  • 21. Data: 2011-11-08 09:58:44
    Temat: Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia
    Od: Cezar <c...@B...pl>

    On 07/11/2011 22:17, Bartosz Derleta wrote:

    > Chciałem to odpalić z czystej ciekawości, czy ruszy, sprawdzić tego
    > możliwości. W dalszym ciagu pobawić się jakimś basiciem, pograć w mario
    > na prawdziwych ośmiu bitach, a potem... szczerze, nie wiem.

    przecie to 16 bitowy procek... choc szyna danych zredukowana do 8 bitow...

    > Sam fakt, że zaczyna to jakoś działać, jest dla mnie dosć dużym
    > zaskoczeniem.
    > A do rzeczy. Chciałbym potrenować asembler 808x, ponoć fajnie sprawdzają
    > się te układy się jako mikrokontrolery, a nie mam praktycznie
    > doświadczenia z asm. Taki trochę duży zestaw startowy.

    Mikrokontrolery? Myslisz raczej o z80...
    komp, z ktorego piszesz to taki nowszy brat tego zloma. Pewnie jest
    nawet w 100% z nim kompatybilny (niestety)

    c.

  • 22. Data: 2011-11-08 10:10:50
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Bartosz Derleta" <b...@d...ocm> napisał w wiadomości

    > Po przełączeniu w tryb Mono - działa idealnie pod złączem RCA - jest to
    > composite, niestety w tryb kolor doczytałem wymaga jakiegoś modulatora czy
    > czegoś, w każdym razie muszę zadowolić się mono.

    Pierwszy komputer jaki kupiliśmy do własnej firmy to był PC/XT (640k RAMu) z
    kartą Hercules/CGA, z dwoma drive'ami 320k i bez HD (był za drogi).
    Była wersja Neptuna 901 (chyba 901 - ten przenośny) jako monitora (dostałem
    w Bomisie zielony kineskop i płytkę wzmacniacza) to jeden z montowanych
    Neptunów przerobiłem na monitor.
    Wyjście Hercules dawało się bezpośrednio podać na wejście tego monitora.
    Ale do projektowania PCB brakowało rozróżnienia Top/Bottom no i dlatego
    miałem potrzebę skorzystania z CGA.
    Jestem prawie pewien, że adapter podający CGA na ten monitor to były 3
    rezystory (niekoniecznie jednakowe) od RGB połączone razem i chyba z
    jednego, czy dwu wyjść synchronizacji przez negator (rezystor+NPN) też do
    tego wspólnego punktu. To dawało sygnał, który wystarczał monitorowi do
    prawidłowego działania.
    Może Ci się ta informacja przyda.

    A co do tego, co na tym można uruchomić to mi się na tym komputerze udało
    odpalić Racal-Redaca. Pamiętam, że wymagało to zajęcia części z tych 640k na
    RAMdysk 80k i wachlowania dyskietkami. Jego autorouter pracował 60 razy
    szybciej niż autorouter Protela (to, co ten robił w 3s tamten w 3 minuty) i
    był skuteczniejszy.

    P.G.

  • 23. Data: 2011-11-08 10:21:05
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Tue, 08 Nov 2011 08:40:13 +0100, Grzegorz Kurczyk
    <g...@c...slupsk.pl> wrote:

    > Był jakiś Commodore (chyba C128) z dwoma procesorami, motorolką i Z80.

    Dokładniej, to w ośmiobitowych Commodore byl procesor MOS Technology
    6502 albo (w C64) 6510. C128 miał, tak jak piszesz, jeszcze Z80 i
    dzięki temu możliwość uruchomienia CP/M. Procesory Motoroli
    (16-bitowe) pojawiły się dopiero w Amidze.

    Artur Stachura

  • 24. Data: 2011-11-08 10:35:42
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Tue, 8 Nov 2011 08:28:04 +0100, Desoft <N...@i...pl> wrote:
    > JA tak dorzucę pro forma:
    > W tamtych czasach parkowało się głowice w HDD przed wyłączeniem komputera.

    ... a robiło się to poprzez uruchomienie specjalnego programu.

    Dla wątkotwórcy - poszukaj na dysku programu park.com albo
    shipdisk.exe - te były chyba najpopularniejsze.

    --
    Artur Stachura

  • 25. Data: 2011-11-08 10:54:15
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 08.11.2011 10:58, schrieb Cezar:

> [...]
    > komp, z ktorego piszesz to taki nowszy brat tego zloma. Pewnie jest
    > nawet w 100% z nim kompatybilny (niestety)
    Nie jest.

    8088 daje się przełączyć w tryb 8080, ale wtedy traci się bardzo dużo,
    konkretnie możesz adresować tylko 64k pamięci. NEC80706 ma chyba
    16-bitową magistralę (odpowiednik 8086), ale nie jestem tego pewien.

    Do zabawy i programowania w assemblerze się toto nadaje. Przed
    przeprowadzką miałem starą wersję QNX, która działała na 8088. Prawdziwy
    multiuser/multitasking realtime z mikrokernelem (16kB), świetny
    kompilator C i edytor. Niestety wszystkie dyskietki 5.25 poszły się
    kochać w śmietniku :-(. Można zresztą sprawdzić, czy obecne wersje QNX
    (są wersje darmowe) dadzą się na takowym ustrojstwie zaprogramować.
    DR-DOS7 (też darmowe w sieci) ma chyba drivery do kart sieciowych i
    jakiś system sieci. Na 10Mbitach powinno toto pociągnąć. Stare karty
    sieciowe na ISA powinny być do znalezienia za grosze. Jak nie, to można
    zrobić sieć na RS232 lub Centronixie.

    Waldek

  • 26. Data: 2011-11-08 11:08:48
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Tue, 08 Nov 2011 11:54:15 +0100, Waldemar Krzok
    <w...@z...fu-berlin.de> wrote:

> [...]
    > jakiś system sieci. Na 10Mbitach powinno toto pociągnąć. Stare karty
    > sieciowe na ISA powinny być do znalezienia za grosze. Jak nie, to można

    Można jeszcze spróbować FreeDos - darmowy i ze źródłami, do kompletu sporo
    narzędzi.

    --
    Artur Stachura

  • 27. Data: 2011-11-08 11:16:38
    Od: Cezar <c...@B...pl>

> [...]
    > konkretnie możesz adresować tylko 64k pamięci. NEC80706 ma chyba
    > 16-bitową magistralę (odpowiednik 8086), ale nie jestem tego pewien.

    No mozna ... ale sprzet na ktorym to pracuje to czysty klon XT. Nie
    wydaje mi sie ze watkotworca bedzie chcial uzywac trybu 8080

    c.

  • 28. Data: 2011-11-08 11:22:25
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    Użytkownik "kk" <...@...pl> napisał w wiadomości

    > W Commodore były Motorole.

    Dokładniej - MOS Technology. Motorola była w Amidze.
    Firmy te miały jakiś związek ze sobą, ale nie pamiętam teraz jaki.
    Podtrzymuję jednak Z80 w Commodore. Twój ruch :)

    --
    Alanné mba yi woma... wé :) (...)
    Né ma ka ni kaso, Né ma pané ka, (...)

  • 29. Data: 2011-11-08 11:28:53
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" <g...@c...slupsk.pl> napisał w
    wiadomości news:4eb8dcdd$0$2197$65785112@news.neostrada.pl...

    > Był jakiś Commodore (chyba C128) z dwoma procesorami, motorolką i Z80.

    Otóż to.
    Nawet jest, ino historyczny. Mam nawet działający, tylko zasilacz mu musze
    wykoncypować, potrzebny mi do tego stabilizator 5V 4.5A, najlepiej w
    obudowie TO3, no, jak 2n3055, możliwie LDO (mam do wytracenia albo 3, albo
    ok. 12-15V...) to drugie grzeje się jak *.* i ciut przypaliło kontroler
    obrazu, co objawia się na jasnych powierzchniach efektem hmm...
    przypominającym płomienie "czarnobiałe". Ale w ogóle chodzi.
    C128Diesel, zmodernizowałem go do Packet-Radio i sprzętowej zmiany numeru
    napędu 8-11, modem wg Krzysztofa SP5MXH, wole bardziej od tego na AM-ce.

    --
    Alanné mba yi woma... wé :) (...)
    Né ma ka ni kaso, Né ma pané ka, (...)

  • 30. Data: 2011-11-08 11:31:19
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    Użytkownik "Artur Stachura" <k...@p...onet.eu> napisał w wiadomości

> [...]
    > dzięki temu możliwość uruchomienia CP/M. Procesory Motoroli
    > (16-bitowe) pojawiły się dopiero w Amidze.

    Coś mi się wzięło obiło o oczy, że 6502 nie był całkowicie odłączany przy
    CP/M, że pośredniczył w operacjach dyskowych. Jeśli to prawda, można to
    uznać za jeden z pierwszych kompów wieloprocesorowych, sprzętowo
    "wielozadaniowych" :)

    --
    Alanné mba yi woma... wé :) (...)
    Né ma ka ni kaso, Né ma pané ka, (...)