  • 11. Data: 2011-11-07 22:12:16
    Temat: Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia
    Od: Bartosz Derleta <b...@d...ocm>

    W dniu 2011-11-07 21:59, Grzegorz Kurczyk pisze:

    > Scalaki na zdjęciu http://derleta.com/datapoint/DSC_0479.jpg
    > sugerują, że męskie złącze DSUB-9 to RS232 (układ scalony INS8250).

    Przejrzałem datasheet tego układu i wnioskuję, że baudrate jest
    ustawiane programowo. Żadnego pojęcia nie mam, jak to odczytać, ani tym
    bardziej ustawić w tym sprzęcie... czuję, że bez klawiatury i tak się
    nie obejdzie.

    > Złącze żeńskie to wyjście VIDEO w standardzie RGB-TTL.

    Jak widzę, bez dodatkowej elektroniki pomiędzy tym a czymś używalnym
    pokroju VGA tego nie ruszę... raczej odpuścić temat? Czy jest jakiś w
    miarę prosty trick na wykorzystanie tego sygnału?

    To "TTL" w opisie sugeruje, że jest to sygnał cyfrowy - być może dałoby
    się go przesłać po, np. LPT, i przy wykorzystaniu własnego
    oprogramowania mieć podgląd stacji. Tyle czy to ma jakiś sens, czy
    bredzę? ;)

    > Na wyjściu
    > COMPOSITE (RCA) sygnały RGB są sumowane na matrycy rezystorowej i
    > nakładane na sygnał synchronizacji. Standardowa karta MDA/CGA pracowała
    > na częstotliwościach odchylania typowego telewizora (50Hz/15625Hz).

    B/W działa, po przełączeniu w kolor nie - co może być przyczyną? Inna
    modulacja dostosowana do ówczesnych monitorów, a nie TV?

    > Układ UM6845 sugeruje kontroler wideo z rodzaju MDA/CGA/HERCULES. Choć
    > ilość pamięci RAM (2xMB81464) sugeruje HERCULESA, to wyjście COMPOSITE
    > pachnie CGA lub jakąś bardzo uproszczoną EGA.
    > WD37C65 to kontroler napędu dyskietek.

    Dziękuję za pomoc - ten post całkiem sporo mi wyjaśnił. :)

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz Derleta

  • 12. Data: 2011-11-07 22:17:42
    Od: Bartosz Derleta <b...@d...ocm>

    W dniu 2011-11-07 21:17, Waldemar Krzok pisze:

    > Prawdopodobnie jest to odpowiednik PC-XT. Zasuwał normalnie pod MS-DOS. Z
    > sieci możesz sobie ściągnąć DR-DOS chyba 7. Wróżenia z fusów nie trzeba, mam
    > jeszcze conieco na ten temat. Co chcesz na tym zrobić?

    Chciałem to odpalić z czystej ciekawości, czy ruszy, sprawdzić tego
    możliwości. W dalszym ciagu pobawić się jakimś basiciem, pograć w mario
    na prawdziwych ośmiu bitach, a potem... szczerze, nie wiem.

    Sam fakt, że zaczyna to jakoś działać, jest dla mnie dosć dużym
    zaskoczeniem.
    A do rzeczy. Chciałbym potrenować asembler 808x, ponoć fajnie sprawdzają
    się te układy się jako mikrokontrolery, a nie mam praktycznie
    doświadczenia z asm. Taki trochę duży zestaw startowy.

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz Derleta

  • 13. Data: 2011-11-07 23:08:10
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-11-07 20:28, philips wrote:
    > A ja znalazłem, że 8088. 8080 może emulować, zatem jest odpowiednikiem
    > wyższego procesora...

    A ściślej mówiąc jest to procesor V20, elektrycznie zgodny z 8088.

    W stosunku do 8088 dodano emulację 8080 - można było uruchamiać CP/M
    (jeśli jeszcze ktoś pamięta taki system operacyjny).

    Oprócz tego chyba dołożyli hardwarowe (a nie realizowane przez mikrokod)
    mnożenie. W każdym razie kiedy podmieniłem w swoim supernowoczesnym XT
    poczciwe 8088 na V20 to sprzęt dostał niezłego kopa ;-)

    Piotrek

  • 14. Data: 2011-11-07 23:13:37
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-11-08 00:08, Piotrek wrote:
    > A ściślej mówiąc jest to procesor V20, elektrycznie zgodny z 8088.

    To ta szuka: <http://www.cpu-world.com/CPUs/V20/index.html>

    Piotrek

  • 15. Data: 2011-11-07 23:18:23
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    Użytkownik "Piotrek" <p...@p...na.berdyczow.info> napisał w wiadomości
    > W stosunku do 8088 dodano emulację 8080 - można było uruchamiać CP/M
    > (jeśli jeszcze ktoś pamięta taki system operacyjny).

    Trochę pamiętam - mam to w swoim komodorku :)
    Nawet próbowałem się tym bawić, ale brak odpowiedniego monitora utrudniał
    temat... Co śmieszniejsze, gdy doszedłem do tego, że jednak mam - Hercules
    bursztynowy, to gdzieś mi wsiąkła dyskietka...
    Procesor Z80, więc też się nadaje.
    Dziś komp kurzy się na szafie...

    --
    Alanné mba yi woma... wé :) (...)
    Né ma ka ni kaso, Né ma pané ka, (...)

  • 16. Data: 2011-11-08 05:50:40
    Od: "kk" <...@...pl>

    > Trochę pamiętam - mam to w swoim komodorku :)

    W Commodore były Motorole.

  • 17. Data: 2011-11-08 07:28:04
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    JA tak dorzucę pro forma:
    W tamtych czasach parkowało się głowice w HDD przed wyłączeniem komputera.

    --
    Desoft

  • 18. Data: 2011-11-08 07:34:09
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 07.11.2011 23:12, Bartosz Derleta pisze:
> [...]
    > się go przesłać po, np. LPT, i przy wykorzystaniu własnego
    > oprogramowania mieć podgląd stacji. Tyle czy to ma jakiś sens, czy

    TTL to poziomy napięcia na wyjściach RGB. Każdy z kolorów podstawowych
    ma tylko dwa stany włączony(5V)/wyłączony(0V). Do tego był jeszcze
    dodatkowy bit rozjaśnienia. W sumie dawało to kombinację szesnastu
    kolorów. Kiedyś taki sygnał wpuszczałem na złącze EURO w telewizorze
    kolorowym. Trzeba tylko dorzucić dzielniki napięcia na RGB i posklejać
    do kupy sygnał synchronizacji.
    Zabawa z LPT niestety raczej nie przejdzie ;-)

    > B/W działa, po przełączeniu w kolor nie - co może być przyczyną? Inna
    > modulacja dostosowana do ówczesnych monitorów, a nie TV?

    Pewnie wyszli z założenia, że jak się chcemy bawić w kolor, to tylko po
    RGB. Nawet jakbyśmy chcieli podłączyć jakiś zewnętrzny modulator PAL, to
    i tak musiałby być podłączony do złącza RGB (DSUB-9).

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 19. Data: 2011-11-08 07:40:13
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 08.11.2011 06:50, kk pisze:

    > W Commodore były Motorole.

    Był jakiś Commodore (chyba C128) z dwoma procesorami, motorolką i Z80.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 20. Data: 2011-11-08 08:31:28
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Tue, 08 Nov 2011 08:40:13 +0100,
    Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl> screamed:

    > Był jakiś Commodore (chyba C128) z dwoma procesorami, motorolką i Z80.

    Commodore 128. Do Commodore 64 był specjalny cartridge.

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:223B ]
    [ 09:31:06 user up 12980 days, 21:26, 1 user, load average: 0.90, 0.28, 0.93 ]

    One with God is a majority. -- Billy Graham