  • 31. Data: 2011-12-10 16:03:12
    Temat: Re: Mini instalacja solarna
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello AlexY,

    Saturday, December 10, 2011, 4:03:39 PM, you wrote:

    > Nie wnikam ile % dziennie działa, jeśli słońce dociera to działa i w zimę.

    Jeśli dociera. A jak nie dociera, to trzeba marnować pieniądze i
    korzystać z drugiego systemu.

    > Podobnie jak każde inne (prawidłowo wykonane i wyregulowane) systemy
    > ogrzewania, czy to na węgiel czy to na słońce, minus jest taki że słońca
    > może być za mało i trzeba dogrzewać drogim nośnikiem energii.

    Nie. Pompa cieplna nie ma sredniej wydajności w wysokosci 5%
    szczytowej - jak alternatywne źródła energii. Nie wymaga 20-krotnego
    przewymiarowania, jeśli chce się mieć okreslona ilośc energii. I nie
    ma problemu z nadmiarem energii gdy warunki są dobre.

    Panele słoneczne w upalne lato się gotują i trzeba włazić na dach i je
    zasłaniać, energii z baterii słonecznych może być nadmiar - Czesi maja
    rozregulowany w lecie cały system energetyczny, bo tam pchają nadmiar
    do sieci i trzeba awaryjnie bloki energetyczne włączać i wyłączać w
    zależnosci od tego, jak akurat chmury zasłaniają.
    Wiatrak - to samo - zazwyczaj produkuje za mało a jak zacznie wiać, to
    znów energia się marnuje.

    > Konta tam nie mam i mieć nie zamierzam.

    Nie trzeba mieć konta, żeby przegladać grupy dyskusyjne w
    wyszukiwarce.

    > Nie jest to utrudnienie, lubię to, terminy mnie nie gonią, procków luzem
    > jeszcze parę mam

    Jest utrudnienie, bo procek pradu w locie pilnować nie potrafi a jak
    się pomylisz i program zwiśnie, to diodę szlag trafi.

    > http://www.ebay.co.uk/itm/130595806838
    > http://www.ebay.co.uk/itm/250910375685
    > ogólnie słowa kluczowe LED 100W projector

    Nie powaliły mnie ceny tych projektorów.

    > Jest tylko jedno ale: 800x600, to co strugam będzie HD ready 1280x800.

    Czyli będzie lepszy.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 32. Data: 2011-12-10 16:49:08
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    AlexY wrote:

    > To nie idzie nieliniowo z temperaturą? Czy może jest to do pominięcia w
    > roboczym zakresie.

    Idzie. Mniej więcej wykładniczo od delta-temp zależy. Ale do oszacowania w
    warunkach stacjonarnych (woda podgrzana do 60° stoi sobie w kotle, nic nie
    dolewasz i nie odlewasz) wystarczy delta-t.

    Waldek

  • 33. Data: 2011-12-10 16:53:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    PaN AlexY napisał:

    > To nie idzie nieliniowo z temperaturą?

    Liniowo. Z różnicą temperatur.

    > Czy może jest to do pominięcia w roboczym zakresie.

    Jeśli zakładamy, że temperatura pomieszczenia jest stała, stała też jest
    pożądana temperatura gromadzonej wody (w zbiorniku grzanym grzałką ustawia
    się ją termostatem), to strata ciepła jest stała i wyraża się w jednostkach
    energi na jednostkę czasu, lub w jednostkach mocy.

    --
    Jarek

  • 34. Data: 2011-12-11 10:55:44
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:
    > Hello AlexY,
    >
    > Saturday, December 10, 2011, 4:03:39 PM, you wrote:
    [..]
    > Jeśli dociera. A jak nie dociera, to trzeba marnować pieniądze i
    > korzystać z drugiego systemu.

    To jest cecha systemu, pompy ciepła z kolei trzeba napędzać elektrycznie
    dość znaczną mocą, kolektory małą pompka, PV zasila się samo, najlepiej
    byłoby zamontować pompę ciepła i PV do jej zasilania ale nie każdego
    stać na 2 systemy i nie każdy ma hektar ogrodu... Instalacja musi być
    dopasowana do istniejących warunków.

    [..]
> [...]
    > przewymiarowania, jeśli chce się mieć okreslona ilośc energii. I nie
    > ma problemu z nadmiarem energii gdy warunki są dobre.

    Nie ma problemu jeśli miejsca na dachu jest dość a koszty akceptowalne.

> [...]
    > zależnosci od tego, jak akurat chmury zasłaniają.
    > Wiatrak - to samo - zazwyczaj produkuje za mało a jak zacznie wiać, to

    Serio to chyba nie miejsce na dyskusje który system lepszy...
    Czesi jakoś jednak używają energii słońca, psioczą ale używają, czyli da
    się, infrastrukturę najwyraźniej da się dostosować do zmian i chyba tu
    jest pies pogrzebany że są podmioty którym jest to bardzo nie na rękę.

    > Nie trzeba mieć konta, żeby przegladać grupy dyskusyjne w
    > wyszukiwarce.

    W ten sposób uzyskałem cały zacytowany tekst.

    > Jest utrudnienie, bo procek pradu w locie pilnować nie potrafi a jak
    > się pomylisz i program zwiśnie, to diodę szlag trafi.

    Nie nie... on ma pilnować temperaturę, i zdławić stabilizator prądu w
    razie potrzeby wyjściem PWM lub DAC.

    [..]
    > Nie powaliły mnie ceny tych projektorów.

    Nooo... biorąc pod uwagę że już 3/4 tej kwoty wydałem na podzespoły a
    nadal nie mam działającego urządzenia... i na pewno nie będzie wyglądać
    choć w połowie tak przyzwoicie jak tamte.

    [..]

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 35. Data: 2011-12-11 11:22:22
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello AlexY,

    Sunday, December 11, 2011, 11:55:44 AM, you wrote:

    > To jest cecha systemu, pompy ciepła z kolei trzeba napędzać elektrycznie
    > dość znaczną mocą,

    Ale za to jesteś niezależny od kaprysów pogody. A ta "znaczna" moc to
    jakies 1/3 mocy jakiej bys potrzebował przy klasycznym ogrzewaniu
    emektrycznym. A jak wybierzesz ogrzewanie podłogowe z obnizoną
    temperaturą czynnika do 40 stopni, to możesz zejść do 1/5 mocy.

> [...]
    > zamontować pompę ciepła i PV do jej zasilania ale nie każdego stać
    > na 2 systemy i nie każdy ma hektar ogrodu... Instalacja musi być

    A kto Cię okłamał, że do pompy ciepła trzeba hektarów? Ciepło można
    pobierać z powietrza, nie trzeba koniecznie zakopywać rur czy robić
    odwierty.
    Większość obecnie produkowanych klimatyzatorów działa jako pompa
    ciepła przy temperaturze powietrza zewnętrznego powyżej zera (niektóre
    schodzą niżej) a kosztują grosze.

    > Nie ma problemu jeśli miejsca na dachu jest dość a koszty akceptowalne.

    Ale koszty nie są akceptowalne. I co zrobisz z nadmiarem ciepła?

    > Serio to chyba nie miejsce na dyskusje który system lepszy...
    > Czesi jakoś jednak używają energii słońca, psioczą ale używają, czyli da

    Używają, bo ich rzad wprowadził tak durne preferencje i nie może się
    teraz wycofać.

    > się, infrastrukturę najwyraźniej da się dostosować do zmian i chyba tu
    > jest pies pogrzebany że są podmioty którym jest to bardzo nie na rękę.

    Jasne - spisek smoleński do tego dołóż.

    [...]

    > Nie nie... on ma pilnować temperaturę, i zdławić stabilizator prądu w
    > razie potrzeby wyjściem PWM lub DAC.

    Dioda LED to nie żarówka - nie zniesie nadmiernegfo prądu. A
    charakterystyka bardzo nieliniowa i ujemny współczynnik temperaturowy
    momentalnie zniszczą LEDa w razie wpadki.
    Ale widze, że na przetwarzaniu napięcia też znasz sie równie dobrze
    jak na spiskach i odpuszczam dobre rady - nie ma sensu. Tylko po co
    pytałes?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 36. Data: 2011-12-11 11:54:01
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 08-12-2011 o 22:02:18 RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
    napisał(a):

    > Hello MaW,
    >
    > Thursday, December 8, 2011, 9:51:23 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Jasne. Szczególnie zimą...
    Ja wiem że się znasz na przetwornicach ale na kolektorach wcale to bądź
    łaskaw nie pleść bzdur,
    Kolektory w zimie także działają, a ostatnio mamy zimę bezśnieżną i
    słoneczną
    co im sprzyja, pytający na pewno uzyska więcej ciepła z kolektora
    słonecznego
    niż z ogniw słonecznych, nie mówiąc już o kosztach.
    Tyle że nie będzie to takie proste rozwiązanie jak wsadzenie grzałki do
    zbiornika.

    > Jak na razie, to najefektywniejsze są pompy cieplne.
    Taa pewnie, szczególnie jak mamy pompę powietrzną a na zewn jest -10st :)

    I tylko one
    > zapewniają zwrot kosztów inwestycji w sensownym czasie. Ale są
    > skomplikowane :(
    Stopień skoplikowania instalacji jest podobny do kolektora słonecznego.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 37. Data: 2011-12-11 12:01:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 11 Dec 2011 12:22:22 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    > A kto Cię okłamał, że do pompy ciepła trzeba hektarów? Ciepło można
    > pobierać z powietrza, nie trzeba koniecznie zakopywać rur czy robić
    > odwierty.

    Ale wtedy trzeba lod odbijac z wymiennika codziennie :-)

    > Używają, bo ich rzad wprowadził tak durne preferencje i nie może się
    > teraz wycofać.

    No wlasnie - ciekawe jak skoncza.

    Ale u Niemcow wiatrakow przybywa, i przybywa tez ogniw slonecznych na
    polach.

    J.

  • 38. Data: 2011-12-11 12:27:57
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F.,

    Sunday, December 11, 2011, 1:01:13 PM, you wrote:

    > Ale wtedy trzeba lod odbijac z wymiennika codziennie :-)

    Nieprawda - wystarczy mieć pompę, która sama rozmraża wymiennik. To
    kwiestia odwrócenia działania na moment.

    Też będą zaraz mieli problem.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 39. Data: 2011-12-11 13:55:01
    Od: "v...@i...pl" <v...@i...pl>

    > Hello Mariusz,
    >
    > Thursday, December 8, 2011, 11:12:31 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > To już totalny kosmos. To nie działa! Nigdy się nie zwróci. W polsce
    > nie mamy wystarczająco stałych i silnych wiatrów - chyba, ze po
    > grochówce.

    Zalezy gdzie kto mieszka. Ja mam dom na pagorku w szczerym polu, gdzie
    piz..i nieziemsko prawie 24h. Takie 4-5 wiatrakow pokrylyby moje
    zapotrzebowanie na prad w calosci.
    Bede musial o tym pomyslec na wiosne :)

    --
    venioo
    GG:198909

  • 40. Data: 2011-12-11 13:58:17
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Venioo,

    Sunday, December 11, 2011, 2:55:01 PM, you wrote:

    > Zalezy gdzie kto mieszka. Ja mam dom na pagorku w szczerym polu, gdzie
    > piz..i nieziemsko prawie 24h. Takie 4-5 wiatrakow pokrylyby moje
    > zapotrzebowanie na prad w calosci.
    > Bede musial o tym pomyslec na wiosne :)

    Zapewniam Cię, że się mocno zawiedziesz.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl