  • Data: 2010-01-19 22:55:29
    Temat: Nikon niedoświetla? - było: Digikam - jak to jest
    Od: dobrov <d...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam
    Niezrozumiałe dla mnie zachowanie programu RAWTherapee skłoniło mnie do dokonania
    małych testów
    aparatu, które znowu są dla mnie niezrozumiałe :)
    Aparat to Nikon D5000.

    Zrobiłem sobie małą scenkę, której połowę stanowiła biała kartka do drukarki a drugą
    połowę
    miękki poddupnik o żywych tęczowych barwach.
    Aparat ustawiłem na ISO200, tryb A. Format: RAW+JPG
    Pomiar światła matrycowy.

    I zacząłem trzaskać na coraz dłuższych czasach od poziomu naświetlenia zmierzonego
    przez aparat
    aż do +4.67 co 0.67. No i oglądam sobie histogramy.

    Pierwsza sprawa:
    Pierwszy nef naświetlony do prawej strony histogramu ale nie prześwietlony jest na
    +2.67!
    Pierwszy prześwietlony to ten na +3.33. No ja rozumiem, że aparat zostawia sobie
    jakiś margines,
    żeby jakiegoś jaśniejszego punktu przypadkiem nie przepalić no ale żeby tyle??? Tym
    bardziej, że
    pomiar miał matrycowy i powinien zauważyć, że nie ma nic znacząco jaśniejszego w
    kadrze.
    Wychodzi mi, że powinienem trzaskać zdjęcia tak na +2 i to traktować jako poziom
    odniesienia do ew
    korekt w specyficznych warunkach.

    Druga sprawa: jpgi wyglądają zupełnie inaczej!
    Pierwszy lekko przepalony jpg to już ten na +1.33 a ten na +2 to już konkretnie
    przepalony.
    Błąd w sofcie? Rozumiem, że aparat może normalizować jpg-a no ale normalizacja nie
    polega
    przecież na programowym przepalaniu!!!

    Czy ktoś może mądrze skomentować te dwa fenomeny?
    A może komuś chciałoby się zrobić podobny test do celów porównawczych?