  • 1. Data: 2012-01-16 13:53:27
    Temat: miksowanie sygnałów audio
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    może Ktoś wie, na czym polega miksowanie sygnałów audio, połączenie wyjść z
    kilku źródeł do jednego głośnika... czy to jest zwykłe sumowanie kilku
    sygnałów np. na wzmacniaczu operacyjnym sumującym? tak się nad tym od
    jakiegoś czasu zastanawiam, bo na przykład jeśli w dwóch urządzeniach
    wygenerujemy podobne sinusoidy i je zsumujemy to dostaniemy jakieś
    dudnienia, a nie sumów dwóch sinusoid... jak to ugryźć?

  • 2. Data: 2012-01-16 14:14:33
    Temat: Re: miksowanie sygnałów audio
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 16.01.2012 14:53, schrieb identifikator: 20040501:
    > może Ktoś wie, na czym polega miksowanie sygnałów audio, połączenie
    > wyjść z kilku źródeł do jednego głośnika... czy to jest zwykłe sumowanie
    > kilku sygnałów np. na wzmacniaczu operacyjnym sumującym? tak się nad tym

    tak, choć na ogół jest to sumowanie waźone.

    > od jakiegoś czasu zastanawiam, bo na przykład jeśli w dwóch urządzeniach
    > wygenerujemy podobne sinusoidy i je zsumujemy to dostaniemy jakieś
    > dudnienia, a nie sumów dwóch sinusoid... jak to ugryźć?

    Te dudnienia to właśnie suma dwóch sinusoid. Lepiej ich nie gryźć, bo
    się odgryzają.

    Waldek

  • 3. Data: 2012-01-16 14:25:12
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

> [...]
    > wygenerujemy podobne sinusoidy i je zsumujemy to dostaniemy jakieś
    > dudnienia, a nie sumów dwóch sinusoid... jak to ugryźć?

    Dudnienia będziesz miał, jak będziesz miał nieliniowości w układzie.
    Normalnie to są zwykłe sumatory (tylko musisz zrobić to tak, żeby jedno
    wejście nie wpływało na drugie). Obejrzyj sobie jakieś schematy mikserów
    - temat jest od strony układowej dość trywialny.

    Pozdrawiam

    DD

  • 4. Data: 2012-01-16 14:57:57
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    to mogę to zrobić na wzmacniaczku operacyjnym w układzie sumującym?

  • 5. Data: 2012-01-16 14:58:56
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    a jeszcze co lepsze, zrobić zasilanie symetryczne i nie dawać elektrolitów
    na wejściu i wyjściu, czy dać kondziory i zasilanie niesymetrczne 0-15V?

  • 6. Data: 2012-01-16 15:40:53
    Od: Mario <m...@...pl>

    > to mogę to zrobić na wzmacniaczku operacyjnym w układzie sumującym?

    Wzmacniacz operacyjny jest układem liniowym (zbyt mało nieliniowym aby
    był mikserem - w normalnych warunkach pracy) i wykonasz zwykłą sumę.
    Musisz użyć układ nieliniowy - czyli charakterystykę nieliniową złącza
    np diody aby uzyskać mnożenie. W efekcie dostaniesz częstotliwość
    różnicową. Poczytaj o mieszaniu sygnałów - mixery, modulacja, demodulacja.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 7. Data: 2012-01-16 15:52:47
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    to znaczy mi chodziło o sumowanie nie o miksowanie, sory

  • 8. Data: 2012-01-16 15:59:08
    Od: Mario <m...@...pl>

    > to znaczy mi chodziło o sumowanie nie o miksowanie, sory

    Potocznie zdudnianie oznacza powstawanie częstotliwości różnicowej. Na
    przykład akustycznej na skutek mieszania dwóch sygnałów wcz. Przy
    sumowaniu, to jeśli masz dwie sinusoidy o takiej samej częstotliwości to
    sumując uzyskasz sinusoidę o tejże częstotliwości, a o amplitudzie i
    fazie wynikającej z wektorowego dodawania tych sygnałów. Jeśli
    częstotliwości są różne to sumując uzyskasz sygnał który nadal zawiera
    obie częstotliwości a nie częstotliwość różnicową.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 9. Data: 2012-01-16 16:16:39
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    a możecie mi jeszcze powiedzieć gdzie można kupić gniazdka minijack stereo
    przykręcane do obudowy, przeszukałem allegro, tme i kilka innych sklepów
    nigdzie nie ma?

    zauważyłem, że ostatnio coraz więcej elementów jest trudno dostępna, np. od
    paru miesięcy nie można kupić w tme wtyków EURO, to się porobiło...

  • 10. Data: 2012-01-16 16:17:37
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    > częstotliwości są różne to sumując uzyskasz sygnał który nadal zawiera
    > obie częstotliwości a nie częstotliwość różnicową.

    to znaczy o to mi chodzi, chodzi o zsumowanie nie mieszanie.