :)

    > No fajnie, ale ja szukam jakiegoś racjonalnego uzasadnienia
    > które mogłoby wytłumaczyć sens wydania więcej na markowy
    > mikroskop, nawet używany, w porównaniu do nowego niemarkowego.

    Takie samo jak kupno uzuwanego mercedesa i nowego "chińczyka"

    > No ale tego nie sposób sprawdzić przed zakupem... niestety.

    Ale jak nie będzie poprawnie to mozesz odstapić od umowy (staraj sobie
    to zagwarantować)

    > No ale Qbab - w obu przypadkach kupuje online, zdalnie...
    > Nie mam jak sprawdzić wszystkiego.

    Niby tak, ale zawsze warto o tym pomyśleć.

    > Ty byś wydał 1200 na używanego nikona????

    Jak bym miał wolne to tak. Jestem zwolennikiem mniej częstych zakupów
    ale lepszego sprzetu.

    > Myślałem już o tym :-) Ale stereoskopowe mikroskopy mają małe
    > powiększenia, więc nadają się raczej jako dodatkowy a nie główny
    > mikroskop do moich celów, więc pomyślę o nich w drugiej kolejności.

    Ale ja pisałem o odwróconym (inverted) a nie stereoskopowym. :)

    pozdrawiam
    Qbab

  • 26. Data: 2009-03-16 16:34:46
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Ale ja pisałem o odwróconym (inverted) a nie stereoskopowym. :)

    Odnosiłem się do tego fragmentu:
    "możesz też rozglądnąć się za czymś do obserwacji w świetle odbitym
    jak już wypisuję mażenia :)" - nie chodziło Ci o taki właśnie mikroskop?

    Dla mnie dużą wadą jest tutaj małe powiększenie, zwykle tylko 40x
    bardzo rzadko coś więcej. Eugleny tym nie obejrzę i nie rozpoznam
    chyba pantofelka :-)

  • 27. Data: 2009-03-16 16:43:34
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Qbab" <b...@p...onet.pl> wrote in message

    25_37&products_id=204

    > Teoretycznie :)

    > Takie samo jak kupno uzuwanego mercedesa i nowego "chińczyka"

    Tak mówisz... ? Z tego co wiem mercedesy psują się bardziej
    niż japończyki a chinskich samochodów nie znam - mają jakieś?

    > Ale jak nie będzie poprawnie to mozesz odstapić od umowy
    > (staraj sobie to zagwarantować)

    No napisałem z pytaniem ale na razie cisza...

    > Jak bym miał wolne to tak. Jestem zwolennikiem mniej
    > częstych zakupów ale lepszego sprzetu.

    W pełni taką strategię rozumiem w stosunku do rzeczy
    używanych często a zwłaszcza niezbędnych do pracy zawodowej...

    Dlatego ludzie pracujący w budownictwie kupują wiertarkę
    DeWalt a nie jakiegoś taniego Black&Deckera. Jednak mi
    w domu w zupełności wystarczy Black&Decker bo używam
    wiertarki może 5-10 razy w roku :-)

    Tą samą strategię chyba zastosuję do mikroskopu, więc
    jego niezawodność typu "wyrobi się zebatka w stoliku"
    jest raczej na drugim planie... Nie będę tym stolikiem
    przecież kręcił 8 godzin dziennie 200 dni w roku :-)

    Bardziej niż niezawodność interesuje mnie jakość obrazu!

    Innymi słowy czy to skrzydło komara na pierwszym zdjęciu:
    http://www.microscopy-uk.org.uk/index.html?http://ww
    w.microscopy-uk.org.uk/primer/intro.htm
    będzie takie jak po lewej czy bardziej takie jak po prawej :-)

    Bo mikroskop zabawkowy dający obraz jak po lewej już
    mam i nie ma sensu kupować drugiego :-)))

  • 28. Data: 2009-03-16 17:42:20
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > No napisałem z pytaniem ale na razie cisza...

    Dostałem odpowiedź - nawet szybko odpisał...
    Z tego co obiecuje mam 7 dni na odesłanie gdyby mi się
    ten nowy nie spodobał, zapłacę tylko za wysyłkę.

    Zdaje się że wezmę go... :-)

    Sugerując się Twoją radą spróbuję wynegocjować aby do
    zestawu dołożyli inny kondenser - mają podobno taki
    z ciemnym polem!!

    Zastanawiam się też nad lepszą kamerą 3 mega pixel.
    Ale stówkę $ droższa... więc chyba sobie dam spokój.
    Wolę tą stówkę dołożyć ewentualnie na lepszy kondenser.

    Zdróweczko!
    Pszemol.

    p.s. sprzedawca oczywiście zaklina się że optyka jest super :-)
    "The optics is on the lab grade, maybe just no as good as Nikon,
    Olympus, but close to them. We do not have the actual resolution
    power data." - powinno to sugerować jakość lepszą niż zabawkowe
    mikroskopy z plastikowymi szkiełkami... ale nie tak dobrą jak Nikon.

  • 29. Data: 2009-03-16 17:46:24
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "Pszemol" napisał
> [...]
    > power data." - powinno to sugerować jakość lepszą niż zabawkowe
    > mikroskopy z plastikowymi szkiełkami... ale nie tak dobrą jak Nikon.

    To może sugerować wszystko włącznie z czymś przeciwnym do tego co sugerujesz
    ; )

    adam

  • 30. Data: 2009-03-16 18:20:52
    Od: Qbab <b...@p...onet.pl>

    Pszemol pisze:
> [...]
    > "możesz też rozglądnąć się za czymś do obserwacji w świetle odbitym
    > jak już wypisuję mażenia :)" - nie chodziło Ci o taki właśnie mikroskop?

    nie, mnie chodziło o taki (konstrukcyjnie nie cenowo :) )

    http://www2.olympus.pl/microscopy/22_IX71.htm#

    > Dla mnie dużą wadą jest tutaj małe powiększenie, zwykle tylko 40x
    > bardzo rzadko coś więcej. Eugleny tym nie obejrzę i nie rozpoznam
    > chyba pantofelka :-)

    one nie mają małych powiększeń :)

    pozdrawiam
    Qbab