    From: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Prad z wiatrakow
    Date: Mon, 16 Dec 2013 11:29:39 +0100
    Sender: r...@n...agh.edu.pl
    <l8meg1$86k$1@node1.news.atman.pl>

    Hello bartekltg,

    Monday, December 16, 2013, 9:42:48 AM, you wrote:

    > Bo z modeli wychodzi, że wpływ tego CO2 jest istotnym czynnikiem.
    > Modele są nadal dodupne, ale pewną orientację mogą dać.

    Te modele, co to nawet pogody na kilka dni do przodu poprawnie
    przewidzieć nie potrafią? Dziękuje - postoję.

    > Jakieś kilkanaście % gazów cieplarnianych (rozumiem, że to procent
    > ważony po wpłwnie, żeby jakoś porównać bardziej szkodliwy metan z CO2)

    > Jakby było to nie obserwowalibyśmy wzrostu stężenia CO2 w atmosferze;-)

    Lasy rosną powoli. Tu jest bardzo duże przesunięcie w czasie. Ale
    rosną i jest to potwierdzone.

    > To jest skala czasu w której nastąpiły takie zmiany temperatury,
    > które ekstrapolowane na te kilkadziesiąt lat każą nam się
    > niepokoić.

    Ale dlaczego ekstrapolować w jedną stronę skoro wyraźnie widać
    cykliczność zmian?

    > Zmiany geologiczne typu nastanie epoki lodowcowej czy podniesienie
    > T o 9 stopni byłby katastrowalne.
    > Nieprzyjemne są znacznie mniejsze zmiany.
    > Ujmę to tak. Jeśli to zmiany naturalne, trudno, nic nie poradzimy.
    > Jeśli to zmiany jednak wywoływane naszym działaniem, to trzeba
    > zrobić rachunek ekonomiczny.
    > Jajogłowi od tego tematu zdają się w większości skłaniać ku wersji
    > ludzkiego wpływu (ja tam wolę zmniejszanie rozpuszczalności CO2
    > w oceanach, ale badania izotopowe CO2 w atmosferze dość mocno
    > tą wersę podkopują:(

    I znowu ten mikroskop...

    > Nie obracaj kota ogonem. Porządne wahania w skali geologicznej
    > są faktem. Pytanie, czy obecnie obserwowane wahanie jest takim
    > naturalnym, czy nie.

    Naprawdę nie widzisz regularności na wykresie?

    > Nie mów, że nie ma to znaczenia, skoro naturalne występują.
    > Powodzie i huragany też są naturalne, a nam szkodzą;)

    I będą szkodzić nadal. Nic na to nie możemy poradzić. Nikt na kilka
    lat nie wyłączy całej cywilizacji, żeby dostarczyć bezsporny dowód. Na
    razie mamy CO2 hoax.

    Myślę, że więcej mogliśmy narozrabiać w poprzednich dziesięcioleciach
    zapyleniem i spadkiem albedo czap polarnych niż produkcją CO2.

    --
    Best regards,
    RoMan