  • 61. Data: 2014-07-27 09:07:11
    Temat: Re: Podstawy elektroniki - glupie pytanie
    Od: Luke <l...@l...net>

    > Miales ja w reku?...

    Mam własne dwa egzemplarze - jeden w domu, drugi w pracy. Tak się
    składa, że w pracy kiedyś też była mi potrzebna, niezależnie od mojej
    innej bajki zawodowej.

    L.

  • 62. Data: 2014-07-27 09:08:54
    Od: Luke <l...@l...net>

    Dnia 2014-07-26 22:59, Użytkownik A.L. napisał:

    > No. I potem im sie wydaje ze sa elektronikami

    Mnie się tak nigdy nie wydawało, bo to tylko moje hobby. Ale jedziemy
    już ewidentnie OT.

    L.

  • 63. Data: 2014-07-27 10:28:23
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 27 Jul 2014 01:00:23 +0200, sundayman
    <s...@p...onet.pl> wrote:

    >no to już wiesz, dlaczego dziś takich nie piszą...
    >Grupa docelowa zbyt mała. Dziś to chyba najchętniej się sięga po
    >programy na tableta w rodzaju everycircuit
    >
    >http://www.everycircuit.com/
    >
    >zresztą - polecam. Wydaje mi się, że może się przydać. Nawet
    >niekoniecznie początkującemu - możliwość sprawdzenia szybko jak się
    >zmieniają parametry układu ze zmianą wartości jakiegoś komponentu
    >całkiem przydatna może być.

    No wlasnie. Siega sie po programy, i wierzy im swiecie, bo rozumu nei
    staje. Nie staje, bo jak pare osob tu pisalo "elektronikowi teoria
    niepotzrebna"

    Kiesys, nauczajac przedmiotu Wstep do teorii obwodow, wprowadzilem
    pare bledow do programu uzywanego na laboratorium. Celowo. Na skutek
    tego, dzielnik napiecia - zrodlo 10V, dwa rezystory 1K poloczone
    szeregowo, dawal na wyjsciu 12V. Na jakies 100 osob, moze z 5
    zauwazylo ze cos nie gra. Reszta, zywcem skopiowala z ekranu i
    zamiescila w sprawozdaniu/ I tacy sa slasnie "laptopowi elektronicy" w
    czasach dzisiejszych

    A.L.

  • 64. Data: 2014-07-27 11:09:01
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 27 Jul 2014 03:28:23 -0500, A.L. <a...@a...com> wrote:
    > moze z 5
    > zauwazylo ze cos nie gra. Reszta, zywcem skopiowala z ekranu i

    Czy czasem tych 5 akurat hobbystycznie interesowało się elektroniką,
    stąd mając pewne doświadczenie zorientowali się, że coś nie gra? Czy
    tylko byli matematycznie przytomni?

    --
    Marek

  • 65. Data: 2014-07-27 11:18:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 27 Jul 2014 03:28:23 -0500, A.L. napisał(a):
    > On Sun, 27 Jul 2014 01:00:23 +0200, sundayman

    > No wlasnie. Siega sie po programy, i wierzy im swiecie, bo rozumu nei
    > staje. Nie staje, bo jak pare osob tu pisalo "elektronikowi teoria
    > niepotzrebna"

    Czesciowo sie z Toba zgodze - w ukladzie elektronicznym moze byc tyle
    elementow, ze zmiana parametrow w ciemno do niczego nie doprowadzi.
    Trzeba te obwody symbolicznie przeliczyc, aby wnioski wyciagnac.

    Ale ... profesjonalisci czesto korzystaja z programow :-)

> [...]
    > zauwazylo ze cos nie gra. Reszta, zywcem skopiowala z ekranu i
    > zamiescila w sprawozdaniu/ I tacy sa slasnie "laptopowi elektronicy" w

    a) patrz wyzej ... a jak z policzenia symbolicznego wyjdzie tez 12V ?

    b) prawdziwy elektronik brzydzi sie opornikow :-)

    c) spojrz na oscylator Clappa
    http://en.wikipedia.org/wiki/Clapp_oscillator

    Jak to jest, ze sygnal ze zrodla/emitera trafia do bramki/bazy
    wzmocniony ? Bo bez wzmocnienia nie byloby oscylacji ...

    J.

  • 66. Data: 2014-07-27 11:39:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 27 Jul 2014 02:59:43 +0200, sundayman napisał(a):
> [...]
    92662.jpg

    > No, u mnie w liceum, za noszenie opornika wpiętego w klapę (czy tam w
    > sweter), musieliśmy przyprowadzać do szkoły rodziców :)

    A jak rodzice przyszli z opornikami ? :-)

    J.

  • 67. Data: 2014-07-27 12:15:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan A.L napisał:

> [...]
    > zauwazylo ze cos nie gra. Reszta, zywcem skopiowala z ekranu i
    > zamiescila w sprawozdaniu/ I tacy sa slasnie "laptopowi elektronicy"

    W każdej rzeczy trzeba widzieć dobre strony. To, że w setce studentów
    trafi się może pięciu kumatych, to wiadomo. A dzięki takiemu zabiegowi
    dydaktycznemu od razu wiadomo którzy to są.

    Jarek

    --
    -- Wy mnie znacie może z dobrej strony, ale jeszcze mnie poznacie
    i ze złej strony. Nie myślcie sobie, że nie umiem być zły! Ja potrafię

  • 68. Data: 2014-07-27 13:25:53
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 27 Jul 2014 11:09:01 +0200, Marek <f...@f...com> wrote:

    >Czy czasem tych 5 akurat hobbystycznie interesowało się elektroniką,
    >stąd mając pewne doświadczenie zorientowali się, że coś nie gra? Czy
    >tylko byli matematycznie przytomni?

    Nie wiem. Nie badalem.

    A.L.

  • 69. Data: 2014-07-27 13:31:11
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 27 Jul 2014 11:18:49 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >
    >Ale ... profesjonalisci czesto korzystaja z programow :-)

    >a) patrz wyzej ... a jak z policzenia symbolicznego wyjdzie tez 12V ?

    Z czego wyjdzie?...

    >b) prawdziwy elektronik brzydzi sie opornikow :-)

    No pewnie, tylko scalaki

    >c) spojrz na oscylator Clappa
    >http://en.wikipedia.org/wiki/Clapp_oscillator
    >
    >Jak to jest, ze sygnal ze zrodla/emitera trafia do bramki/bazy
    >wzmocniony ? Bo bez wzmocnienia nie byloby oscylacji ...

    Narysuj sobie chemat zastepczy transystora, napisz pare wzorow i
    sprawdz czy jset spelniony warunek Barkchausena

    A.L.

  • 70. Data: 2014-07-27 13:33:20
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 27 Jul 2014 12:15:56 +0200, Jaros?aw Soko?owski
    <j...@l...waw.pl> wrote:

    >W każdej rzeczy trzeba widzieć dobre strony. To, że w setce studentów
    >trafi się może pięciu kumatych, to wiadomo. A dzięki takiemu zabiegowi
    >dydaktycznemu od razu wiadomo którzy to są.

    Cale doswiadczenia mialo inny cel. Wadze uniwersyteckie doszly do
    wniosku ze nie potzreba miec laboratoriow w ktorych bedzie sie
    budowalo i moerzylo rzeczywiste uklady. Wystarczy symulacja
    komputerowa.

    Zawiazalo sie lobby opozycyjne ktorego bylem czlonkiem, i ten
    eksperument mial pokazywac nonsensownosc edukacji opartej o
    "laboratorium wirtualne"

    A.L.