  • 91. Data: 2011-11-11 20:29:28
    Temat: Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    news:j9juso$ssf$1@news.onet.pl...

    > Rzeczowe uzasadnienie: pomimo rozwoju informatyki debilne cechy CP/M
    > (jednozadaniowość, prymitywne polecenia, uzależnienie od procesora, brak
    > cech systemu operacyjnego itd) spowodowaly że przez wiele lat nie
    > potrafiliśmy urwać zależności od CP/M bo na bazie tego g... powstał
    > MS-DOS. Kulało się to do końca lat 90tych. *Pomimo* że z systemem
    > operacyjnym to ma 0 wspólnego i rozwiązania sensowniejsze istniały. To co
    > najwyżej to prymitywne API do systemu plików. Wpływ na rozwój informatyki
    > jednak był znaczny. I negatywny.

    Rozumiem, Widzę jednak mocno emocjonalne podejście do sprawy, a to zapala u
    mnie nawet czerwone światełko.
    Zapalenie takiego światełka każe mi najlepszą nawet, najrzetelniejszą,
    najbardziej rzeczową, itd. opinię traktować z dużą rezerwą... Takie życie,
    kiedyś sie naciąłem, teraz jestem odruchowo ostrożny...

    --
    Alanné mba yi woma... wé :) (...)
    Né ma ka ni kaso, Né ma pané ka, (...)

  • 92. Data: 2011-11-12 17:47:10
    Od: Bartosz Derleta <b...@d...ocm>

    W dniu 2011-11-09 00:25, Artur Stachura pisze:

    > Nie wiem, czy współczesne BIOS-y potrafią jeszcze obsługiwać flopa
    > 360kB. Jeśli tak, to możesz taki napęd podłączyć do zwykłego
    > komputera.
    > Jeśli nie, to możesz zmontować "pośredniczący" komputer z napędem
    > 5,25 i n.p. portem USB.
    >
    > Można też przesłać z zewnątrz przez RS-232, jeżeli jest na twardym
    > dysku jakiś program terminala.

    Nawet jeśli nie ma, to chyba napisanie czegoś w TP nie będzie większym
    problemem.

    > Dysk twardy w Twoim zabytku ma pewnie sterownik MFM na dedykowanej
    > karcie - można by go podpiąć (dysk razem z kartą sterownika) do
    > nowszej płyty głównej, która ma sloty ISA.

    Hm, racja, racja. Mam taki komputer w piwnicznym labie, Pentium II,
    jakieś tam sloty ISA miał pamiętam, spróbuję to odpalić w wolnej chwili
    (znaczy, po kolokwiach... :/)

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz Derleta

  • 93. Data: 2011-11-12 17:59:19
    Od: Bartosz Derleta <b...@d...ocm>

    W dniu 2011-11-10 02:49, J.F. pisze:
    > Dnia Mon, 07 Nov 2011 19:32:24 +0100, Bartosz Derleta napisał(a):

    > karta CGA - choc byc moze switchami daje sie ustawic takze na Herkulesa -
    > opis masz na quick guide.

    wolę nie bo wybuchnie :P strasznie kapryśny ten adapter.

    > Pamieci 4M...bit. Czyli 512kB. Ale raczej 640kB, bo masz tam jeszcze
    > 4*41464

    Zgadza się, sprawdzone już. ;)

    > Klawiatura zapewne XT - wtyk niby DIN 5 pin, ale to nie to samo co AT,
    > najstarsi gorale nie pamietaja gdzie to zdobyc :-)
    > Bywaly jakies dwusystemowe z przelacznikiem, potem wyginely.

    A dorwałem i taką dwusystemową na din, w końcu! [ tak, istnieją, żaden
    problem dostać. ]

    > System ... glowy nie dam ktore z proponowanych przez kolegow pojda na XT,
    > niby powinny wszyskie, ale te ostatnie to raczej na AT byly testowane :-)
    > Jest tam twardy dysk, to pewnie i system na nim jest.

    msdos 3.xx

    > Urazony to mozesz dopiero zostac:

    > A dalej to mam sprzeczne uczucia: ocalic od zapomnienia czy zdac na zlom.
    > sprzedac na e-bay jako antyk, czy wyczyscic, dokupic klawiature i monitor,
    > zapakowac w worek i niech wnuki sprzedadza, zostana bogaci :-)
    >
    > Albo rozmontowac, zostawic sobie dwa silniki krokowe, zasilacz przerobic na
    > prostownik do akumulatora, a reszte wywalic noca na smietnik.

    niestety, nie udało Ci się mnie 'urazić' - cały ten szpej skombinowałem
    zupełnie za free i nawet jeżeli bym to wyrzucił do śmietnika, to nie
    będę stratny. :)

    zastanawiam się, jaka jest tego wartość "historyczna", ale pewnie żadna
    - wiec pobawię sie i oddam tam, skąd wziąłem, zapewne.

    Grupie dziękuję serdecznie za pomoc - spodziewałem się szczerze mówiąc,
    trochę bardziej unikatowego sprzętu, a to nie dość że możliwości ma
    porównywalne z pegazusem, to nie bardzo jest co na tym zrobić.
    Zastanawiam się, jak wyglądała praca na takim sprzęcie...

    Podsumowując - dowiedziałem się czegoś nowego, trochę historii nie
    zaszkodzi, ale muszę przyznać rację kilku osobom, dłuższa zabawa tym nie
    ma perspektyw. Jednakże - chciałbym podziękować za tak liczny odzew.

    PS. Jakby ktoś to chciał przypadkiem przygarnąć za darmo, tak naiwnie
    ogłoszę, to proszę pisać na priv, dorzucam klawiaturę XT/AT i
    trzyprzyciskową mysz optimusa na COM (działa) :P

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz Derleta

  • 94. Data: 2011-11-12 19:00:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 12 Nov 2011 18:59:19 +0100, Bartosz Derleta napisał(a):
    > zastanawiam się, jaka jest tego wartość "historyczna", ale pewnie żadna
    > - wiec pobawię sie i oddam tam, skąd wziąłem, zapewne.

    Wiesz, dzis niby zadna, a za pare lat dziecko cie spyta "dziadku/tatusiu, a
    w jakie gry na komputerach ty grales jak byles dzieckiem" ?
    I co odpowiesz ? Muzea powinny juz gromadzic eksponaty :-)

> [...]
    > porównywalne z pegazusem, to nie bardzo jest co na tym zrobić.
    > Zastanawiam się, jak wyglądała praca na takim sprzęcie...

    I sie pytasz o wartosc historyczna ? :-)
    Ch* wygladala - w sensie ze AT z VGA, a chocby z EGA byl znacznie lepszy
    :-)

    Ale jak kogos nie bylo stac nawet na spectrum, to taki XT z twardzielem ..
    szczyt marzen. Sciagnij sobie Norton Commander, Turbo Pascala - raczej 3
    lub 4 niz pozniejsze, i sam sprawdz.
    O - i tetrisa sobie sciagnij :-)

    > PS. Jakby ktoś to chciał przypadkiem przygarnąć za darmo, tak naiwnie
    > ogłoszę, to proszę pisać na priv, dorzucam klawiaturę XT/AT i
    > trzyprzyciskową mysz optimusa na COM (działa) :P

    Teraz nas nie stac na duze mieszkania, a potem bedziemy narzekac ze w
    muzeach nie ma wlasciwych eksponatow.

    J.

  • 95. Data: 2011-11-12 19:05:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 8 Nov 2011 23:25:19 +0000 (UTC), Artur Stachura napisał(a):
    > Można też przesłać z zewnątrz przez RS-232, jeżeli jest na twardym
    > dysku jakiś program terminala.

    Tak mi cos chodzi po glowie ze byl jakis program, ktory sam sie przesylal,
    wystarczylo mu jedno czy dwa polecenia z klawiatury wpisac.
    NC moze ?

    > Dysk twardy w Twoim zabytku ma pewnie sterownik MFM na dedykowanej
    > karcie - można by go podpiąć (dysk razem z kartą sterownika) do
    > nowszej płyty głównej, która ma sloty ISA.

    Srednio to widze - plyta z ISA to juz pewne wyzwanie, a tu jeszcze 8 bit
    slot, rom ze sterownika, mozliwe konflikty portow - niestety, wszystko ma
    swoj czas, a potem nie pasuje :-)

    J.

  • 96. Data: 2011-11-12 19:46:14
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Sat, 12 Nov 2011 20:05:45 +0100, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Tak mi cos chodzi po glowie ze byl jakis program, ktory sam sie przesylal,
    > wystarczylo mu jedno czy dwa polecenia z klawiatury wpisac.
    > NC moze ?

    Nie kojarzę...

    > Srednio to widze - plyta z ISA to juz pewne wyzwanie, a tu jeszcze 8 bit
    > slot, rom ze sterownika, mozliwe konflikty portow - niestety, wszystko ma
    > swoj czas, a potem nie pasuje :-)

    8-bitową kartę można wsadzić w 16-bitowy slot. Co do zgodności z
    nowym sprzętem - próbowałem parokrotnie podłączać "zabytkowe" karty
    (sieciowe, sterowniki SCSI, graficzne) do sporo nowszego peceta
    (Celeron 300), który jeszcze miał magistralę ISA. Większość działała.

    Artur Stachura

  • 97. Data: 2011-11-12 20:27:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Tak mi cos chodzi po glowie ze byl jakis program, ktory sam sie przesylal,
    > wystarczylo mu jedno czy dwa polecenia z klawiatury wpisac.
    > NC moze ?

    Nie, nie NC -- to był element DOS-a w jego ostatnich wersjach,
    poczynając od wersji chyba 5.0. Chociaż był opublikowany wcześniej
    osobno. Podłączało się drugi komputer kablem nullmodem, odpalało
    program (na tym drugim też coś trzeba było napisać) i już się
    odpowiedni plik instalował. A później jeden komputer widział drugi
    jako kolejny dysk. Ja z tego wynalazku bardzo często korzysałem na
    moim proto-netbooku Olivetti Quaderno:
    http://it.wikipedia.org/wiki/Olivetti_Quaderno

    Prawie 20 lat temu to było, a komputer ważył kilogram, działał na
    akumulatorach coś koło 6 godzin i jeszcze dźwięk z mikrofonu nagrywał
    na twardym dysku. Był tak fajny jak dzisiejsze netbooki (jeśli fajność
    odnieść do aktualnego poziomu dużych komputerów).

    --
    Jarek

  • 98. Data: 2011-11-12 21:00:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 08 Nov 2011 14:45:42 +0100, Waldemar Krzok napisał(a):
    > Tu też masz rację. Ale procesor kolegi wątkotwórcy jest kompatybilny z
    > V20 i też ma 8080 mode. 8088 ma min mode/max mode, to chyba właśnie te
    > pozostałości.

    Co za min mode ? Pierwsze slysze ... albo juz zapomnialem :-)

    Nie wiem jak tam historycznie bylo, ale nie przypominam sobie
    kompatybilnosci .. choc byly dosc podobne, przerzucilem kiedys program z
    8080 na 8086.

    J.

  • 99. Data: 2011-11-12 22:06:22
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    J.F. wrote:

    > Co za min mode ? Pierwsze slysze ... albo juz zapomnialem :-)

    W min mode produkował wszystkie sygnały sam, w max mode potrzebował drugą
    cipę, chyba 8053.
    PCty były wszystkie w max mode.

    > Nie wiem jak tam historycznie bylo, ale nie przypominam sobie
    > kompatybilnosci .. choc byly dosc podobne, przerzucilem kiedys program z
    > 8080 na 8086.

    Trochę były podobne. Zresztą zależało to też od assemblera.

    Waldek

  • 100. Data: 2011-11-12 22:11:19
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    J.F. wrote:

    > Wiesz, dzis niby zadna, a za pare lat dziecko cie spyta "dziadku/tatusiu,
    > a w jakie gry na komputerach ty grales jak byles dzieckiem" ?
    > I co odpowiesz ? Muzea powinny juz gromadzic eksponaty :-)

    Ja robiłem płytki w AutoCadzie na takowym ustrojstwie. Robiłem wsio w
    ciemno, a potem dawało się rozkaz redraw i szło na obiad do stołówki. Po 2h
    wszystkie pady (jakieś 180 sztuk) były gotowe. Rysowanie kółka trwało około
    200ms. W końcu udało się uprosić 8087 i czas skrócił się do kilku minut.

    Waldek