  • 11. Data: 2010-07-20 08:43:41
    Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
    Od: Dominik <d...@g...com>

    On 19 Lip, 21:02, dobrov <d...@i...pl> wrote:
    > witam
    > Myślałem dotąd, że balans bieli nie ma wpływu na plik RAW, który dostaję z aparatu.
    > Ustawione mam na AUTO (wyłączyć się nie da).
    > Jakież było moje dziwienie, kiedy dostałem dwa zachodzące za siebie zdjęcia (do
    panoramy), z takimi
    > smaymi parametrami ekspozycji ale ewidentnie z innymi kolorami.
    > Czy NEF-y z Nikona zawierają informację o balansie bieli? Czy raw therapee potrafi
    to intepretować?
    > Jak najlepiej do tego podejść, żeby nie mieć kłopotów? Z białą kartką latać i
> [...]

    1. troche dziwi mnie to, ze robisz fotki w RAW a nie potrafisz
    przełączyć balansu bieli w aparacie na sztywno ustawiony,ale to nie ma
    znaczenia w Twoich problemach (patrz punkt 3.)
    2. nie każdy program do obróbki RAW potrafi zastosować jako wyjsciowe
    "ustawienia aparatu" - z tego co wiem robio to tylko Nikon Capture,
    wiekszośc programów obrabi adnae RAW "po swojemu" - z wikększą lub
    mniejszą mozliowści ustawienia predefiniowanych włąsnych parametrów
    tej obróbki.
    3. hmm... ale docelowo - przecież własnie na tym polega zaleta pliku
    RAW. nawet jesli w aparcie masz balnas bieli ustawiny na "AUTO" -
    mozesz balans bieli dopasować w dowolnym programie do obrówbki RAW
    ręcznie.
    niezaleznie od tego co "wymyśli" porgram do obrówbki RAW dla kazdej
    fotki - po porstu podajesz takie same paraemty WB (czyli taką samą
    temapraturę barowową w Kelvinach lub takie samo ustawienie typu
    "słoneczny dzien","zachmurzone" itd) dla wszystkich fotek w programie
    w ktorym obrabiasz. jesli pozoastałę parametry wykoania zdjęcia (ISO,
    przysłona, czas) były identyczne (bo przeciez takie ustawiamy dla
    łączenia kilku zdjęc) - wówczas kolory docelowe muszą być identyczne.

    pozdrawiam
    Dominik i jego fotogalerie
    http://dominik.4me.pl

  • 12. Data: 2010-07-20 11:33:57
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    W dniu 2010-07-20 10:29, Mariusz [mr.] pisze:

    > Zacząłem chyba mniej więcej jarzyć o co ci chodzi (śpiący byłem ;-)
    >

    > A więc, żeby może nieco trafniej pomóc dodam jeszcze (bo temat - rzeka,
    > i nie będę prostował błędnych poglądów):
    >
    > a). aparat nie potrafi mierzyć charakterystyki widma, a monitor nie
    > potrafi jej przekazywać - a więc podwójna niemożność => lekcja do
    > odrobienia: metameryzm.

    Co do monitora - zgoda, ale o monitor się nie kłócę tylko o obrazek wynikowy.
    Białe lub szare to takie, które ma R=G=B na danym pikselu - i żadnej filozofii
    więcej w tym temacie.

    > b). chcesz mieć "prawdziwe", a nie "widziane" kolory? Uczciwie
    > zżółknięte lub spomarańczowiałe obrazy w wolframówkach, zielonkawe w
    > świetlówkach, całkiem niebieskie w cieniach, a czasem brunatne w
    > zachodach słońca? Proszę bardzo: wołaj rawy na stałe z autentyczną
    > temperaturą twojego monitora.

    Dlaczego monitora? Nie odwołujemy się do ułomności monitora.
    Sam przyznałeś mi tu rację, że balans bieli zakłamuje kolory, bo obrazy w
    wolframówkach są w rzeczywistości pożółkłe :)
    No i niech takie będą. Jak mi się to nie będzie podobało, to na komputerze
    je świadomie zafałszuję zabawą z balansem bieli.
    Już w międzyczasie doszedłem do wniosku, że nie ma co mierzyć balansu z białej
    kartki aparatem, tylko zafiksować balans na "słoneczny dzień" i powinno być git.

  • 13. Data: 2010-07-20 11:41:55
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    W dniu 2010-07-20 10:43, Dominik pisze:

    > 1. troche dziwi mnie to, ze robisz fotki w RAW a nie potrafisz
    > przełączyć balansu bieli w aparacie na sztywno ustawiony,ale to nie ma
    > znaczenia w Twoich problemach (patrz punkt 3.)

    Nie napisałem, że nie potrafię. Nie zawracałem sobie nim dupy, bo uznałem że
    przy rawach nie jest on w ogóle brany pod uwagę.

> [...]
    > wiekszośc programów obrabi adnae RAW "po swojemu" - z wikększą lub
    > mniejszą mozliowści ustawienia predefiniowanych włąsnych parametrów

    Raw therapee chyba jednak potrafi, bo miał wybrane "camera" i faktycznie pokazał
    dwa zdliżone zdjęcia z różną kolorystyką - skądś tę różnię musiał wziąć.

> [...]
    > RAW. nawet jesli w aparcie masz balnas bieli ustawiny na "AUTO" -
    > mozesz balans bieli dopasować w dowolnym programie do obrówbki RAW

    No wiem. Nie mówię, że mi informacja ginie, tylko że to niepotrzebne
    zawracanie dupy. Mógłby aparat tego nie mieć i tak byłoby najlepiej :)
    Albo przynajmniej żebym mógł to wyłączyć. Od teraz będę ustawiał zawsze
    na "słoneczny dzień" - to chyba będzie neutralne.
    Muszę walnąć kilka testów :)

    jawohl; takem uczynił.

  • 14. Data: 2010-07-20 11:44:16
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "dobrov" <d...@i...pl> wrote:

    > Co do monitora - zgoda, ale o monitor się nie kłócę tylko o obrazek
    > wynikowy. Białe lub szare to takie, które ma R=G=B na danym pikselu -
    > i żadnej filozofii więcej w tym temacie.

    A różnice pomiędzy monitorami mogą sięgać +/- 3000 kelwinów. I
    koniec w tym temacie.

    > Dlaczego monitora? Nie odwołujemy się do ułomności monitora.

    Dlatego właśnie je niwelujemy ustawiając odpowiedni balans bieli.

    > Sam przyznałeś mi tu rację, że balans bieli zakłamuje kolory, bo
    > obrazy w wolframówkach są w rzeczywistości pożółkłe :)

    Ale mózg tego nie widzi. :) To wyższy stopień wtajemniczenia. :))

    Nie odrobiłeś pracy domowej. :)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 15. Data: 2010-07-21 18:05:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Jul 2010, Mariusz [mr.] wrote:

    > "dobrov" <d...@i...pl> wrote:

    [...]
    > Chciałbym mieć monitor z takim gamutem... :)

    ...a ja luminancją.
    Bo dopiero wtedy kolory byłyby zafałszowane tak jak "naprawdę"
    (oko też ma limit zdolności przystosowania się :P, co widać
    mocno przymrużając oczy w warunkach "oślepiające światło").
    I nie, nie żartuję (od dawna w różnych postach daję wyraz mojej
    opinii "dlaczego koncept żeby tło obrazu monitora oddawało maksymalną
    jasność monitora jest zły").

    A co do "widma", to powinno paść pytanie czy potrzebne byłoby
    8 luminoforów (mniej więcej w miejscach stosowanych do pomiaru
    "równości widma" oświetlenia studyjnego, o ile się nie mylę
    coś koło 8 pozycji się mierzy), co zapewniałoby jakie takie
    odwzorowanie "zgodne również dla wad wzroku" :D

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2010-07-22 07:34:32
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> wrote:

    [...]
    > ...a ja luminancją.
    > Bo dopiero wtedy kolory byłyby zafałszowane tak jak "naprawdę"
    > (oko też ma limit zdolności przystosowania się :P, co widać
    > mocno przymrużając oczy w warunkach "oślepiające światło").

    No, oczywiście, zaraz człowiek zacząłby wprowadzać warunki
    dodatkowe... :)

    Wszystkie współczesne monitory znakomicie się ściemnia, więc
    traktujemy to jako oczywiste "must have". Choć w sumie nawet nie -
    kto powiedział, że chodzi tylko o niebo dzienne? :)

    Niebo zapewnia nam naprawdę szerokie spektrum - od fioletów i
    wszelkich niebieskości, aż po żółcie i czerwienie. Gorzej z zieleniami,
    chyba żeby dorzucić zorze polarne. :)) Więc zaraz człowiek mówi: tak,
    pełny gamut nieba, ale poszerzony o gamut choćby najnędzniejszego
    współczesnego monitorka. ;-)

    I już nasz "wynalazek" staje się produktem zabijającym wszelką
    konkurencję, do którego ustawia się długa kolejka "kolorystów" z
    wywieszonymi jęzorami. :))

    > I nie, nie żartuję (od dawna w różnych postach daję wyraz mojej
    > opinii "dlaczego koncept żeby tło obrazu monitora oddawało maksymalną
    > jasność monitora jest zły").

    Chodzi o otoczenie monitora??? => nie słyszałem o takim koncepcie i
    faktycznie byłoby to mało życiowe. :)

> [...]
    > coś koło 8 pozycji się mierzy), co zapewniałoby jakie takie
    > odwzorowanie "zgodne również dla wad wzroku" :D

    To oczywiście kwestia umowna - ile punktów wystarczy do odtworzenia
    krzywej. W każdym razie np. colorcheckery funkcjonują pomierzone co 10
    nm długości fali - daje to prawie 40 "punktów", bo faktycznie - przebieg
    niektórych krzywych jest dość "burzliwy". Nawet osiem mogłoby
    nie wystarczyć. :)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 17. Data: 2010-07-22 09:19:53
    Od: Marx <M...@n...com>

    Wytarczy fotografowac RAW+jpg i balans auto. Jak jpg wyszedl ok, to
    cieszymy sie z trafionego balansu bieli. Jak jest zle, odpalamy wolarke
    i wyciagamy co chcemy. Przynajmniej ja tak robie, bo szkoda mi zycia na
    wolanie wszystkiego z RAWow. No chyba ze twoj aparat nie potrafi robic
    dobrych jpg (a do tego w zasadzie przydaje sie glownie balans bieli w
    aparacie)...
    Marx

  • 18. Data: 2010-07-22 11:48:08
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    W dniu 2010-07-22 11:19, Marx pisze:
> [...]
    > wolanie wszystkiego z RAWow. No chyba ze twoj aparat nie potrafi robic
    > dobrych jpg (a do tego w zasadzie przydaje sie glownie balans bieli w

    Z jpg nie podoba mi się, że wyłażą za duże (pewnie słaby procesor w aparacie ma
    zaimplementowany jakiś słaby algorytm). Tak ze 3-4 razy większe niż z PC przy
    suwaku ustawionym na 80% w stronę "best quality".

    Dodatkowo całkiem często koryguję przynajmniej poziom naświetlenia, czasem
    przekrzywiony horyzont, czasem aberrację chromatyczną.

    Wiem że jest to upierdliwe, zwłaszcza, że na moim komputerku dekodowanie raw-a
    na ekran chwilę trwa no ale cóż zrobić :)

    Te raw-y, które od razu uznam za dobre po prostu wrzucam do kolejki bez żadnego
    korygowania.

    Chociaż pomyślałem sobie, że może warto wstępnie odsiewać nieostre czy brzydkie
    zdjęcia patrząc na jpg i kasując oba pliki jak się nie podoba.
    Taa.... to mi może przyspieszyć procedurę obróbki :)

  • 19. Data: 2010-07-22 11:56:31
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    W dniu 2010-07-22 13:48, dobrov pisze:

    > Z jpg nie podoba mi się, że wyłażą za duże (pewnie słaby procesor w
    > aparacie ma zaimplementowany jakiś słaby algorytm). Tak ze 3-4 razy
    > większe niż z PC przy suwaku ustawionym na 80% w stronę "best quality".

    Ło boże, to sobie jakość w aparacie zmniejsz... Pierwsze widzę, żeby
    ktoś narzekał, że jakość jpegów z puszki jest za dobra.

  • 20. Data: 2010-07-22 12:08:58
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    W dniu 2010-07-22 13:56, Andrzej Libiszewski pisze:

    > Ło boże, to sobie jakość w aparacie zmniejsz... Pierwsze widzę, żeby
    > ktoś narzekał, że jakość jpegów z puszki jest za dobra.

    Najwyraźniej nie rozumiesz co napisałem.
    Nie mam zasrzeżeń do jakości tylko do rozmiaru. Nawet jak dam best quality
    na PC to ten z aparatu i tak wyłazi większy.
    Zakładam, że to wina algorytmu silnie nastawionego na przyspieszenie obliczeń.