  • 1. Data: 2012-01-16 19:12:35
    Temat: Odklejanie się ścieżek
    Od: RtB <radagast.SPAMOWI.@.NIE.onet.pl>

    Witajcie!
    Mam krótkie pytanie - czy ktoś z Grupowiczów orientuje się może, w
    jakiej temperaturze odklejają się od laminatu FR4 ścieżki?
    Mam problem przy wylutowywaniu elementów w obudowach PLCC - albo nie
    dogrzewam, albo przegrzewam i ścieżki odpadają... a nie mogę uszkodzić
    urządzenia. Dlatego próbuję wycyrklować, co i jak, ale na razie nie
    wychodzi...

    Pozdrawiam,

    Piotr

  • 2. Data: 2012-01-16 19:30:39
    Temat: Re: Odklejanie się ścieżek
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-01-16 20:12, RtB pisze:
> [...]
    > dogrzewam, albo przegrzewam i ścieżki odpadają... a nie mogę uszkodzić
    > urządzenia. Dlatego próbuję wycyrklować, co i jak, ale na razie nie

    A jak wylutowujesz? Ja wielonóżkowe SMD wylutowuję gorącym powietrzem.
    Grzeję tak długo aż układ sam spada przy ruszaniu płytką lub daje się
    przesuwać pincetą.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 3. Data: 2012-01-16 19:36:43
    Od: RtB <radagast.SPAMOWI.@.NIE.onet.pl>

    W dniu 2012-01-16 20:30, Mario pisze:
    > A jak wylutowujesz? Ja wielonóżkowe SMD wylutowuję gorącym powietrzem.
    > Grzeję tak długo aż układ sam spada przy ruszaniu płytką lub daje się
    > przesuwać pincetą.

    Hotairem właśnie... Ale chyba za gorącym.

    Pozdrawiam,

    Piotr

  • 4. Data: 2012-01-16 19:57:44
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    Użytkownik "RtB" <radagast.SPAMOWI.@.NIE.onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > dogrzewam, albo przegrzewam i ścieżki odpadają... a nie mogę uszkodzić
    > urządzenia. Dlatego próbuję wycyrklować, co i jak, ale na razie nie

    To nie grzej :) Ja odcinam skalpelem. PLCC84 już dwie lub trzy sztuki :)
    Wojtek

    --
    Taaa... Oczywiście, są lekarze, którzy
    poświęcają cały swój czas i wiedzę

  • 5. Data: 2012-01-16 19:59:34
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 01/16/2012 02:36 PM, RtB wrote:

    > Hotairem właśnie... Ale chyba za gorącym.

    Przy dużych układach, zwłaszcza jak pod spodem jest płaszczyzna masy,
    samym powietrzem ciężko się pracuje. Największym problemem jest to, że
    podgrzewa się płytkę punktowo i jak grzejesz w jednym miejscu, w drugim
    ciepło szybko jest szybko odprowadzane przez miedź. W takiej sytuacji
    najlepiej by było pogrzać wstępnie całą płytkę (a przynajmniej okolice
    kostki nad którą pracujesz), albo grzać wszystkie nogi na raz. Są
    specjalne dysze do obudów PLCC, które dmuchają na kostkę ze wszystkich
    stron. Nie mam doświadczeń z lutowaniem PLCC dyszami do nich więc się
    nie będę wypowiadać, ale wstępne pogrzanie płytki do temperatury nieco
    niższej niż temperatura topnienia lutu potrafi zdziałać cuda.
    Jeśli nie masz dostępu do specjalnego podgrzewacza, to przejdź się do
    sklepu AGD i kup najtańszą patelnię elektryczną. Nie kładź płytki płytki
    bezpośrednio na patelni, ale na jakiś podstawkach, tak żeby było jakieś
    1-2cm przerwy i pozwól jej się powoli rozgrzać (co najmniej jakieś 5
    minut). Wtedy wystarczy lekko dmuchać powietrzem i kostka sama odejdzie.
    Żeby nie zniszczyć płytki potrenuj na starych płytach od pecetów.

    pzdr.
    j.

  • 6. Data: 2012-01-16 20:17:43
    Od: RtB <radagast.SPAMOWI.@.NIE.onet.pl>

    W dniu 2012-01-16 20:57, wowa pisze:
    > To nie grzej :) Ja odcinam skalpelem. PLCC84 już dwie lub trzy sztuki :)
    > Wojtek

    Nie wiem, czy mamy na stanie taki dobry skalpel ;-) Cztery sztuki
    wygrzane za mną, czeka mnie jeszcze 28...
    Aczkolwiek idea warta rozważenia.

    Pozdrawiam,

    Piotr

  • 7. Data: 2012-01-16 20:22:30
    Od: RtB <radagast.SPAMOWI.@.NIE.onet.pl>

    W dniu 2012-01-16 20:59, Jacek Radzikowski pisze:
> [...]
    > nie będę wypowiadać, ale wstępne pogrzanie płytki do temperatury nieco
    > niższej niż temperatura topnienia lutu potrafi zdziałać cuda.

    Trzeba będzie potrenować. Mamy taki podgrzewacz akurat, znalazła się
    nawet kwadratowa dysza do hotaira...
    Cały mój problem polega na tym, że rzeczone układy są w metalowej
    obudowie i otoczone drobnicą kalibru 0603, której zdmuchnięcie skończy
    się katastrofą :/
    Potrenuję jutro podgrzewacz. Pytanie praktyczne - na jaką temperaturę
    go ustawić i jak długo grzać? Wypytuję, bo pierwszy raz mam z takim
    sprzętem do czynienia.

    [cut]
    > Żeby nie zniszczyć płytki potrenuj na starych płytach od pecetów.

    Akurat przy przeprowadzce wszystkie poszły do kosza...

    Pozdrawiam,

    Piotr

  • 8. Data: 2012-01-16 20:46:04
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 01/16/2012 03:22 PM, RtB wrote:

> [...]
    > Cały mój problem polega na tym, że rzeczone układy są w metalowej
    > obudowie i otoczone drobnicą kalibru 0603, której zdmuchnięcie skończy

    Tym bardziej powinieneś pogrzać wstępnie, żeby później móc delikatnie
    dmuchać na kostkę. Jak masz dyszę odpowiedniej wielkości i będziesz
    dmuchać bezpośrednio na nogi to myślę że powinno się obejść bez strat.

    > Potrenuję jutro podgrzewacz. Pytanie praktyczne - na jaką temperaturę go
    > ustawić i jak długo grzać? Wypytuję, bo pierwszy raz mam z takim
    > sprzętem do czynienia.

    Nie pamiętam już dokładnie, ale chyba nastawiałem podgrzewacz na jakieś
    150-180 stopni, być może trochę więcej. Nie mierzyłem do jakiej
    temperatury rozgrzała się płytka. Najlepiej potrenuj na jakimś złomie.
    Na giełdzie komputerowej pewnie da się kupić jakieś starocie po cenie
    złomu. Najlepiej jakby miały sporo kostek BGA. Jak sobie z nimi będziesz
    radzić, PLCC nie powinno być problemem.

    pzdr.
    j.

  • 9. Data: 2012-01-16 20:50:51
    Od: Pawel2420 <z...@n...pl>

    > Cały mój problem polega na tym, że rzeczone układy są w metalowej
    > obudowie i otoczone drobnicą kalibru 0603, której zdmuchnięcie skończy
    > się katastrofą :/

    Przygotuj odpowiednio pole operacyjne. Zabezpiecz (przykryj/owiń) płytkę
    folią aluminiową. Następne wytnij w tej folii okienko wielkości układu
    do wylutownia.
    Dmuchaj dłużej z większej odległości. Nagrzanie układu i płytki wymaga
    sporo czasu.

    Paweł

  • 10. Data: 2012-01-16 20:53:41
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2012-01-16 21:17, RtB pisze:

    > Nie wiem, czy mamy na stanie taki dobry skalpel ;-) Cztery sztuki
    > wygrzane za mną, czeka mnie jeszcze 28...
    > Aczkolwiek idea warta rozważenia.
    Zwykły, ale solidny (z metalową rączką, taki za 15zł, a nie za 3zł) "nóż
    do tapet" tak samo dobrze się sprawdza w tym celu. Bardzo dobrze obcina
    nogi, nawet TO220 lutowanego do pcb.

    Jeśli masz problem z grzaniem, to mogą być znaki, że element oprócz
    przylutowania - jest też przyklejony. Nie zostaje ci pod elementem
    czarny/brązowy ślad?

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173