  • 41. Data: 2009-10-08 12:09:54
    Temat: Re: OLYMPUS IS WORKING ON THE HOLY GRAIL OF HDR!
    Od: Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl>

    Thu, 8 Oct 2009 13:45:04 +0200, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>
    pisze:

    >hm... też nie do końca jest to prawda.

    Szumy nie są ze sobą skorelowane, dlatego ich moc nie dodaje się
    arytmetycznie. Suma szumów z 3 matryc będzie średnio większa nie 3
    razy ale pierwiastek z 3 razy.
    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej Popowski

  • 42. Data: 2009-10-08 12:29:53
    Od: Nieznajomy <j...@g...pl>

    On 8 Paź, 11:10, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:

    > Dziś trudno u mnie o duże kontrasty. Typowa scena przez okno zmieściła
    > się na mojej skromnej starej 6mpx matrycy CCD.
    > Zdjęcie wyjściowe - iso 200(najniższe) 1/250s f/5,6. Pomiar światła
    > punktowy na jaśniejszą część chmur i korekta +2EV sprawiły, że w JPG
    > miałem kilka drobnych prześwietlonych punktów. Na histogramie raw widać
    > jednak, że światła się zmieściły:http://images8.fotosik.pl/105/373c5299e326
    ab74.jpg

    > Zdjęcie bez korekcji w jpg wygląda
    tak:http://global.images6.fotosik.pl/546/3a4f3c3e181
    6d2bf.jpg(z histogramem)http://global.images8.fotosik.pl/105/79d
    c33132f0a0693.jpg(bez histogramu)

    > W RT zrobiłem korektę ekspozycji +2EV. Zdjęcie wygląda teraz
    tak:http://global.images8.fotosik.pl/105/b8a9a1a0b32
    b3ee9.jpg

    > Ten sam kadr, ale niedoświetlony o 1EV względem zdjęcia referencyjnego,
    > czyli ISO 200 *1/500s* f/5,6 wyciągnięty w RT o 3EV w górę (jeśli się
    > nie mylę, to wychodzi równoważna ekspozycja względem zdjęcia
    > referencyjnego +2EV):http://global.images6.fotosik.pl/546/461de0b05
    4fa8dc6.jpg

    > Bezpośrednie zestawienie ujawnia, że na zdjęciu po lewej można dopatrzeć
    > się szczegółów w najciemniejszych miejscach, a w tym po prawej już nie.
    > Wychodzi tylko szum.http://images8.fotosik.pl/105/98f6657c6f303448.
    jpg

    > Zrobiłem jeszcze jedno zdjęcie prześwietlone o 1,5EV w stosunku do
    > zdjęcia referencyjnego (ISO 200 1/90s f/5,6). Proszę wyciągnij mi te
    > szczegóły z cieni przy pomocy rawa o parametrach iso200, 1/250s, f/5,6,
    > do którego link znajdziesz na samym dole i udowodnij mi, że pitolę
    > (bardzo bym się ucieszył, bo to by oznaczało, że użyteczna dynamika
    > mojego aparatu jest znacznie większa).
    >
    > http://global.images6.fotosik.pl/546/bb44b20461ec0d4
    d.jpg

    > A tak wygląda te zdjęcie po korekcji ekspozycji -3EV w RT. Nie jestem
    > świnia i nie proszę cię o odzyskanie chmur, które widać na pierwszym
    > zdjęciu (w razie czego mam zdjęcie z 1/1000s, gdzie ładnie widać
    chmury).http://global.images8.fotosik.pl/105/440705c
    17b6b720d.jpg

> [...]
    > EXIF zdjęć pomimo zaznaczenia "Keep original date/time attributes".
    > Widocznie to się odnosi wyłącznie do daty powstania pliku.
    > Przepraszam za marną jakość obróbki, ale RT nie radzi sobie z
    > wyciąganiem szczegółów z cieni tak ładnie jak ACR, a tego drugiego nie
    > mam w tej chwili pod ręką.
    >
    > RAW (10MB) ->http://wyslijto.pl/plik/37bbfbcwu9
    >
    > Pozdrawiam,
    > Paweł W.
    >
    > --
    > Minister Zdrowia przypomina: zjedzenie cyjanku potasu w młodości
    > zmniejsza ryzyko chorób serca w podeszłym wieku.

    Na początek wóćmy do źródeł i przypomnijmy mojego posta:

    --------------------- begin -----------------------------

    > To jest PSEUDO HDR, bo nie ma zwiększenia dynamiki zarejestrowanego obrazu.

    Czyli jak zrobisz 3 x JPEG z bracketingiem +/- 1EV i skleisz to masz
    PRAWDZIWY HDR

    a jak

    z jednego RAW wywołasz 3 x Jpeg z bracketingiem +/- 1EV i skleisz to
    masz już tylko PSEUDO HDR ?

    Z większości cyfrówek bez problemów można wołać RAW z korektą +/- 2EV
    z niektórych i więcej. Więc po jakiego grzyba robić braketing i
    borykać się z dopasowaniem kadrów (prypadek robienia z ręki) albo z
    noszeniem i rozstawianiem statywu.

    -------------------------- end -------------------------------------

    Postawiłem tam problem polegający na tym, że coś nazywamy PRAWDZIWYM
    HDR a coś PSEUDO HDR, nie ustosunkowałeś się do tego. Więc przy
    kolejnej okazji proszę o opinię.

    Podałem przykład z +/- 1EV i napisałem, że czasami można nawet +/- 2EV
    z RAW'a wyciągać. Na co zostałem zasypany info o ilości/jakości szumu
    w cieniach oraz o ilości/jakości świateł w świetle ....

    I dalej pytam o istotę HDR, czyli zwiększanie dynamiki, czym różni się
    dynamika 3xJpeg z +/- 1eV od dynamiki 3xJpeg z RAW +/- 1eV.

    Coby nie było, że olałem testowego pef'a to tu jest link do zabaw z
    pef'em.
    http://picasaweb.google.pl/fotografie.jk.60/HDR#

    Nawiasem mówiąc przykład nie najlepszy bo fotka została naświetlona z
    priorytetem świateł, lepiej nadawałby się przykład z pomiarem cw lub
    matrycowym, lub większym wypaleniem nieba. Zakładam, że z matrycy
    pentaxa idzie uratować coś ze świateł zmniejszając o 1 eV w dół
    (dziadek Olek daje sobie z tym radę).

  • 43. Data: 2009-10-08 12:32:23
    Od: Nieznajomy <j...@g...pl>

    On 8 Paź, 14:09, Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl> wrote:

    > Szumy nie są ze sobą skorelowane, dlatego ich moc nie dodaje się
    > arytmetycznie. Suma szumów z 3 matryc będzie średnio większa nie 3
    > razy ale pierwiastek z 3 razy.
    > --

    Ponieważ szumy są nieskorelowane, więc przy sładaniu obrazu
    wypadkowego będą się redukowały podobnie jak przy stackowaniu zdięć.

  • 44. Data: 2009-10-08 13:55:49
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Nieznajomy pisze:

    > Powiedz, tylko czy przeczytałeś (i zrozumiałeś) to, co po raz pierwszy
    > napisałem do Pawła W?
    >
    > Czy też po raz kolejny wyskujesz jak Filip z konopi, by robić popis ze
    > swojego pospolitego chamstwa?

    Niejaki Jacek Kowalski, co chce być nieznajomym (i nie dziwię się)
    napisał dwa posty wyżej:

[...]

    No to teraz proszę, oto raw naświetlony zgodnie ze wskazaniami
    światłomierza, poproszę o ładne, czyste niebo :)
    http://www.tymczasowy.neostrada.pl/przepal.crw

    Lepszego nie chce mi się szukać, bo i tak w tym miejscu wątek się
    zakończy, albo usłyszymy coś durnego (że canon źle naświetlił, albo
    operator, albo że komety spadły na Marsa...)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 45. Data: 2009-10-08 13:56:52
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    John Smith pisze:

    > Poważnie?
    > W wielu dokumentach patentowych widnieją jedynie rysunki i schematy
    > rozwiązania, tak jakby jeszcze nie istniała fizyczna realizacja danej idei.

    Wykładasz kasę? Mam przynajmniej jeden pomysł warty opatentowania :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /uwaga! - opinie, które głoszę nie stanowią prawa, dogmatów ani aksjomatów/

  • 46. Data: 2009-10-08 13:58:31
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Na początek muszę cię przeprosić za moją pomyłkę. Dałem zdjęcie
    optymalnie naświetlone, czyli te z czasem 1/250s, które praktycznie nie
    ma przepalonych/niedoświetlonych elementów. Miało być te niedoświetlone
    o 1EV. Jeśli reflektujesz na dalszą zabawę w pseudo HDR, to zaraz wrzucę
    tego pefa na serwer.

    Nieznajomy pisze:

    > Coby nie było, że olałem testowego pef'a to tu jest link do zabaw z
    > pef'em.
    > http://picasaweb.google.pl/fotografie.jk.60/HDR#

    A to moja zabawa bez hdra, a jedynie fill light i recovery w ACR 4.4 i
    dodatkowo przyciemniłem światła w PSE 7, żeby pokazać, że są szczegóły w
    światłach i cieniach. Korekty ekspozycji nie ruszałem.

> [...]
    > matrycowym, lub większym wypaleniem nieba. Zakładam, że z matrycy
    > pentaxa idzie uratować coś ze świateł zmniejszając o 1 eV w dół

    Fotka była naświetlona tak jak mówiłem - optymalnie. Pomiar punktowy na
    najjaśniejszy element sceny. Ale jak chcesz, to wrzucę też pefa
    naświetlonego na cienie, gdzie światła są przepalone o co najmniej 1 EV.
    Jak uzyskasz więcej szczegółów niż widać na poniższym, pokazywanym
    wcześniej przykładzie, to będzie to dowód na to, że takie wołanie rawa
    ma sens, a nie jest po prostu innym sposobem na wyciąganie z cieni i
    świateł szczegółów tak, żeby były widoczne na wyświetlaczu lub zdjęciu.

  • 47. Data: 2009-10-08 14:07:39
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Janko Muzykant pisze:
    > Wykładasz kasę? Mam przynajmniej jeden pomysł warty opatentowania :)

    A ile to kosztuje?
    Komuś tutaj nerwy puściły kiedyś i mnie zwyzywał, jak zasugerowałem
    spółkę w sfinansowaniu patentu, ale nie powiedział ile to ostatecznie
    kosztuje. A przecież, jeśli pomysł jest wart opatentowania, to warto i
    kredyt na ten cel zaciągnąć. :)

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 48. Data: 2009-10-08 14:12:11
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Janko Muzykant napisał(a):

    > Wykładasz kasę? Mam przynajmniej jeden pomysł warty opatentowania :)

    Twój DaRMuL (DarkRoom MultiLever) się nie sprzeda.
    Tylko spójrz na nazwę. ;-)

    --
    Mirek

  • 49. Data: 2009-10-08 14:27:26
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Paweł W. pisze:
> [...]
    > ma przepalonych/niedoświetlonych elementów. Miało być te niedoświetlone
    > o 1EV. Jeśli reflektujesz na dalszą zabawę w pseudo HDR, to zaraz wrzucę

    Już wrzuciłem:
    http://wyslijto.pl/plik/tu7yrdouw1

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 50. Data: 2009-10-08 15:07:16
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Paweł W. pisze:
> [...]
    > spółkę w sfinansowaniu patentu, ale nie powiedział ile to ostatecznie
    > kosztuje. A przecież, jeśli pomysł jest wart opatentowania, to warto i

    Kilkadziesiąt tysięcy chyba, bliżej setki. I to jeszcze jakaś
    rejonizacja jest (dla różnych obszarów chronienia), w każdym razie tak
    to zrobili, żeby cienkie bolki wykopyrtnąć na wstępie.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /większość Polaków nie zgadza się/