  • 81. Data: 2013-12-16 09:26:29
    Temat: Re: Prad z wiatrakow
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 2013-12-16 08:23, Marcin N wrote:

    > A wiesz, o jak odległej przyszłości mówimy?
    > Węgla w Polsce mamy na 500 lat.
    > Złoża termalne w Polsce wystarczyłyby na zapotrzebowanie 80% potrzeb
    > energetycznych EUROPY.

    O. Ciekawe. Podrzucisz jakieś papiery?

    Zawsze wydawało mi się, że mają taką sobie temperaturę
    (<100degC) i sprawność będzie kiepska.

    pzdr
    bartekltg

  • 82. Data: 2013-12-16 09:41:48
    Od: "szczepan bialek" <s...@w...pl>

> [...]
    inansowanie-unijne-polskiej-farmy-wiatrowej

    > Bo ktos moze w to zainwestowac. wychodzi 6% rocznie, lepiej niz banku.

    Banki sa rozne. W szwajcarskim za przechowanie oszczednosci placisz 0,25%.
    Tylko u nas mozna oszczednosci mnozyc trzymajac je w banku.
    S*

  • 83. Data: 2013-12-16 09:42:48
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 2013-12-15 18:28, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Hello bartekltg,
    >
    > Sunday, December 15, 2013, 5:57:35 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Jasne. Tylko dlaczego czepiają się CO2, którego stężenie nie jest w
    > istotnym zakresie zależne od nas? Na albedo ma większy wpływ osadzanie
    > się pyłu wulkanicznego na lodach niż działalność nasza. To nie era
    > pary, gdy bez pamięci zasmradzano sadzą świat.

    Bo z modeli wychodzi, że wpływ tego CO2 jest istotnym czynnikiem.
    Modele są nadal dodupne, ale pewną orientację mogą dać.

    > O wiele bardziej martwią mnie krowie pierdy, dostarczające atmosferze
    > metanu niż CO2,

    Jakieś kilkanaście % gazów cieplarnianych (rozumiem, że to procent
    ważony po wpłwnie, żeby jakoś porównać bardziej szkodliwy metan z CO2)

    > które wzrost jest błyskawicznie kompensowany wzrostem
    > biomasy - lasów nam już od jakiegoś czasu przybywa a nie ubywa.

    Jakby było to nie obserwowalibyśmy wzrostu stężenia CO2 w atmosferze;-)

    > Ale co to jest 100 lat w tej skali? Naukawcy (nie poprawiać) oglądają

    To jest skala czasu w której nastąpiły takie zmiany temperatury,
    które ekstrapolowane na te kilkadziesiąt lat każą nam się
    niepokoić.
    Zmiany geologiczne typu nastanie epoki lodowcowej czy podniesienie
    T o 9 stopni byłby katastrowalne.
    Nieprzyjemne są znacznie mniejsze zmiany.

    > słonia używając mikroskopu. Zajmują się drobnymi zmianami temperatury
    > i kasują granty za straszenie.

    Ujmę to tak. Jeśli to zmiany naturalne, trudno, nic nie poradzimy.
    Jeśli to zmiany jednak wywoływane naszym działaniem, to trzeba
    zrobić rachunek ekonomiczny.
    Jajogłowi od tego tematu zdają się w większości skłaniać ku wersji
    ludzkiego wpływu (ja tam wolę zmniejszanie rozpuszczalności CO2
    w oceanach, ale badania izotopowe CO2 w atmosferze dość mocno
    tą wersę podkopują:(

    > Ciekaw jestem, co za cywilizacja odpowiada za temperaturę wyższą o 5
    > stopni od obecnej urzędując na naszej planecie 125 tysięcy lat
    > temu...

    Nie obracaj kota ogonem. Porządne wahania w skali geologicznej
    są faktem. Pytanie, czy obecnie obserwowane wahanie jest takim
    naturalnym, czy nie.
    Nie mów, że nie ma to znaczenia, skoro naturalne występują.
    Powodzie i huragany też są naturalne, a nam szkodzą;)

    pzdr
    bartekltg

  • 84. Data: 2013-12-16 09:43:38
    Temat: Re: Prad z wiatrakow, nieco OT
    Od: Andrzej S <a...@e...pl>

    W dniu 2013-12-15 23:14, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Nie, to nie ten artykuł. ŚN 11/2013, strona 77. Nie jest rozpatrywany
    > bilans energii a obciążenie środowiska zanieczyszczeniami.
    > Korekta: energetyka jądrowa jest na trzecim miejscu po gazie ziemnym.
    > Po kolei:
    > Hydroenergetyka
    > Gaz ziemny
    > Olej rzepakowy
    > Energia słoneczna.

    Energia sloneczna najbardziej obciaza srodowisko?!?
    To by sie zgadzalo z pogladami mojego sasiada: "przez te baterie
    sloneczne zaraz Sloncu zabraknie energii i zgasnie."

    --
    A S

  • 85. Data: 2013-12-16 10:04:13
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2013-12-16 09:26, bartekltg pisze:

    > O. Ciekawe. Podrzucisz jakieś papiery?
    >
    > Zawsze wydawało mi się, że mają taką sobie temperaturę
    > (<100degC) i sprawność będzie kiepska.

    Nie podrzucę. Widziałem to w TV. Ale potwierdzam, że też mówili o
    temperaturze poniżej 100 st C. Sprawność kiepska, ale złoża ogromne.
    Prawie pół Polski na tym leży. Jesteśmy ewenementem na skalę kontynentu.

    --
    MN

  • 86. Data: 2013-12-16 10:08:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 16 Dec 2013 09:22:17 +0100, Marcin N napisał(a):

    > "Tylko kosztów"? Taa... To ja poproszę taki zestaw, w którym koszty są
    > znacznie niższe.

    No ale widzisz przyklad obok - moc zainstalowana 38MW, spodziewana moc
    srednioroczna 9MW, a i tak sie po 15 latach zwroci.

    Weglowa elektrownia tez swoje kosztuje i tez sie wiele lat zwraca.

    Nie wierzylem w te wiatraki, ale jesli to wyglada tak jak pisza - moze
    czas zmienic zdanie ...

    J.

  • 87. Data: 2013-12-16 10:14:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 16 Dec 2013 10:04:13 +0100, Marcin N napisał(a):

    > Nie podrzucę. Widziałem to w TV.

    W TVN ? :-)

    > Ale potwierdzam, że też mówili o
    > temperaturze poniżej 100 st C. Sprawność kiepska, ale złoża ogromne.

    A jakie podgrzewanie klimatu :-)

    > Prawie pół Polski na tym leży. Jesteśmy ewenementem na skalę kontynentu.

    Mowisz ? Ciekawe ze cieple zwrodla to u nas rzadkosc.

    Tylko ... geotermia powoduje trzesienia Ziemii.

    http://www.swissinfo.ch/eng/swiss_news/Geothermal_dr
    illing_leads_to_minor_quake_.html?cid=36503890

    J.

  • 88. Data: 2013-12-16 10:15:03
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2013-12-16 10:08, J.F. pisze:

    > No ale widzisz przyklad obok - moc zainstalowana 38MW, spodziewana moc
    > srednioroczna 9MW, a i tak sie po 15 latach zwroci.

    Diabeł tkwi w szczegółach. A szczegóły wyglądają tak, że płacę za prąd
    2x więcej niż 8 lat temu - przy tym samym zuzyciu.

    Dlatego IM się zwraca MOIM kosztem.

    Równie dobrze mogą produkować samochody elektryczne i i sprzedawać 2x
    drożej niż spalinowe - z dopłatą państwową. Też im by się zwróciło...

    Chwila - przecież dokładnie tak robią! Ja dopłacam, żeby sobie jeden z
    drugim mógł taki samochód kupić i DARMOWO parkować w centrach miast.
    Uroczy system...

    --
    MN

  • 89. Data: 2013-12-16 10:29:46
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    /

    > Pasmo przy 2350 cm-1 to absorbcja dwutlenku węgla. Jak widać, przechodzi
    > około 60% promieniowania. Łatwo policzyć, że w warstwie kilkunastu
    > metrów pochłaniane jest praktycznie całe promieniowanie w zakresie, w
    > którym absorbuje CO2. Zwiększenie stężenia dwutlenku węgla w atmosferze
    > nic już nie zmieni, bo więcej niż 100% pochłonąć się nie da. O co więc
    > chodzi

    1. maksimum emisji ciała doskonale czarnego o temperaturze 300K
    to jakieś 6500cm^-1. Tamto minimum to dla -50degC, takich mrozów nie
    ma;)
    Tu interesujący zakres lepiej się łapie:
    http://www.astrochem.org/data/CO2H2O/co2fig1.gif

    2. Pół metra CO2 to (przy założeniu stężenia 400ppm)
    z grubsza kilometr atmosfery. (Beer-Lamber:)
    Ziemska atmosfera odpowiada ~8 km powietrza w warunkach
    normalnych.

    Łącząc dwa powyższe, dla podczerwieni nadal transmitancja
    całej atmosfery jest różna od zera.

    http://speclab.cr.usgs.gov/PAPERS.refl-mrs/
    fig 3b.

    http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Atmospheric.t
    ransmittance.IR.jpg

    http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Atmospheric.t
    ransmittance.IR.jpg

    W okolicach naszych 10?m jakieś 80%.

    bonus 3. Nawet jeśli transmitancja byłaby 0, to przecież
    nie jest to szyba, tylko rozciągły ośrodek. Jeśli dana warstwa
    zaabsorbuje promenowania, to również chętnie je promieniuje.
    Tak więc ciepło nadal uciekałoby, tylko promenowanie byłoby kilka
    razy absorbowane i emitowane po drodze.
    Całość jest opisywana dosć skomplikowanym równaniem
    http://en.wikipedia.org/wiki/Radiative_transfer
    ale zależność rozwiązania od stężania gazu nadal tam siedzi.

    pzdr
    bartekltg

  • 90. Data: 2013-12-16 10:42:14
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Monday, December 16, 2013, 8:54:08 AM, you wrote:

    [...]

    > Kwestia tylko kosztow. Zainstalujemy i prad bedzie.
    > No chyba ze jednak potrafi w calym kraju nie wiac.

    I będziesz płacił 3 razy więcej za energię?

    > A jesli wierzyc temu artykulowi, to u nas 2 razy wiecej.

    2 razy więcej wiatraków czy energii?

    --
    Best regards,
    RoMan