  • 21. Data: 2010-07-22 12:31:00
    Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    W dniu 2010-07-22 14:08, dobrov pisze:

    > Najwyraźniej nie rozumiesz co napisałem.
    > Nie mam zasrzeżeń do jakości tylko do rozmiaru. Nawet jak dam best quality
    > na PC to ten z aparatu i tak wyłazi większy.
    > Zakładam, że to wina algorytmu silnie nastawionego na przyspieszenie
    > obliczeń.

    Twoje założenie jest błędne. Stosowana jest mniejsza kompresja, żeby w
    obrazie było jak najmniej artefaktów na wypadek obróbki. Ty możesz nie
    widzieć różnicy, ale ona tam jest. Różna może być na przykład redukcja
    danych o kolorze.

  • 22. Data: 2010-07-22 13:43:35
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    W dniu 2010-07-22 14:31, Andrzej Libiszewski pisze:

> [...]
    > obrazie było jak najmniej artefaktów na wypadek obróbki. Ty możesz nie
    > widzieć różnicy, ale ona tam jest. Różna może być na przykład redukcja

    Kurcze ale jak na PC ustawię best quality to jakim cudem wychodzi mniejszy?
    best quality jest oszukane i wcale nie best?

  • 23. Data: 2010-07-22 16:05:08
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...usunto.pl>

    Dnia Thu, 22 Jul 2010 15:43:35 +0200, dobrov napisał(a):

    > Kurcze ale jak na PC ustawię best quality to jakim cudem wychodzi mniejszy?
    > best quality jest oszukane i wcale nie best?

    Może zacznij od sprawdzenia (choćby i w Wikipedii), jak działa kompresja
    JPEG, bo się raczej nie dogadamy bez tego.

    "The beer was good and there was even a free lunch. The demons
    tormenting the redhaired woman tied to the stake had been so shiny
    they'd hurt to look at. Gone now, but the whole thing had been
    beautiful. Everything was beautiful."

  • 24. Data: 2010-07-23 02:16:12
    Od: nb <n...@n...net>

    at Tue 20 of Jul 2010 13:41, dobrov wrote:

    > No wiem. Nie mówię, że mi informacja ginie, tylko że to niepotrzebne
    > zawracanie dupy. Mógłby aparat tego nie mieć i tak byłoby najlepiej :)
    > Albo przynajmniej żebym mógł to wyłączyć. Od teraz będę ustawiał
    > zawsze na "słoneczny dzień" - to chyba będzie neutralne.
    > Muszę walnąć kilka testów :)

    Przycisk menu nawalił w aparacie akurat przy WB "słoneczny dzień".
    Aparat bez RAWów i niemal wszystkie zdjęcia były nie do naprawy.

    Zresztą, jeśli masz zamiar robić testy, to rób fotkę co godzinę.
    Najpierw w pokoju, kiedy się budzisz i tak przez cały dzień,
    a ostatnie zdjęcie również w pokoju z błyskiem. Większość
    zdjęć będzie do wyrzucenia.

    --
    nb

  • 25. Data: 2010-07-23 06:24:25
    Od: Marx <M...@n...com>

    W dniu 2010-07-23 04:16, nb pisze:

    > Przycisk menu nawalił w aparacie akurat przy WB "słoneczny dzień".
    > Aparat bez RAWów i niemal wszystkie zdjęcia były nie do naprawy.
    przez dlugi czas mialem (i w sumie nadal mam) aparat bez RAWow i owszem,
    popsuty balans bieli w jpg jest trudniej naprawic, ale w wiekszosci
    przypadkow da sie to zrobic. Polecam przetestowac plugin
    http://www.pictocolor.com/editlabpro.htm
    Byc moze jest jakis damowy ktory to potrafi (bo ten plugin to kombajn
    ktory potrafi duzo wiecej stad i cena wysoka)
    Marx

  • 26. Data: 2010-07-23 09:40:52
    Od: dobrov <d...@i...pl>

> [...]
    > Najpierw w pokoju, kiedy się budzisz i tak przez cały dzień,
    > a ostatnie zdjęcie również w pokoju z błyskiem. Większość

    Świetny pomysł!
    Ale jak je robię w rawach to nie będą do wyrzucenia :)
    Poznam tylko jak działa wybrane WB w różnych warunkach.

  • 27. Data: 2010-07-23 09:49:25
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    W dniu 2010-07-22 18:05, Andrzej Libiszewski pisze:

    > Może zacznij od sprawdzenia (choćby i w Wikipedii), jak działa kompresja
    > JPEG, bo się raczej nie dogadamy bez tego.

    Wiem z grubsza jak działa.
    No ale są chyba w standardzie jakieś warunki brzegowe określone?
    Best to wg mnie określone na stałe parametry kwantyzacji algorytmu więc powinno
    wyjść zdjęcie takiej samej jakości za każdym razem z każdego programu. Nawet w
    przykładach na wikipedii masz pierwszy od góry:

    "JPEG example JPG RIP 100.jpg Pełna jakość (Q = 100)"

    Nie jest tak?

  • 28. Data: 2010-07-23 10:01:18
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    W dniu 2010-07-23 11:49, dobrov pisze:

    > Wiem z grubsza jak działa.
    > No ale są chyba w standardzie jakieś warunki brzegowe określone?

    Nie jest określone co oznacza tryb Best itd. Krótko mówiąc, zależy to od
    implementacji algorytmu w konkretnym programie.

    > Best to wg mnie określone na stałe parametry kwantyzacji algorytmu więc
    > powinno wyjść zdjęcie takiej samej jakości za każdym razem z każdego
    > programu.

    Mylisz się.

    Nawet w przykładach na wikipedii masz pierwszy od góry:

    > "JPEG example JPG RIP 100.jpg Pełna jakość (Q = 100)"
    >
    > Nie jest tak?

    Nie. Porównanie jakościowe jest między różnymi stopniami kompresji TYM
    SAMYM programem. Jakość między różnymi programami dla teoretycznie
    takich samych ustawień może być różna.

  • 29. Data: 2010-07-23 21:35:32
    Od: nb <n...@n...net>

    at Fri 23 of Jul 2010 11:40, dobrov wrote:

    > Świetny pomysł!
    > Ale jak je robię w rawach to nie będą do wyrzucenia :)

    No nie. Prawdę mówiąc, to tam gdzie są RAWy, w ogóle nie mam
    potrzeby ustawiania WB bo i tak muszę każde zdjęcie edytować
    z powodu wcześniej przyjetej strategii (zero ostrzenia,
    kontrastu i minimalne nasycenie kolorów).

    > Poznam tylko jak działa wybrane WB w różnych warunkach.

    Ale podstawą jest sprawdzenie co robi WB "światło dzienne".

    --
    nb

  • 30. Data: 2010-07-23 21:39:22
    Od: nb <n...@n...net>

    at Fri 23 of Jul 2010 08:24, Marx wrote:

> [...]
    > Byc moze jest jakis damowy ktory to potrafi (bo ten plugin to kombajn
    > ktory potrafi duzo wiecej stad i cena wysoka)

    Tam gdzie jest możliwość poprawienia to dam radę każdym programem,
    chodzącym pod systemem unixowym.
    Ale jeśli histogram jakiejś składowej będzie całkiem z brzegu,
    to np z czterech odcieni czerwonego nic się nie da zrobić poza
    ręcznym domalowaniem odcieni pośrednich.

    --
    nb