  • 31. Data: 2011-12-16 11:34:25
    Temat: Re: PT100 - a jednak jest to możliwe
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2011-12-16 10:33, Ukaniu pisze:
    > Użytkownik "!sp"<s...@a...er> napisał w wiadomości
    >
    > Tylko ma prowadzone małe dodatnie sprzężenie zwrotne w postaci R41
    > które korygu w pewnym stopniu błąd.

    Co jest trochę bez sensu gdy ma pomiar prockiem w którym zaszyje
    kalibrację. Musi mieć wtedy tę kalibrację zrobioną indywidualnie dla
    swojego układu. Lepiej jest dać źródło prądowe i ewentualnie kompensację
    napięcia niezrównoważenia a w procku dać tablicę z norm dla PT100. A
    normy są dość brutalne. W zakresie do 200C Mozesz mieć dokładność rzędu
    0,5C lub ponad 1C. Z kolei gdyby chciał mieć dokładność 0.1C to musiałby
    mieć stanowisko do kalibracji i wzorce z odpowiednio lepszą
    dokładnością. No i doświadczenie w tej dziedzinie.
    Aby nie robić źródła prądowego, można też wyliczyć jaki będzie sygnał
    błędu z mostka (bez kompensacji) i wrzucić taką tabelę do procka.
    Jakby nie robić to nie popełniając jakichś poważnych ma się dokładność
    1C. Aby mieć więcej to już trzeba by się mocniej postarać.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 32. Data: 2011-12-16 11:34:29
    Od: "!sp" <s...@a...er>

    > No wlasnie - prawie czyni roznice.

    Kajam się
    Odszukałem stary schemat mojego układu
    Różni się znacznie, Pt100 jest wsadzony między wyjście OP07 a jego wejście
    odwracające
    Mostek jak mostek, tylko inny opornik się zmienia:-(

  • 33. Data: 2011-12-16 11:41:57
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    On 16 Gru, 11:23, "!sp" <s...@a...er> wrote:
    > Użytkownik "pytajacy" <r...@p...fm> napisał w
    wiadomościnews:7f163ca8-b2d7-4fbb-b551-d5e9b2175037@
    z25g2000vbs.googlegroups.com...
    > Czy mógłbyś podać przykład lepszego zamiennika dla LM358 w tej
    > aplikacji?
    > A gdybyś podał przykład rail-to-rail to już było by super.
    > ========
    >
    > Klasyk pomiarowych : OP07 (symetryczne zasilanie i sygnał użyteczny nie
    > dochodzi do zasilania)
    > Współczesny: AD8628 (pojedyncze zasilanie 5V, rail-to-rail, tylko SMD )

    Dzięki.
    A czy wzmacniacz OPA 2335 się do tego nadaje do tej aplikacji jako
    zamiennik?
    http://www.ti.com/product/opa2335

    pytajacy

  • 34. Data: 2011-12-16 12:54:06
    Od: "!sp" <s...@a...er>

    Użytkownik "pytajacy" <r...@p...fm> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    >A czy OPA2335 TI się do tego nadaje?
    >http://www.ti.com/product/opa2335

    tak

    >Chciałbym uniknąć tych wszystkich błędów, o których tu piszecie, i
    >chciałbym mierzyć temperaturę z dokładnością do 0,1 stopnia. Czy to
    >jest możliwe w tym układzie?

    0,1 oC to indywidualna kalibracja każdej sztuki. Korekta w tabeli procesora
    Piec wzorcowniczy masz?
    Zobacz jakie "w przyrodzie" występują czujniki Pt100 (jaką ma dokładność
    pospolity klasy B)
    Zobacz ile kosztuje taki o dokładności 0,1 oC z certyfikatem :-) Samoróby
    nie warto do niego zaczynać :-)
    Zakładam, że nie mylisz dokładności z rozdzielczością.

  • 35. Data: 2011-12-16 13:22:18
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    W dniu 2011-12-16 12:19, Mario pisze:

    > OP07 to wzmacniacz operacyjny tyle, że z małym napięciem
    > niezrównoważenia i małym dryftem temperaturowym. Aby zrobić z niego
    > wzmacniacz pomiarowy trzeba dać 2 lub trzy opampy w zależności od
    > wybranej konfiguracji.

    Budowanie wzmacniacza instrumentalnego z dwóch czy trzech opampów to
    przykład czysto książkowego układu. Ale odchodzimy od tematu :-)

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 36. Data: 2011-12-16 13:26:58
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    W dniu 2011-12-16 13:54, !sp pisze:

> [...]
    > Samoróby nie warto do niego zaczynać :-)
    > Zakładam, że nie mylisz dokładności z rozdzielczością.

    Dorzucę jeszcze hasło "połączenie czteroprzewodowe czujnika" :-)
    Pomiar temperatury z dokładnością 0.1K to spore wyzwanie.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 37. Data: 2011-12-16 13:33:36
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2011-12-16 11:51, pytajacy pisze:
    wiadomościnews:7f163ca8-b2d7-4fbb-b551-d5e9b2175037@
    z25g2000vbs.googlegroups.com...

    )http://www.analog.com/en/all-operational-amplifiers
    -op-amps/operation...

> [...]
    >
    > Chciałbym uniknąć tych wszystkich błędów, o których tu piszecie, i
    > chciałbym mierzyć temperaturę z dokładnością do 0,1 stopnia. Czy to

    Ciężko będzie. Nie masz wzorców z taką dokładnością. Zero stopni C
    jeszcze w miarę da się zrobić o ile mieszaniny nie przechłodzisz i
    unikniesz gradientów temperatury wynikających z silnego dopływu ciepła z
    zewnątrz. Gorzej z temperaturą wrzenia. Ta zależy od ciśnienia
    atmosferycznego. Sprawdzanie dekadą też nie jest wystarczająco dokładne.
    Zmiana o 0,1 Ohm to 0,25 stopnia. Przy wartości 100 Ohmów 0,1 Ohm to
    już 0,1%. Musiałbyś mieć rezystory 0.01%. Podobnie masz z TWR. Gdybyś
    miał 10ppm/C to przy zmianie temperatury o 20C masz już zmianę 0,02%. A
    zmiana temperatury elementów wewnątrz urządzenia o 20 stopni to są
    dobre warunki dla sprzętu w warunkach pokojowych. Z 20 stopni może ci
    się spokojnie zmienić do 40 stopni - jeśli nie będziesz termostatował
    elektroniki. Dochodzą rezystancje przewodów termometru.
    Tak więc nie wiem po co kompensacja analogowa na poziomie 0,05 stopnia,
    skoro uzyskasz pomiar z błędem 0,5 stopnia.
    Ja bym robił pomiar 4 punktowy (eliminacja rezystancji przewodów),
    źródło prądowe oparte na napięciu odniesienia klasy 10ppm, do tego
    zasilany symetrycznie wzmacniacz z niskim napięciem niezrównoważenia i
    małym dryftem. Rezystory wzmacniacza 0,01% z twr 10ppm/C. Pomiar
    przetwornikiem 12 bitów. Referencja przetwornika może być wzięta z tego
    od źródła to wtedy może być gorszej klasy. Kalibracja np. wielomianami
    uwzględniająca nieliniowość charakterystyki.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 38. Data: 2011-12-16 13:34:58
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2011-12-16 14:22, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Budowanie wzmacniacza instrumentalnego z dwóch czy trzech opampów to
    > przykład czysto książkowego układu. Ale odchodzimy od tematu :-)
    >
    > Pozdrawiam,
    > Paweł

    Ale nie można pisać ze OP07 to wzmacniacz pomiarowy.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 39. Data: 2011-12-16 14:08:26
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2011-12-16 10:46, Ukaniu pisze:

    > Pytanie jaka dokładność zadowala i jakie mogą byc konsekwencje jej braku.
    > Jeśli stosujesz opampy o dużych niezrównoważeniach najlepiej jednak stosować
    > takie które można skompensować zewnętrznie (dodatkowe nogi). Wzmacniacz
    > dodatkow skompensowany jest dużo bardziej stabilny termicznie.

    ZTCW to jednak jest na odwrót - ja spotykałem się raczej z ostrzeżeniami
    w katalogach, że kompensacja offsetu psuje współczynnik temperaturowy..

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 40. Data: 2011-12-16 14:14:24
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mario" napisał w wiadomości

    >Ale nie można pisać ze OP07 to wzmacniacz pomiarowy.

    No ... wzmacniacz operacyjny stosowany do pomiarow, to chyba w skrocie
    pomiarowy ? :-)

    A uklad nie tak bardzo ksiazkowy, bo odpowiednie scalaki dostepne sa
    od stosunkowo niedawna.

    J.