  • 101. Data: 2009-10-12 12:21:29
    Temat: Re: OLYMPUS IS WORKING ON THE HOLY GRAIL OF HDR!
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    Dnia Mon, 12 Oct 2009 04:11:42 -0700 (PDT), Nieznajomy napisał(a):

    > Pokaż to na praktycznym przykładzie teoretyku mistyku.

    Jeszcze Van Goghowi napisz że jest teoretykiem malarstwa i się nie zna :P

    "Nie zawsze wola ministrów wyznacza bieg historii i niekoniecznie
    pontyfikat kapłanów porusza rękoma Boga."

  • 102. Data: 2009-10-12 12:50:37
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Nieznajomy pisze:
    > PS.
    > 3xJPEGI z brackietingiem +/- 2 EV sklejone tym samym algorytmem, z
    > tymi samymymi parametrami co 3xJPEG z RAW +/- 2EV dadzą taki sam
    > efekt, z tą tylko różnicą, że szumy w cieniach będę mniejsze, o ile
    > mniejsze, zależy od charakteru kadru.

    Odważnyś! Aż 2EV różnicy w górę i w dół i twierdzisz, że tylko niższe
    szumy będą?
    Przygotowałem 3xJPG z bracketingiem +-1EV. Z pliku z korektą 0EV udało
    mi się wyciągnąć tyle:

    http://images6.fotosik.pl/548/be44f4e09afd2e82.jpg

    Jak widać scena nie jest zbyt kontrastowa, więc będziemy operować na
    niedoświetlonych plikach, abyś mógł pokazać, że nie ma różnicy.
    Mi osobiście nie idzie jeszcze za dobrze obsługa Photomatix Basic (nie
    wiem czemu, ale te 3 suwaczki nie dają się ustawić tak, żeby obraz
    dobrze wyglądał), więc załączam tu te 3 jpg, coby ktoś je połączył w
    jeden obraz, chociaż nie wiem, czy jest sens, skoro scena nie ma dużej
    dynamiki. W każdym razie pokaż, jak wyciągasz cienie z poniższego rawa:
    http://wyslijto.pl/plik/kzkfgmjoae

    http://images6.fotosik.pl/548/b50f88de4d9004de.jpg
    http://images6.fotosik.pl/548/cd5afb04e0203be9.jpg
    http://images6.fotosik.pl/548/70f15a6e0c4c6427.jpg

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    Minister Zdrowia przypomina: zjedzenie cyjanku potasu w młodości
    zmniejsza ryzyko chorób serca w podeszłym wieku.

  • 103. Data: 2009-10-12 13:07:22
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@p...onet.pl>

    Paweł W. wrote:
    > http://images6.fotosik.pl/548/b50f88de4d9004de.jpg
    > http://images6.fotosik.pl/548/cd5afb04e0203be9.jpg
    > http://images6.fotosik.pl/548/70f15a6e0c4c6427.jpg

    Cos z tymi obrazami jest nie tak. Wszystkie są niedoświetlone a te które są
    ciemniejsze, posiadają dłuższe czasy ekspozycji.

    Pozdrawiam,
    - Bastek -

  • 104. Data: 2009-10-12 13:37:30
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Sebastian Nibisz pisze:

    > Cos z tymi obrazami jest nie tak. Wszystkie są niedoświetlone a te które
    > są ciemniejsze, posiadają dłuższe czasy ekspozycji.

    No zgadza się. Są niedoświetlone, bo dzisiaj taki dzień, że są małe
    kontrasty, dlatego zdecydowałem się na niedoświetlenie. Chodzi po prostu
    o pokazanie, że 1EV można równie dobrze wyciągnąć poprzez podciągnięcie
    ekspozycji w programie graficznym, jak i poprzez dłuższe naświetlenie.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 105. Data: 2009-10-12 14:06:25
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@p...onet.pl>

    Paweł W. wrote:
> [...]
    > pokazanie, że 1EV można równie dobrze wyciągnąć poprzez podciągnięcie
    > ekspozycji w programie graficznym, jak i poprzez dłuższe naświetlenie.

    Nie ma sensu składać trzech niedoświetlonych zdjęć.
    No i dlaczego zdjęcie o czasie ekspozycji 60s, jest ciemniejsze od zdjęcia
    naświetlanego przez 30s?

    Pozdrawiam,
    - Bastek -

  • 106. Data: 2009-10-12 15:01:05
    Od: Nieznajomy <j...@g...pl>

    On 12 Paź, 14:50, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    tp://images6.fotosik.pl/548/cd5afb04e0203be9.jpghttp
    ://images6.fotosik.pl/548/70f15a6e0c4c6427.jpg

    Parę pociągnięć suwakami i mamy z jednego RAW'a taką fotkę:
    http://picasaweb.google.pl/fotografie.jk.60/HDR3#

    A teraz do meritum

    Robisz źle naświetlone fotki do HDR'a. Dlaczego boisz się
    prześwietlać?
    Po to robisz inne fotki mniej przepalone, aby z w procesie robienia
    HDR'a, przymaskowały one to przepalenie.

    Co do robienia HDR'a z jednego RAW'a, to w zależności od modelu body
    też można nieco przepalać, objawi się to nieco wypalonym JPEGiem który
    produkowany jest standardowo przez puszkę. Ale mając RAW'a można przy
    wywołaniu dać -1ev i przepały znikna (przynajmiej u mnie w Olku, a
    wFuji byłoby jeszcze lepiej). Generalnie trzeba pod tym kątem poznać
    swoją puszkę.

  • 107. Data: 2009-10-12 15:27:28
    Od: Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl>

    Mon, 12 Oct 2009 12:49:04 +0200, Gotfryd Smolik news
    <s...@s...com.pl> pisze:

    > Dobra, powiedzmy że chodzi mi o "przesłuch między kanałami".
    >"Szarość pojawiająca się wraz z luminancją, mimo sygnału
    >kolorowego w 100% nasyconego na wejsciu".
    > Może być?
    > Tę "szarzyznę" trzeba wydłubać, aby przywrócić nasycenie.

    Wszystko ładnie, tylko przypuszczam, że "wydłubanie" nie jest
    odejmowaniem w sensie operacji matematycznej. A wnioski formułowałeś
    bazując na takim założeniu.

    > Tak i nie - zależy, co określasz mianem "skalowania składowych".

    Z grubsza: zwiększenie największej i zmniejszenie najmniejszej
    składowej. W szczegółach byłoby to np. przeliczenie na HSL,
    zwiększenie S i powrót do RGB.

    > Nie chodzi o skalowanie samych składowych - chodzi o obliczenia
    >relatywne między kolorami - samo dobranie skal do składowych
    >spowoduje, że szare będą za jasne, a kolory nadal pozostaną
    >mdłe. Potrzebujemy więc co najmniej przeliczenia "każdy na
    >każdy", jak kto lubi może rzucić hasłem "macierz współczynników" :)

    Zasugerowałem efekt typu "większa rozpiętość wartości". Średnia, czyli
    luminancja, powinna być zachowana.

    > Od "czerwonego z kanału czerwonego" trzeba odjąć zielony
    >i niebieski (ze współczynnikami, o wartościach takich, aby
    >skompensowały przepuszczanie czerwonego przez filtr zielony
    >i niebieski), aby dało się odtworzyć coś zbliżonego do 100%
    >nasyconej czerwieni :)
    > I tu obrywamy spadkiem poziomu (wynikowy sygnał "100 czerwonego"
    >jest mniejszy niż same dane z kanałów) i wzrostem szumów
    >(które są w obu odejmowanych składowych).

    Wniosek co do szumów OK. Natomiast nie jestem przekonany, czy opisane
    odejmowanie przywróci nasycenie kolorów.

    Poza tym, bazując na Twoim algorytmie można wywnioskować, że
    pogorszenie SNR z grubsza odpowiada sprawności filtra. Jeżeli
    przenikanie światła na sąsiednie subpiksele wynosi 10%, to SNR spada
    pewnie o te 10%, może 2*10%. Skąd wziąłeś " "brakujące" sqrt(N) ", to
    nie wiem.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej Popowski

  • 108. Data: 2009-10-12 18:04:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Oct 2009, Andrzej Popowski wrote:

    > Wszystko ładnie, tylko przypuszczam, że "wydłubanie" nie jest
    > odejmowaniem w sensie operacji matematycznej. A wnioski formułowałeś
    > bazując na takim założeniu.

    Możesz się czepiać szczegółów, jak chodzi o ideę, to skutek
    jest właśnie taki.

    > Z grubsza: zwiększenie największej i zmniejszenie najmniejszej
    > składowej. W szczegółach byłoby to np. przeliczenie na HSL,
    > zwiększenie S i powrót do RGB.

    No i dobrze - tu leży odpowiedź.
    W odpowiedzi na pytanie "o ile zmniejszyć" - ta wartość zawiera
    szumy z pozostałych kanałów, które się dodadzą.

    > Zasugerowałem efekt typu "większa rozpiętość wartości". Średnia, czyli
    > luminancja, powinna być zachowana.

    Dobrze, zgoda.
    No to mamy właśnie taki efekt :)

    > Wniosek co do szumów OK. Natomiast nie jestem przekonany, czy opisane
    > odejmowanie przywróci nasycenie kolorów.

    Można podejść do tego elementarnie: zasymulować sobie niedoskonałość
    filtrów, np w ten deseń, że czerwony zawiera +50% zielonego i +12%
    niebieskiego (wartości od czapy, przy założeniu że dopuszczamy
    *około* połowy "przewidu") i tak dalej.

    > Poza tym, bazując na Twoim algorytmie można wywnioskować, że
    > pogorszenie SNR z grubsza odpowiada sprawności filtra. Jeżeli
    > przenikanie światła na sąsiednie subpiksele wynosi 10%

    Nienienie.
    Nie na sąsiednie subpiksele, tylko na ten subpiksel pod filtrem :)
    Zakładam że co do zrozumienia się zgadzamy, tylko określenie
    mi się nie podoba (z "sąsiedniości" wynikałoby, że chodzi
    np. o światło zielone przechodzące na "czerwony" piksel
    z powodu za małej separacji między pikselami - a chodzi
    o zielone, przenikające przez czerwony filtr na "czerwony"
    piksel).

    Przenikanie nie może być zbyt słabe, bo (ledwo) trzy kanały
    barwne przy stromych zboczach filtrów (pomijając, na ile by
    to było wykonalne) musiałyby prowadzić do zwiększenia efektów
    takich samych, jak przy oświetleniu nazywanych metameryzmem:
    w końcu różnica między "wąskopasmowym" widmem oświetlenia
    w "wąskopasmową" filtracją przed matrycą będzie niewielka.

    Czyli filtry *nie* mogą być "zbyt dobre".
    A to oznacza (konieczny) spory udział "sąsiednich kolorów".

    > to SNR spada
    > pewnie o te 10%, może 2*10%.

    IMO - mało.
    Z poprzednich dyskusji wynikła bardzo ciekawa właściwość: tzw.
    "zielony" filtr owszem, jest zielony, ale jego ch-ka widmowa
    dość dobrze odpowiada ... luminancji!
    Filtr, który *okiem* odbieramy jako "zielony", daje sygnał,
    który na cz-białym monitorze dobrze oddaje jasność, albo jak
    kto woli "zdjęcie cz.b.".
    A z tego wynika, że "średni czerwony" to około 50% "średniego
    zielonego". Filtr oddający luminancję będzie miał mniej więcej
    taką ch-kę. Skoro "zielony" *jest* taki...
    Do odejmowania nie "złoży" się drobna część kolorów, lecz
    całkiem spory udział:

    > Skąd wziąłeś " "brakujące" sqrt(N) ", to nie wiem.

    J.w.
    Niech będzie że nie całe sqrt, przystanę na połowę ;)

    To co nazwałeś "sprawnością" filtrów, wcale nie może mieć
    zbyt wysokich wartości. Nawet, jakby było wykonalne, stanowiłoby
    wadę, która spowodowałaby "rozwalcowanie" technologii cyfrowej
    przez szpeców od "prawdziwego filmu" :D

    pzdr, Gotfryd

  • 109. Data: 2009-10-12 20:29:57
    Od: Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl>

    Mon, 12 Oct 2009 20:04:15 +0200, Gotfryd Smolik news
    <s...@s...com.pl> pisze:

    > Możesz się czepiać szczegółów, jak chodzi o ideę, to skutek
    >jest właśnie taki.

    Co do ogólnej idei, to się nie czepiam.

> [...]
    >z powodu za małej separacji między pikselami - a chodzi
    >o zielone, przenikające przez czerwony filtr na "czerwony"

    Się rozumiemy ;-)

> [...]
    > Filtr, który *okiem* odbieramy jako "zielony", daje sygnał,
    >który na cz-białym monitorze dobrze oddaje jasność, albo jak

    A może to chodziło o zielony filtr w oku?

> [...]
    >całkiem spory udział:

    > J.w.
    > Niech będzie że nie całe sqrt, przystanę na połowę ;)

    Jeszcze się przyczepię. Z tych 50% wynikałby współczynnik przy
    korekcji, z grubsza podobnego rozmiaru. Przez ten współczynnik
    przemnoży się zarówno sygnał jak i szumy. Czyli szumy wzrosną mniej
    niż sqrt(N), co jest kolejnym kroczkiem w dół, jeżeli chodzi o
    oszacowanie straty SNR.
    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej Popowski

  • 110. Data: 2009-10-12 21:25:24
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Nieznajomy pisze:
    > Zrób 3xJpeg z barckietingiem
    > i wystaw na sieci te trzy JPEGI oraz RAW odpowaidający temu JPEGowi
    > bez korekty.

    Po co, skoro reszta świata wie, że trzy jpg dadzą więcej od jednego rawa
    z wyjątkiem ciebie, ciaptoku, a specjalnie dla jednej osoby udowadniać
    się oczywistości nie chce nikomu.
    Ale jak ktoś jeszcze będzie chciał to w sumie nie problem.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl