  • 91. Data: 2013-01-22 23:46:45
    Temat: Re: Programowanie a system operacyjny
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 22/01/2013 22:34, Stachu 'Dozzie' K. wrote:

    > Właśnie z powodu skali dość często programuję, a między językami się

    To jesteś programistą.

  • 92. Data: 2013-01-23 16:38:18
    Od: darekm <d...@e...com>

    W dniu 2013-01-22 22:33, Stachu 'Dozzie' K. pisze:

    > [...]
    >
    > Oczywiście że interesuje mnie. Interesuje mnie rozwiązanie problemu,
    > który postawiłem. Mam utworzyć wpis i ten wpis posłać do miejsca
    > składowania logów. Po co mi do tego zadania znać jest czas życia obiektu
    > reprezentującego wpis?

    Każdy byt ma swój czas życia, wpis również, tyle że czas niektórych
    jest regulowany automatycznie, a innych ręcznie (przez programistę).

    Szczególnie jest to istotne przy wołaniach asynchronicznych. Gdy chcę
    aby rzeczywisty wpis do pliku odbywał się poza ścieżką krytyczną, gdy
    jest więcej czasu.

    Poza tym piszesz:
    "Mam utworzyć wpis i ten wpis posłać do miejsca składowania logów"

    Rozumiem że:
    1. Do miejsca składowania logów posyłam tylko teksty
    2. Sposób tworzenia wpisu jest nieistotny, istotna jest notacja poleceń
    3. Możesz zdefiniować: "ma być czytelny dla człowieka i maszyny"

    > Nieistotne? Powiedziałbym że całkiem ważne. Ja nie chcę *pisać* loggera,
    > ja chcę go *użyć*. Znaczy -- powinien pochodzić z gotowej biblioteki.\

    Dla mnie nieistotne.

    > Perl nie ma możliwości przeciążania? Mówisz o wywoływaniu funkcji
    > z różnymi typami parametrów czy o zmianie znaczenia operatorów
    > zdefiniowanych w języku dla własnych typów? Bo oba w Perlu występują
    > i nie wiem do czego pijesz.

    Mówię o różnych funkcjach dla różnych parametrów przy tej samej nazwie.

    > A jakie, że nie da się tego zawrzeć w bibliotece? Ja sobie takich nie
    > wyobrażam, ale ja głównie piszę daemony i programy wierszopoleceniowe,
    > więc mam dość wąską perspektywę.

    Pewnie dlatego. Oprócz powyższych mam jeszcze webowe i desktopowe.

    > Ah so. I twoim zdaniem taki ręcznie sklejony string jest *równoważny*
    > przekazaniu loggerowi wpisu ze strukturą?

    A nie jest?
    Nie ma problemu (ja nie mam) przekazania dowolnej struktury. XML, JSON
    tak działa.

    Nawet się nie upieram żeby ta
    > struktura była zagnieżdżona. Nie będę nagle wprowadzać nowego warunku,
    > skoro poprzednio o nim zapomniałem.

    Nie ma problemu z zagnieżdżeniami, kwestia konwencji

    > Powiedz mi, z jakiego powodu nie odtworzyłeś warunków zadania? Ze
    > złośliwości?

    Których warunków? Może czegoś nie wiesz i wydaje Ci się że czegoś nie
    uzyskam. Albo udowodnij a nie wypisuj inwektyw.
    Daj konkretny przykład czego nie da się przekazać. Tzn strukturę w
    programie oraz oczekiwany wynik w logu.

    Przez przeoczenie? Czy byłeś za głupi żeby zadanie
    > zrozumieć? Wolałbym nie zakładać ostatniej możliwości, bo ta gałąź wątku
    > byłaby bezsensowna od samego początku.

    > O możliwościach języka, ale na podstawie konkretnego scenariusza użycia.

    OK to podaj założenia i oczekiwany wynik.

    > Da się zrobić. Tak, bez uruchomienia kodu (zakładając, że nie liczymy
    > funkcji eval) i bez ręcznego parsowania Perla.

    Może przytoczyć sposób rozwiązania?

    Tylko że Perl nie jest
    > statycznie typowany, you know. Nie był przewidziany do takich rzeczy.

    No i co z tego że nie był przewidziany. Delphi też nie było a
    dyskutujemy czy coś się da zrobić czy nie.

    > Zresztą jestem ciekawy, jak chcesz to zrobić w Delphi utrzymując moje
    > wymagania (głównie możliwość dokładania pól ad-hoc), a tym bardziej przy
    > twojej propozycji w postaci klejenia stringa, który jest potem
    > przekazywany loggerowi.

    1. mogę zdefiniować szereg funkcji z jednym parametrem ogólnym oraz
    dodatkowymi konkretnymi (pierwsza ma zero typowanych)

    2.mogę zdefiniować tag o konkretnej strukturze i wprowadzać go
    zdefiniowaną funkcją.

    --
    Darek

  • 93. Data: 2013-01-23 17:16:01
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2013-01-23, darekm <d...@e...com> wrote:

    > Każdy byt ma swój czas życia, wpis również, tyle że czas niektórych
    > jest regulowany automatycznie, a innych ręcznie (przez programistę).

    I to jest powód żebym się przejmował niskopoziomowym detalem przy
    tworzeniu wpisu do logów? O_o
    Przepraszam, ale od tego piszę w językach wyższego poziomu, żeby się nie
    martwić o takie rzeczy.

> [...]
    >
    > Rozumiem że:
    > 1. Do miejsca składowania logów posyłam tylko teksty

    Skąd ten pomysł? Gdzieś to napisałem? Może doucz się trochę, mój drogi?
    Ten ruch się nazywa "structured logging".

    > 2. Sposób tworzenia wpisu jest nieistotny, istotna jest notacja poleceń

    Generalnie tak. Użycie loggera ma być tak łatwe dla programisty, jak to
    tylko możliwe. Utworzenie specjalnej klasy dla wpisu, a potem utworzenie
    instancji takiej klasy jest zbyt pracochłonne (m.in. dlatego, że to
    wymaga otwarcia dodatkowego miejsca z definicją klasy przy dodawaniu
    informacji).

    > 3. Możesz zdefiniować: "ma być czytelny dla człowieka i maszyny"

    Człowiek ma być w stanie skorzystać z takiego wpisu.
    Maszyna ma być w stanie przetwarzać zestawy takich wpisów.

    Ale specjalnie dla ciebie rozjaśnię, co ludzie rozumieją zwykle pod tymi
    pojęciami.

    Binarne formaty serializacji danych nie nadają się, bo człowiek nie jest
    w stanie ich odczytać bez pomocy dodatkowych narzędzi.
    Binarne formaty serializacji zapisane w formie tekstowej się nie nadają,
    bo człowiek nie jest w stanie odczytać *treści* komunikatu, jedynie jego
    *kontener*.
    Twój ręcznie poskładany string się nie nadaje, bo jest niejednoznaczny.
    Istnieje wiele wiadomości, które dają wpis o takiej samej formie.

    > Dla mnie nieistotne.

    Bo?

    > Mówię o różnych funkcjach dla różnych parametrów przy tej samej nazwie.

    Aha. No to ma.

    > Pewnie dlatego. Oprócz powyższych mam jeszcze webowe i desktopowe.

    I uważasz że biblioteka loggera nie poradzi sobie z tym? Możesz
    uzasadnić swoje stanowisko?

    > A nie jest?

    OCZYWIŚCIE ŻE NIE JEST. Jest niejednoznaczny, to po pierwsze. Po drugie,
    żeby logger skorzystał ze struktury wiadomości musiałby specjalnie
    parsować twojego ręcznie sklejonego stringa. Po trzecie, twój przykład
    wygląda jak psu z gardła przez ten płotek konkatenacji, chociaż to już
    moje osobiste uprzedzenie do tego typu konstrukcji.

    > Nie ma problemu (ja nie mam) przekazania dowolnej struktury. XML, JSON
    > tak działa.

    Ale to programista musi nakarmić logger takim JSON-em. W perlowym
    rozwiązaniu, które podałem jako referencję, to konfiguracja loggera
    wybiera, w jakiej formie będzie zapisany log. A logger jest
    konfigurowany już przez administratora, nie programistę.

> [...]
    > dodatkowymi konkretnymi (pierwsza ma zero typowanych)
    >
    > 2.mogę zdefiniować tag o konkretnej strukturze i wprowadzać go

    I które z tych dwóch pozwoli mi uruchomić logger.warn() z parą
    ("foobar", "a, b c\nDEF\txxx\", ;'") bez przeciążania logger.warn() na
    okoliczność obecności "foobar"?

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 94. Data: 2013-01-23 18:24:17
    Od: darekm <d...@e...com>

    > Skąd ten pomysł? Gdzieś to napisałem?

    Nie napisałeś więc się dopytuję co pod tym rozumiesz, bo możliwości jest
    wiele.

    Może doucz się trochę, mój drogi?

    miłe

    > Ten ruch się nazywa "structured logging".

    O coś takiego chodzi
    http://gregoryszorc.com/blog/category/logging/
    czy to:
    http://plumberjack.blogspot.com/2012/03/structured-l
    ogging.html

    i to nie jest tekst?

    > Generalnie tak. Użycie loggera ma być tak łatwe dla programisty, jak to
    > tylko możliwe.

    OK

> [...]
    > instancji takiej klasy jest zbyt pracochłonne (m.in. dlatego, że to
    > wymaga otwarcia dodatkowego miejsca z definicją klasy przy dodawaniu

    nie rozumiem, jakie dodatkowe miejsce, jak utworzenie instancji klasy
    może być pracochłonne

    > Człowiek ma być w stanie skorzystać z takiego wpisu.
    > Maszyna ma być w stanie przetwarzać zestawy takich wpisów.

    To nie jest definicja tylko życzenie.
    Co to dla Ciebie znaczy przetwarzać. Ja mogę przetwarzać dowolnie tekst
    i binarkę, wystarczy że jest ustalona struktura.

    > Ale specjalnie dla ciebie rozjaśnię, co ludzie rozumieją zwykle pod tymi
    > pojęciami.

    Dziękuję

> [...]
    > Binarne formaty serializacji zapisane w formie tekstowej się nie nadają,
    > bo człowiek nie jest w stanie odczytać *treści* komunikatu, jedynie jego

    To co się nadaje, możesz wkleić fragment.

    > Twój ręcznie poskładany string się nie nadaje, bo jest niejednoznaczny.
    > Istnieje wiele wiadomości, które dają wpis o takiej samej formie.

    Skąd wiesz, podaj przykład.

    > Bo?

    Bo nie o tym rozmawiamy.

    > Aha. No to ma.

    Pokaż

    > I uważasz że biblioteka loggera nie poradzi sobie z tym? Możesz
    > uzasadnić swoje stanowisko?

    To jest dywagowanie, a tu zupełnie zmieniasz kontekst. Dlaczego mam
    udowadniać że twój logger zrobi to co ja potrzebuję. Do tego pewnie samo
    pojęcie biblioteki jest inne w Delphi i w Perlu.

    > OCZYWIŚCIE ŻE NIE JEST. Jest niejednoznaczny, to po pierwsze.

    Skąd wiesz. Co na to wskazuje.
    W analogiczny sposób składam pliki do podpisu elektronicznego i są
    jednoznaczne.

    Po drugie,
    > żeby logger skorzystał ze struktury wiadomości musiałby specjalnie
    > parsować twojego ręcznie sklejonego stringa.

    oczywiście, Twoje biblioteki to również robią.
    poza tym ustaliliśmy że nieistotne jest co się dzieje w środku loggera -
    nieprawdaż?

    Po trzecie, twój przykład
    > wygląda jak psu z gardła przez ten płotek konkatenacji, chociaż to już
    > moje osobiste uprzedzenie do tego typu konstrukcji.

    To sobie podaruj uprzedzenia, ja nie mówię o swoich.

    > Ale to programista musi nakarmić logger takim JSON-em.

    nie, wystarczy przyozdobić poszczególne parametry funkcją formatującą,
    to nie jest pracochłonne

    W perlowym
    > rozwiązaniu, które podałem jako referencję, to konfiguracja loggera
    > wybiera, w jakiej formie będzie zapisany log.

    Oczywiście, u mnie również

    A logger jest
    > konfigurowany już przez administratora, nie programistę.

    Rzecz umowna, każdy program może mieć swoją konfigurację.

    > I które z tych dwóch pozwoli mi uruchomić logger.warn() z parą
    > ("foobar", "a, b c\nDEF\txxx\", ;'") bez przeciążania logger.warn() na
    > okoliczność obecności "foobar"?

    dlaczego bez przeciążania - wprowadzasz sztuczne ograniczenia które
    nie wynikają z efektywności programowania ani rezultatów

    zazwyczaj nie pisze się tekstem, tylko używa zmiennych, przy silnym
    typowaniu nie ma problemu rozróżnić funkcji logowania

    mogę też zapisać tak
    logger.warn(msg
    + logger.asFile("foobar", "a, b c\nDEF\txxx\", ;'"));

    --
    Darek

  • 95. Data: 2013-01-23 19:21:57
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Dnia Tue, 22 Jan 2013 12:54:47 +0000 (UTC), Stachu 'Dozzie' K. napisał(a):

> [...]
    10/06/17/anonymous-methods-and-closures-in-delphi-20
    10.aspx

    > Fajnie, ale gdzie ja mówiłem o domknięciach?

    A mowiles, w ostatniej odpowiedzi do Przemka O.

    <cytat>

    > Jedziesz ogólnikami, identyczny efekt można rozwiązać na wiele sposobów.

    Proszę bardzo, jedziesz. Ja w Perlu robię tak:
    </cytat>

    > Nie odniosłeś się *w ogóle*
    > do tego, co napisałem: chcę funkcję logującą, której mogę podać pola
    > (pary nazwa-wartość) w dowolny sposób w danym momencie mi potrzebny
    > i której mogę te pola podać bez dodatkowych przygotowań, w jednym
    > wyrażeniu będącym wywołaniem funkcji logującej.

    Prosze bardzo, moge zrobic metode logujaca, tak:

    procedure Warn(aArgs : array of TPair<string,TValue>);

    ktora przyjmie dowolna liczbe dowolnego typu danych na zasadzie par
    key-value, uzycie:

    Warn([Arg('FileName',fFileName),Arg('Color', clRed),Arg('Object',
    fStringList)]);

    gdzie przekazuje lancuch tekstowy, wartosc liczbowa i obiekt

    lub

    Warn([Arg('Imie',"Stachu'), Arg('Wiek', 15), Arg('Kultura osobista',
    False));

    etc.

    Arg to metoda zdefiniowana w loggerze wygladajaca np. tak:

    function Arg(aName : string; aValue : TValue) : TPair<string,TValue>;

    > Nawiasem mówiąc, dobrze świadczy o Delphi fakt, że funkcje anonimowe
    > i domknięcia zostały dodane raptem dwa lata temu.

    I tak i nie. Problemem byl Borland, ktory zbyt dlugo blokowal rozwoj, gdy
    odpuscil i sprawe przejal obecny wlasciciel w ciagu 3-4 lat dokonal sie skok
    doganiajcy swiat - a nawet przeganiajacy, sa rzeczy niemal (lub calkiem) nie
    do zrobienia w innych jezykach/platformach, ktore w Delphi zrobic sie da
    latwo.

    > Reszta świata ma to powszechnie od lat parunastu, dziękuję bardzo.

    Powszechnie od parunastu lat sa domkniecia w pozostalych jezykach? Jestes
    tego pewien?

    > Ale to takie moje marudzenie o języku, za którym nie przepadam.

    To tak jak ja za Perlem. Okropnie nieczytelny koszmarek.

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 96. Data: 2013-01-23 19:49:31
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2013-01-23, darekm <d...@e...com> wrote:

    > Nie napisałeś więc się dopytuję co pod tym rozumiesz, bo możliwości jest
    > wiele.

    W kwestii semantycznej to nie "dopytujesz się", tylko "zakładasz".
    Subtelna różnica.

    > O coś takiego chodzi
> [...]

    Nie do końca. To dane ze strukturą zserializowane do tekstu. Rozumiesz
    różnicę?

    > Utworzenie specjalnej klasy dla wpisu, a potem utworzenie
    >
    > nie rozumiem, jakie dodatkowe miejsce, jak utworzenie instancji klasy
    > może być pracochłonne

    Samo tworzenie obiektu jako takie niekoniecznie jest pracochłonne, ale
    jeśli dodanie kolejnego pola, którego dotychczas nie było, ma wymagać
    uzupełnienia definicji klasy, to już pracochłonne jest. A jeśli obiektu
    nie da się utworzyć in-line w instrukcji konsumującej ten obiekt (coś
    w stylu "o = new Foo(); o.add(...); o.add(...);"), to też jest
    pracochłonne.

    > Skąd wiesz, podaj przykład.

    Dla przypomnienia:
    #v+
[...]

    Plik (zmienna FileName) może się nazywać tak:
    #v+
    foo
    errorcode:15obiekt=>0xDEADBEEFwarning=>uwaga
    coś się zepsułofile/dev/null

    #v-

    Starałem się zachować formatowanie wyniku z twojego kodu i naprawiłem
    składnię przy logger.param() (choć mogło mi nie wyjść, bo zgadywałem).

    Zwróć uwagę na znaki nowej linii w nazwie pliku. Teraz nie wiadomo: plik
    miał taką głupią (ale jak najbardziej legalną) nazwę czy też to są dwa
    osobne wpisy?

    Swoją drogą, widać chyba gołym okiem tę drobną przewagę mojej perlowej
    konstrukcji? Jako użytkownik loggera nie muszę dbać jeszcze
    o formatowanie doklejanych elementów.

    > Bo nie o tym rozmawiamy.

    To o czym rozmawiamy, że ważna jest "elastyczność rozwiązania",
    a ewentualna biblioteczność inkryminowanej funkcji już nie?

    > Pokaż

    Proszę:
    http://search.cpan.org/dist/DBI/DBI.pm#selectall_arr
    ayref

    > To jest dywagowanie, a tu zupełnie zmieniasz kontekst. Dlaczego mam
    > udowadniać że twój logger zrobi to co ja potrzebuję.

    Ę? Zrozumiałem, że zarzucasz (domyślnie: wszystkim) bibliotekom
    logującym, ze są nieelastyczne. Miałeś mieć różne oczekiwania co do
    logowania w zależności od rodzaju aplikacji/platformy i biblioteki muszą
    się z jakiegoś powodu nie nadawać, skoro chcesz pisać własne funkcje
    logujące. Chciałem poznać ten powód nienadawania się.

    Czy może coś źle zrozumiałem?

    > Do tego pewnie samo
    > pojęcie biblioteki jest inne w Delphi i w Perlu.

    W Perlu nie występuje pojęcie biblioteki. Przez bibliotekę rozumiem
    zbiór funkcji, metod, klas i co-tam-jeszcze, który został napisany
    w celu ułatwienia pewnego konkretnego zadania czy typu zadań i który
    jest przygotowany do użycia w innym programie.

    Tu masz cudzą definicję biblioteki, o którą możemy się oprzeć w dalszej
    dyskusji: http://en.wikipedia.org/wiki/Library_%28computing%29

    > Skąd wiesz. Co na to wskazuje.

    A w jaki sposób obsługujesz choćby znaki nowej linii w nazwie pliku?

    Nawiasem mówiąc, mógłbyś się zapoznać ze znakiem zapytania. Wiesz, tym
    kończącym zdania pytające. Uzyskasz go za pomocą kombinacji shift+/.

    > Po drugie,
    >
    > oczywiście, Twoje biblioteki to również robią.

    Skąd ten pomysł? O_o
    Log::Log4perl potrafi sobie poradzić z ustrukturalizowanymi danymi, nie
    musi parsować stringa z powrotem.

    > poza tym ustaliliśmy że nieistotne jest co się dzieje w środku loggera -
    > nieprawdaż?

    Możemy się umówić, że ustaliliśmy. W takim razie nie było zarzutu
    o konieczności deserializacji dla korzystania ze struktury w wiadomości.

    > nie, wystarczy przyozdobić poszczególne parametry funkcją formatującą,
    > to nie jest pracochłonne

    No czyli programista musi nakarmić logger takim JSON-em.

    > W perlowym
    >
    > Oczywiście, u mnie również

    To pokaż szerszy przykładowy fragment, bo ja tego nie widzę. Pewnie się
    zafiksowałem na twoim ręcznym klejeniu stringa.

    > dlaczego bez przeciążania - wprowadzasz sztuczne ograniczenia które
    > nie wynikają z efektywności programowania ani rezultatów

    Źle to ująłem, pozwól że się poprawię:

    I które z tych dwóch pozwoli mi uruchomić logger.warn() z parą
    ("foobar", "a, b c\nDEF\txxx\", ;'") bez zmuszania _mnie_ jako
    _użytkownika_ _loggera_ do przeciążania logger.warn() na
> [...]

    > mogę też zapisać tak
    > logger.warn(msg
    > + logger.asFile("foobar", "a, b c\nDEF\txxx\", ;'"));

    Ale ja nie twierdzę że jest problem je rozróżniać. Ja, jako użytkownik
    systemu logowania, nie chcę sam wciąż definiować kolejnych wariantów
    funkcji logującej, bo to by oznaczało, że muszę mieć otwarte co najmniej
    dwa różne miejsca w kodzie naraz. Dołożenie kolejnego pola do komunikatu
    nie powinno mnie zmuszać do pracy w więcej niż jednym miejscu (tym
    oczywistym: w miejscu, gdzie powstaje komunikat).

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 97. Data: 2013-01-23 20:00:14
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2013-01-23, R.e.m.e.K <g...@d...null> wrote:

> [...]
    >
    > A mowiles, w ostatniej odpowiedzi do Przemka O.
    >
    ><cytat>

    > Proszę bardzo, jedziesz. Ja w Perlu robię tak:

    A to przepraszam, rzeczywiście postawiłem taki zarzut.

> [...]
    > key-value, uzycie:
    >
    > Warn([Arg('FileName',fFileName),Arg('Color', clRed),Arg('Object',

    ...albo Warn([Arg('Foo', Arg('bar', 'baz'))]).

    Dziękuję, taką konstrukcję właśnie chciałem zobaczyć. Chociaż nie
    podoba mi się wołanie funkcji Arg(), ale to głównie kwestia estetyczna.

    Długo już w Delphi występuje typ TValue?

> [...]
    > do zrobienia w innych jezykach/platformach, ktore w Delphi zrobic sie da

    Mogę prosić o przykłady?

    > Powszechnie od parunastu lat sa domkniecia w pozostalych jezykach? Jestes
    > tego pewien?

    W językach imperatywnych -- owszem. Ja wiem, że języki funkcyjne miały
    to "troszkę" wcześniej, tylko jakoś słabo z ich użyciem w przemyśle IT.

    > To tak jak ja za Perlem. Okropnie nieczytelny koszmarek.

    A to już zależy kto pisze. Historycznie dużo użytkowników Perla nie
    potrafiło programować w Perlu, to głównie stąd opinia o jego
    nieczytelności.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 98. Data: 2013-01-23 20:41:30
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Dnia Wed, 23 Jan 2013 19:00:14 +0000 (UTC), Stachu 'Dozzie' K. napisał(a):

> [...]
    > podoba mi się wołanie funkcji Arg(), ale to głównie kwestia estetyczna.
    >
    > Długo już w Delphi występuje typ TValue?

    Chyba tez od 2010, jak pisalem Borland od lat olewal Delphi i bylo juz na
    skraju upadku. Dopiero od 2008/2009 pojawil sie nowy wlasciciel i sprawa
    ruszyla z kopyta, najpierw do calego RTLa wszedl unicode (wczesniej trzeba
    bylo z tym rzezbic), potem bogate RTTI, class helpery, generyki, closures,
    metody w typach rekordowych i duzo innych fajnych rzeczy.
    btw to co pokazalem dalo by sie _chyba_ tez zrobic bez TValue, ale byloby
    trudniej, a nie mam czasu na kombinacje.

    > Mogę prosić o przykłady?

    Firemonkey - wektorowe GUI, niezaleznego od platformy, wykorzystujace
    akceleracje grafiki.
    http://en.wikipedia.org/wiki/FireMonkey

    Mozliwosc crosskompilacji na Win32, Win64, OSXa. W najblizszych miesiacach
    dojdzie kompilacja natywana na iOS i Androida (z pelna obsluga sensorow i
    innych "mobilnosci"):
    http://edn.embarcadero.com/article/42544

    Potem kompilacja na Linuxa, ale to juz chyba 2014.

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K.

  • 99. Data: 2013-01-23 21:07:15
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2013-01-23, R.e.m.e.K <g...@d...null> wrote:

    > Firemonkey - wektorowe GUI, niezaleznego od platformy, wykorzystujace
    > akceleracje grafiki.
    > http://en.wikipedia.org/wiki/FireMonkey

    OK, I see. Wprawdzie nie nazwałbym tego rzeczą "(niemal) nie do
    zrobienia" na innych platformach, ale jako coś już gotowego ma
    zdecydowaną przewagę nad czymś, co dopiero potencjalnie się da zrobić.

    > Mozliwosc crosskompilacji na Win32, Win64, OSXa.

    GCC już to miało, ale jestem skłonny uznać ten punkt.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 100. Data: 2013-01-24 12:44:57
    Od: darekm <d...@e...com>

    W dniu 2013-01-23 19:49, Stachu 'Dozzie' K. pisze:

    > W kwestii semantycznej to nie "dopytujesz się", tylko "zakładasz".
    > Subtelna różnica.

    I wypisuję założenia byś je zweryfikował.
    I jednocześnie mogę dalej pisać przy tychże założeniach. Tu nic nie ma z
    wmawiania.

    ogging.html

    > Nie do końca. To dane ze strukturą zserializowane do tekstu. Rozumiesz
    > różnicę?

    nie

    > Samo tworzenie obiektu jako takie niekoniecznie jest pracochłonne, ale
    > jeśli dodanie kolejnego pola, którego dotychczas nie było, ma wymagać
    > uzupełnienia definicji klasy, to już pracochłonne jest.

    Oczywiste jest że jeżeli coś musi być uprzednio zdefiniowane to jest
    bardziej pracochłonne, ale tym samym kompilator wyłapie wszelkie
    niezdefiniowane konstrukcje czyli znajdzie za nas cześć błędów co jest
    znowu mniej pracochłonne czyli kwestia umiejętności stosowania i
    statystyki przypadków.

    A jeśli obiektu
    > nie da się utworzyć in-line w instrukcji konsumującej ten obiekt (coś
    > w stylu "o = new Foo(); o.add(...); o.add(...);"), to też jest
    > pracochłonne.

    w jakim celu?

> [...]
    >
    > Starałem się zachować formatowanie wyniku z twojego kodu i naprawiłem
    > składnię przy logger.param() (choć mogło mi nie wyjść, bo zgadywałem).

    Nigdzie nie powiedziałem że nie będzie prefixów i suffixów i dodatkowego
    kodowania przy polach. Nie mogę się dopytać jaki ma być efekt końcowy
    więc nie przedstawiłem szczegółów.
    Możesz przedstawić oczekiwaną przez Ciebie postać.

    > Zwróć uwagę na znaki nowej linii w nazwie pliku. Teraz nie wiadomo: plik
    > miał taką głupią (ale jak najbardziej legalną) nazwę czy też to są dwa
    > osobne wpisy?

    Funkcja wypisująca string może stosować odpowiednie kodowanie zgodnie z
    przyjętą semantyką.

    > Swoją drogą, widać chyba gołym okiem tę drobną przewagę mojej perlowej
    > konstrukcji? Jako użytkownik loggera nie muszę dbać jeszcze
    > o formatowanie doklejanych elementów.

    Nie muszę dbać o formatowanie, muszę tylko wybrać odpowiedni "formater"
    dla określonych elementów, przy czym może to się odbywać automatycznie
    lub ręcznie za decyzją programisty.

    > To o czym rozmawiamy, że ważna jest "elastyczność rozwiązania",
    > a ewentualna biblioteczność inkryminowanej funkcji już nie?

    Jak coś się da zrobić to się może pojawić w bibliotece. Nie chcę
    dyskutować o tym czy to powinno być w bibliotece standardowej,
    zakupionej, własnej czy jeszcze innej.

    > Proszę:
    > http://search.cpan.org/dist/DBI/DBI.pm#selectall_arr
    ayref

    To tylko ze względu na liczbę parametrów, trochę mało.

> [...]
    > się z jakiegoś powodu nie nadawać, skoro chcesz pisać własne funkcje
    > logujące. Chciałem poznać ten powód nienadawania się.

    Tak jak napisałem. Nie znam wszystkich możliwości twojego loggera więc
    nie mogę się na ten temat wypowiadać. Choć możemy podyskutować o
    asynchroniczności.

    > A w jaki sposób obsługujesz choćby znaki nowej linii w nazwie pliku?

    W zależności od potrzeb, każdy format ( XML, JSON, URL, CSV) może mieć
    inne podejście.

> [...]
    > nie powinno mnie zmuszać do pracy w więcej niż jednym miejscu (tym
    > oczywistym: w miejscu, gdzie powstaje komunikat).

    Nie muszę tylko mogę. Poza standardowymi stringami i liczbami *mogę*
    sobie zdefiniować nowe elementy używane w określony sposób.

    --
    Darek