    From: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Ogniskowa obiektywu a perspektywa i glebia ostrosci
    Date: Sat, 22 May 2010 07:53:54 +0000 (UTC)
    <hsrkp7$6mt$1@node2.news.atman.pl> <hsrn3n$hpv$1@news.onet.pl>
    <ht1f6a$kv4$1@inews.gazeta.pl> <ht1lf7$leu$1@news.onet.pl>
    <ht4040$ciu$1@inews.gazeta.pl> <ht6k4j$9g2$1@inews.gazeta.pl>
    <ht6ktc$cco$1@inews.gazeta.pl> <ht7uoj$9t9$1@inews.gazeta.pl>

    On Sat, 22 May 2010 08:48:55 +0200, Marek Wyszomirski wrote:
> [...]

    JA: kat widzenia, nie ogniskowa!

    > Ma znaczenie - bo mylisz skutek z przyczyną. To tak, jakbyś mówił, że
    > nadeszła noc, bo zapaliłeś w domu światło. Perspektywa się zmienia wskutek
    > zmiany odległości, a zmiana ogniskowej służy tylko uzyskaniu właściwego dla
    > tej odległości kąta widzenia.

    Dobra ilustracja jest tutaj portret, ktorego nie powinno się robic z
    odleglosci mniejszej jak 1-1.5m[1]

    Dwa: perspektywa to w sumie punkt widzenia. Zmienia ja tak ruch w
    gore/dol (ptasia/zabia), na boki, jak i w przod/tyl. Z jakichs dziwnych
    powodow, przez zwolennikow ,,ogniskowa wplywa'' ta ostatnia zmiana jest
    uprzywilejowana.
    Dowolna fota ,,z ramka'' (przez okno, podcienia, brame, etc) pokaze, ze
    istotne jest skad focimy, a jak juz to ustalimy, to pod miejsce dobiera
    się obiektyw.

    [1] Moje memo dla modeli: jesli mozesz kopnac fotografa -- zrob to. :-)

    --
    Michał http://kbns.digart.pl/

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns