    From: dominik <u...@d...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Nikon D800 oficjalnie
    Date: Sat, 25 Feb 2012 01:06:24 +0100

    On 2012-02-24 12:03, de Fresz wrote:
    > Od lat...

    W sprawie mercedesa to się co chwila pojawia teoria spiskowa, jak to źle
    wtopili robiąc tak dobrą beczkę :) Jakoś jednak beczek na drogach nam nie
    przybywa lawinowo :)

    > No jest. A tak w praktyce jakie to ma znaczenie, czy GO będzie miała 16
    > czy 18 cm? Zmieni to w jakiś szczególny sposób środek wyrazu?

    Czy chcesz powiedzieć przez to, że nigdy nie zauważysz różnicy GO pomiędzy
    f a f + 1EV? :)
    Właśnie sęk w tym, że zmienia i podawałem Ci przykład z flintą. To szkło
    na prawdę ma sens na pełnej klatce, gdy na cropie daje taką niezdecydowaną
    GO pomiędzy rozmyciem, a wszystkim ostrym :)

    > Nasuwa mi się kolejne skojarzenie motoryzacyjne - piszesz o możliwości
    > jeżdżenia 300 km/h, podczas gdy już 200 bywa więcej niż wystarczające dla
    > normalnych ludzi.

    Ale źle konstruujesz to porównanie. Prędkość powyżej pewnej wartości to
    akurat ma średnio użyteczny wymiar na naszych drogach i przy tej ogromnej
    liczbie autostrad to już zupełnie.
    Ale pomyśl np. o wielkości auta. W 98% przypadków większości wystarczyłby
    spokojnie mały smart. Bo jadą do pracy, na zakupy, w większości sami.
    Natomiast jednak większa część kupuje 5 drzwiowe auta, do tego często
    wielkie. Dla jakichś tych 2% to zupełnie nieoptymalne przecież.
    A jednak większy samochód ma sporo swoich zalet i czasem mimo że nie
    trzeba nam ich cały czas to jednak taki pada wybór. Sam mam crossovera
    między innymi dla 4x4 na kilka dni strasznej zimy ;) Smartem też by się
    dało spokojnie, ale widać wolałem jednak wielkie :)

    > Ino wciąż zupełnie pomijasz fakt, iż jasne szkła nader często są używane
    > nie tyle z racji płytkiej GO, co z powodu braku światła - a wtedy ta super
    > płytka GO wcale nie jest zaletą i czasem wręcz trzeba się gimnastykować,
    > aby z niej uciec odległością/ogniskową lub podbijać ISO nie z 200 na 400
    > tylko z 1600 na 6400, poniżej pewnego poziomu czasem migawki nie
    > uciekniesz przy ruchomych obiektach.

    Ależ doskonale sobie zdaję sprawę z tego, że czasem GO jest wrogiem i
    potrafi popsuć zdjęcie. Trzeba oczywiście starać się jakkolwiek osiągnąć
    swój cel z wykorzystaniem trzech parametrów - czas, przysłona, czułość.
    Każdy z nich wpływa na zdjęcie inaczej i działa w innym zakresie.

    > Taaaa, z pewnością dramatycznie wpłynie to na wygląd zdjęć w galerii www,
    > czy na odbitkach choćby i 30x20.

    Nie sprowadzajmy porównania do odbitki 10x15 bo wyjdzie nam zaraz, że i
    komórą da się :)

    > Zara zara, zaczęło się od kwękania, że FF wciąż za drogie i amatorom
    > przydałoby się coś tańszego, a teraz tym samym niezamożnym amatorom,
    > których nie stać na ~8k zł na obecne FF, na każdym kroku wciskasz szkła po
    > 5-8 tysięcy. Zdecyduj się może, co?

    Ale nawet amatorzy nie muszą kupować najdroższych systemowych z
    stabilizacjami czy logiem zeissa. W przypadku 35m akurat sporo jest
    starszych ale jasnych konstrukcji, a na rynku wtórnym też da się coś
    fajnego wybrać.

    > Jest za to sporo niedrogich szkieł pod APSC z f1.8-2.8 i twierdzę, że dla
    > znakomitej większości amatorów jest to w zupełności wystarczające w
    > kwestii kontroli nad GO.

    Tym co to i tak mieli co najwyżej double kita to pewnie tak, dla nich zbyt
    duża kontrola nad GO oznaczałaby, że nie będą z nią trafiać i tym samym
    będą mieli popsute swoje zdjęcia.

    > Środek zwykle jest akurat najostrzejszy, to brzegi klękają pod pełną
    > klatką właśnie. A bzdurnym uproszczeniem jest, że portret tylko centrum
    > kadru stoi.

    Zależy od szkła, trzeba by się dokładnie przyjrzeć temu konkretnemu.

    > A nie siła światła?

    Na prawdę byś dopłacił kilka tysięcy za różnicę pół działki i dostając
    jednak wiele gorszy MTF. Jak dla mnie zdecydowanie tego obiektywu używa
    się do tego, żeby mieć po pierwsze ciekawe tło, po drugie jeszcze więcej
    kontroli nad GO. Połówka działki w iso do przełknięcia powinna być zawsze.

    > A jak porównasz 135/2 na APSC z kosmiczną ceną 200/2 na FF to wnioski będą
    > jeszcze ciekawsze.

    Jak dla mnie powinieneś porównać raczej do 200/2.8.

    > Czekaj, dobry, jasny wizjer jest wielką zaletą dzisiejszych, drogich FF,
    > podczas gdy to hipotetyczne kastrowane FF miałoby go raczej nie mieć
    > (wszak gdzieś koszty ciąć trzeba), więc jak miałoby niby dawać tą
    > "przyjemność tradycyjnej lustrzanki"?

    Tamto było o mnie - pisałem, że A900 daje ten wizjer bardzo fajny :)
    Co do taniego FF - pewnie tani wizjer byłby na poziomie tych najlepszych z
    APS-C, więc zupełnie dorby byłby to stosunek ceny do jakości.

    > A co, zachwiało to Twoją żądzą posiadania takiego kastrata? ;-)

    Nie, to uczciwe dość porównanie, zresztą pisałem wyżej.
    Póki co mam puszkę pełnoklatkową, jak nie miałem to na tyle co
    potrzebowałem wyciągałem analoga jeszcze.
    Gdyby było to jednak w ofercie w chwili kupna to poważnie bym się nad tym
    zastanowił.

    > Ale wciąż tu wraca temat "taniego, skastrowanego FF", a on już tej zalety
    > FF mieć by nie mógł.

    Ale zapewniałby małym kosztem przyzwoity wizjer. To też jest ok.

    > I OK, tylko nie mieszaj tego z tym, co jest realnie potrzebne.

    To fotografia w ogóle jest realnie potrzebna? :) hłyhły :)
    Hobby jak każde inne zbieractwo :)

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564