  • 1. Data: 2013-01-08 11:43:33
    Temat: Programowanie a system operacyjny
    Od: Dsue <d...@n...pl>

    Od razu napiszę że nie mam zamiaru uprawiać trollingu stosowanego, naprawdę
    chciałbym wiedzieć :)

    Ostatnio byłem chwilowo zmuszony przenieść się z pracami na windows 7 i
    czułem się jak zagubione dziecko - jak Wy radzicie sobie z organizacją pracy
    pod tym systemem? Pod osX i Linuksem mam wszystko dopięte - Komodo Edit, git
    + inne + jak czegoś potrzebuję to apt-get albo port install. A tutaj się
    gubiłem w
    katalogach nawet :)

    Chodzi mi o sytuacje gdy nie korzysta się z całego IDE, rozumiem że np.
    Visual Studio daje pełen komfort + poczucie kompletnego środowiska. Teraz
    jestem mocno osadzony w Django i przeżyłem lekki szok.

    Pozdr
    Dsue

  • 2. Data: 2013-01-08 14:24:12
    Temat: Re: Programowanie a system operacyjny
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jan 8, 10:43 am, Dsue <d...@n...pl> wrote:
> [...]
    [...]
    > Chodzi mi o sytuacje gdy nie korzysta się z całego IDE, rozumiem że np.

    No więc radzimy sobie korzystając z IDE.

    Poza tym jak czegos brakuje, to pod Windows też można instalować
    dodatkowe programy, pomimo braku apt-get i czego tam jeszcze.

  • 3. Data: 2013-01-08 15:15:12
    Od: boryspower <b...@g...com>

    W dniu wtorek, 8 stycznia 2013 11:43:33 UTC+1 użytkownik Dsue napisał:
    > jak Wy radzicie sobie z organizacją pracy
    >
    > pod tym systemem?

    http://www.andlinux.org/
    - Wchodzisz
    - pobierasz
    - instalujesz
    - odnajdujesz się w Windowsie :)

    --
    Przemek

  • 4. Data: 2013-01-08 16:49:57
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <s...@s...op.pl>

    W dniu 08.01.2013 o 11:43 Dsue <d...@n...pl> pisze:
    > Chodzi mi o sytuacje gdy nie korzysta się z całego IDE, rozumiem że np.
    > Visual Studio daje pełen komfort + poczucie kompletnego środowiska. Teraz
    > jestem mocno osadzony w Django i przeżyłem lekki szok.

    Czemu nie chcesz skorzystać z całego IDE?

    > Pozdr
    > Dsue

    Pozdrawiam -- Spook.

    --
    ! ._______. Warning: Lucida Console sig! //) !
    ! || spk || www.spook.freshsite.pl / _ """*!

  • 5. Data: 2013-01-08 17:45:51
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2013-01-08, Wojciech "Spook" Sura <s...@s...op.pl> wrote:

    > Czemu nie chcesz skorzystać z całego IDE?

    W moim przypadku zysk z IDE jest znikomy (nikt mi jeszcze nie pokazał
    żadnej killer-funkcji, która by mi rzeczywiście była potrzebna) i nijak
    nie rekompensuje niedogodności:

    * brak podświetlania przynajmniej części używanych przeze mnie języków
    (w tym: języków serializacji danych i formatowania tekstu)
    * brak funkcji edytora, których używam dość często; przykładowo
    * zwijanie kodu w dowolnych blokach (a nie tylko wyznaczonych przez
    reguły środowiska)
    * skakanie do podanego z _klawiatury_ (z uzupełnianiem tabem)
    dowolnego pliku w filesystemie
    * oprogramowywanie funkcji pod klawiszami (czasem się to nazywa
    makrami)
    * definiowanie podświetlania składni (zdarza mi się opracować własny
    format plików)
    * współpraca z poleceniami uruchamianymi z command line (np.
    wczytanie outputu albo przetworzenie zawartości bieżącego pliku)
    * wbudowane interpretery Perla i Pythona
    * długi czas uruchamiania (miewam po kilka instancji edytora otwartych
    na różnych pulpitach, używam też edytora jako dodatkowego schowka
    z edycją albo do prostej obróbki sporej ilości danych)
    * brak możliwości sensownej pracy na zdalnych maszynach
    * konieczność żmudnego uczenia się mnóstwa skrótów klawiszowych tylko
    po to, żeby poruszać się w nowym środowisku choćby w połowie tak
    sprawnie jak w obecnym

    Jakież to funkcje daje IDE, żebym w ogóle rozważał jego użycie?
    Uzupełnianie nazw metod i pól już wypróbowałem, potrzebne mi tylko
    w przypadku, gdy absolutnie nie chcę pracować w danym języku z danym
    frameworkiem; integracja z systemem kontroli wersji nie pozwala na część
    operacji, które względnie często wykonuję, więc bym się musiał dodatkowo
    przełączać między konsolą i IDE do pracy z kopią roboczą; debugger nie
    zawsze daje się użyć przy danej aplikacji i nie zawsze w ogóle jest
    dostępny dla danego języka.

    Podejrzewam, że OP ma podobne powody, żeby trzymać się z dala od IDE.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 6. Data: 2013-01-08 23:54:36
    Od: Marcin Biegan <a...@u...lama.net.pl>

    On 2013-01-08 17:45, Stachu 'Dozzie' K. wrote:> On 2013-01-08, Wojciech "Spook"
    Sura <s...@s...op.pl> wrote:

    > Jakież to funkcje daje IDE, żebym w ogóle rozważał jego użycie?

    http://www.jetbrains.com/idea/features/index.html (nie używam, ale mają

    Gdybym miał wybierać, to chyba głównie:
    - automatyczny refactoring
    - context-aware http://en.wikipedia.org/wiki/Content_assist
    - spójne zachowanie i wygląd dla narzędzi do różnych rzeczy (od edycji kodu do
    przeglądania bazy danych)

    > Uzupełnianie nazw metod i pól już wypróbowałem, potrzebne mi tylko
    > w przypadku, gdy absolutnie nie chcę pracować w danym języku z danym
    > frameworkiem;

    Dlaczego? Przecież lepiej nie stukać w klawiaturę, jeżeli może to za Ciebie
    zrobić automat...

    > debugger nie
    > zawsze daje się użyć przy danej aplikacji i nie zawsze w ogóle jest
    > dostępny dla danego języka.

    Bo IDE trzeba dobierać do języka/środowiska w jakim się pracuje. Nie twierdzę,
    że każdy język ma IDE warte używania, ale nie wyobrażam sobie pisania w Javie w
    vimie (chociaż ucząc się języka używałem właśnie vima).

    > Podejrzewam, że OP ma podobne powody, żeby trzymać się z dala od IDE.

    Nie wiem jak wygląda status wiodących IDE dla ruby czy perl, ale dla Javy czy
    C++ to raczej jest sporo powodów "za".

    Marcin Biegan

  • 7. Data: 2013-01-09 00:43:04
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2013-01-08, Marcin Biegan <a...@u...lama.net.pl> wrote:

    > http://www.jetbrains.com/idea/features/index.html (nie używam, ale mają
    >
    > Gdybym miał wybierać, to chyba głównie:
    > - automatyczny refactoring

    Chciałeś powiedzieć: "automatyczna zmiana nazw funkcji, zmiennych
    i typów danych". Z refaktoryzacją to ma tyle wspólnego, co sprężyna
    z amortyzatorem.

    Nie zadziała dla wszystkich języków, których używam (sh? GNU make?
    LaTeX? cfengine? Template::Toolkit?), więc i tak muszę sobie radzić
    inaczej. Po co mi w takim razie dwie strategie zmianę identyfikatorów?

    > - context-aware http://en.wikipedia.org/wiki/Content_assist

    Czyli uzupełnianie nazw funkcji/metod i zmiennych/pól. Super.
    Rzeczywiście mi się to przydaje tylko na zajęciach z wyklikiwania
    webaplikacji pod ASP.NET, a i to tylko do tego, żebym się jak najdalej
    trzymał od .NET.

    > - spójne zachowanie i wygląd dla narzędzi do różnych rzeczy (od edycji kodu do
    > przeglądania bazy danych)

    Bazę danych nie tylko przeglądam, ale też filtruję (i niekoniecznie SQL
    jest wtedy najwygodniejszy), a potem zapisuję do pliku, który jest
    używany przez inne programy. Sama klikana tabelka to naprawdę kiepski
    argument. Lepiej mi się sprawdza klient z wiersza poleceń albo
    recs-fromdb z modułu App::RecordStream.

    > Dlaczego? Przecież lepiej nie stukać w klawiaturę, jeżeli może to za Ciebie
    > zrobić automat...

    Pff. I to ma być taki killer-ficzer? Coś, co z niezłym przybliżeniem
    emuluję sobie powtarzaniem rozpoczętego słowa w edytorze (^P/^N w Vimie)?

    > Bo IDE trzeba dobierać do języka/środowiska w jakim się pracuje.

    Super. I mam się przełączać między ośmioma różnymi IDE z różnymi
    komendami, różnym układem opcji i różnymi kruczkami, do których się
    muszę przyzwyczajać?

    A jak w ogóle nie ma IDE do danego języka (np. cfengine czy Puppet)?

    > Nie twierdzę,
    > że każdy język ma IDE warte używania, ale nie wyobrażam sobie pisania w Javie w
    > vimie (chociaż ucząc się języka używałem właśnie vima).

    To masz słabą wyobraźnię. Naprawdę, oprócz debuggera (bez którego i tak
    nawykłem sobie radzić przy innych okolicznościach i którego interfejs
    i tak się nie nadaje do większych systemów z dużą liczbą wątków)
    i uzupełniania nazw metod (którego niezłą emulację Vim zapewnia), co
    takiego dodaje IDE, żeby był sens używania go w Javie?

    A próbowałeś kiedyś ustawiać system budowania tak, żeby u kolegi z innym
    IDE (czy choćby innym układem katalogów) pracował w taki sam sposób,
    żeby nie trzeba było utrzymywać konfiguracji dwóch różnych systemów
    budowania?

    > Nie wiem jak wygląda status wiodących IDE dla ruby czy perl, ale dla Javy czy
    > C++ to raczej jest sporo powodów "za".

    No to podaj, ja czekam. Na razie wymieniłeś rzeczy, bez których i tak
    muszę się obejść w innych okolicach, a nie są tak zajebifakenstyczne,
    żebym specjalnie dla nich się przyzwyczajał choćby do tej jednej
    funkcji. Ja naprawdę piszę w kilku różnych językach, niekiedy w ciągu
    jednej godziny. To nie jest taki wymysł.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 8. Data: 2013-01-09 01:27:10
    Od: Marcin Biegan <a...@u...lama.net.pl>

    On 2013-01-09 00:43, Stachu 'Dozzie' K. wrote:

    > Chciałeś powiedzieć: "automatyczna zmiana nazw funkcji, zmiennych
    > i typów danych". Z refaktoryzacją to ma tyle wspólnego, co sprężyna
    > z amortyzatorem.

    http://www.jetbrains.com/idea/features/refactoring.h
    tml

    Nie, gdybym chciał napisać "automatyczna zmiana nazw", to bym tak napisał.
    Zresztą, automatyczna zmiana nazwy przez coś, co rozumie semantykę języka to i
    tak więcej, niż daje zwykły edytor, czy sed.

    > Nie zadziała dla wszystkich języków, których używam (sh? GNU make?
    > LaTeX? cfengine? Template::Toolkit?), więc i tak muszę sobie radzić
    > inaczej. Po co mi w takim razie dwie strategie zmianę identyfikatorów?

    Jak pisałem - nie do wszystkiego jest dobre IDE, ale to nie znaczy, że
    wszystkie IDE są nic niewarte.

> [...]
    > używany przez inne programy. Sama klikana tabelka to naprawdę kiepski
    > argument. Lepiej mi się sprawdza klient z wiersza poleceń albo

    Nie chodziło o przeglądarkę do bazy, tylko o to, że we wszystkich narzędziach
    działają te same skróty klawiszowe, menu są w podobnych miejscach, czy można
    używać wspólnej konfiguracji. I są one, jak nazwa wskazuje, zintegrowane ze sobą.

    > Pff. I to ma być taki killer-ficzer? Coś, co z niezłym przybliżeniem
    > emuluję sobie powtarzaniem rozpoczętego słowa w edytorze (^P/^N w Vimie)?

    No ale przecież nie chodzi o powtarzanie słowa, tylko o to, że IDE prezentuje
    listę poprawnych syntaktycznie i semantycznie propozycji. Dodatkowo np.
    sortowanych po częstości używania.

    I jest to właśnie killer-feature.
    Chcesz zobaczy listę pól w zmiennej x? Wciskasz jakąś kombinację i się
    wyświetla. Wciskasz (w eclipse) alt+t na wywołaniu metody i pokazuje się
    hierarchia typów po kliknięciu w którą otwiera się odpowiedni plik na
    odpowiedniej metodzie. To samo z alt+f3 - dostajesz listę funkcji w typie dla
    zmiennej pod kursorem. ctrl+o - lista metod w aktualnym typie. Kolejne ctrl+o -
    lista metod włącznie z tymi z klas dziedziczonych. Chcesz zobaczyć wszystkie
    klasy dziedziczone i dziedziczące - F4 na typie.
    Chcesz złapać wyjątki z danego fragmentu kodu? Zaznaczasz, wciskasz parę
    klawiszy i dostajesz blok try-catch (co samo w sobie nic nie daje) z catch'ami
    do wszystkich wyjątków, rzucanych przez ten kod (czego nie osiągniesz bez
    przeglądania/pamiętania definicji wszystkich wywoływanych metod).
    A jezscze jest np. wyświetlanie grafów wywołań, wyszukiwanie odwołań do
    typu/metody, małe, automatyczne poprawki (ctrl+1 aka quick fix)...

    Tego jest masa i nie da się zastąpić takiej funkcjonalności "edytorem" który
    nie jest zintegrowany z parserem/kompilatorem. Wymienione wyżej to tylko część
    tego, czego używam regularnie.

    > Super. I mam się przełączać między ośmioma różnymi IDE z różnymi
    > komendami, różnym układem opcji i różnymi kruczkami, do których się
    > muszę przyzwyczajać?

    To nie jest problem IDE, może Tobie potrzebne jest jakieś I-IDE ? :)

> [...]
    > i uzupełniania nazw metod (którego niezłą emulację Vim zapewnia), co
    > takiego dodaje IDE, żeby był sens używania go w Javie?

    Wypisałem wyżej kilka przykładów - nadal nie ma sensu?

> [...]
    > IDE (czy choćby innym układem katalogów) pracował w taki sam sposób,
    > żeby nie trzeba było utrzymywać konfiguracji dwóch różnych systemów

    Probówałem, nie polecam. Teraz w projekcie używamy Idei i Eclipse i nie ma
    problemów (maven).

    > No to podaj, ja czekam. Na razie wymieniłeś rzeczy, bez których i tak
    > muszę się obejść w innych okolicach, a nie są tak zajebifakenstyczne,

    Zasadniczo można się obejść bez wszystkiego, tylko to po prostu nie jest
    wygodne. (parę ficzerów wyżej wymieniłem)

    > żebym specjalnie dla nich się przyzwyczajał choćby do tej jednej
    > funkcji. Ja naprawdę piszę w kilku różnych językach, niekiedy w ciągu

    Może Tobie IDE nie odpowiada z tego względu, ale nie sugeruj, że IDE są nic nie
    warte, bo się mylisz.

    Marcin Biegan

  • 9. Data: 2013-01-09 10:55:57
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2013-01-09, Marcin Biegan <a...@u...lama.net.pl> wrote:

> [...]
    > Zresztą, automatyczna zmiana nazwy przez coś, co rozumie semantykę języka to i
    > tak więcej, niż daje zwykły edytor, czy sed.

    A, czyli oprócz zmiany nazwy jeszcze przenoszenie fragmentów kodu.
    W porządku, ale nadal to tylko jeden, nie za duży, element
    refaktoryzacji. I akurat nie z tych ważniejszych/trudniejszych, przy
    których naprawdę asysta by się przydała.

    > Jak pisałem - nie do wszystkiego jest dobre IDE, ale to nie znaczy, że
    > wszystkie IDE są nic niewarte.

    Może nie zrozumiałeś co piszę. Ja zapytałem o możliwości, które mogłyby
    przeważyć niedogodności, które wprowadza u mnie użycie IDE. Ty mi na to
    podajesz jakieś fistaszki, funkcje, które i tak będę musiał
    przeprowadzać ręcznie, co da mi tylko tyle, że będę się uczyć jeszcze
    większej liczby technik (bo żadnej dotychczasowej nie *zastąpię*).

> [...]
    > używać wspólnej konfiguracji. I są one, jak nazwa wskazuje, zintegrowane ze sobą.

    Fajnie że są zintegrowane ze sobą nawzajem i fajnie że mają jednolite
    skróty klawiszowe w swoim obrębie. Co z tego, skoro do pracy z bazą
    danych -- czy z czymkolwiek innym, bo nie chodziło mi konkretnie o DBMS
    -- i tak będę potrzebował klienta wierszopoleceniowego? Do tej pory
    używałem trzech różnych narzędzi. IDE dostarcza mi czwartego, które
    rozwiązuje mi jaki problem? Trochę żaden, tyle że to czwarte narzędzie
    jest "zintegrowane" (choć nie znaczy to, że nie będę się go musiał
    nauczyć przed użyciem).

    Ja nie chcę narzędzia zintegrowanego. Ja chcę narzędzia, którego da się
    użyć w połączeniu z zewnętrznymi dla środowiska programami.

> [...]
    > sortowanych po częstości używania.
    >
    > I jest to właśnie killer-feature.
    > Chcesz zobaczy listę pól w zmiennej x? Wciskasz jakąś kombinację i się

    Jak chcę zobaczyć listę pól zmiennej x, to zaglądam do dokumentacji jej
    typu. Wyświetlanie w edytorze przyspieszyłoby mi pracę tylko w jednym
    scenariuszu: gdybym pracował nad kodem, gdzie zmiennych jest mnóstwo,
    a każda z zupełnie innej bajki (z innej biblioteki). W innych sytuacjach
    (mało zmiennych (choćby z powodu zawężenia mojej uwagi) albo większość
    jest podobna) przejście do drugiego okna to nie jest coś, co się
    zauważa.

> [...]
    > lista metod włącznie z tymi z klas dziedziczonych. Chcesz zobaczyć wszystkie
    > klasy dziedziczone i dziedziczące - F4 na typie.

    I w czym to jest lepsze od javadoca?

> [...]
    > do wszystkich wyjątków, rzucanych przez ten kod (czego nie osiągniesz bez
    > przeglądania/pamiętania definicji wszystkich wywoływanych metod).

    I tak często potrzebuję "łapać wszystkie wyjątki z bloku", żeby to
    uzasadniało nawykanie do niedogodności samego środowiska, odzwyczajanie
    się od możliwości dotychczasowego edytora i przyzwyczajanie się do
    przełączania między środowiskami kilka(naście? dziesiąt?) razy dziennie?

> [...]
    > nie jest zintegrowany z parserem/kompilatorem. Wymienione wyżej to tylko część

    Wymienione to tylko część tego, na co i tak musiałem sobie wypracować
    metody dla wszystkich pozostałych języków poza Javą. Bo wiesz, mój świat
    nie kręci się wokół Javy (ani w ogóle wokół statycznie typowanych
    języków kompilowanych).

    Gdybym miał teraz się przyzwyczajać do IDE, to muszę się uczyć
    dodatkowych metod pracy na to, z czym już sobie dobrze radzę, ale
    starych metod w żadnym wypadku nie mogę się pozbyć. Naprawdę te nowe
    metody są tak bardzo lepsze, żeby uzasadniać ich znajomość dla tego
    jednego specjalnego, wcale nawet nie częstego (pracy w Javie, C++, C#
    albo innym mainstreamowym języku) przypadku?

    > To nie jest problem IDE, może Tobie potrzebne jest jakieś I-IDE ? :)

    Cokolwiek rozumiesz pod hasłem "I-IDE".

    Ja po prostu dobieram język do zadania. Są zadania, w których lepiej się
    sprawdza Perl, są zadania, gdzie lepiej radzi sobie shell, w innych
    przypadkach to może być cfengine, make, C albo Erlang.

    Właściwy dobór języka, w którym łatwo wyrazić problem i jego
    rozwiązanie, jest znacznie ważniejszy od ewentualnych możliwości
    zautomatyzowanej edycji pliku źródłowego (bo do tego się sprowadza to,
    co nazwałeś "refaktoryzacją") i wyświetlania hierarchii klas. Od samego
    tego Java nie staje się językiem, w którym łatwiej się pisze rozproszone
    systemy czy systemy zarządzania serwerami.

    > Wypisałem wyżej kilka przykładów - nadal nie ma sensu?

    Nadal. To są rzeczy, których wykonanie jest cholernie specyficzne dla
    języka, dla którego przewidziane jest IDE, a które są na tyle
    uniwersalnymi pojęciami, że w innych językach występuje coś podobnego
    (tylko inne operacje edycyjne są wykonywane na źródłach).

    Podsumowując, ty byś chciał mnie przekonać, że prostsze wykonanie
    jakiegoś zadania w jednym bardzo konkretnym przypadku jest warte
    przyzwyczajania się do pracy na dwóch różnych środowiskach. Przepraszam,
    ale to nie działa.

    > Zasadniczo można się obejść bez wszystkiego, tylko to po prostu nie jest
    > wygodne. (parę ficzerów wyżej wymieniłem)

    Może i nie jest wygodne, ale są rzeczy, które są daleko bardziej
    niewygodne. Jednolite środowisko pracy dla różnych platform
    programistycznych (w tym platform, które się nie dorobiły samodzielnego
    IDE) ma

    > Może Tobie IDE nie odpowiada z tego względu, ale nie sugeruj, że IDE są nic nie
    > warte, bo się mylisz.

    A może tak nie sugeruj, że ja sugeruję uniwersalną niezdatność IDE, co?
    Od początku podawałem, że pracuję w wielu językach (mocno różnych od
    siebie) jednocześnie i wszystkie moje argumenty się kręcą właśnie wokół
    tego. Ja cały czas piszę o takiej sytuacji i nie da się pomylić tego
    z twierdzeniami absolutnymi, więc twoje uogólnienie mojego stanowiska
    jest całkowicie nieuzasadnione i krzywdzące.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 10. Data: 2013-01-09 16:39:27
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Dnia Tue, 8 Jan 2013 23:43:04 +0000 (UTC), Stachu 'Dozzie' K. napisał(a):

    > Chciałeś powiedzieć: "automatyczna zmiana nazw funkcji, zmiennych
    > i typów danych". Z refaktoryzacją to ma tyle wspólnego, co sprężyna
    > z amortyzatorem.

    Nie znam jetbrainsa, ale refactoring automatyczny uzywam dosc czesto. I to w
    srodowisku i jezyku uwazanym przez swiat za bubla i zabawke, chodzi o
    Delphi. Poza narzedziami i refactoringiem "fabrycznym" w IDE Delphi mozna
    jeszcze doinstalowac experty:
    - Castalia: http://www.twodesk.com/castalia/
    - CodeExplorer: http://www.modelmakertools.com/code-explorer/index.h
    tml

    Szczegolnie CodeExplorer to potezne narzedzie. Poogladaj filmiki i powiedz,
    ze pisanie w samym edytorze byloby wygodniejsze.
    Nie wyobrazam sobie szybkiej i wygodnej pracy bez tego IDE.

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K