  • 81. Data: 2013-01-21 23:29:30
    Temat: Re: Programowanie a system operacyjny
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2013-01-18, PK <P...@n...com> wrote:

    > Realia. Ten ktoś nie chce świetnej aplikacji, nie chce działa sztuki,
    > nie chce najefektywniejszych algorytmów. Chce mieć konkretne narzędzie
    > robiące konkretną rzecz w konkretnym czasie. Bardzo możliwe, że tylko
    > raz, a potem "del" i kolejny projekt.

    Taką robotę zleca się klepaczowi kodu, a nie sysadminowi. Nawet jeśli
    ten sysadmin ma przygotowanie programistyczne. Takie są realia.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 82. Data: 2013-01-21 23:34:41
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2013-01-12, darekm <d...@e...com> wrote:

    > Nie ma większego problemu, jest kilka metod na rozwiązanie w zależności
    > od potrzeb. Może to boś ściśle typowane lub nie (variant, string). Czas
    > życia komunikatu zarządzany ręcznie (obiekty) lub automatycznie
    > (interface, open string, array of). Możesz mieć przeładowaną funkcję warn.
    >

    > stringi są w Delphi automatycznie zarządzane i efektywnie
    > przekazywane. Podobnie dynamiczne tablice stringów. Parsowanie jest
    > trywialne. Mam zbór funkcji które zbudują taki komunikat (tablica
    > asocjacyjna) jak wskazałeś a sam logger w pełni asynchroniczny.

    Oczywiście. Drzewa zasłaniają ci las.

    Nie interesuje mnie czas życia tego stringa. Nie interesuje mnie
    przeciążanie funkcji warn, zwłaszcza że ona powinna być biblioteczna.
    To, co mnie interesuje, to definiowanie pól w komunikacie ad-hoc,
    w miejscu, w którym tworzę komunikat. *Bez przygotowań*, w tym bez
    deklarowania dodatkowych zmiennych tylko na potrzeby logowania.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 83. Data: 2013-01-22 12:10:58
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Dnia Mon, 21 Jan 2013 22:34:41 +0000 (UTC), Stachu 'Dozzie' K. napisał(a):

> [...]
    > w miejscu, w którym tworzę komunikat. *Bez przygotowań*, w tym bez
    > deklarowania dodatkowych zmiennych tylko na potrzeby logowania.

    Nie znam Perla i nie wiem jak dokladnie interpretowac Twoj przyklad w nim
    podany, ale Delphi wspiera closure:

    http://interactiveasp.net/blogs/spgilmore/archive/20
    10/06/17/anonymous-methods-and-closures-in-delphi-20
    10.aspx

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 84. Data: 2013-01-22 13:54:47
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2013-01-22, R.e.m.e.K <g...@d...null> wrote:

> [...]
    > podany, ale Delphi wspiera closure:
    >
    > http://interactiveasp.net/blogs/spgilmore/archive/20
    10/06/17/anonymous-methods-and-closures-in-delphi-20

    Fajnie, ale gdzie ja mówiłem o domknięciach? Nie odniosłeś się *w ogóle*
    do tego, co napisałem: chcę funkcję logującą, której mogę podać pola
    (pary nazwa-wartość) w dowolny sposób w danym momencie mi potrzebny
    i której mogę te pola podać bez dodatkowych przygotowań, w jednym
    wyrażeniu będącym wywołaniem funkcji logującej.

    Nawiasem mówiąc, dobrze świadczy o Delphi fakt, że funkcje anonimowe
    i domknięcia zostały dodane raptem dwa lata temu. Reszta świata ma to
    powszechnie od lat parunastu, dziękuję bardzo. Ale to takie moje
    marudzenie o języku, za którym nie przepadam.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 85. Data: 2013-01-22 18:14:42
    Od: darekm <d...@e...com>

    W dniu 2013-01-21 23:34, Stachu 'Dozzie' K. pisze:

> [...]
    > w miejscu, w którym tworzę komunikat. *Bez przygotowań*, w tym bez
    > deklarowania dodatkowych zmiennych tylko na potrzeby logowania.

    Prawdopodobnie wcale nie interesuje Cie jakiekolwiek rozwiązanie tego
    problemu.

    Istotna jest jedynie elastyczność rozwiązania, komplikacja zapisu oraz
    uzyskany efekt. Nieistotne jest czy to jest funkcja biblioteczna, czy
    korzysta z takich czy innych konstrukcji językowych.

    Nie interesuje Cię czas życia, bo nie masz na to wpływu,
    nie interesuje Cię przeciążanie bo nie Perl nie ma takich możliwości

    A mnie nie interesuje aby była biblioteczna, bo mam różne oczekiwania co
    do logowania w zależności od rodzaju aplikacji/platformy.

    Ale mimo to przykładowa notacja (kilka wariantów):

    logger.warn( "coś się zepsuło"
    +'file'+FileName+eol
    +logger.param('errorcode,e.errorcode)
    +'obiekt=>'+logger.asAddress(myClass)
    +'warning=> uwaga');

    mogę przesłać wszystko, dowolną ilość pól,
    nic nie deklaruję
    mogę przesłać teksty i obiekty

    funkcja może być biblioteczna, z takiej czy innej biblioteki :
    rozmawiamy o możliwościach języka

    A mogę dołożyć własne wymagania:
    nazwie pliku musi zawsze towarzyszyć jego zawartość (albo analogicznie
    inna korelacja danych sprawdzana w momencie kompilacji: chodzi o to aby
    zminimalizować błędy niepełnego wysłania informacji do loggera)

    --
    Darek

  • 86. Data: 2013-01-22 22:02:13
    Od: PK <P...@n...com>

    On 2013-01-21, Stachu 'Dozzie' K. <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid> wrote:
    > Było trochę podane, wystarczyło się ustosunkować.

    Niby co było podane?
    Rzuciłeś nazwami kilku języków i kilku programów. Tak się składa, że
    w sporej części używam tego samego i zobacz, jak wiele nas różni.

    > To po co próbujesz (do tego nieudolnie) to robić?

    Bo chciałeś.

    > Ta, używałem tego Visual Studio. Edytor czasem wcina mi blok tekstu,
    > który wklejam, a czasem nie. Niech się, kurna, zdecyduje: albo pomaga
    > *zawsze*, albo nie pomaga *nigdy*.

    Nie wiem, czy przez 10 lat korzystania kiedykolwiek wkleiłem jakiś
    fragment kodu do VS. Może z dokumentacji online jakieś drobiazgi?
    W każdym razie nie mam pojęcia, o co Ci chodzi z tym wcinaniem...

    > Ale OK, zgoda, niech sobie będzie najlepszy. Może ja się nie umiem z nim
    > dogadać.

    Tak właśnie sądzę.

    > A skąd pomysł że teraz, po kilku latach pracy, będę się chciał nagle
    > przekwalifikowywać na programistę?

    No nie wiem. Kilka lat to dość mało wobec tych ~50, które Cię czekają.
    Nie wiem czym się zajmujesz, ale czy chcesz to robić przez pół wieku?
    Ja nie mam zamiaru całe życie klepać raportów przy kompie. Może jak
    się dorobię, zostanę rolnikiem? Albo przewodnikiem. Oba zawody
    przyjemne i przyjazne staruchom :].

    pozdrawiam,
    PK

  • 87. Data: 2013-01-22 22:08:32
    Od: PK <P...@n...com>

    On 2013-01-21, Stachu 'Dozzie' K. <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid> wrote:
    > Taką robotę zleca się klepaczowi kodu, a nie sysadminowi. Nawet jeśli
    > ten sysadmin ma przygotowanie programistyczne. Takie są realia.

    Och ależ nie są :)
    Aplikację "na jutro" zleca się nie koderowi tylko właśnie często
    temu najlepszemu w zespole (tzn. analitykowi). Przy tak szybkim
    projekcie często nie ma czasu na tradycyjny podział obowiązków
    w zespole, a szeregowi koderzy rzadko mają niezbędne umiejętności.
    Przypominam, że projekt "na jutro" robi się szybko kosztem jakości
    kodu, ale musi robić to, czego się wymaga.

    BTW: Nie wiem jak to jest teraz, ale kilka lat temu to się ludzie
    z administratorów raczej nabijali. Kiedy studiowałem informatykę,
    popularne były żarty o byciu administratorem po studiach (trochę jak
    o kserowaniu po ekonomii i wykładaniu glazury po fizyce :)).
    Naprawdę masz taką fajną i dobrze płatną pracę, czy po prostu trochę
    koloryzujesz?
    Bez obrazy i bez nerwów - szczerze pytam, bo nie wiem.

    pozdrawiam,
    PK

  • 88. Data: 2013-01-22 22:33:06
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2013-01-22, darekm <d...@e...com> wrote:
> [...]
    [...]

    > Prawdopodobnie wcale nie interesuje Cie jakiekolwiek rozwiązanie tego
    > problemu.

    Oczywiście że interesuje mnie. Interesuje mnie rozwiązanie problemu,
    który postawiłem. Mam utworzyć wpis i ten wpis posłać do miejsca
    składowania logów. Po co mi do tego zadania znać jest czas życia obiektu
    reprezentującego wpis?

    > Istotna jest jedynie elastyczność rozwiązania, komplikacja zapisu oraz
    > uzyskany efekt. Nieistotne jest czy to jest funkcja biblioteczna,

    Nieistotne? Powiedziałbym że całkiem ważne. Ja nie chcę *pisać* loggera,
    ja chcę go *użyć*. Znaczy -- powinien pochodzić z gotowej biblioteki.

    > Nie interesuje Cię czas życia, bo nie masz na to wpływu,
    > nie interesuje Cię przeciążanie bo nie Perl nie ma takich możliwości

    Perl nie ma możliwości przeciążania? Mówisz o wywoływaniu funkcji
    z różnymi typami parametrów czy o zmianie znaczenia operatorów
    zdefiniowanych w języku dla własnych typów? Bo oba w Perlu występują
    i nie wiem do czego pijesz.

    > A mnie nie interesuje aby była biblioteczna, bo mam różne oczekiwania co
    > do logowania w zależności od rodzaju aplikacji/platformy.

    A jakie, że nie da się tego zawrzeć w bibliotece? Ja sobie takich nie
    wyobrażam, ale ja głównie piszę daemony i programy wierszopoleceniowe,
    więc mam dość wąską perspektywę.

> [...]
    > +'obiekt=>'+logger.asAddress(myClass)
    > +'warning=> uwaga');
    >
    > mogę przesłać wszystko, dowolną ilość pól,

    Ah so. I twoim zdaniem taki ręcznie sklejony string jest *równoważny*
    przekazaniu loggerowi wpisu ze strukturą? Nawet się nie upieram żeby ta
    struktura była zagnieżdżona. Nie będę nagle wprowadzać nowego warunku,
    skoro poprzednio o nim zapomniałem.

    Powiedz mi, z jakiego powodu nie odtworzyłeś warunków zadania? Ze
    złośliwości? Przez przeoczenie? Czy byłeś za głupi żeby zadanie
    zrozumieć? Wolałbym nie zakładać ostatniej możliwości, bo ta gałąź wątku
    byłaby bezsensowna od samego początku.

    > funkcja może być biblioteczna, z takiej czy innej biblioteki :
    > rozmawiamy o możliwościach języka

    O możliwościach języka, ale na podstawie konkretnego scenariusza użycia.

> [...]
    > inna korelacja danych sprawdzana w momencie kompilacji: chodzi o to aby
    > zminimalizować błędy niepełnego wysłania informacji do loggera)

    Da się zrobić. Tak, bez uruchomienia kodu (zakładając, że nie liczymy
    funkcji eval) i bez ręcznego parsowania Perla. Tylko że Perl nie jest
    statycznie typowany, you know. Nie był przewidziany do takich rzeczy.

    Zresztą jestem ciekawy, jak chcesz to zrobić w Delphi utrzymując moje
    wymagania (głównie możliwość dokładania pól ad-hoc), a tym bardziej przy
    twojej propozycji w postaci klejenia stringa, który jest potem
    przekazywany loggerowi.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 89. Data: 2013-01-22 22:52:12
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2013-01-22, PK <P...@n...com> wrote:

    > Bo chciałeś.

    No to w końcu widzisz powody czy ich nie widzisz? Zdecyduj się.
    Chociaż przyznam, że w tym miejscu już niepokojąco ocieram się
    o sofistykę, więc może nie drążmy więcej tematu motywacji do
    dyskutowania.

    > No nie wiem. Kilka lat to dość mało wobec tych ~50, które Cię czekają.

    I uważasz że nagle zapragnę pisać programy na akord, żeby je parę dni
    później wyrzucać? Coś chyba nie działa.

    Bo przy ciekawszych rzeczach kwestie doboru edytora/środowiska to sprawa
    wtórna i raczej nikt nie będzie mi wmuszać interfejsu wprowadzania kodu
    do komputera.

    > Nie wiem czym się zajmujesz, ale czy chcesz to robić przez pół wieku?

    Uważam że tak, ale liczę się z tym, że zmienię zdanie.

    Zdarzyło mi się już zmieniać kierunek kształcenia, więc choć nie widzę
    powodów, dla których miałoby mi się znudzić aktualne zajęcie, liczę się
    z możliwością zmiany zawodu.

    > Ja nie mam zamiaru całe życie klepać raportów przy kompie. Może jak
    > się dorobię, zostanę rolnikiem? Albo przewodnikiem. Oba zawody
    > przyjemne i przyjazne staruchom :].

    To dobrze, że masz jakąś wizję, życzę w takim razie zdrowia. Mnie cieszą
    inne rzeczy i trochę co innego widzi mi się robić w wieku
    okołoemerytalnym.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 90. Data: 2013-01-22 23:34:12
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2013-01-22, PK <P...@n...com> wrote:
    [cut-n-paste]
    > Bez obrazy i bez nerwów - szczerze pytam, bo nie wiem.

    Tę część odebrałem jako szczere zainteresowanie i absolutnie się nie
    obrażam.

> [...]
    > o kserowaniu po ekonomii i wykładaniu glazury po fizyce :)).
    > Naprawdę masz taką fajną i dobrze płatną pracę, czy po prostu trochę

    Naprawdę mam taką fajną robotę. Ustalmy tylko od razu, że trochę czymś
    innym jest coś, co ostatnimi czasy nazywam on-site supportem (pomoc
    użytkownikom, opieka nad desktopami, również konserwacja drukarek
    i innego sprzętu okołokomputerowego), trochę innym jest zarządzanie
    siecią, a jeszcze czymś innym -- serwerami.

    Ja się zajmuję tym ostatnim, konkretnie -- serwerami linuksowymi, stroną
    systemu operacyjnego. W zespole jest nas około dziesięciu, a pod opieką
    mamy Red Haty ({4,5,6} x {i386,x86_64}) w liczbie 500+, używane przez
    programistów w kilkunastu oddziałach (bliżej 20 niż 10; nie pamiętam
    dokładnie).

    Programiści używają głównie toolboksa opracowanego i rozwijanego
    specjalnie na potrzeby tej organizacji. Naszym zadaniem jest
    (niekoniecznie w kolejności, lista nie wyczerpująca zadań)
    * instalacja i aktualizacja softu (toolboksa i softu z systemu
    operacyjnego)
    * doprowadzenie serwerów do i utrzymanie ich w stanie używalności
    (ustawianie i rekonfiguracja klientów NIS/LDAP/NFS, hypervisorów
    wirtualizacji, NTP, softu do komunikacji ze sprzętem (HP ProLiant
    Support Pack), jednolitego środowiska w shellu dla użytkowników
    i tak dalej)
    * zbieranie i przetwarzanie informacji o pracy tych maszyn
    (obciążenie, lista i wersje uruchamianych przez użytkowników
    elementów wspominanego już toolboksa, operacje rekonfiguracji
    wykonane na serwerach)
    * utrzymanie repozytoriów z własnymi narzędziami
    * opracowywanie nowych narzędzi wspomagających pracę z tą liczbą
    serwerów
    * przygotowanie usług (np. Samba, LXC) do wdrożenia na serwerach

    Oczywiście nie jesteśmy sami. Trzeba doliczyć masę techników, którzy
    montują sprzęt w szafach i instalują system operacyjny na serwerach,
    ludzi ze wsparcia technicznego, którzy debuggują problemy zgłaszane
    przez użytkowników i tak dalej.

    Źródłem "fajności" tej roboty jest skala (ekipy w tym momencie nie
    liczę, choć jest rewelacyjna). Może i 0.5k maszyn nie jest środowiskiem
    _ogromnym_ (koledzy po fachu bywa że miewają i 17k pod opieką), ale
    z pewnością nie co dzień się takie spotyka.

    Właśnie z powodu skali dość często programuję, a między językami się
    przełączam albo dlatego, że narzędzie przez nas używane jest w takim
    napisane (pluginy do Fluentd to Ruby), albo dlatego, że dany język
    oferuje coś, czego inne nie mają (np. Python -- obecność w świeżo
    zainstalowanym systemie i moduł kliencki do XML-RPC w cenie), albo
    dlatego, że model pracy jest odpowiedni do zadań (myślę tu o make), albo
    trzeba zdebuggować niedziałające narzędzie (C, PHP, Java). Choć zdarzają
    się też inne powody zmiany bieżącego języka.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot