  • 31. Data: 2010-05-20 18:47:29
    Temat: Re: Ogniskowa obiektywu a perspektywa i glebia ostrosci
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    TAK
    WIEM że ogniskowa nie zmienia perspektywy.
    WIEM dla czego tak się dzieje.
    NAPISAŁEM to w pierwszym moim poscie w tym temacie.

    > ??? Ja nic nie komplikuję - po prostu opisuję rzeczywistość.
    Dopisz fizyczną. Wtedy będzie ok.

    > Gdzie widzisz u mnie takie stwierdzenie? A jeśli chodzi o ocenę jego
    > prawdziwości - nie sposób jej dokonać bez sprecyzowania, na czym ten 'efekt
    > głębi' miałby polegać.

    Ja się jeszcze raz pytam.
    Po co tak komplikować? Po co te całe wywody tłumaczenia, zapętlenia?
    Przyznaj się ile razy w życiu zoomując obiektywem, zrobiłeś kilka
    kroków w przód, lub tył w celu zniwelowania skutków działania zooma?
    Ile razy w życiu w celu spłaszczenia sceny użyłeś tele, a ile w celu
    jej pogłębienia użyłeś szerokiego kąta?

    Ja nie przeczę fizyce i wiedzy bezwzględnej.
    Tylko praktyka mówi, że to właśnie zmieniając ogniskową uzyskujemy te
    efekty. Wpływamy na perspektywę.

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 32. Data: 2010-05-20 21:45:36
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W czwartek, 20 maja 2010 20:38, JA <marb67[beztego]@bb.home.pl> wyraził
    następujacą opinię:

    > I zmienia się perspektywa.

    Przecież żartuję ;-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 33. Data: 2010-05-21 18:36:11
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Dariusz Zygmunt" <i...@a...net> napisał:

    > No jak nie zmieniasz? Nie zumowałeś nigdy?? Przecież jak zumujesz to widać
    > że się przybliża albo oddala!! ;-)

    No tak - szczególnie jak podzoomujesz Księżyc - od razu widać, ze się
    przybliżył:-)))))

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 34. Data: 2010-05-21 18:41:27
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "JA" <marb67[beztego]@bb.home.pl> napisał:

> [...]
    > przód, lub tył w celu zniwelowania skutków działania zooma?
    > Ile razy w życiu w celu spłaszczenia sceny użyłeś tele, a ile w celu jej

    Ja się w celu spłaszczenia sceny oddaliłem, po czym wydłużyłem ogniskową by
    zmienić kat widzenia w celu uzyskania właściwego rzomiaru motywu w kadrze.
    Analogicznie - w celu pogłębienia sceny zbliżyłem się i użyłem ogniskowej
    takiej, aby objąc z mniejszej odległości to co chciałem mieć w kadrze.
    Czy to takie skomplikowane?;-)

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 35. Data: 2010-05-21 18:54:36
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-05-21 20:41:27 +0200, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> said:

> [...]
    > Analogicznie - w celu pogłębienia sceny zbliżyłem się i użyłem
    > ogniskowej takiej, aby objąc z mniejszej odległości to co chciałem mieć

    A o czym ja ciągle piszę? Czy robię to cyrylicą?
    Zobacz co wynika z tego co wyżej napisałeś.
    Dla fotografa wynika z tego, że tele spłaszcza scenę, a wide ją
    pogłębia. Dla fotografa ogniskowa wpływa na perspektywę.
    To że jest to z fizycznego punktu widzenia nie prawda, nie ma znaczenia.

  • 36. Data: 2010-05-22 06:48:55
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

> [...]

    > Dla fotografa ogniskowa wpływa na perspektywę.
    > To że jest to z fizycznego punktu widzenia nie prawda, nie ma znaczenia.

    Ma znaczenie - bo mylisz skutek z przyczyną. To tak, jakbyś mówił, że
    nadeszła noc, bo zapaliłeś w domu światło. Perspektywa się zmienia wskutek
    zmiany odległości, a zmiana ogniskowej służy tylko uzyskaniu właściwego dla
    tej odległości kąta widzenia.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 37. Data: 2010-05-22 07:35:53
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-05-22 08:48:55 +0200, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> said:

> [...]
    > wskutek zmiany odległości, a zmiana ogniskowej służy tylko uzyskaniu
    > właściwego dla tej odległości kąta widzenia.

    Niech będzie Twój diabeł starszy.

    A tak BTW ilu ich mieści się an łepku szpilki?

  • 38. Data: 2010-05-22 07:39:51
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    JA pisze:

> [...]
    > pogłębia. Dla fotografa ogniskowa wpływa na perspektywę.
    > To że jest to z fizycznego punktu widzenia nie prawda, nie ma znaczenia.

    To skrót myślowy, który stosowany bezrefleksyjnie prowadzi do dziwnych
    wniosków. Np. takich, że obiektyw 50 mm założony do lustrzanki cyfrowej
    APS ma kąt widzenia taki, jak 80 mm dla pełnej klatki, ALE daje inną
    perspektywę.
    Takie bzdurne twierdzenia padały i na tej grupie...

    --
    Pozdrowienia
    Janek http://www.mimuw.edu.pl/~janek

  • 39. Data: 2010-05-22 07:45:08
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 22.05.2010 Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl> napisał/a:

    > Ma znaczenie - bo mylisz skutek z przyczyną. To tak, jakbyś mówił, że
    > nadeszła noc, bo zapaliłeś w domu światło.

    Nie, używa skrótu myślowego. Po prostu zdjecie z płaską perspektywą
    musi łapać równoległe promienie więc się używa długich szkieł, a dla
    szerokiej krótkich.

    > Perspektywa się zmienia wskutek
    > zmiany odległości,

    Prawda, ale nie zupełna, przesunięcie w pozostałych osiach również ją
    zmienia, w czasie również :)

    > a zmiana ogniskowej służy tylko uzyskaniu właściwego dla
    > tej odległości kąta widzenia.

    Tylko fotograf używa różnych ogniskowych w celu zmiany perspektywy planu,
    oczywiście skutkuje to również zmianą odległości, bo aby utrzymać stałą
    'wielkość' tematu po zmianie ogniska musimy zmienić odległość.

    A ty wchodzisz w detale. Jak byś się kłucił że samochód nie działa na
    benzyne, bo spalana jest mieszanka paliwowo-powietrzna o odpowiednich
    proporcjach, więc najpierw ją wtryskiwacz czy gaźnik musi wyprodukować.
    Tak samo fotograf aby zrobić płaską perspektywe zmienia ognisko na 200mm
    oddala się i robi swoje :)

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 40. Data: 2010-05-22 07:53:54
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Sat, 22 May 2010 08:48:55 +0200, Marek Wyszomirski wrote:
> [...]

    JA: kat widzenia, nie ogniskowa!

> [...]
    > zmiany odległości, a zmiana ogniskowej służy tylko uzyskaniu właściwego dla

    Dobra ilustracja jest tutaj portret, ktorego nie powinno się robic z
    odleglosci mniejszej jak 1-1.5m[1]

    Dwa: perspektywa to w sumie punkt widzenia. Zmienia ja tak ruch w
    gore/dol (ptasia/zabia), na boki, jak i w przod/tyl. Z jakichs dziwnych
    powodow, przez zwolennikow ,,ogniskowa wplywa'' ta ostatnia zmiana jest
    uprzywilejowana.
    Dowolna fota ,,z ramka'' (przez okno, podcienia, brame, etc) pokaze, ze
    istotne jest skad focimy, a jak juz to ustalimy, to pod miejsce dobiera
    się obiektyw.

    [1] Moje memo dla modeli: jesli mozesz kopnac fotografa -- zrob to. :-)

    --
    Michał http://kbns.digart.pl/

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns