  • 91. Data: 2013-12-16 10:53:54
    Temat: Re: Prad z wiatrakow
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 16 Dec 2013 10:15:03 +0100, Marcin N napisał(a):

    > Diabeł tkwi w szczegółach. A szczegóły wyglądają tak, że płacę za prąd
    > 2x więcej niż 8 lat temu - przy tym samym zuzyciu.
    > Dlatego IM się zwraca MOIM kosztem.

    Ale u nas jeszcze tych wiatrakow niewiele.
    Inflacja. Wegiel drozszy, robota drozsza ...

    J.

  • 92. Data: 2013-12-16 10:56:14
    Temat: Re: Prad z wiatrakow, nieco OT
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Andrzej S napisał:
    > Energia sloneczna najbardziej obciaza srodowisko?!?
    > To by sie zgadzalo z pogladami mojego sasiada: "przez te baterie
    > sloneczne zaraz Sloncu zabraknie energii i zgasnie."

    Globalny bilans - ile jest odpadów przy produkcji i utylizacji
    elektrowni o PODOBNEJ mocy a nie tylko przy samym pozyskiwaniu energii.
    Z elektrowni atomowych jest mało odpadów, tyle że bardzo niebezpiecznych.
    To coś w stylu dyskusji o chinkach - czy ekologiczniejsze sztuczne, czy
    naturalne. Niby się nie ścina drzewek przy plastiku ale globalne
    spojrzenie na problem pozwala na dojście do wniosku, że jednak naturalne
    są bardziej ekologiczne. Produkcja i utylizacja platstikowych
    zanieczyszcza środowisko w znacznie większym stopniu. Nawet biorąc pod
    uwagę, że nowej sztucznej nikt nie kupuje co roku.
    Maciek

  • 93. Data: 2013-12-16 10:59:35
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 2013-12-16 10:04, Marcin N wrote:

    > Nie podrzucę. Widziałem to w TV.

    Telewizja kłamie:) Tak samo TVN jak Trwam;>

    > Ale potwierdzam, że też mówili o
    > temperaturze poniżej 100 st C. Sprawność kiepska, ale złoża ogromne.
    > Prawie pół Polski na tym leży. Jesteśmy ewenementem na skalę kontynentu.

    http://www.geni.org/globalenergy/library/renewable-e
    nergy-resources/world/europe/geo-europe/index.shtml
    druga mapka:
    http://www.mae.com.pl/odnawialne-zrodla-energii-ener
    gia-geotermalna.html

    Te mapka mówią co innego. Ciepełko idzie, ale nie jest to maksimum
    w Europie.
    Chyba, że nie chodzi o średnią, a o to, że mamy jakieś ładne
    gorące punkty.

    Generally the country less favorite conditions for binary power generation
    than e.g. Germany or France (specially the Upper Rhein Graben) or the
    countries located within the Pannonian Basin (e.g., Slovakia, Hungary)
    http://www.geoelec.eu/wp-content/uploads/2012/03/GEO
    ELEC-BSA-GT-PL-offenburg.pdf

    pzdr
    bartekltg

  • 94. Data: 2013-12-16 11:21:59
    Od: "Tomek \"Grych\" Gryszkiewicz" <g...@n...tg.pl>

    W dniu 16.12.2013, 09:41, szczepan bialek pisze:
    > Banki sa rozne. W szwajcarskim za przechowanie oszczednosci placisz 0,25%.
    Przykład podaj, bo chyba coś gdzieś usłyszałeś i powtarzasz plotkę.
    Mam konto w szwajcarskim banku oprocentowane na niewielki, ale większy
    od zera, procent.
    Żeby nie być gołosłownym, tutaj
    https://www.postfinance.ch/fr/priv/prod/interest.htm
    l masz tabelę
    odsetek jednego z popularnych banków w Szwajcarii.

    > Tylko u nas mozna oszczednosci mnozyc trzymajac je w banku.
    Czyli na przykład we Francji się nie da?

    --
    Grych

  • 95. Data: 2013-12-16 11:29:39
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello bartekltg,

    Monday, December 16, 2013, 9:42:48 AM, you wrote:

    > Bo z modeli wychodzi, że wpływ tego CO2 jest istotnym czynnikiem.
    > Modele są nadal dodupne, ale pewną orientację mogą dać.

    Te modele, co to nawet pogody na kilka dni do przodu poprawnie
    przewidzieć nie potrafią? Dziękuje - postoję.

    > Jakieś kilkanaście % gazów cieplarnianych (rozumiem, że to procent
    > ważony po wpłwnie, żeby jakoś porównać bardziej szkodliwy metan z CO2)

    > Jakby było to nie obserwowalibyśmy wzrostu stężenia CO2 w atmosferze;-)

    Lasy rosną powoli. Tu jest bardzo duże przesunięcie w czasie. Ale
    rosną i jest to potwierdzone.

    > To jest skala czasu w której nastąpiły takie zmiany temperatury,
    > które ekstrapolowane na te kilkadziesiąt lat każą nam się
    > niepokoić.

    Ale dlaczego ekstrapolować w jedną stronę skoro wyraźnie widać
    cykliczność zmian?

    > Zmiany geologiczne typu nastanie epoki lodowcowej czy podniesienie
    > T o 9 stopni byłby katastrowalne.
    > Nieprzyjemne są znacznie mniejsze zmiany.
    > Ujmę to tak. Jeśli to zmiany naturalne, trudno, nic nie poradzimy.
    > Jeśli to zmiany jednak wywoływane naszym działaniem, to trzeba
    > zrobić rachunek ekonomiczny.
    > Jajogłowi od tego tematu zdają się w większości skłaniać ku wersji
    > ludzkiego wpływu (ja tam wolę zmniejszanie rozpuszczalności CO2
    > w oceanach, ale badania izotopowe CO2 w atmosferze dość mocno
    > tą wersę podkopują:(

    I znowu ten mikroskop...

    > Nie obracaj kota ogonem. Porządne wahania w skali geologicznej
    > są faktem. Pytanie, czy obecnie obserwowane wahanie jest takim
    > naturalnym, czy nie.

    Naprawdę nie widzisz regularności na wykresie?

    > Nie mów, że nie ma to znaczenia, skoro naturalne występują.
    > Powodzie i huragany też są naturalne, a nam szkodzą;)

    I będą szkodzić nadal. Nic na to nie możemy poradzić. Nikt na kilka
    lat nie wyłączy całej cywilizacji, żeby dostarczyć bezsporny dowód. Na
    razie mamy CO2 hoax.

    Myślę, że więcej mogliśmy narozrabiać w poprzednich dziesięcioleciach
    zapyleniem i spadkiem albedo czap polarnych niż produkcją CO2.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 96. Data: 2013-12-16 11:29:43
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Andrzej,

    Monday, December 16, 2013, 9:43:38 AM, you wrote:

    > Energia sloneczna najbardziej obciaza srodowisko?!?

    Tak. Ze względu na szkody przy produkcji ogniw.

    > To by sie zgadzalo z pogladami mojego sasiada: "przez te baterie
    > sloneczne zaraz Sloncu zabraknie energii i zgasnie."

    Gupi dowcip.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 97. Data: 2013-12-16 13:51:04
    Od: Paweł Kasztelan <P...@g...com>

    W dniu 2013-12-16 10:04, Marcin N pisze:

    > Ale potwierdzam, że też mówili o
    > temperaturze poniżej 100 st C. Sprawność kiepska, ale złoża ogromne.
    > Prawie pół Polski na tym leży. Jesteśmy ewenementem na skalę kontynentu.

    I z tą ciepłą wodą wydostaje się cała tablica Mendelejewa. Woda jest
    tak agresywna i korozyjna że wymiana wymienników ciepła następuje
    za często żeby to się opłacało. Jak na razie elektrownie geotermalne
    nie zapowiadają się zbyt ciekawie i kilka podobno już zamknięto.

    Pozdr.PK.

  • 98. Data: 2013-12-16 14:02:26
    Od: Paweł Kasztelan <P...@g...com>

    W dniu 2013-12-15 23:22, ToMasz pisze:

    > Rozpatrz sytuacje katastrofy elektrowni atomowej naziemnej i takiej
    > która jest 600m pod ziemią. Ilu ludzi zginie w przeciągu roku? Jaka
    > część wód zostanie skażona i jaka jest pewność że owe wody gruntowe
    > znajdujące się 600 metrów pod ziemią (a mozna kopać głębiej)
    > gdziekolwiek pojawiają się na powierzchni?

    Chyba jednak naziemna elektrownia będzie bezpieczniejsza.
    Przy najnowszych modelach EJ nie ma mowy o śmierci ludzi nawet
    w przypadku stopienia rdzenia reaktora. Specjalnie zaprojektowany
    "chwytacz rdzenia" ma zapewnić nie wydostanie się niczego poza EJ.
    W podziemnej EJ nie bardzo widzę jak można rozwiązać sprawę
    chłodzenia. Wypompować te tysiące ton wody na powierzchnie czy jak?
    Kopalnia to nie okręt podwodny.

    Pozdr. PK.

  • 99. Data: 2013-12-16 14:09:51
    Od: Paweł Kasztelan <P...@g...com>

    W dniu 2013-12-16 10:56, Maciek pisze:

    > To coś w stylu dyskusji o chinkach - czy ekologiczniejsze sztuczne,
    > czy naturalne.
    A jak rozpoznać sztuczną Chinkę :)

    Pozdr. PK.

  • 100. Data: 2013-12-16 14:38:29
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 16.12.2013 14:09, Paweł Kasztelan pisze:

    > A jak rozpoznać sztuczną Chinkę :)

    Po plastiku?