    From: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Programowanie a system operacyjny
    Date: Wed, 23 Jan 2013 18:49:31 +0000 (UTC)
    <s...@j...net> <kci839$i6n$1@opal.futuro.pl>
    <s...@j...net> <kck2ve$2ka$1@news.task.gda.pl>
    <s...@j...net> <kck82i$etd$1@news.task.gda.pl>
    <s...@j...net> <kckmog$dtn$1@mx1.internetia.pl>
    <s...@j...net> <kcmbj6$pv4$1@mx1.internetia.pl>
    <s...@j...net>
    <50f177d7$0$26694$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@j...net>
    <50fec8f3$0$1294$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@j...net>
    <510003dd$0$26682$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@j...net>
    <51001cb4$0$1216$65785112@news.neostrada.pl>

    On 2013-01-23, darekm <d...@e...com> wrote:

    > Nie napisałeś więc się dopytuję co pod tym rozumiesz, bo możliwości jest
    > wiele.

    W kwestii semantycznej to nie "dopytujesz się", tylko "zakładasz".
    Subtelna różnica.

    > O coś takiego chodzi
    > http://gregoryszorc.com/blog/category/logging/
    > czy to:
    > http://plumberjack.blogspot.com/2012/03/structured-l
    ogging.html

    > i to nie jest tekst?

    Nie do końca. To dane ze strukturą zserializowane do tekstu. Rozumiesz
    różnicę?

    > Utworzenie specjalnej klasy dla wpisu, a potem utworzenie
    >
    > nie rozumiem, jakie dodatkowe miejsce, jak utworzenie instancji klasy
    > może być pracochłonne

    Samo tworzenie obiektu jako takie niekoniecznie jest pracochłonne, ale
    jeśli dodanie kolejnego pola, którego dotychczas nie było, ma wymagać
    uzupełnienia definicji klasy, to już pracochłonne jest. A jeśli obiektu
    nie da się utworzyć in-line w instrukcji konsumującej ten obiekt (coś
    w stylu "o = new Foo(); o.add(...); o.add(...);"), to też jest
    pracochłonne.

    > Skąd wiesz, podaj przykład.

    Dla przypomnienia:
    #v+
    logger.warn( "coś się zepsuło"
    +'file'+FileName+eol
    +logger.param('errorcode,e.errorcode)
    +'obiekt=>'+logger.asAddress(myClass)
    +'warning=> uwaga');
    #v-

    Plik (zmienna FileName) może się nazywać tak:
    #v+
    foo
    errorcode:15obiekt=>0xDEADBEEFwarning=>uwaga
    coś się zepsułofile/dev/null

    #v-

    Starałem się zachować formatowanie wyniku z twojego kodu i naprawiłem
    składnię przy logger.param() (choć mogło mi nie wyjść, bo zgadywałem).

    Zwróć uwagę na znaki nowej linii w nazwie pliku. Teraz nie wiadomo: plik
    miał taką głupią (ale jak najbardziej legalną) nazwę czy też to są dwa
    osobne wpisy?

    Swoją drogą, widać chyba gołym okiem tę drobną przewagę mojej perlowej
    konstrukcji? Jako użytkownik loggera nie muszę dbać jeszcze
    o formatowanie doklejanych elementów.

    > Bo nie o tym rozmawiamy.

    To o czym rozmawiamy, że ważna jest "elastyczność rozwiązania",
    a ewentualna biblioteczność inkryminowanej funkcji już nie?

    > Pokaż

    Proszę:
    http://search.cpan.org/dist/DBI/DBI.pm#selectall_arr
    ayref

    > To jest dywagowanie, a tu zupełnie zmieniasz kontekst. Dlaczego mam
    > udowadniać że twój logger zrobi to co ja potrzebuję.

    Ę? Zrozumiałem, że zarzucasz (domyślnie: wszystkim) bibliotekom
    logującym, ze są nieelastyczne. Miałeś mieć różne oczekiwania co do
    logowania w zależności od rodzaju aplikacji/platformy i biblioteki muszą
    się z jakiegoś powodu nie nadawać, skoro chcesz pisać własne funkcje
    logujące. Chciałem poznać ten powód nienadawania się.

    Czy może coś źle zrozumiałem?

    > Do tego pewnie samo
    > pojęcie biblioteki jest inne w Delphi i w Perlu.

    W Perlu nie występuje pojęcie biblioteki. Przez bibliotekę rozumiem
    zbiór funkcji, metod, klas i co-tam-jeszcze, który został napisany
    w celu ułatwienia pewnego konkretnego zadania czy typu zadań i który
    jest przygotowany do użycia w innym programie.

    Tu masz cudzą definicję biblioteki, o którą możemy się oprzeć w dalszej
    dyskusji: http://en.wikipedia.org/wiki/Library_%28computing%29

    > Skąd wiesz. Co na to wskazuje.

    A w jaki sposób obsługujesz choćby znaki nowej linii w nazwie pliku?

    Nawiasem mówiąc, mógłbyś się zapoznać ze znakiem zapytania. Wiesz, tym
    kończącym zdania pytające. Uzyskasz go za pomocą kombinacji shift+/.

    > Po drugie,
    >
    > oczywiście, Twoje biblioteki to również robią.

    Skąd ten pomysł? O_o
    Log::Log4perl potrafi sobie poradzić z ustrukturalizowanymi danymi, nie
    musi parsować stringa z powrotem.

    > poza tym ustaliliśmy że nieistotne jest co się dzieje w środku loggera -
    > nieprawdaż?

    Możemy się umówić, że ustaliliśmy. W takim razie nie było zarzutu
    o konieczności deserializacji dla korzystania ze struktury w wiadomości.

    > nie, wystarczy przyozdobić poszczególne parametry funkcją formatującą,
    > to nie jest pracochłonne

    No czyli programista musi nakarmić logger takim JSON-em.

    > W perlowym
    >
    > Oczywiście, u mnie również

    To pokaż szerszy przykładowy fragment, bo ja tego nie widzę. Pewnie się
    zafiksowałem na twoim ręcznym klejeniu stringa.

    > dlaczego bez przeciążania - wprowadzasz sztuczne ograniczenia które
    > nie wynikają z efektywności programowania ani rezultatów

    Źle to ująłem, pozwól że się poprawię:

    I które z tych dwóch pozwoli mi uruchomić logger.warn() z parą
    ("foobar", "a, b c\nDEF\txxx\", ;'") bez zmuszania _mnie_ jako
    _użytkownika_ _loggera_ do przeciążania logger.warn() na
    okoliczność obecności "foobar"?

    > zazwyczaj nie pisze się tekstem, tylko używa zmiennych, przy silnym
    > typowaniu nie ma problemu rozróżnić funkcji logowania
    >
    > mogę też zapisać tak
    > logger.warn(msg
    > + logger.asFile("foobar", "a, b c\nDEF\txxx\", ;'"));

    Ale ja nie twierdzę że jest problem je rozróżniać. Ja, jako użytkownik
    systemu logowania, nie chcę sam wciąż definiować kolejnych wariantów
    funkcji logującej, bo to by oznaczało, że muszę mieć otwarte co najmniej
    dwa różne miejsca w kodzie naraz. Dołożenie kolejnego pola do komunikatu
    nie powinno mnie zmuszać do pracy w więcej niż jednym miejscu (tym
    oczywistym: w miejscu, gdzie powstaje komunikat).

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot