  • 31. Data: 2009-10-08 09:10:06
    Temat: Re: OLYMPUS IS WORKING ON THE HOLY GRAIL OF HDR!
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Nieznajomy pisze:
    > Ja mówię zrób próbę i się przekonaj na własne oczy, a ty dalej
    > pitolisz ....

    Dziś trudno u mnie o duże kontrasty. Typowa scena przez okno zmieściła
    się na mojej skromnej starej 6mpx matrycy CCD.
    Zdjęcie wyjściowe - iso 200(najniższe) 1/250s f/5,6. Pomiar światła
    punktowy na jaśniejszą część chmur i korekta +2EV sprawiły, że w JPG
    miałem kilka drobnych prześwietlonych punktów. Na histogramie raw widać
    jednak, że światła się zmieściły:
    http://images8.fotosik.pl/105/373c5299e326ab74.jpg

    Zdjęcie bez korekcji w jpg wygląda tak:
    http://global.images6.fotosik.pl/546/3a4f3c3e1816d2b
    f.jpg (z histogramem)
    http://global.images8.fotosik.pl/105/79dc33132f0a069
    3.jpg (bez histogramu)

    W RT zrobiłem korektę ekspozycji +2EV. Zdjęcie wygląda teraz tak:
    http://global.images8.fotosik.pl/105/b8a9a1a0b32b3ee
    9.jpg

    Ten sam kadr, ale niedoświetlony o 1EV względem zdjęcia referencyjnego,
    czyli ISO 200 *1/500s* f/5,6 wyciągnięty w RT o 3EV w górę (jeśli się
    nie mylę, to wychodzi równoważna ekspozycja względem zdjęcia
    referencyjnego +2EV):
    http://global.images6.fotosik.pl/546/461de0b054fa8dc
    6.jpg

    Bezpośrednie zestawienie ujawnia, że na zdjęciu po lewej można dopatrzeć
    się szczegółów w najciemniejszych miejscach, a w tym po prawej już nie.
    Wychodzi tylko szum.
    http://images8.fotosik.pl/105/98f6657c6f303448.jpg

    Zrobiłem jeszcze jedno zdjęcie prześwietlone o 1,5EV w stosunku do
    zdjęcia referencyjnego (ISO 200 1/90s f/5,6). Proszę wyciągnij mi te
    szczegóły z cieni przy pomocy rawa o parametrach iso200, 1/250s, f/5,6,
    do którego link znajdziesz na samym dole i udowodnij mi, że pitolę
    (bardzo bym się ucieszył, bo to by oznaczało, że użyteczna dynamika
    mojego aparatu jest znacznie większa).

    http://global.images6.fotosik.pl/546/bb44b20461ec0d4
    d.jpg

    A tak wygląda te zdjęcie po korekcji ekspozycji -3EV w RT. Nie jestem
    świnia i nie proszę cię o odzyskanie chmur, które widać na pierwszym
    zdjęciu (w razie czego mam zdjęcie z 1/1000s, gdzie ładnie widać chmury).
    http://global.images8.fotosik.pl/105/440705c17b6b720
    d.jpg

    Mam nadzieję, że nie pokręciłem linków. Niestety FastStone pousuwał mi
    EXIF zdjęć pomimo zaznaczenia "Keep original date/time attributes".
    Widocznie to się odnosi wyłącznie do daty powstania pliku.
    Przepraszam za marną jakość obróbki, ale RT nie radzi sobie z
    wyciąganiem szczegółów z cieni tak ładnie jak ACR, a tego drugiego nie
    mam w tej chwili pod ręką.

    RAW (10MB) -> http://wyslijto.pl/plik/37bbfbcwu9

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    Minister Zdrowia przypomina: zjedzenie cyjanku potasu w młodości
    zmniejsza ryzyko chorób serca w podeszłym wieku.

  • 32. Data: 2009-10-08 09:18:59
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Przykra sprawa, ale niestety nie można opatentować pomysłów.
    > I dlatego wszyscy stoimy na przegranej pozycji wobec "wielkich", którzy
    > zwyczajnie mają laboratoria w których da się pomysł zmaterializować.
    > Choćby tylko po to, aby "włożyć do szuflady".

    Poważnie?
    W wielu dokumentach patentowych widnieją jedynie rysunki i schematy
    rozwiązania, tak jakby jeszcze nie istniała fizyczna realizacja danej idei.

    --
    Mirek

  • 33. Data: 2009-10-08 09:28:12
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 7 Okt., 19:54, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

    > hm......
    >
    > jesteś tego w 100% pewien?

    sumaryczny energia jaka padnie na 3 matryce nie moze byc wieksza od
    tej jaka padlaby na jedna matryce gdyby wiazki swiatla nie rozdzielac.
    W przyblizeniu oczywiscie mozna powiedziec ze kazda z tych matryc
    dostanie ok 1/3 tej energii jaka dostalaby jedna matryca.

    Szumy nie zaleza od wielkosci pixela , nie zaleza od energii
    padajacej. Szumy z 3 matryc musza byc wieksze sredno 3 razy niz szumy
    z jednej matrycy.

    a wiec bedziemy mieli obraz z 3 krotnie wiekszymi szumami.

    a jaki bedzie poziom sygnalu?

    w klasycznej matrycy zrodlem strat energii jest filtr bayera , ktory
    pochlania widmo dopelniajace.
    sa to straty bezpowrotne - zaabsorbowana na bayerzte energia zostaje
    oddana do otoczenia na sposob ciepla , reszta przechodzi na matryce
    ( a wiec oslabiona)

    aby zachowac ten sam odstep sygnalu od szumu w ukladzie olympusa co w
    ukladzie klasycznym bayer musialby pochlonic 2/3 energii - a tak nie
    jest -pochlania mniej ( filterki nie odcinaja w 100% barwy
    dopelniajacej , analizowne sa wzajemne proporcje luminancji ,miedzy
    sasiednimi pixelkami ) - odsylam do zrodel.

    tzn w metodzie olympusa nie dochodzi do strat energii na bayerze
    ( jakas tam jest na tym pryzmacie rozstrzepoiajacym) ale jednoczesnie
    sa wieksze szumy wynikajace z 3 matryc.
    Byc moze , ze latwiejsza jest redukcja szumow w takim ukladzie , ale
    nie chce mi sie zaprzatac teraz tym glowy i zrodlo milczy na ten temat

    > po pierwsze możemy zastosować matryce z większymi i gorzej separowanymi
    > pixelami bo nie musimy przed każdym pixelem dawać oddzielnego filtra.

    jesli wogole to byloby sensowne moznaby to zastosowac rowniez w jednej
    matrycy.

    > ponadto wynikowo otrzymujemy sumaryczny sygnał pełnego RGB o pełnej
    > rozdzielczości i o dużej ostrości (nie musimy nic interpolować)

    nieporozumienie:

    w ukladzie klasycznym z bayerem rozdzielczosc ( luminancji ) nie jest
    interpolowana .
    Obrazy sa o tej rozdzielczosci jaka wynika m.inn z rzeczywistej l.
    pixeli.
    INterpolowana z pixeli sasiednich jest barwa.Teoretycznie na poziomie
    skali mierzonej w mikrometrach prowadzi to do usrednienia barwy , w
    warunkach obserwacji ludzkim okiem te zafalszowania nie maja
    znaczenia .

  • 34. Data: 2009-10-08 09:42:33
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    XX YY napisał(a):

> [...]
    > W przyblizeniu oczywiscie mozna powiedziec ze kazda z tych matryc
    > dostanie ok 1/3 tej energii jaka dostalaby jedna matryca.

    Matryca Bayera jest poprzedzona filtrami barwnymi, które przepuszczają
    ca. 1/3 widma, a reszta fotonów przepada (tzn. zamienia się na ciepło)

    --
    Pozdrowienia
    Janek (sygnaturka zastępcza)

  • 35. Data: 2009-10-08 09:49:32
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Jan Rudziński napisał(a):
    > Cześć wszystkim

    > Matryca Bayera jest poprzedzona filtrami barwnymi, które przepuszczają
    > ca. 1/3 widma, a reszta fotonów przepada (tzn. zamienia się na ciepło)

    Chyba, żeby ktoś zrobił filtry dichroiczne i pryzmaty w skali mikro, tuż
    przed każdym pixelem (właściwie trójką pixeli). ;-)

    --
    Mirek

  • 36. Data: 2009-10-08 10:01:44
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Skąd ta cisza? Czyżbyś to jednak ty pitolił a teraz nabrałeś wody w usta???

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 37. Data: 2009-10-08 10:18:26
    Od: Nieznajomy <j...@g...pl>

    On 8 Paź, 12:01, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:
    > Skąd ta cisza? Czyżbyś to jednak ty pitolił a teraz nabrałeś wody w usta???

    Czy ty masz choć milimetr wyobraźni?
    Czy ty sobie myślisz, że ja nie mam nic lepszego do roboty niż
    wpatrywanie się, czy łaskawie napisałeś nowego posta na grupie?

    Pef'a sobie siągnełem, jak bedę miał chwilę to go przerobię i
    zamieszczę z odpowiednim komentarzem.

  • 38. Data: 2009-10-08 10:21:14
    Od: Grzegorz Maj <s...@e...pl_>

    XX YY wrote:
> [...]
    > skali mierzonej w mikrometrach prowadzi to do usrednienia barwy , w
    > warunkach obserwacji ludzkim okiem te zafalszowania nie maja

    No to wyobraz sobie czarno-czerwony obiekt. Jaka bedzie wtedy
    rozdzielczosc luminancji?

    --
    http://www.iixn.net

  • 39. Data: 2009-10-08 11:08:43
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > którzy zwyczajnie mają laboratoria w których da się pomysł
    > zmaterializować. Choćby tylko po to, aby "włożyć do szuflady".

    w usa chyba można

  • 40. Data: 2009-10-08 11:45:04
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    XX YY wrote:

> [...]
    > W przyblizeniu oczywiscie mozna powiedziec ze kazda z tych matryc
    > dostanie ok 1/3 tej energii jaka dostalaby jedna matryca.

    pod warunkiem że usunęlibyśmy z matrycy filtry

    > Szumy nie zaleza od wielkosci pixela

    hm... ale odstep sygnału od szumów zalezy :)

    większy pixel to więcej fotonów czyli większy sygnał.
    >Szumy z 3 matryc musza byc wieksze sredno 3 razy niz szumy
    > z jednej matrycy.

    hm... też nie do końca jest to prawda.

    > nieporozumienie:
    >
    > w ukladzie klasycznym z bayerem rozdzielczosc ( luminancji ) nie jest
    > interpolowana .

    bosz jak nie jest jak jest :)

    jaką informację o luminacji przenosza pozostałe kanały gdy fotografujemy
    zielony kwadrat?

    interpolacji podlega zarówno kolor jak i luminacja.

> [...]
    > skali mierzonej w mikrometrach prowadzi to do usrednienia barwy , w
    > warunkach obserwacji ludzkim okiem te zafalszowania nie maja

    mają nie miałyby gdyby filtr AA miał krążek rozproszenia obejmujący kilka
    pixeli.